Millä jarrumäntä sisään?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Millä jarrumäntä sisään?

ViestiKirjoittaja Eemeli » 14.10.2009 19:48

Pitäs palat vaihtaa Corradon takajarruihin, mutta ei tuo jarrumäntä suostu menemään sisään ei sitten millään.
Yksi kappale bilteman jarrumäntäpuristimia tuli jo käännettyä paskaksi, mutta mäntä ei liikkunut juurikaan sisään.
Millä pirulla ton saa sinne menemään? Eikös takana mäntää pitäs kiertää ja puristaa samalla? Vanhoista paloista ei ole juuri muuta kun metallit jäljellä ja katsastaa pitäs kohta.

Niin ja kuinkas se laakeri pitikään takana kiristää? Ajattelin samalla uudet laakerit vaihtaa kun levytkin menee vaihtoon.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.10.2009 20:03

Itse kans yhden version bilteman työkalua rikoin samassa hommassa.Palat takana ihan loppu. Nyt ostin sitte Biltemasta myös toisenlaisen työkalun, oli joku ford/audi jarrusylinterin säätötyökalu nimellä. Sillä ilmeisesti pystyy kiertämään sitä mäntää. Saa nähdä lähiaikoina kuinka käy.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 14.10.2009 20:30

Itellä on Motonetista ostettu versio tuosta työkalusta joka siis kiertää samalla sitä mäntää ja painaa sisäänpäin. Hyvin on tähän saakka mennyt kaikki männät sisään noin 10 eri autosta.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 14.10.2009 20:42

Eiku satula pöydälle ja ruuvipenkkiin kiinni ja sitte... sama homma itellä. Ku se tulee tarpeeks ulos kun palat ihan lopussa, niin aina hankalampi työntää takas.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 14.10.2009 20:51

Omassa G2 16v /-88:ssä (36mm männillä), olen päässyt lukemattomia kertoja ihmettelemään noiden takamäntien sisäänmenoa. Joskus menee ihan laakista helposti pyöräyttämällä, joskus taas on tuntunut että lattialla vain aika auttaa, eli muutama milli kerrallaa ja välillä duunailee jotain ihan muuta ja taas vähän matkaa. En tiedä mikä tuon tekee, mutta ei kannata hermostua :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 14.10.2009 20:54

Itellä on Motonetista ostettu versio tuosta työkalusta joka siis kiertää samalla sitä mäntää ja painaa sisäänpäin.

No toi Motonetin on itseasiassa ihan samanlainen kun mitä Bilteman. Ainoo ero on se että Motonetin työkalussa se mäntää vasten tuleva osa on aavistuksen paksumpi. Mikä taasen aiheuttaa sen, että se ei edes mahdu sinne satulan sisään kun mäntä on riittävästi ulkona. Kävin nimittäin tänään ostamassa sen Motonetin työkalun. Vaihdoin siitä sen ulommaisen kirkkaan osan siihen Bilteman puristimeen mistä se halkesi. Olis saanut vääntää senkin paskaksi, mutta mäntä ei liikahtanutkaan.
Mulla on ulommasta palasta lähtenyt vissiin pinta irti ja sisemmässäkään ei ole kun joku 3-4mm pintaa, joten mäntä on melko ulkona.
mutta ei kannata hermostua :D

No hermot meni jo...

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 14.10.2009 21:04

Koita avata ilmasuruuvi. Päästä sielt vähä nesteit pois ni pitäis suht helposti mennä takas sisää. Ja muista avaa jarrunestesäiliön korkki seki auttaa suht paljon.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 15.10.2009 12:26

Normi puuvinkalla puristaa mäntää sissänpäin ja samalla pyörittää mäntää kiinnipäin pienillä papukaijapihdeillä.
Ja aina on sisälle menny.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 15.10.2009 17:40

Ei oo tullu pieneen mieleen purkaa satulaa osiin että selviää mikä on todellisuudessa vikana..?

Veikkaus on että kierretanko missä mäntä liikkuu, on korkannut sieltä yläpäästä elikä viimeset jengat voipi olla sököt.

Jos palat on ollu ihan finito,mäntä käytännössä ulkona kokonaan,saattaapi tuo tanko olla ihan yhdellä vajaalla kierteellä siellä,ja siitä kun sitä kässäriä rupiaa oikeen voimalla repimään niin voi saada kipiää..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 15.10.2009 19:08

i oo tullu pieneen mieleen purkaa satulaa osiin että selviää mikä on todellisuudessa vikana..?

Onpa hyvinkin. Ainoo vaan että ei ole ollut aikaa sitä alkaa atomeiksi pistämämään.
Ja itsellä kun ei oikein ole mitään kunnon paikkaa missä alkaa tuota ropaamaan. Tähän mennessä on tullut käytyä duunipaikan varaston pihalla sitä ropaamassa. Ei vaan ole oikein edes mahdollisuutta jättää autoa sinne yöksi levälleen.
Mutta jos tuo nyt ei muuten sisään mene niin pakkohan se on jossain saada purettua.
Meni se ehkä 5mm sisään ennen kun se puristin levis, joten en sitten tiedä voiko se olla korkannut sieltä kierteiltä.
Viikonloppuna isäukko saa ehkä lainaan ihan korjaamolta kunnon jarrumäntäpuristimen, joten sillä vois vielä koittaa. Sanoivat sille siellä että joskus ne on tosissaan niin tiukassa, että joutuu pitkän jatkovarren kanssa vääntämään.
Täytyy siinä samalla koittaa tuota ilmausruuvin ja nestesäiliön korkin avaamista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.10.2009 19:31

Kyllä siinä jotain vikaa on jos ei noilla konsteilla mee sisään. Jos se on noin jäykkä niin tuskin se autossakaan sitten kovin hyvin toimii?

Mäntä ulos ja tiivisteiden ja kierteiden tarkistus nyt ainakin. Mäntää ja tiivisteitä saa varaosana, mutta jos se kierretanko on rikki niin sitä ei taida saada erikseen?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 15.10.2009 19:45

Kyllä siinä jotain vikaa on jos ei noilla konsteilla mee sisään. Jos se on noin jäykkä niin tuskin se autossakaan sitten kovin hyvin toimii?

Joo, jos sitä en nyt noilla konsteilla saa sisään niin sitten on pakko purkaa se.
Ei noissa jarrujen toiminnassa ole mitään moitittavaa ollut kyllä. Käsijarrukin on toiminut ihan OK.
Viime tammikuussa kun tuli tuo katsastettua niin jarruissakaan ei ollut mitään huomautettavaa. Tosin siitä nyt on sen verran aikaa että tilannehan on voinut muuttua. Normaali ajossa ei kuitenkaan ole ollut mitään moittimista. Jos nyt ei sitä lasketa, että yhdestä palasta on tosiaan se pinta kadonnut, ja näin ollen se naarmutti levyn ja pitää mukavaa rahinaa...
Tuli tuossa joku aika sitten eräällä mutkatiellä sen verta vauhdilla vedeltyä (sillon ne ainakin piti vielä hyvin), että jarrut otti aikalailla rajusti lämmintä, joten en sitten tiedä onko se pala voinut siitä ottaa vähän itseensä ja päättänyt tiputtaa pintansa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa