Renkaat kuluvat tosi epätasaisesti, mitä tehdä?
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaat kuluvat tosi epätasaisesti, mitä tehdä?
Eli mulla on autona 3 koppanen golf ja madallettu vissii 60mm.. Renkaina on 215/40 17". Autolla ku ajaa 80km/h niin ratti vatkaa.. Vanteet ei ole kierot eikä johdu paineista tai tasapainotuksesta, mut sit ku ajaa vähän kovempaa tai hiljempaa ni vatkaus loppuu ja aurauskulmat säädätetty viimetalvena ja jousissakaan ei tietääkseni ole vikaa ainakaan katsastuksessa ei ollut mitään sanomista niin mitä tehdä???
ps: Kaksovisen Golf 3 osia myynnissä...
ps: Kaksovisen Golf 3 osia myynnissä...
Vaikuttaako renga/vannesarja eli tekeekö samaa olipa alla sitten mitkä pyörät tahansa? Äkkiseltään tuli mieleen vaan että mitens on sovite, onko kohdallaan tai onko mahdollista että rengas/renkaita olisi paistovikaisia alla, vaikuttaako ongelmaan mikä rengas on missäkin nurkassa vai ei ja onko muutkin rengaskulmat kuin vain auraus kunnossa, mahdolliset välykset katsottu?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 18.5.2007 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koitin haullakin etsiä,mutta en löytänyt ratkaisua pulmaan.
Eli huomasinpa tuossa pikku huoltoa autoon tehdessäni,että on kuskin puolen eturengas kulunut hieman sisäreunasta.Ilmeisesti pientä ongelmaa tuntuisi olevan ohjauskulmien kanssa kuskin puolella,koska apparin puolella ei ole renkaassa mitään vikaa.??
Eikös nyt yleensä molemmat puolet pitäisi saada säädettyä aikalailla samoille arvoille.
Kulmat säädettiin toukokuussa ammattiliikkeessä,jota ennen oli säädetty alustan korkeus joka nurkasta sopivaksi.
Auto ei ole todellakaan mikään supermatala,korkeus vastaa n.-40mm alustasarjaa.
Siitä säätötodistuksesta katsoin,että on aika isot erot asteissa edessä oikealla ja vasemmalla puolella.
Silloin kun alustaa säädettiin,sanoi asentaja,ettei edessä enää ole enempää säätöä säätää pystykallistusta!Onko mahdollisesti autossa eripituiset raidetangot,koska toinen puoli säätyi hyvään arvoon kuitenkin...vai jäänyt harittamaan pyörä tai jotain.?
Auttakaahan asiasta ymmärtävät..onko tommoselle mitään tehtävissä?Voiko pystykulmaa säätää muualtakin kuin raidetangolta?Uudet raidetangot vaihtoon vai mitä..?Ei viitsisi 600e renkaita joka kesä ostella !!
Ja juurikin outoa,kun kuluu vain tuo toinen puoli ??
Eli huomasinpa tuossa pikku huoltoa autoon tehdessäni,että on kuskin puolen eturengas kulunut hieman sisäreunasta.Ilmeisesti pientä ongelmaa tuntuisi olevan ohjauskulmien kanssa kuskin puolella,koska apparin puolella ei ole renkaassa mitään vikaa.??
Eikös nyt yleensä molemmat puolet pitäisi saada säädettyä aikalailla samoille arvoille.
Kulmat säädettiin toukokuussa ammattiliikkeessä,jota ennen oli säädetty alustan korkeus joka nurkasta sopivaksi.
Auto ei ole todellakaan mikään supermatala,korkeus vastaa n.-40mm alustasarjaa.
Siitä säätötodistuksesta katsoin,että on aika isot erot asteissa edessä oikealla ja vasemmalla puolella.
Silloin kun alustaa säädettiin,sanoi asentaja,ettei edessä enää ole enempää säätöä säätää pystykallistusta!Onko mahdollisesti autossa eripituiset raidetangot,koska toinen puoli säätyi hyvään arvoon kuitenkin...vai jäänyt harittamaan pyörä tai jotain.?
Auttakaahan asiasta ymmärtävät..onko tommoselle mitään tehtävissä?Voiko pystykulmaa säätää muualtakin kuin raidetangolta?Uudet raidetangot vaihtoon vai mitä..?Ei viitsisi 600e renkaita joka kesä ostella !!
Ja juurikin outoa,kun kuluu vain tuo toinen puoli ??
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kuvauksesi tärinästä viittaa tasapainoheittoon. Olethan tarkistanut sovitteet sekä vanteen ja navan puhtauden.
Uusissa kumeissa ei juuri paistovikoja ilmene mutta asennusvaiheessa kumi on voinut jäädä nousematta vanteelle joten se ei ole pyöreä.
Uskoisin alapalloa voivan säätää ainakin alkuperäisen säätömahdollisuuden verran.
Uusissa kumeissa ei juuri paistovikoja ilmene mutta asennusvaiheessa kumi on voinut jäädä nousematta vanteelle joten se ei ole pyöreä.
Uskoisin alapalloa voivan säätää ainakin alkuperäisen säätömahdollisuuden verran.
3B Passatissa ei pyöräkohtaisesti voi camberia säätää, säätöähän ei tukivarsien sisäkiinnityksessä ole, kelkkaa sen sijaan voi siirtää sivu- ja pituussuunnassa jonkun verran, kunnes molempien pyörien camberit, casterit jne on mitta-arvoissaan/ tasan. Raidetangon säätö muuttaa siis vain aurausta.
Jos vas eturenkaan sisäreuna kuluu oudosti veikkaan että camber on liikaa miinuksella tahi sitten raidetangon ulkopäässä oleva kumi on löystynyt niin paljon että pyörä pääsee kääntymään haritukselle ja syö siksi renkaan sisälaitaa. Siis jos nivelissä ei ole havaittavissa välystä.. Käyttäytyykö auto epänormaalisti kiihdyttäessä ts muuttuuko ratin asento esim urien yli mentäessä?
Jos vas eturenkaan sisäreuna kuluu oudosti veikkaan että camber on liikaa miinuksella tahi sitten raidetangon ulkopäässä oleva kumi on löystynyt niin paljon että pyörä pääsee kääntymään haritukselle ja syö siksi renkaan sisälaitaa. Siis jos nivelissä ei ole havaittavissa välystä.. Käyttäytyykö auto epänormaalisti kiihdyttäessä ts muuttuuko ratin asento esim urien yli mentäessä?
Ei huomaa ajettaessa juuri mitään outoa,vähän on tuntunut,että joutuu kevyesti pitämään rattia vastaan vasemmalle,mutta sekin voi olla normaalia uraherkkyyttä.Alla 225 40 18 renkaat.
Autokin on katsastettu kesäkuun lopussa ja itse tarkistelin raidetangon pään pari päivää sitten ja hyvältä näytti,eikä pidä ääntäkään.
Apurunkoa ei siirretty viime säätökerralla,jota vähän ihmettelen,että miksi?Kävinkin juttelemassa eilen kyseisellä korjaamolla ja katsottiin säätölaput läpi ym.Ero vas.ja oik. renkailla on todella pieni.mikä ei pitäisi kuluttaa rengasta noin paljoa.
Maanantaina menee auto uudestaan penkkiin ja tarkistetaan arvot ja katsotaan onko muuttuneet ja olisiko mitään tehtävissä.Säädetään sitten vielä sitä apurunkoakin tarvittaessa,jos se korjaisi tuon vian.
Auto oli keulasta todella matala minulle tullessaan ja nyt se on nostettu ylemmäskin jo ennen noiden kulmien säätöä.Eli olisiko edellinen omistaja siirrellyt sitä apurunkoa aikaisemmin tms.?
Kuitenkin viimekerralla joka nurkka oli aivan vituroillaan ennen säätöjä :)
Autokin on katsastettu kesäkuun lopussa ja itse tarkistelin raidetangon pään pari päivää sitten ja hyvältä näytti,eikä pidä ääntäkään.
Apurunkoa ei siirretty viime säätökerralla,jota vähän ihmettelen,että miksi?Kävinkin juttelemassa eilen kyseisellä korjaamolla ja katsottiin säätölaput läpi ym.Ero vas.ja oik. renkailla on todella pieni.mikä ei pitäisi kuluttaa rengasta noin paljoa.
Maanantaina menee auto uudestaan penkkiin ja tarkistetaan arvot ja katsotaan onko muuttuneet ja olisiko mitään tehtävissä.Säädetään sitten vielä sitä apurunkoakin tarvittaessa,jos se korjaisi tuon vian.
Auto oli keulasta todella matala minulle tullessaan ja nyt se on nostettu ylemmäskin jo ennen noiden kulmien säätöä.Eli olisiko edellinen omistaja siirrellyt sitä apurunkoa aikaisemmin tms.?
Kuitenkin viimekerralla joka nurkka oli aivan vituroillaan ennen säätöjä :)
Kirjoitin vähän epäselvästi, 3B Passatin (ja A4/A6:n) rt:n ulkopäässä olevan paksunnoksen sisällä on kumihela joka vanhemmiten löystyy niin että antaa esim urien yli ajettaessa periksi liikaa, tämä tekee kaarreajosta epämääräistä ja voi myös aiheuttaa renkaiden oudon kulumisen. Tuota ei välttämättä katsurikaan huomaa kun välys ei ole pystysuunnassa eikä pallonivelessä. Noinkohan moni katsuri edes tietää tuon rakenteen erilaisuutta? Mittapenkissä arvot voi olla silti paikallaan kun sinne ei liiemmin voimia synny kun etupyörät on niiden kääntölevyjen päällä.
Toinen pointti on kun matala rengas lähtee kulumaan poskelleen, se tahtoo kulua samalla lailla kulmien korjauksenkin jälkeen. Itse laittaisin nuo vinoon kuluneet renkaat taakse jos siellä ei ole havaittavissa vastaavaa.
Toinen pointti on kun matala rengas lähtee kulumaan poskelleen, se tahtoo kulua samalla lailla kulmien korjauksenkin jälkeen. Itse laittaisin nuo vinoon kuluneet renkaat taakse jos siellä ei ole havaittavissa vastaavaa.
No niin,tulipa käytettyä eilen passatti uudestaan kulmiensäädössä.Arvot eivät olleet muuttuneet edellisestä kerrasta ja tälläkertaa yritettiin säätää camberia liikuttamalla apurunkoa.Tämäkään ei auttanut,vaan pysyi kulma negatiivisena silti.
Ei saa säädettyä kohdalleen ilman säädettävää tukivartta,iskarin yläpäätä tai jotain...
Lasku oli 100e,mutta korjaamo veloitti vain sen tarkastusmaksun 35e,koska olisivat ekalla kerralla jo voineet yrittää säätöä ja informoida asiakasta hieman paremmin.Tästä kyllä jäi hyvä mieli,kun tulivat kuluissa vastaan :)
Sen verran huomasin,että nykyisessä säätölapussa lukee,että säätöä on tehty 0,23 ja vanhassa oli vain 0,20.Saa nyt nähdä olisiko jotain muuttunut parempaan suuntaan...
Sitä myös mietittiin,että voisiko kapeampi ja korkeampi=pehmeämpi rengas toimia paremmin.Antaisi vähän enemmän joustoa ja näin ei kuluisi välttämättä?
Ei saa säädettyä kohdalleen ilman säädettävää tukivartta,iskarin yläpäätä tai jotain...
Lasku oli 100e,mutta korjaamo veloitti vain sen tarkastusmaksun 35e,koska olisivat ekalla kerralla jo voineet yrittää säätöä ja informoida asiakasta hieman paremmin.Tästä kyllä jäi hyvä mieli,kun tulivat kuluissa vastaan :)
Sen verran huomasin,että nykyisessä säätölapussa lukee,että säätöä on tehty 0,23 ja vanhassa oli vain 0,20.Saa nyt nähdä olisiko jotain muuttunut parempaan suuntaan...
Sitä myös mietittiin,että voisiko kapeampi ja korkeampi=pehmeämpi rengas toimia paremmin.Antaisi vähän enemmän joustoa ja näin ei kuluisi välttämättä?
Kyllähän se korkeampi rengas enemmän myöden antaa. Ihmettelen taas vaan miksi ruvetaan korjaamaan vian seurausta, eikä sen aiheuttajaa. Joku siellä nyt tuennassa on pielessä, välillä aiheuttavan osan etsiminen on työlästa.
Vielä parempi vaihtoehto korkeaprofiilisimpien renkaiden tilalle on olla ajamatta autolla, ei kulu kumit ollenkaan ;)
Vielä parempi vaihtoehto korkeaprofiilisimpien renkaiden tilalle on olla ajamatta autolla, ei kulu kumit ollenkaan ;)
Omassa kolmosessa kaljuuntui kartturin puoleinen etukumi parissa viikossa alustasarjan vaihdon jälkeen.
Perjantaille on aika varattuna huoltoon että säätäisivät kulmat kuntoon, pitää ennen sitä kotitallilla rasvaa tunkea pultteihin että ei nouse hinnat taivaisiin siellä huollossa kun yrittävät tapella pultteja ja muttereita auki.
Mitenkäs kun nyt on alla Jom korkeussäädettävä alusta, maavara on keulassa vr6 lipan kanssa noin 6cm, ja talveksi olisi tarkoitus nostaa johonkin 11 senttiin, meneekö kulmat sekaisin kun korottaa?
Perjantaille on aika varattuna huoltoon että säätäisivät kulmat kuntoon, pitää ennen sitä kotitallilla rasvaa tunkea pultteihin että ei nouse hinnat taivaisiin siellä huollossa kun yrittävät tapella pultteja ja muttereita auki.
Mitenkäs kun nyt on alla Jom korkeussäädettävä alusta, maavara on keulassa vr6 lipan kanssa noin 6cm, ja talveksi olisi tarkoitus nostaa johonkin 11 senttiin, meneekö kulmat sekaisin kun korottaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa