BMW M40 moottorin jako sekaisin.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

BMW M40 moottorin jako sekaisin.

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 26.10.2009 18:49

En jaksa reksiteröityä bimmerifoorumille joten kysyn täällä..

Kävin äsken hinaamassa naapurin Bemmin tuolta tienposkesta koska jakohihna oli antautunut.
Kyseessä surullisen kuuluisa M40 moottori joka todellakin massasat poiketen hihnalla.

Kysymys kuuluu, onko kyseinen moottori totaalisen entinen vai onko toivoa että sen saisi elvytettyä pelkällä hihnalla?
Venttiilikopan irroitus saattaisi tietty kertoa jotain mutta kysytään nyt ensin ettei tehdä turhaa työtä :D

Onko yleensäkään muita koneita kun wanhat VW:n 1.8 8V:t ja taunukset josta ei venttiilit mene mutkalle hihnan pettäessä?

Hansen
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.6.2009 12:40

ViestiKirjoittaja Hansen » 26.10.2009 18:56

listaan sopii vielä ooppelin ohc, semmosen käsityksen olen saanu että venttiilit kopsahtaa mäntään tossa m40 mosassa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 26.10.2009 19:02

Googlella löytyi tämmöinen. http://keskustelu.plaza.fi/moottori/keskustelu/t1592973

Eli kyllähän siinä taitaa vahinkoa tulla. Hyvin pieni mahdollisuus ehjänä säilymiseen on jos remmi on katkennu tyhjäkäynnillä.

Venttiilikoppa auki ja vahinkoja tutkimaan :)

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.10.2009 19:55

tulee yleensä kohtuu tuhoa.
Nähnyt kolme mottia joista katkennut, pahimmassa oli venoja poikki useita ja männässä reikä. Parhaimmassa venttiileitä poikki muutamia ja männissä jälkiä. Keskimmäinen oli männistä palasia ja venoja poikki useita.

Toivottavasti olet onnekas :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 26.10.2009 21:37

Ihan ajosta napsahti 60-80 vauhdissa. Mitään ääntä ei kuulunut mutta kaikki käy niin äkkiä ettei semmoista edes välttämättä huomaa. Vielä kun on rokkikoneet päällä jne.
Oli vaan alkanut "puutumaan" ja sammui. Puutuminen johtuu luultavasti siitä että puristukset lähtivät kertaheitolla.
Pyörittelin konetta laturin hihnapyörästä pyörittelemällä :)

Pitänee tosiaan napata siitä venttiilikoppa pois niin jotain voi paljastua, siihen on kuitenkin valmistauduttava että tuo moottori on morjens..
Pitää huomenna kertoa suru-uutiset naapurille..

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 27.10.2009 6:59


KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 27.10.2009 17:22

Sikäli tuttu aihe, että itselläni on myös ollut M40 moottorilla oleva bmw. Kyllähän siinä aikamoinen onnenpotku on käynyt, jos moottori on tuosta säilynyt ehjänä. Kannattaa varautua siihen, että tuhoa on tullut. Kun noihin kuitenkin saa koneita tosiaan noin parin sadan euron sijoituksella ja kun asentaa uuden koneen, niin samallahan on helppo tarkastaa nokka-akselin ja koko kannen/kansikoneiston kunto ja tekee vähän ennakoivaa huoltoa, niin taas pelaa. Jos tuohon vanhaan moottoriin alkaa koneremonttia tehdä, niin kustannukset karkaa hetkessä.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 27.10.2009 21:39

Siis niin on tuurista kiinni tuo asia. 1.8 20v:stä pärähti hihna poikki 2000-2500r ja VAIN neljä pakoventtiiliä mutkalle ja mäntiin pientet jäljet, joiden takia en lähtis mukeja irrottelemaan. Hihnan katkeamista en pitäis pahana, kuin vertaa siihen täystuhoon mikä syntyy, kun kiristäjä antaa periks ja kone pääsee pyörimään väärällä jaolla useita rundeja. Tollasessa 1.8 20v moottorissa yläkerta on senverran jäykkä pyöritettävä, että hihnan katketessa käytännössä pysähtyy samantien. Ja jos tuurillaan oli, niin venat on suurimmaks osin kiinni.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa