Seat Cordoba "sdi" -99

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Seat Cordoba "sdi" -99

ViestiKirjoittaja p0wer » 9.10.2009 17:12

Laitellaampa nyt tännekin pari kuvatusta tuosta pari vuotta käyttiksenä toimineesta härvelistä, autoa on rakennettu käytännöllisyyden nimissä ja käyttöarvo alkaakin olla jo niin kohdallaan että toivon menopelistä löytyvän kuljetinta vielä vuosiksi eteenpäin vaikka mittariin kierähtääkn pian jo 480tkm.

Käyttöarvoa nostattaa ehdottomastikin eberi kauko-ohjaimella, hyvät valot, suht. hyvä suorituskyky kulutukseen nähden, tarpeeksi jäykkä (säädettävä) alusta, GT-sisusta, kohtalaisen hyvin soivat soittopelit 3-tie Focaleilla, hanskalokeron taakse piiloon asennetulla 4-te vahvistimella, tupla DVB-T -virittimellä ja soittimeen integroidulla navilla. Seatiksi auto on myös kohtalaisen hiljanen matka-ajossa -> auto on äänieristetty suorituskyvyn säilyttämiseksi mahdollisimman kevyesti mutta tehokkaasti kauttaaltaan, katto on vielä "käsittelemättä", maalipinta autossa on pääosin alkuperäinen. Pikkuasia, mutta kuitenkin aikaavievänä projektina vaimennuksien yhteydessä kaikki lukkomekanismit on puhdistettu ja rasvattu huolellisesti hyvän toiminnan takaamiseksi, kaikki saman aikakauden VW/Seat omistajat varmasti ymmärtää toimenpiteen tarpeellisuuden :D

Kuvat kertoo enemmän:

Kuva

Kuva

Kuva

Tekniikkapuolta hoitaa AHU tovereineen DSS Ultime1 (tulossa ultime 2), 12mm bosch, GT2260v, DevilsOwn stage2, 3" sivuputki, R-nokka, NPS-kansi jne. Näillä auto jaksaa tarvittaessa rynnätä 402 metriä 14.03 sekunnin aikaan vähän yli 168km/h loppunopeudella ja 60-120 tattuu noin 4.5 sekunnissa.

Kuva

Kuva

Maalipintakin sai aikaisemmin pientä läpikäyntiä 3M:n avulla:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuleva talvilook on sitten tällainen::

Kuva

Kuva

Kaikki kuluvat osat, kuten nivelet, puslat, laturi, startti, jarrut, akku yms on vaihdettu uusiin ja/tai parempiin, joten eipäs tuossa muuta kuin kovaa ajoa sitten vaan! :)

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 9.10.2009 17:33

Itsellä myös aikoinaan samanmoinen Cordoba AHU tekniikalla oli ja autoa ei voinut kuin kehua. Sillä ajomäärällä ja hankinta hinnalla saa yhtä luotettavaa autoa etsiä. Näyttää nuo kilometrejäkin kestävän ja koritkin tuntuu olevan varsin ruoste vapaita.. ainakin vielä.

Tämänkin Cordoban pariin otteeseen nähnyt stripillä viilettävän musta pilvin perässään aika haipakkaa. Asiallinen laite kaikkineen.

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 9.10.2009 20:10

Mielenkiintoinen peli, jossa tekniikkaan panostettu ihan tosissaan. Olen joitain "strippikuvia" tästä nähnyt ja mukavaa että autosta tuli lisäinfoa tällekin foorumille.
Mitkäs nuo lisävalot oikein ovat, näyttää maalikon silmiin aika erikoisilta?

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 9.10.2009 20:37


JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 9.10.2009 21:43

Tää on kyllä hieno peli ja vielä petollisen nopea! DIeseliä ei kannata savuksi muuttaa, joten kannattaa varmaan ottaa pumppu ja imusarja vähän tarkemman tarkastelun alle. Ultime2:lla tähän tulee sen verran potentiaalia, että alakerran vahvistaminen olisi varmaan poikaa. Näitä käyttöautoja on mukava rakennella vähän kerrassaan, on jokaiselle kesälle jotain uutta kivaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.10.2009 2:21

Jepulista! Tällainen Cordo on kyllä melkoisen hyvä peli edulliseen liikkumiseen, saatika sitten vielä farmarina ja veronkiertomallina. Uskomattoman paljon tavaraa sitä vaan mahtuu tuonne sedaninkin konttiin nyt kun on päässyt vielä vertailemaan paljon isompiinkin sedan-autoihin, sitä vaan aina muistaa miksi tästä autosta tykkää sen jälkeen kun on käynyt ajelemassa välillä jollain muulla. Ovitiivisteiden nitinän kun saisi viellä jollakin kuriin, tahtoo tuo kori elää aika reippaasti.

Lisärit on tosiaankin Lightforcet joista toisinaan on ollut käytössä E170:t ja toisinaan isoveljensä E240:t xenoneiden kera, jälkimmäiset vaan on niin poskettoman isot että niitä ei mielellään tuossa keulalla ihan huvikseen pidä, jalathan noissa on kummissakin samanlaiset joten koon vaihto onnistuu ihan vain umpiot vaihtamalla (pyöräytetään jalasta irti). Kyseiset lisävalot on löytyneet allekirjoittaneenkin kaupasta jo parin vuoden ajan silloin kun niitä ei vielä muista verkkokaupoista vielä saanutkaan: http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=215

Jukan sanoen pieniä muutoksia kehitelläänkin aina kun keretään harrastamaan ja itse osia saadaan, DSS2:t on ollut vaan kiven alla kokoajan kun niitä on edes valmistettu joten näkemän pitää saadaanko sellaiset ensikesään mennessä. Pumppuasiaankin voi olla tulossa muutosta jossain vaiheessa talven aikana tai keväällä ja ehkä tähänkin laitellaan uudemmanmallinen mm. AHH:sta löytyvä 11mm pumppu mahdollisesti vielä 12mm päällä höystettynä, syy tähän on lähinnä tällähetkellä todella korkeat pakolämmöt joita sitten tehokkaammalla pumpulla ja suuremmilla suuttimilla on mahdollista saada pienemmäksi. Ehkä tuota veden kulutustakin saisi sitä kautta hieman pienemmäksi kun tällähetkellä pönttö tyhjenee täyskaasulla noin 600ml/min, eli reilu puoli litraa menee vettä koneeseen minuutissa. Niin ja, kyllähän sitä nyt pientä tuhnua pitää putkesta tulla että käyttövoima ei jäisi arvoitukseksi, se on myös kätevä tapa muistuttaa takanatulijoita turvavälistä.

Luulempa myös että tuo alakerta saa luvan pysytellä vakiona, eipä näitä kai ole kukaan tainnut teholla rikki saada? On mulla sitäpaitsi tuossa joku muistaakseni 300 ajettu alakerta jemmassa jos tämä alkuperäinen päättää luovuttaa, mut ei näitä nyt ihan tahalteen särjetä, eikä tuossa nykyisessä alakerrassa juuri mitään ole vielä edes kulunut lukuunottamatta todennäköisesti kiertokangen yläpään helaa/heloja jotka vaihdan seuraavassa remontissa tässä piakkoin, kiertokankien laakerit ja öljypumpun tuossa jo alakautta vaihtelinkin kun olivat kuluneet jo vaihtokuntoon.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.10.2009 5:02

Ultime2:lla tähän tulee sen verran potentiaalia, että alakerran vahvistaminen olisi varmaan poikaa.


Tämähän on sinällään turha operaatio, mikäli tehoalue siirretään alkavaksi hitusen korkeimmilla kierroksilla. Sekä ilmaa pumppaamaan joku ahdin, mikä vielä todellakin yläkierroksilla pystyy siihen. p0werilla on varmasti jo hyvä aavistus mikä se sellainen ahdin on, mikä on tähän koneeseen kuin nakki poskeen. ;) Saahan sen alakerran toki vahvistaa, kenpä sen kieltää. Ei sitä teholla rikki saa kuitenkaan. Kenties se herkimmille mielenrauhan suo.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.10.2009 12:27

Mitäs hienoo tossa tehoalueen alun siirtämisessä korkeammille kierroksille on? Sama kun sanoisi, että kytkimen vaihtaminen on turhaa kun voihan sitä aina rajata vääntöö alakierroksilla ohjelmaa muokkaamalla(tai isommalla turbolla niinkuin Aki tekee). P0werin tapauksessa en edes harkitsisi turbon vaihtoa, 2260:llä on otettu 300hv 1.9:stä toisin kuin eräällä "nakki poskeen" -ahtimella ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 11.10.2009 14:41

niin,tuohon jukan komenttiin niin meikä on tämmöinen oman tien kulkija näissä asioissa,isompi ahdin jotta herää hieman myöhemmin ja muutama kone ollut ilman hukkaporttia kun tuntuis olevan suht turha kapistus.Liekö sitten seuraavaan tulossa koska aletaan pääsemään semmoiseen "antiviritys" tilanteeseen että ahtoja voidaan laskea ja teho nousee.Ehkä lukuisat tunnit virtauspenkin ja taskulaskimen äärellä ovat osasyynä tähän,kuka tietää..

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.10.2009 15:03

Onhan tossa samin maintsemassa gt32 ahtmessa potentiaalia suuremmille tehoille kuin 2260:llä, pakopuoli on niin paljon parempi isommilla paineilla. En tosin ole vaihtamassa, vaikkakin ei tuo hassumpi vaihtoehto olisi laisinkaan.

Mitäs hienoo tossa tehoalueen alun siirtämisessä korkeammille kierroksille on?


Rasitusten vähentäminen ja tehojen kasvattaminenhan ne taitaa pääasiat olla. Jokainen tavallaan, niinhän mnä Taroonkin vaihdoin isomman ahtimen että vääntöaluetta saisi korkeammille kierroksille kovan alaväännön sijasta..

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.10.2009 15:10

pakopuoli on niin paljon parempi isommilla paineilla? :D

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.10.2009 16:02

Diih, tahtoo 2260:ssä jäädä pakopuoli ahtaaksi parin barin jälkeen, vaan ompahan siinä paljon pienempi rupelikin.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 11.10.2009 16:07

Juuri näin. Et sinä jukka sitä älyä ennenkuin kokeilet, ja toteat itse. Toista se on ajella päälle 2bar sellasella ahtimella joka pystyy siihen.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.10.2009 16:24

Mieluummin annan toisten todistaa sen ahtimen paremmuuden. Sitä päivää odotellessa...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 11.10.2009 19:11

Miksi käyttää isoja ahtoja jos sama teho saadaan jo pienemmällä ahdolla jos koneet toimii ? Kehukaa niillä hevosilla,älkää ahdoilla...Tai jos tälle linjalle mennään niin mulla ja turbiinilla on sitten varmaan suomen kovimmat dieselit kun meikäkin ajeli joskus 2.8 ahdoilla ja herra turbiini peräti 3.5bar !


Ei taas tajua......taidan olla tyhmä vaan......

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.10.2009 21:29

Kaikki meistä varmaan tajuaa faktat mutta taas menee vaan turhaksi jeesusteluksi luetun ymmärtämisen ja mielipiteiden takia. Kaikki myö ollaan tyhmiä ja tuskin kukaan paras.

Niin ja onhan gt32:lla mitattu yli 290hv ja yli 6000 kierroksen kohalla vielä 230hv jossa ohjelma ja tätä myötä toiminta lienen ollut melkoisen huonoa, harmi että asiaa ei ole jalostettu sillä antaumuksella kuten jukka ja aki omiaan.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.10.2009 21:48

Ootko käynyt ajamassa tällä mutkarataa? Jos semmoinen kuuluu harrastuksiin, niin jämäkemmät vakaajat tekisivät varmaan aika ihmeitä ajettavuuteen.

Oma 6K jäi toistaiseksi talliin vähän niinkuin harrasteauton rooliin. Olen kuitenkin miettinyt sen ottamista takaisin käyttöautoksi kun nykyiseen käyttis nelikko sedaniin ei tahdo mahtua viikonlopun tavarat konttiin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.10.2009 22:22

Kyllähän se sikäli kuuluu harrastuksiin että me ajellaan endurancee sitten tuommosella siihen käyttöön tehdyllä VW-kilpurilla. Tähän seattiin mutkarata-ajelua varten pitäisi tehdä vielä parit muutokset ennenkuin uskaltaa ajella kovempaa. Taakse pitäs laitella levyt paikalleen ja asentaa öljyn- sekä polttoaineenjäähdytin, vakaajan vaihtoa en näkisi niin tarpeelliseksi ainakaan toistaiseksi. Vakaajallista taka-akselia olen tosin jossain vaiheessa koittanu katella mutta ei ole vielä tärpännyt, katotaan sitten tartteeko alusta vielä päivityksiä kun pääsee testaamaan. Jäykäksihän tuon saa kyllä, jäykkyyssäädöstä on käytössä noin 8 pykälää 32:sta joten voin vaan kuvitella miten jäykkä tuo on tuolla tiukimmilla säädöllä, pitäskin ihan testata.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 11.10.2009 22:33

Niinkuin p0werikin jo joskus tuumasi, tehovehkeet ja diisselit erikseen.

Saattasin muuten tietää yhden vakaajallisen akselin. Pitänee kysellä onko vielä tallessa.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 12.10.2009 13:56

harmi että asiaa ei ole jalostettu sillä antaumuksella kuten jukka ja aki omiaan


[/quote] Niin ja onhan gt32:lla mitattu yli 290hv ja yli 6000 kierroksen kohalla vielä 230hv jossa ohjelma ja tätä myötä toiminta lienen ollut melkoisen huonoa [/quote]

Mistäs tämä voisi johtua että teho laskee noin paljon kun kierroksia alkaa olemaan tuo maaginen 6000 rpm ?

Joskus näiden laitteiden toiminta tai toimimattomuus on pienestä kiinni,ja joskus joutuu rakentamaan koko laitteen uusiksi kun sitä "punaista lankaa" ei meinaa löytyä.Kyll tuota omaa on tullut hierottua ja tutkittua suht paljon joten sen osalta on tämä punainen lanka jo löytynyt,nyt vain pitäis soveltaa nämä "aivoitukset" käytäntöön..

Mitäköhän tehovehkeitä se sami- oikein sitten tarkoittaa ? Kun eiks ventossa pitänyt olla konetta avaamatta tdi tekniikalla jo se 250hv niin vr6:ssa on sitten varmaan jo 500hv..Tietenkin lappuja odotellessa,niin omasta kuin vieraidenkin autoista,myös jukalta = )

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.10.2009 16:51

Mistäs tämä voisi johtua että teho laskee noin paljon kun kierroksia alkaa olemaan tuo maaginen 6000 rpm ?

Nimenomaan siitä että asiaan ei ole välttämättä perehdytty tarpeeksi vaan on otettu mahdollisimman paljon irti helpoimman kautta, toisaalta taas eipä kukaan muu ole vastaavia lukemia lapulle tästä piiristä saanutkaan mutta puhetta kyllä siitäkin edestä.

Joskus näiden laitteiden toiminta tai toimimattomuus on pienestä kiinni,ja joskus joutuu rakentamaan koko laitteen uusiksi kun sitä "punaista lankaa" ei meinaa löytyä.Kyll tuota omaa on tullut hierottua ja tutkittua suht paljon joten sen osalta on tämä punainen lanka jo löytynyt,nyt vain pitäis soveltaa nämä "aivoitukset" käytäntöön..


Kuten edellämainittua, mielenkiinnolla odotellessa.

Mitäköhän tehovehkeitä se sami- oikein sitten tarkoittaa ? Kun eiks ventossa pitänyt olla konetta avaamatta tdi tekniikalla jo se 250hv niin vr6:ssa on sitten varmaan jo 500hv..Tietenkin lappuja odotellessa,niin omasta kuin vieraidenkin autoista,myös jukalta = )


Aika lähelle taitaa arviosi mennä jos vaan opiskelijabudjetilla on mahdollista, mut luulen että näistä kannattaa jutella sitten ennemminkin naamatusten tahi privaloilla. Tää kalustoesittely nyt taas meni mihin meni, joten koitetaan saada taas asiaakin väliin hetken päästä ja kakkelinjauhannat niihin tarkoitettuihin topikkeihin.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.10.2009 19:08

Kyll tuota omaa on tullut hierottua ja tutkittua suht paljon joten sen osalta on tämä punainen lanka jo löytynyt,nyt vain pitäis soveltaa nämä "aivoitukset" käytäntöön..


Koitahan saada "aivoitukset" kestämään penkkiin asti niin nähdään se aasin potku. Jospa saisit sen 250hp rikki.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 15.10.2009 0:59

Mistäs tämä voisi johtua että teho laskee noin paljon kun kierroksia alkaa olemaan tuo maaginen 6000 rpm ?


Kaksi paikalla ollutta katsojaa osaa sanoa syyn miksi.

Millonkas se kansi nousee pois tästä?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.10.2009 1:11

Piakkoin, voisihan tuon lavalintan naplata vaikka kasaan ennen sitä niin olis joku varakulkupeli sitten. Jotta muillekki tiedoksi nin kyseessähän siis oli tällanen härveli:

Kuva

Lintta pihassa
Tekohengitystä
Jotakuinki kasassa

Tossa vähä haettiin "ratasäätöjä" noin 200e:n budjettivirityksellä kun lähtökohta oli vakio ja avaamaton 84 hevosvoimainen ja 400tkm ajettu moottori

Ja pääshän sitä talvella sitten sinne rarallekki (Mäkistartti 2008, tahko)

Kyllä sitä pitäs tuollakin sitten keretä kohtalaisesti, sitäpaitsi caddyt on jo niin nähty :D


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa