Nyt kävi näin... (Vento 1.9 TD / AAZ (1994))

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

cassu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 29.9.2009 8:34
Viesti:

Nyt kävi näin... (Vento 1.9 TD / AAZ (1994))

ViestiKirjoittaja cassu » 29.9.2009 9:23

Vento 1.9 TD / AAZ (1994), 428tkm ajettu.
Kotitallitielle kääntyessä konehuoneesta kuului outo kolahdus. Mitään outoa ei osunut silmään pellin alta kun koitin silmäillä. No, tallin ovi auki ja autoa ajamaan talliin - ajattelin että siinä omalla paikalla voi sitten etsiä kolahduksen syytä. Kytkin tuntui hieman oudolta. Sitten kuului liikkeelle lähtiessä aikamoinen pamaus, ja loput selkiytyy kuvista.

Moottorin etukannatin murtunut poikki ja lähtenyt koneen puolelta kokonaan irti.
Seuraus: Moottori tippui alaspäin, kytkinvaijeri pakeni laatikon kannakkeesta murtaen siitä osan pois ja öljynsuodatin puristui päreiksi etupalkkia vasten. Ohjaustehostimen pumpun hihnaa pyörittävä hihnapyörä paukahti kampuran päästä kahtia ja öljyt pitkin tallin lattiaa. Onneksi sain heti yhteyden huoltomiehiin että saatiin öljyt imeytettyä pois lattialta ennen kuin ne olisi levinnyt koko halliin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Johan tuolla vehkeellä tuli jo melkein 3000km ajettuakin. Onneksi ei vielä ehtinyt turboa huoltaa ja pumpun ajotusta säädättämään. Jakopää juuri tehty ja laturi uusittu.

Nyt tarttee vissiin löytää ehjiä osia, tai sitten paalata koko vehje ja palata ajelemaan vanhalla kunnon kanttikoppasella Ladalla jonka kanssa ei koskaan ole ollut mitään ongelmia joita ei pienellä vaivalla korjaisi...

Voihan perrrhana että harrrrmittaa. Kiva vehje ajella ja ulkomuoto miellyttää silmää - mutta nyt pitäs päättää että mitähän tuolle tekis...

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 29.9.2009 9:40

laita kuntoon vaan... eihän tuossa nyt mahottomasti oo rikkoutunutta osaa.

ja jos kone ja kori muuten on hyvässä kuosissa ei kannata "paalata" :)

paskaa säkää..ei voi muuta sanoa :(

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 29.9.2009 11:14

Tuliko sieltä moottori- vai ohjaustehostimen öljyt pihalle ? Kuvista päätellen hankalin korjattava on toi kytkinvaijerin paikka, ehkä saa hitsaamalla ?

cassu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 29.9.2009 8:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja cassu » 29.9.2009 16:48

Moottoriöljyt tuli pihalle, tehostimen litkut vielä pöntössä.

Täytyy hinata tuo holkki harrastenurkkaan tallille, panna seisontaan ja alkaa haalimaan osia.

Melkein sais koko padan pistää vaihtoon, sen verran kolisi jo venttiilikoneistokin - ja turbossakin on sanomista.

Samalla jos pistäis vähän enemmänkin kuntoon. Ainakin vois laittaa orginaalin alustan, edellinen omistaja kun on innoissaan pistänyt vähän turhan reilun madallussarjan.
Nykyisellä korkeudella toimii nimittäin talvella mukavasti aurana ja pikkusen reilummat nypyt raapii pohjaa...

On ainakin erittäin luontoystävällinen auto, sitä ei voi kiistää! Nimittäin tuosta vehkeestä on tullu jo kaks muurahaispesää tuhottua, ja nyt näyttäis siltä että jossain on vielä kolmas.
Yksi pesä oli apparin lokasuojan ja sisälokasuojan välissä, toinen raitisilmasuodattimen kotelon ympärillä... Kolmas on vielä etsimättä.

Nyt jos keksis jostain äkkiä arkiajokin edukkaasti niin voisi tuota rakentaa kaikessa rauhassa vaikkapa talven ajan, ideoita olis kyllä että mitä kaikkea tuolle vehkeelle tekisi. Harrasteauto kun uupuu tällä hetkellä ja alkaa rakenteluinto nostella päätään. Olishan tuossa ainakin näpeltämistä.

.edit.

...Ja paskat. Omaisuus talteen ja paalaamoon koko holkki. Eiköhän nää saksalaiset tekeleet ollu tässä. Paluu Venäläisen takapotkun rattiin niin on taas huoletonta menoa.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 30.9.2009 11:56

Mulle muuten sattui ihan samanlainen tapaus kesällä. Tosin hihnapyörä ei menny mikskään. Yks ilta töitä "puunvarjon korjaamossa", osiin muutama kymppi rahaa ja taas mennään.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 30.9.2009 12:18

Aika halvalla noihin kyllä saa palikkaa jos itse laittaa. Ei tuo nyt mitenkään älyttömän kallis projekti ole. Turbon huolto kyllä maksaa jotain. Uusi pannu vaan tilalle ja kovaa ajoa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.9.2009 13:08

Noilla kilometreillä kone kyllä vaatii jotain muutakin kun pelkän turbon, äkkiä saa tonneja menemään jos konetta aletaan kunnostamaan/vaihtamaan jolloin sillä rahalla saa uudemman ja vähemmän ajetun?
Mutta jos on paikka, aikaa, ja kiinnostusta niin kyllä tuon ajoon saa, osia saa halvalla kunhan hieman etsii.
Tuo alapalkki vois olla tiedossa muutamalla kympillä jos -94 1.8 55kw koneellisesta sopii.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 1.10.2009 1:43

Kokonaisia moottoreita saa kohtuu halvalla. Tietenkin se voi ksilloin kestää kilometrin tai 300tkm. Jos meinaa kunnolla tehdä niin meneehän sitä rahaa. Kyllä tuon minusta suht halvalla saa ajoon kuitenkin.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 2.10.2009 10:39

Jos koppa on ehjä, niin toinen pata tilalle vain. Nuita aazi padalla olevia kokonaisia autojakin saa jo aika halvalla.....

'tuon laatikon vaijerinkorvakkeen saa kyllä hitsattua.

Ei hyvää ventoa kannata hukata kovin helpolla =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa