Golf IV käsijarru hävisi palojen vaihdossa??

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

Golf IV käsijarru hävisi palojen vaihdossa??

ViestiKirjoittaja teikka » 25.10.2009 14:53

Eli tämmönen tapaus:
Takaa oikealta alkoi kuulumaan rahinaa jarruttaessa,no palahan sieltä oli loppu.
Mutta kun olin vaihtanut palat ko.puolelle,niin sen puolen käsijarru ei ota ollenkaan..
Männän palautin kiertämällä kuten kuuluukin.

Käsijarruvipu satulassa menee helposti rajoitinta vasten,mutta käsijarru ei ota.

Mikähän mättänee??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.10.2009 15:52

Oothan polkenu sitä jarrua tarpeeks että palat ottaa levyyn kiinni?

Kai vaihdat toisellekin puolelle...

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 25.10.2009 16:22

Jarrua on poljettu ja koeajollakin käyty.Toisella puolella vielä yli puolet jäljellä,niitä ei vaihdettu vielä.

Soittelin yhdelle tutulle VW-asentajallekin,Hänkin ihmetteli tapahtunutta,ja piti ainoana mahdollisuutena että jotain käsijarrumekanismista satulan sisältä pettänyt.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 25.10.2009 17:23

Toimiiko siis käyttöjarru molemmilla puolilla samalla lailla, eli vain seisontajarru on oikealta kateissa?

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 25.10.2009 18:12

Luullakseni,pysähtyy hyvin.Vähän hankala yksin testailla..
Vain oikean puolen seisontajarru hukassa.
Onko muuten kellään mitään hajua mitä uusi sylinteri maksaa ns.marmoritiskillä?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 25.10.2009 18:38

sylinteri? Jarrusatulahan tuossa vaihtoon menee jos on mennäkseen. Kannattanee kuitenkin veilä käyttää osat irti ja kokeilla liikkuuko mäntä yhtään käsijarruvipua heiluteltaessa, onko palat sopivalla etäisyydellä jne. Viimeinen vaihtoehto lie satulan vaihto ja alkup satulalle lienee vaihtoehto bilteman tarvikemalli.

-Soralla jarrua polkaisten näkee jäljistä kyllä mikäli käyttöjarru ottaa tasaisesti/ei.

Hansen
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.6.2009 12:40

ViestiKirjoittaja Hansen » 25.10.2009 18:40

ja kannattaa varmaan vilkasta kahvan päästä onko vaijeri paikoillaan...!?

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 25.10.2009 21:16

Vaijeri on paikoillaan.Yritin ensin nimittäin säätää kahvan päästä.

Kokeilin lumisella tiellä(täällä kun ei ole sulia teitä) jarruja.Ei taida käyttöjarrukaan ottaa tuohon pyörään,ainakin oli pyörinyt koko ajan,tosin kuin toinen puoli,joka oli väliin käynyt sudissa(abs).

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.10.2009 21:50

Vaihda sen ehjänkin puolen palat. Niissä kuluneissa paloissa kun on/oli levyyn enempi kitkapintaa niin puolittain tehty vaihto korostaa eroa tosi paljon kun uudet palat eivät ole urautuneet vanhojen tapaan.

Omassa golfissa tuntui alkuun ettei jarruja ollut takana lainkaan kun vaihdoin palat ja levyt taakse toissakesänä. Syksyllä leimalla lukemat taas oli normaalit kun olivat ajettu sisään. Normikäytössä tuntuu ettei takana jarrut paljoa kiinni ota kun omat levytkin olivat melkeen ruostuneet ennen vaihtoa

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 25.10.2009 21:52

Putsasitko ne satuloiden osat kunnolla mitkä on paloja vasten? Kuulostas siltä että mäntä ei ole tarpeeksi lähellä, eli pitää herkistellä. Tuskin tuossa satulassa siis mitään vikaa on. Käytä auki, putsaa tarvittaessa ja pyöräytä mäntä mahdollisimman lähelle valmiiksi.

termari
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.10.2005 10:10

ViestiKirjoittaja termari » 25.10.2009 22:34

En ole ennen kuullutkaan että joku vaihtaa vain toiselle puolelle jarrut, tuolla tavalla saa varmasti autosta hengenvaarallisen.

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 27.10.2009 20:33

Tilanne seis toistaiseksi.Syksyn uistelukiireiden(2 päivää peräkkäin vesillä,taitaa järvi jäätyä loppuviikosta) takia en ole ehtinyt tutkimaan vikaa tarkemmin.Auto jo pari päivää seissyt pihallla lumen alla.Jospa huomenna ehtisi tutkimaan.Jos vaikka kokeilis tuota Iken ehdottamaa keinoa.

Termari,olennaisinta on että siellä on palat.Se ei vaikuta että onko ne uudet vai vanhat,jos vaan pintaa jäljellä.Sama paine niihin kuitenkin kohdistuu.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 27.10.2009 20:53

Siis onhan siinä vissi ero alkuun uusilla paloilla vs. sisäänajetut. Eihän tuo oma sokotakaan meinannut eteen tehdyn jarruremontin jälkeen ensimmäisinä päivinä tarjota puoltakaan jarrutehosta mihin oli tottunut. Sitä termari takaa juuri ajoikin, että on varmasti epätasapainossa jarrut hetken, jos toispuoleisesti vaihdetaan.

termari
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.10.2005 10:10

ViestiKirjoittaja termari » 27.10.2009 22:28

Jos tommosen rempan jälkeen koittais leimalle niin katsastusmies vois laittaa äkkiä ajokieltoon tommosset kun on niin isot prosenttierot. Ja jos sielläpäin on jo luntakin reilusti niin tekee entistä mielenkiintoisemmaksi jarrujen sisäänajon. Ei ne palat nyt niin kalliita että ei vois toisellekin puolelle vaihtaa. Sitäpaitsi sulla ei ois tota ongelmaa että toinen puoli ei ota kiinni käsijarrulla, vaan molemmat olisi hetken aikaa vähän tehottomampia. Se vaati vain että uudet palat hiotuu jarrulevyjen uria myötäilemään jolloin kitkapinta kasvaa. Vertauskuvana esim. tavallinen hihna vs. moniurahihna. Nyt kun siellä on toisella puolella huonosti ottava laikka ja toisella vanhapriima niin se vanha joka nappaa paremmin kuormittuu liikaa kun toinen ei oo kunnolla pelissä ja pahimmassa tapauksessa lasittuu...

Toisaalta jos siellä toisella puolella on vielä paloissa pintaa yli puolet niin pistää mietityttämään että miksi kuluu niin epätasaisesti, aloittaisin kuitenkin siitä toisenpuolen palojen vaihdolla ja sitten jos ei muutu niin tutkitaan lisää.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 28.10.2009 13:16

Siis myydäänkö jossain paloja vain yhteen pyörään, yleisesti paketissa on koko akselille eli onhan ne maksettukin jo, uudet palat toiseen pyörää kans.

Jos sen toisen puolen käsijarrun palautus ei toimi kunnolla, niin käsijarrun laahatessa käy juuri niin että toinen puoli kuluu aika vikkelästi. Kaikkihan tietää miten helposti nää levykäsijarru mekamisnit saattaa jumittaa.

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 28.10.2009 14:59

Kiitokset Ikelle.

Eli jarrut alkoi pelittämään,kun sääti männän valmiiksi mahdollisimman lähelle palaa.Sekä käyttö,että käsijarru.Ennen tuota toimenpidettä sekä käyttö-,että käsijarru eivät ottaneet tolla puolella ollenkaan.

Palatilanteesta sen verran,ettei hyllyssä sattunut olemaan kuin kaksi uutta palaa,ja kuusi vähän käytettyä,jotka varmaan jossain välissä tulee nekin käytettyä.Nättihän noita on vaihdella,kun nyt on harjoitellut....

Aikaisemmin,eli toissa syksynä vaihdettu palat toiselle puolelle.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.10.2009 15:27

Kyllä siinä satulassa jotain vikaa on, mikäli automaattisäätö ei jarru painamalla ja käsijarrua vetelemällä säädä mäntää lähelle.

Palautuuko käsijarruvipu satulassa ääriasentoonsa, jos ei silloin automaattisäätö ei toimi.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 28.10.2009 22:37

Sehän pitäisikin tehdä aina niin että pumpataan jarrulla ne palat levyyn iholle ennenkuin edes ajatellaan käppärin kahvaan koskemista. Muuten se käppäri säätyy väärin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.10.2009 0:32

Eikö se sama mäntä liiku kuten käyttöjarrullakin vai miten se tarkalleen menee sekaisin?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.10.2009 14:40

Palatilanteesta sen verran,ettei hyllyssä sattunut olemaan kuin kaksi uutta palaa,ja kuusi vähän käytettyä,jotka varmaan jossain välissä tulee nekin käytettyä.Nättihän noita on vaihdella,kun nyt on harjoitellut....

Aikaisemmin,eli toissa syksynä vaihdettu palat toiselle puolelle.


Kyllä on taas sellasta asennusta menossa että huhhuh sanon mä. Ne palat vaihdetaan samaan aikaan kummallekin puolelle, eikä niin että yhtenä syksynä toiselle ja sitten seuraavana toiselle puolelle. Siinä on syy miksi ne palat myydään akselikohtaisessa paketissa, eikä puolelle erikseen. Ne vanhat kannattaa suosiolla heittää roskiin.

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 29.10.2009 14:49

Se vaan kun siihen oppinut jo 70/80-luvulla,ettei käyttökelpoista tavaraa voi heittää roskiin.Tämä nykyajan kertakäyttökulttuuri ei vaan sovi meikäläisen pirtaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.10.2009 14:52

Jossain on vikaa jos ne eivät kulu tasaisesti molemmilta puolilta.

Sitten kun ne kuluu tasaisesti niin ne vaihdetaan molemmat samaan aikaan.

Eikä tuo toispuoleinen vaihto ainakaan paranna jarrutasapainoa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.10.2009 16:26

Se vaan kun siihen oppinut jo 70/80-luvulla,ettei käyttökelpoista tavaraa voi heittää roskiin.Tämä nykyajan kertakäyttökulttuuri ei vaan sovi meikäläisen pirtaan.

Paitsi kun mennään ihan pilkun mukaan, ne vähän käytetyt jarrupalat eivät ole käyttökelposia enää. Tarkistas ne satulan liukutapit, jos ne kanittaa niin palatkin kuluu eri tavalla.

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 11.10.2010 19:50

Syyhän tuohon toispuoleiseen oli se että oikean puolen vaijeri välillä talvella jumitti,eli kässäri jäi kantamaan oikealta puolelta.Nyt uusi vaijeri paikoillaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa