akselimassat ja renkaiden kantavuus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

akselimassat ja renkaiden kantavuus

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.10.2009 17:03

Sellainen kysymys eli Caravelle sai hylkäyksen katsastuksessa kun renkaan kantavuus 1.akselilla jäi vajaaksi 10kg. Kantavuus 1.akselilla 1510kg ja 2.akselilla 1330kg. Mitäs jos vaihdankin pelkästään 1.akselille kantavuudeltaan riittävät renkaat kun 2.akselilla renkaiden kantavuus riittää? Eli pitääkö kaikkien renkaiden kantavuus olla sama.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 17.10.2009 17:26

Ei tarvitse, riittää kun vaihdat etuset.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.10.2009 17:29

Itse en keksi, mikä estäisi käyttämästä eri kantavuusluokan renkaita edessä ja takana. Akselimassa määrittää vaadittavan renkaan painoindeksin.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.10.2009 17:46

Ainiin perhana, tosiaan tuo 1. akseli on etupää, luonnollisesti. Eli senkin idean voi unohtaa. Olisi ollut 15" talvipyörät isolla kantavuudella mutta kun ei ei mahdu edessä pyörimään kun ottaa jarrusatulaan kiinni. Omat talvipyörät on 17". Voi hitto että menee hankalaksi tämäkin juttu..

Pitää varmaan kohta rueta kyselemään maan laajuisesti jotain pyöriä lainaan että saa auton leimaan. Pakun renkaita ja vanteita on joka kulmalla mutta kaikki pääasiassa 15".

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 19.10.2009 13:43

Jos on jommalla kummalla rengassarjoista riittävästi kantavuutta, niin saahan niillä mennä katsastaa. Eli vaikka keskellä talvea vaan kesärenkailla, kunhan ne sitten on lailliset.

Koodi: Valitse kaikki

Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 19.10.2009 15:31

Auto leimattu, sattui löytymään sopiva 16" sarja renkaita ja vanteita 99 kantavuudella. Tuotti hieman ongelmia kun tuon 150hp version jarrut on astetta järeämmät kuin perus T4 jarrut. 15" vanteella satula otti kiinni vanteeseen.

Meinas jo tulla hätä homman kanssa ja auto ajokieltoon jos sopivia ei olis löytyny.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 19.10.2009 22:43

Sellainen kysymys eli Caravelle sai hylkäyksen katsastuksessa kun renkaan kantavuus 1.akselilla jäi vajaaksi 10kg.


Onpas ollu varsin tarkkaa katsastustoimintaa. Ite sivusta katsastuksia seuranneena en oo kertaakaan nähny että olis katsastusäijä kattonu renkaan kantavuusluokkaa tai ylipäätään mitään renkaiden "ominaisuuksia".

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.10.2009 9:24

Onhan se hyvä, että katsastuksessa seurataan ja johonkinhan se raja on vedettävä. Itseäkin harmitti tässä taannoin katsastuksessa, kun pomppasi yhdestä vetokoukkuun vedetystä hitsisaumasta. Niitä kun ei saa jälkeenpäin tehdä yhtään eli koukusta tuli kasa kierrätysmetallia..

Tien päälläkin valvova viranomainen pystyy tuon kantavuusasian halutessaan helposti tarkastamaan. Rikkeen havaitessaan korjauskehoituksen lisäksi tulee yleensä sakko.

Veikkaan, että aika moni Suomen T4-pakuista kulkee riittämättömän kantavuusindeksin renkailla -LI-lukemasta voi tulla kiusaus tinkiä renkaita hankittaessa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 20.10.2009 10:07

Onpas ollu varsin tarkkaa katsastustoimintaa. Ite sivusta katsastuksia seuranneena en oo kertaakaan nähny että olis katsastusäijä kattonu renkaan kantavuusluokkaa tai ylipäätään mitään renkaiden "ominaisuuksia".


Eipä niitä kovin ihmeemmin tarvi katella kun näkee sivusilmälläkin melkein nuo lukea siitä kun auton ääressä häärää..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.10.2009 10:37

Useimmiten lukema on selkeä. Siinä autoa nosturille hilatessa lukemia on helppo tutkia. Jos tuo LI-lukema portterissa olisi esim 96 tai alle, silloin katsuri vertaisi rekisteriotteen lukemiin.

VeeWee T4
-
Viestit: 34
Liittynyt: 17.10.2009 15:06

ViestiKirjoittaja VeeWee T4 » 21.10.2009 17:45

Minä kun ostin T4:sen niin siinä oli alla 17" vanteet ja 235/45 ZR17 97 W XL renkaat eli nuohan jää 50kg siitä kantavuudesta mikä pitäis olla. Nyt pitäisi metsästää jostain talvirenkaita noille vanteille, soviteltiin auton vieressä pelkkää rengasta joka oli 225/55 17 missä oli kantavuus jo 104 mutta voipi mennä aika ahtaaksi kun autoa on madallettu 40mm.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 21.10.2009 21:31

Mulla on alla 225/55R16 99Q nuokin on aivan järkyttävät donitsit, ei noillakaan liikaa tilaa ole pyöriä. Itsellä kävi mielessä myös tuo 225/55R17 mutta voi olla aika kintaalla ettei ota kiinni mihinkään.

VeeWee T4
-
Viestit: 34
Liittynyt: 17.10.2009 15:06

ViestiKirjoittaja VeeWee T4 » 22.10.2009 17:18

Mutta eikö noissa sun 225/55R16 99 renkaissa pitäis riittää kantavuus, kun renkaiden maksimikuorma taulukko näyttää 99 = 775 kg ja mulla on suurin akselipaino 1510kg?

VeeWee T4
-
Viestit: 34
Liittynyt: 17.10.2009 15:06

ViestiKirjoittaja VeeWee T4 » 22.10.2009 19:48

Onko kellään mitään tietoa saako noilla ysiysi renkailla ajella ransporterilla??

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 22.10.2009 21:51

Kyll kyll, nuo 225/55R16 juurikin ostin tuohon että sain leiman paperiin. 98 (1500kg) ei riitä mutta 99 (1550) riittää hyvin.

KRT
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.9.2005 9:05

Renkaat+madallus

ViestiKirjoittaja KRT » 3.1.2010 9:33

Moi!

Mulla 40mm madallus ja 225/60-16 renkaat ET48 vanteilla. Ääriasentoon käännettäessä ottaa vähän kiinni sisälokariin. Lokarin muokkaus varmaan onnistuu kuumailmapuhaltimella. Onko kellään antaa vinkkejä 17" vanteista joissa kantavuutta 800 kg kun tuo mun auto on bussi. Lähes kaikki vanteet mitä olen katsellut niissä kantavuus 690 tai 750 kg.

Gt-b
-
Viestit: 24
Liittynyt: 30.7.2007 12:10

ViestiKirjoittaja Gt-b » 5.1.2010 6:15

itellleni tilasin ainakin dezentin R 17" vanteet tohon t5 kantavuus oli 925 kg/vanne ja renkaiks tulee nokian hakkapelitat 235/55/17 103 kantavuus luokka löyty sieltä, just sillä menee kun etuakselimassa on 1750 kg

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 26.6.2010 10:03

eli tarviiko pakuun vältämättä olla c-rengas? jos kantavuus on riittävä, mutta ei c-merkintää?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.6.2010 10:07

Ei ole ainakaan itselläni ollut yhtään c-luokan rengasta alla katsastuksessa, kunhan vain LI täyttyy.

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 26.6.2010 10:10

sitä itsekkin ajattelin, mutta varmistin. kiitokset nopeasta vastauksesta=)

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 8.10.2010 13:48

Paljonko on AUDI A6 (C5) 2.4 bensa kantavuus oltava renkaissa ja vaikuttaako renkaiden XL-merkintä asiaan? Rengasliike heitti alle 87-kantavuudeltaan olevat 235/35 - 19" renkaat? Riittääkö muutoskatsastukseen vai alkaako sota rengasliikeen kanssa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.10.2010 14:15

Paljon on otteessa akselimassat ?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.10.2010 15:10

XL merkintä ei vaikuta asiaan, tai sillä tavoin että siinä on suurempi kantavuusluku kuin normaalisti. 1090kg saa olla autosi akselipaino maksimissaan. Voisin kuvitella että heilahtaa yli, omassa Audi 80:ssä on 1100kg/etu ja 1120kg/taka.

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 8.10.2010 16:43

Sehän tässä tyhmää onkin että otteessa ei lue akselimassaa ollenkaan. Outoa...
Kyllähän tuo aika satavarmasti menee yli kun ensiasennusrenkaissakin on kantavuus 91.

Tästähän tulee taas mielenkiintoista. :D

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.10.2010 18:20

Konttorille sitten hakemaan akselimassat otteeseen, tai kyllä ne sitten viimeistään muutoskatsastuksessa sinne tulee mikäli ne oikeasti puuttuvat.

Akselimassat ovat aika alareunassa, ihan oikeassa laidassa. Kohdassa missä pitäisi olla sallitut renkaat, tai sitten siinä on tyhjää kun ne on lisätiedoissa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 8.10.2010 22:07

löytyykö auton tyyppikilvestä massat? siellä pitäisi oleman kokonaismassa, ja etu ja taka-akselin massat. Ne tässä nyt enemmän merkkaa kuin trafin puutteellinen ote, ovat kuitenkin valmistajan ilmoittamia...

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 9.10.2010 22:04

545 x 2 = 1090kg ja etuakselin paino on 1135kg kilven mukaan, joten se siitä sitten. Takarenkaille riittää kantavuus, koska se on tehtaan mukaan 975kg...

Eli kunnon vääntö alkaa tästä. Vitalis kun noilla rengasliikkeillä ei ole hevonbebaa ammattitaitoa... :P

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.10.2010 9:32

Ei siinä mitään ihmeempää vääntöä pitäisi olla. Rengasliike on vastuussa, mikäli on auton alle tuollaiset asentanut, ilman että on kertonut niiden olevan laittomat tieliikenteeseen. Tämän takia rengasliikkeet eivät yleensä edes suostu asiakkaan luvallakaan asentamaan laitonta rengaskierosta auton alle.

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 22.10.2010 1:17

Ei suostu korvaamaan. Ainoastaan palauttamaan. Oikean kantavuuden renkaisiin tulisi maksaa 677e väliä, joka kuulostaa ihan uskomattomalta. Koska rengasliike SUOSITTELI nykyisiä renkaita autooni. Voi PIIIIP!

Ihan uskomatonta toimintaa. Ympäripyöreitä vastauksia vaan tulee edelleen, eikä varsinaisesti suostu vastaamaan yhteenkään kysymykseen koko asiakaspalvelu. NAM!

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 22.10.2010 6:21

Eikun soittoa kuluttaja-asiamiehelle, kyllä rengasliikkeen pitää tietää minkälaisella kantavuudella olevia renkaita autoon saa laittaa. Toki ei sen tiedon selvittämisestä omistajallekaan haittaa ole.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.10.2010 8:58

No rengasliike on hoitanut velvollisuutensa, jos kerran suostuu renkaiden palautukseen (oletuksella että rahatkin saa takaisin). Ei siinä kuluttaja-asiamies auta, kun kerran jo on luvattu toimia oikein.

Se on sitten sitä parempaa asiakaspalvelua jos tuollainen moka koitetaan saada ilman asiakkaan lisäkustannuksia lakaistua kunnialla maton alle.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.10.2010 9:37

Lain mukaan ensisijaisesti liikkeelle on annettava tilaisuus korjata tuotteessa oleva virhe, minkä se tarjoutuu tekemään tuotevaihdolla. Kaupan purku on vasta toissijainen ratkaisu.
Se, että virheen korjauksesta peritään maksu, ei mahdu kyllä lain tulkintaan. Jos pienellä välirahalla saa kuitenkin huomattavasti paremmat renkaat alle, on se hyväksyttävää.

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 22.10.2010 10:30

Eipä kuluttaja-asiamies välttämättä auita, mutta kylläpä oikeudessa auttaa, koska rengasliike on tehnyt virheen. Tosin ei sen takia kannata oikeuteen asti lähteä, mutta sovittelu voisi sitä kautta onnistua. Tosin rengasliikkeen omissa säännöissä mainitaan korvaavatuote JOS reklamaatio hyväksytään. (eli ilmeisesti reklamaatioon ei ole pätevää syytä olemassakaan)

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 29.4.2013 12:05

Laitetaas vanhaan topikkiin eli onko kenelläkään tietoa jos VW T5 on rekisteröity matkailuautoksi niin akselimassoista saisi vähentää 10%? Tälläisen huhun olen kuullut...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.4.2013 12:09

Miksi saisi? Eihän se matkailuautoksi rekisteröiminen auton massaa tai kantavuutta pienennä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa