Bora (ajm) Kiersi paljon eikä sammunut avaimesta.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

Bora (ajm) Kiersi paljon eikä sammunut avaimesta.

ViestiKirjoittaja Lydes » 2.11.2009 21:43

Eli vissiinkin turbo kajahtanu ja katista käyny öljyllä noin 15s ja sit sain kytkimellä ja vaihteella sammumaan. Kuinkahan varmasti mosa on kokenu täystuhon? Mistähän kannattas tutkimukset alottaa? jne jne. Onko kell''n kokemusta moisesta tapahtumasta???

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 2.11.2009 22:14

Ei ole volkkarista mutta tuossa parisen kk sitten katkes emännän land cruiserista turbon akseli ja lähti pyörimään öljyillä kun en ajoissa tajunnut sammuttaa.

On automaatti joten ei voi oikein pykälällä sammuttaa joten pakki silmään ja jarrua vasten pyöri niin kauan kunnes koneesta loppui öljy (lie melkein 10l tojotassa sitäkin).

Noo kunnes saatiin sammumaan niin ei muuta ku tutkimaan ja selvittiin pelkällä turbon vaihdolla.

Mut ottiko sun tapauksessa paljon moottori ylikierroksia? Jos ei niin ei välttämättä oo hajonnu juurikaan sen kummemmin, öljyillä kun lähtee pyörimään niin kierroksia ei rajoita mikään.

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 2.11.2009 22:23

Käänsin avaimesta heti kun kierrokset lähti kipuaan ylöspäin (Kaasupoljin oli ylhäällä)
Jenkakello tais keretä hyökkään jonnekkin 5000 paremmalle puolelle. Kytkimellä sit sain kierroksia jonkun verran laskemaan, mut ei meinannut sammua heti. Vaihdoin sit vaihteelle nro 5 ja sain katiskan sammumaan. Kytkimenhän ja turbon tonne nyt joutuu vaihtaan se on selvä, mut jos nyt ei tarvis ihan koko konetta ostaa uutta

Niin ja jos jollakin sattuu oleen hyvä fööni AJM koneiseen Boraan, niin kannattaa toki tarjota.

kampe10
-
Viestit: 49
Liittynyt: 12.11.2007 1:02

ViestiKirjoittaja kampe10 » 2.11.2009 22:51

Jos ei koneesta kaikkia öljyjä kereny imasta niin tuskin suurempia vaurioita on kerennyt syntymään.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.11.2009 23:02

Kerran motarille kiihdyttäessä karkasi yksi Leoni käymään coolerissa lojuneilla öljyillä, sain heti sammumaan avaimesta kun tajusin ettei kaasunnosto hidastanut kiihtymistä. Kone ei mielestäni parkunut normaalia kovemmilla kierroksilla.

Noin kolmen viikon päästä tapahtuman jälkeen kampiakselin pyörimisanturi päätti purkautua kesken normaalin moottoritieajon. Anturista purkautunut kuparivillan tapainen jumitti nelospytyn kiertokangen alapään ja kanki poikki, lohkoon reikä. En tiedä oliko tapahtumilla yhteyttä mutta vähän tulee mieleen...

Mäntiä en ko. koneesta tutkinut mutta kyllä tuollaisessa öljypalossa herkästi alkaa kevyet metallit sulamaan.

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 2.11.2009 23:38

Onkos kukaan tilannut uutta moottoria autoon? mistä? ja mihin hintaan?
Ihan vaan jos täystuho on tullu..=D

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 3.11.2009 7:40

Valko ky, sieltä löytyy paljonkin eri vaihtoehtoja ja hintaa 1000€ molemmin puolin riippuen mitä ottaa moottoriin mukaan. Kyllä sieltä vauriota löytyy melko varmasti, kuinka kauan kerkesi pyörimään öljyllä?

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 3.11.2009 20:27

Tilannehan kävi aikas nopeesti, mut varmaan 5s ihan rajottamattomasti kierroksia, 10s vaihteen kans rajotettu kierroksia(yritin sammuttaa mut ei onnistunu) ja n. 5 s ennenkö sain sammutettua toista vaihdetta apuna käyttäen. Kokonaisuudessaan sit varmaan n.20 sekkaa.
Käytiin tänään paikallisen vw profeetan kanssa äimistelemään vaurioita. Mitään ulkosta vaurioo ei löytyny, pyörii startilla mutta ei käynnisty ja mielestämme pyöri hiukkasen liian kevyen olosesti. Nooh, sit kun saan motivaation kohdalleen, ni teen hieman syvempiä tutkimuksia.
Onkos kukaan heitellyt eri koneita vanhan tilalle? esim. Kävi mielessä vaihtaa asz(131hv) pata ton ajm:n (115hv) tilalle. Lähinnä vaan, et kuinka paljon muuta osaa tarvis vaihtaa ympäriltä? Onko kellään mitää hajua?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 3.11.2009 20:46

Lydes, mulla kävi samalainen Bora kuin sulla ylikierroksilla kun lähti käymään öölillä.
Jenkas koko mittarin tappiin ja hieman yli ennen kuin sammutin avaimesta.
Otettiin alakerta auki kun huolto-auto oli ja ei siellä ollut mitään vialla.

Yksi kampiakselin kaula oli hieman sinertävä mutta laakeri ok joten ei huolta.

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 3.11.2009 21:11

Juu, tämähän ei sammunu avaimesta ja kiersi "aika pitkään", et saattaa olla aika paljonkin sinisiä osia tossa pannussa.=)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 4.11.2009 18:20

Eikös sen EGR:n kyljessä olevan sammutusläpän tehtävä ole estää moinen ryntäys?

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 4.11.2009 21:17

Kaikki poikittaiset 1.9 pumpparit (ATD, ASZ, ARL) menee heittämällä ajm tilalle.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 4.11.2009 22:35

kyllä jos noin pitkään on kiertänyt niin romua on varmasti ihan reilusti. ala vaan ettimään uutta konetta

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 5.11.2009 3:41

Gosma.
Onko sähkötkin samaa?
Ohjelmaa kai ainakin pitää muuttaa?

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 5.11.2009 16:42

sähköt on samat ja toimii hyvin ohjelmaa muuttamattakin, ainakin jos laitat ASZ tai ARL koneen. 100hp ATD:tä en ole kokeillut mutta miksei sekin toimis

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 18.11.2009 15:56

Pakko nyt vielä varmarmistaa, ennekö menee tilaan mitään. Eikös golffin ja boran TDI koneet ole täysin identtisiä? ( vm 1998-2003)

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 19.11.2009 7:49

Mulla kerran volvo 740 2.3td (joku volkkarin konehan se on!?) teki saman motarilla... Usvaa tuli putken täydeltä (takalasista ei nähnyt kuin mustaa) eikä reagoinut kaasuun mitenkään... Avaimesta seis ja motarin laitaan ihmettelemään, kunnes tajusin auton vierellä ulkona että sehän käy vieläkin! No vaihteella seis ja hinurilla pajalle, oli pumpusta joku ratas tms. (en muista tarkkaan, mutta pussillinen rikkinäisiä osia se anto mulle) menny ja rikkonu koko pumpun ja syötöt menny sit hiukka isolle tms.

Pumppu uusiks ja kovaa ajoa, mitään ei ihme kyllä hajonnu vaikka kierrosluku mittari meni ympäri tappiin asti. Autolla ajettiin vielä pari vuotta sen jälkeen ilman mitään ongelmia...

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 19.11.2009 11:34

On samat koneet golffissa ja borassa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa