millä satulanpultti irti?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

millä satulanpultti irti?

ViestiKirjoittaja samiheikki » 24.10.2009 17:05

Joku onneton on mennyt nylppäämään venton jarrusatulasta sen kiinnityspultin(kuusiokolo).
Millähän tuon sais pois?
lukkopihdit ja putkipihdit kokeiltu, vastakierretappi pitäis olla kokoa iso(ei löydy pakista), hitsaamalla mutteri, ei vaan ole hitsiä.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 24.10.2009 17:22

Eikö siinä oo siitä kannake rautaa joka on kahella 17mm pultilla navassa kiinni? Sais ainaki paketin kouraan niin helpottas purkua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.10.2009 17:27

Saako siitä pultista kunnolla kiinni? Isommat putkipihdit? Tollaset jotka kiristyy väännettäessä:

Kuva

Muutamat takasatulan kiinnikkeet irroteltu tollasilla, mutta siitä piti purkaa vähän osia pois tieltä että sai kiinni. Varmaankin olis helpompi jos ottaa tolpan pöydälle.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 24.10.2009 17:39

tuo irrottaminen mullakin kävi mielessä. Sit mahtuis poraamaan reiän ja vastakierteellä irti. Asettaa vaan tuo talli pieniä rajoitteita remontille,, kerrostalon parkkipaikalla kun laittaa niin neuvojat ei lopu kesken:).
Siitä pultista näkyy niin vähän ettei putkipihdeillä saanut kunnolla kiinni, eikä oikein mahdu kääntämäänkään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.10.2009 17:50

Noi vastakierretapit ei oo mulla toimineet kertaakaan. Sit ostin tommosen ja ei oo paluuta vastakierretappeihin.

Toimintaa tehostaa jos saa porattuun reikään kunnolla jäähdytyssprayta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.10.2009 17:50

Sama juttu oli emännän ventossa ja muistaakseni katkasin sen pultin rälläkällä, uusiksi meni liukutapin muovi ja tiivistekumi.
Golffiin on joku vaihtanu normaalit pultit jarrusatuloihin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 24.10.2009 18:06

Hakkaa väkisin siihen nylvättyyn kantaan jonku torxin tai vastaavanlaisen hylsyn, sitten vääntelee auki.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 24.10.2009 18:33

Ei löytynyt tarpeeksi isoa torksia, 7mm kuusiokolo ei mene.
Kai se on yritettävä päästä talliin ja hitsauskoneen luo. Jos pätkän kuusiotapista hitsais siihen niin hylsyllä sais ruuvailla pois.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 24.10.2009 18:35

Toi jormalaisen linkittämä ruuvinirrotussetti näyttäs ihan kyrväkkäältä siihen hommaan. Vastakierretapin kanssa tuppaa käymään monesti niin että se katkeaa reikäänsä, vaikka kuinka "hennosti" vääntäis... tai sitten on vaan ollu itellä susi vastakierresarja.. (tais olla mallia IKH).

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 24.10.2009 19:16

Hakkaa väkisin siihen nylvättyyn kantaan jonku torxin tai vastaavanlaisen hylsyn, sitten vääntelee auki.


Tuo on hyvä konsti, itse jouduin nylvätyn laturin pultin (sen jakopään kopan alla olevan) irroittamaan torxilla ja hyvin lähti.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.10.2009 20:05

onko kokeiltu sitä avainta mikä sopii volkkarin sisempien vetareiden irroitukseen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.10.2009 21:16

Yhtä katkennutta jarrusatulan ilmausruuvia yritettiin poistaa hakkaamalla siihen torx. Se kun katkes sinne niin siihen ei sitten porannu uutta reikää erkkikään eikä erkin kaverit. Vaihdettiin muistaakseni sitten koko satula... Tai auto. Ei muista enää.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.10.2009 22:49

Jos pultista katkeaa kanta, niin siinä vaiheessa on turhaa yrittää siihen laittaa mitään vastakierretappia tai muuta. Katki ne menevät, se verran tiukassa pultti on. Lämpöä/iskua ynnä muuta pitää yrittää ennenkuin sellaiset lähtevät irti.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 25.10.2009 15:57

Hyvä konsti on sekin, että hitsaa pultintynkään ensin prikan isolla virralla ja sen päälle mutterin. Välissä ja jälkeen tietysti antaa jäähtyä vähä. Lähtee hyvin kun saa sen prikan hitsattua paljo tiukempaan ku pelkän mutterin ja lämmityskin tulee kahteen kertaan.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 26.10.2009 9:21

No nyt on pultti irti. Olipa vaan tuskainen projekti, tekijässä varmaan vika. Ensin hitsasin siihen kuusiosarjasta palan, sehän tietysti lohkeaa kun vääntää. Sitten pultti, sitten mutteri. Aina petti jostain kun väänti. Lopuksi laitoin hylsyn jossa kuusiopää siihen. Pitää varmaan vaihtaa ennen leimaa uusi pultti, ei tarvii inssin sitten kiukutella siitä.

Torxin olisin yrittänyt siihen lyödä jos olis ollu pakissa tarpeeksi iso muta kun ei ollut.
No ompahan jarrut taas kunnossa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2009 10:15

Pitää varmaan vaihtaa ennen leimaa uusi pultti, ei tarvii inssin sitten kiukutella siitä.
Kasasit sitten vanhalla rikkinäisellä pultilla?! Doh...

Eikö ihan ekana olis kannattanu laittaa uusi osa tilaukseen? Tässä ajassa se olis jos todennäköisesti saapunutkin.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 26.10.2009 11:45

Niinhän se olis kannattanut. :)
Pulttihan on muoveineen ihan ehjä, jos ei lasketa sitä hylsyä siinä päässä. Ei kai tuo käytännössä mitään siellä haittaa? Pitää se tuossa joku päivä vaihtaa.

jka
-
Viestit: 54
Liittynyt: 1.11.2003 17:47

ViestiKirjoittaja jka » 27.10.2009 20:48

Toi jormalaisen linkittämä ruuvinirrotussetti näyttäs ihan kyrväkkäältä siihen hommaan. Vastakierretapin kanssa tuppaa käymään monesti niin että se katkeaa reikäänsä, vaikka kuinka "hennosti" vääntäis... tai sitten on vaan ollu itellä susi vastakierresarja.. (tais olla mallia IKH).


Vastaavia tappeja kun nuo bilteman on tullut testailtua kaivinkoneiden kanssa. Välillä toimii hyvin ja välillä ei sitten ollenkaan. Tuollaisen kun katkaisee, niin siihen ei sitten poranterä enää pure.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa