Renkaat kuluvat tosi epätasaisesti, mitä tehdä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Nytka
-
Viestit: 21
Liittynyt: 21.1.2007 23:28

Renkaat kuluvat tosi epätasaisesti, mitä tehdä?

ViestiKirjoittaja Nytka » 17.5.2007 19:15

Eli mulla on autona 3 koppanen golf ja madallettu vissii 60mm.. Renkaina on 215/40 17". Autolla ku ajaa 80km/h niin ratti vatkaa.. Vanteet ei ole kierot eikä johdu paineista tai tasapainotuksesta, mut sit ku ajaa vähän kovempaa tai hiljempaa ni vatkaus loppuu ja aurauskulmat säädätetty viimetalvena ja jousissakaan ei tietääkseni ole vikaa ainakaan katsastuksessa ei ollut mitään sanomista niin mitä tehdä???



ps: Kaksovisen Golf 3 osia myynnissä...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 17.5.2007 20:06

Vaikuttaako renga/vannesarja eli tekeekö samaa olipa alla sitten mitkä pyörät tahansa? Äkkiseltään tuli mieleen vaan että mitens on sovite, onko kohdallaan tai onko mahdollista että rengas/renkaita olisi paistovikaisia alla, vaikuttaako ongelmaan mikä rengas on missäkin nurkassa vai ei ja onko muutkin rengaskulmat kuin vain auraus kunnossa, mahdolliset välykset katsottu?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.5.2007 4:03

Tuskin liittyy välppään...

E: Välppä :)
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 18.5.2007 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 24.9.2009 20:46

Koitin haullakin etsiä,mutta en löytänyt ratkaisua pulmaan.

Eli huomasinpa tuossa pikku huoltoa autoon tehdessäni,että on kuskin puolen eturengas kulunut hieman sisäreunasta.Ilmeisesti pientä ongelmaa tuntuisi olevan ohjauskulmien kanssa kuskin puolella,koska apparin puolella ei ole renkaassa mitään vikaa.??
Eikös nyt yleensä molemmat puolet pitäisi saada säädettyä aikalailla samoille arvoille.

Kulmat säädettiin toukokuussa ammattiliikkeessä,jota ennen oli säädetty alustan korkeus joka nurkasta sopivaksi.
Auto ei ole todellakaan mikään supermatala,korkeus vastaa n.-40mm alustasarjaa.

Siitä säätötodistuksesta katsoin,että on aika isot erot asteissa edessä oikealla ja vasemmalla puolella.
Silloin kun alustaa säädettiin,sanoi asentaja,ettei edessä enää ole enempää säätöä säätää pystykallistusta!Onko mahdollisesti autossa eripituiset raidetangot,koska toinen puoli säätyi hyvään arvoon kuitenkin...vai jäänyt harittamaan pyörä tai jotain.?

Auttakaahan asiasta ymmärtävät..onko tommoselle mitään tehtävissä?Voiko pystykulmaa säätää muualtakin kuin raidetangolta?Uudet raidetangot vaihtoon vai mitä..?Ei viitsisi 600e renkaita joka kesä ostella !!

Ja juurikin outoa,kun kuluu vain tuo toinen puoli ??

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 24.9.2009 21:51

Raidetangosta ei tuota pystykallistumaa saada säädettyä.
Iskarin alapäästä ja myös alapallosta säätämällä pitäisi onnistua.Tosin jos säätövara käytetty loppuun,niin voisiko noita säätöreikiä vähän pidentää,kun ovat soikion muotoset.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2009 1:22

Ja useassa korjausohjeessa kielletään alapallonivelen siirto vetoakselin liikevaran takia.

Jos ei osien alkuperäisellä paikoilla saa kulmia kuntoon niin taitaa olla huomattava korjaus edessä?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 25.9.2009 9:32

Kuvauksesi tärinästä viittaa tasapainoheittoon. Olethan tarkistanut sovitteet sekä vanteen ja navan puhtauden.

Uusissa kumeissa ei juuri paistovikoja ilmene mutta asennusvaiheessa kumi on voinut jäädä nousematta vanteelle joten se ei ole pyöreä.

Uskoisin alapalloa voivan säätää ainakin alkuperäisen säätömahdollisuuden verran.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 25.9.2009 9:58

Kyllä mä kans lähtisin veikkaamaan vanteen keskitystä, eli soviterengas oikeanlainen ja navat puhtaaksi.

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 25.9.2009 10:56

Jätkät vastailee nyt tohon kaks vuotta vanhaan kysymykseen. Nixu1:n kysymykseen ei liity tärinää.. ;-)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 25.9.2009 18:09

3B Passatissa ei pyöräkohtaisesti voi camberia säätää, säätöähän ei tukivarsien sisäkiinnityksessä ole, kelkkaa sen sijaan voi siirtää sivu- ja pituussuunnassa jonkun verran, kunnes molempien pyörien camberit, casterit jne on mitta-arvoissaan/ tasan. Raidetangon säätö muuttaa siis vain aurausta.

Jos vas eturenkaan sisäreuna kuluu oudosti veikkaan että camber on liikaa miinuksella tahi sitten raidetangon ulkopäässä oleva kumi on löystynyt niin paljon että pyörä pääsee kääntymään haritukselle ja syö siksi renkaan sisälaitaa. Siis jos nivelissä ei ole havaittavissa välystä.. Käyttäytyykö auto epänormaalisti kiihdyttäessä ts muuttuuko ratin asento esim urien yli mentäessä?

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 26.9.2009 16:30

Ei huomaa ajettaessa juuri mitään outoa,vähän on tuntunut,että joutuu kevyesti pitämään rattia vastaan vasemmalle,mutta sekin voi olla normaalia uraherkkyyttä.Alla 225 40 18 renkaat.

Autokin on katsastettu kesäkuun lopussa ja itse tarkistelin raidetangon pään pari päivää sitten ja hyvältä näytti,eikä pidä ääntäkään.

Apurunkoa ei siirretty viime säätökerralla,jota vähän ihmettelen,että miksi?Kävinkin juttelemassa eilen kyseisellä korjaamolla ja katsottiin säätölaput läpi ym.Ero vas.ja oik. renkailla on todella pieni.mikä ei pitäisi kuluttaa rengasta noin paljoa.

Maanantaina menee auto uudestaan penkkiin ja tarkistetaan arvot ja katsotaan onko muuttuneet ja olisiko mitään tehtävissä.Säädetään sitten vielä sitä apurunkoakin tarvittaessa,jos se korjaisi tuon vian.

Auto oli keulasta todella matala minulle tullessaan ja nyt se on nostettu ylemmäskin jo ennen noiden kulmien säätöä.Eli olisiko edellinen omistaja siirrellyt sitä apurunkoa aikaisemmin tms.?

Kuitenkin viimekerralla joka nurkka oli aivan vituroillaan ennen säätöjä :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.9.2009 18:08

Kirjoitin vähän epäselvästi, 3B Passatin (ja A4/A6:n) rt:n ulkopäässä olevan paksunnoksen sisällä on kumihela joka vanhemmiten löystyy niin että antaa esim urien yli ajettaessa periksi liikaa, tämä tekee kaarreajosta epämääräistä ja voi myös aiheuttaa renkaiden oudon kulumisen. Tuota ei välttämättä katsurikaan huomaa kun välys ei ole pystysuunnassa eikä pallonivelessä. Noinkohan moni katsuri edes tietää tuon rakenteen erilaisuutta? Mittapenkissä arvot voi olla silti paikallaan kun sinne ei liiemmin voimia synny kun etupyörät on niiden kääntölevyjen päällä.

Toinen pointti on kun matala rengas lähtee kulumaan poskelleen, se tahtoo kulua samalla lailla kulmien korjauksenkin jälkeen. Itse laittaisin nuo vinoon kuluneet renkaat taakse jos siellä ei ole havaittavissa vastaavaa.

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 26.9.2009 20:16

Ok homma.Kiitoksia tiedosta.Katsotaan nyt mitä maanantaina selviää.Mitäköhän noi raidetangon päät maksaa,jos ne joutuu vaihtamaan?

Pitää sanoa,että tutkii samalla niiden raidetankojen päiden mahdollisen väljyyden.

Joo ja tuo kulunut rengas on jo vaihdettu taakse.Muut kolme nurkkaa ovat kunnossa.

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 29.9.2009 10:32

No niin,tulipa käytettyä eilen passatti uudestaan kulmiensäädössä.Arvot eivät olleet muuttuneet edellisestä kerrasta ja tälläkertaa yritettiin säätää camberia liikuttamalla apurunkoa.Tämäkään ei auttanut,vaan pysyi kulma negatiivisena silti.

Ei saa säädettyä kohdalleen ilman säädettävää tukivartta,iskarin yläpäätä tai jotain...

Lasku oli 100e,mutta korjaamo veloitti vain sen tarkastusmaksun 35e,koska olisivat ekalla kerralla jo voineet yrittää säätöä ja informoida asiakasta hieman paremmin.Tästä kyllä jäi hyvä mieli,kun tulivat kuluissa vastaan :)

Sen verran huomasin,että nykyisessä säätölapussa lukee,että säätöä on tehty 0,23 ja vanhassa oli vain 0,20.Saa nyt nähdä olisiko jotain muuttunut parempaan suuntaan...

Sitä myös mietittiin,että voisiko kapeampi ja korkeampi=pehmeämpi rengas toimia paremmin.Antaisi vähän enemmän joustoa ja näin ei kuluisi välttämättä?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.9.2009 12:49

Kyllähän se korkeampi rengas enemmän myöden antaa. Ihmettelen taas vaan miksi ruvetaan korjaamaan vian seurausta, eikä sen aiheuttajaa. Joku siellä nyt tuennassa on pielessä, välillä aiheuttavan osan etsiminen on työlästa.

Vielä parempi vaihtoehto korkeaprofiilisimpien renkaiden tilalle on olla ajamatta autolla, ei kulu kumit ollenkaan ;)

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 29.9.2009 23:40

Ja kun tuota aikaa ei ole etsiä mitään mystisiä vikoja tuennasta,jos sellaista edes on.Nyt vaan ajetaan eikä ihmetellä.Renkaita saa aina kaupasta lisää !!

Kaikki on kuitenkin nyt käyty läpi,mitattu ja testattu ja todettu kunnossa olevaksi.Se riittää minulle toistaiseksi..

GeneralO
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.3.2007 23:37

ViestiKirjoittaja GeneralO » 6.10.2009 11:33

Omassa kolmosessa kaljuuntui kartturin puoleinen etukumi parissa viikossa alustasarjan vaihdon jälkeen.

Perjantaille on aika varattuna huoltoon että säätäisivät kulmat kuntoon, pitää ennen sitä kotitallilla rasvaa tunkea pultteihin että ei nouse hinnat taivaisiin siellä huollossa kun yrittävät tapella pultteja ja muttereita auki.

Mitenkäs kun nyt on alla Jom korkeussäädettävä alusta, maavara on keulassa vr6 lipan kanssa noin 6cm, ja talveksi olisi tarkoitus nostaa johonkin 11 senttiin, meneekö kulmat sekaisin kun korottaa?

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 6.10.2009 23:16

Kyllähän ne pikkasen muuttu, jos varma haluu olla nii käy säädättämässä.

Tosin talvirenkaat ovat pehmeämpää seosta ja antavat anteeksi pienet kulmaviat kulumatta pilalle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 84 vierailijaa