passat ja kolina etupäässä
Valvoja: ffp jäsenet
passat ja kolina etupäässä
ensinnäki, tiedän joo alatukivarsihommelin!
auto siis vw passat 1.8T vm99 ajettu 157tkm
etummaiset alatukivarret vaihdettu vw:n toimesta takuuseen, ja alemmat takimmaiset vaihdoin ite.
oli siis kolme alimmaista vaihdetut ja nyt vaihdoin viimesen kun alkoi kuulua kolinaa etupäästä, koska oletin sen olevan siinä viimeisessä vaihtamattomassa tukivarressa.
no eipä ollut, mistähän sitä vikaa osais lähtee ettimää ?
oon kokeillu pyörä irti keula ilmassa nostaa pitkällä varrella nostaa alatukivarsien päästä nopealla liikkeellä ilman kolinaa.
huomasin semmosen että jos pyörät on kääntyneenä esim käännyttäessä tieltä parkkipaikalle ja pyörän osuessa matalan kivetyksen reunaan kolahtaa, sama kummalle puolelle kääntyy.
kokeiltu:
- heilutella kallistuksen vakaajaa --> ei ääntä
- ratti "tapissaan" ajaa ympyrää --> ei kolinaa eli vika ei ole murroksissa
- veto pois päältä pienen kuoppaan ajettaessa -> pienempi ääni kun ajettaessa pyörät kääntyneenä.
auttakaa ! alkaa loppua konstit eikä viittis viedä tonne vw pajaan...
auto siis vw passat 1.8T vm99 ajettu 157tkm
etummaiset alatukivarret vaihdettu vw:n toimesta takuuseen, ja alemmat takimmaiset vaihdoin ite.
oli siis kolme alimmaista vaihdetut ja nyt vaihdoin viimesen kun alkoi kuulua kolinaa etupäästä, koska oletin sen olevan siinä viimeisessä vaihtamattomassa tukivarressa.
no eipä ollut, mistähän sitä vikaa osais lähtee ettimää ?
oon kokeillu pyörä irti keula ilmassa nostaa pitkällä varrella nostaa alatukivarsien päästä nopealla liikkeellä ilman kolinaa.
huomasin semmosen että jos pyörät on kääntyneenä esim käännyttäessä tieltä parkkipaikalle ja pyörän osuessa matalan kivetyksen reunaan kolahtaa, sama kummalle puolelle kääntyy.
kokeiltu:
- heilutella kallistuksen vakaajaa --> ei ääntä
- ratti "tapissaan" ajaa ympyrää --> ei kolinaa eli vika ei ole murroksissa
- veto pois päältä pienen kuoppaan ajettaessa -> pienempi ääni kun ajettaessa pyörät kääntyneenä.
auttakaa ! alkaa loppua konstit eikä viittis viedä tonne vw pajaan...
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 2.4.2005 0:25
ylävarret on vaihtamatta.
mihin suuntaan niitä ylätukivarsia pitäs kääntää että näkisi onko väljää?
jos ottaa varresta kiinni nenä kohti varren päätä ja kääntää sivusuunnassa niin se joustaa kyllä mut kai sen pitääkin vähän joustaa tai kiertyä?
vaihtaminen kotikonstein lienee hankalaa? vai meneekö siinä pyöränkulmat ?
mihin suuntaan niitä ylätukivarsia pitäs kääntää että näkisi onko väljää?
jos ottaa varresta kiinni nenä kohti varren päätä ja kääntää sivusuunnassa niin se joustaa kyllä mut kai sen pitääkin vähän joustaa tai kiertyä?
vaihtaminen kotikonstein lienee hankalaa? vai meneekö siinä pyöränkulmat ?
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... tukivarret
Tuolla juttua A4:n tukivarsista.Passatissa on samanlaiset.
Ja kannattaa hommata valmiiksi uusi pultti,jolla ulkopäät kiinnitetään olkakappaleeseen.
Tuolla juttua A4:n tukivarsista.Passatissa on samanlaiset.
Ja kannattaa hommata valmiiksi uusi pultti,jolla ulkopäät kiinnitetään olkakappaleeseen.
Viimeksi muokannut anselmi, 16.5.2005 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ite vaihdoin jonkun noista ylätukivarsista, mutta en tietenkään muista mikä se oli. Kaikkiaan oli tosi helppo homma, eikä ole mitään mahdollisuutta sotkea kulmia. Käsitykseni mukaan se puslien pultti voi olla tehtaan jäljiltä väärin päin vaihtoa ajatellen. Otattaa koko yläpään irti, jos se pultti ei mahdu tulemaan paikaltaan pois. Jatkossa tietenkin laitettava fiksummin. Jos pultti sopii aukeamaan, menee koko hommassa n. 1/2h-1h kotikonsteilla.
Väljän nivelen tunnistaminen oli se vaikea juttu. vänkäilin ensiksi jokasuuntaan, mutta ei löytynyt väljiä. Apurin piti lopulta vatkata rattia hullunlailla edestakaisin, siis sellasta pientä nytkettä ja ite kyttäämään niveliä. Silleen löyty kohtuu helposti. Väljä jäi aina jälkeen liikkeissä.
Onko kukaan vaihdellut raidetangon sisäpäitä? Ulkopään jo vaihdoinkin. Tuntus äkkiä vilkastuna olevan kohtuullisen v**tumaisessa paikassa. Oisko vinkkejä?
Väljän nivelen tunnistaminen oli se vaikea juttu. vänkäilin ensiksi jokasuuntaan, mutta ei löytynyt väljiä. Apurin piti lopulta vatkata rattia hullunlailla edestakaisin, siis sellasta pientä nytkettä ja ite kyttäämään niveliä. Silleen löyty kohtuu helposti. Väljä jäi aina jälkeen liikkeissä.
Onko kukaan vaihdellut raidetangon sisäpäitä? Ulkopään jo vaihdoinkin. Tuntus äkkiä vilkastuna olevan kohtuullisen v**tumaisessa paikassa. Oisko vinkkejä?
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 2.4.2005 0:25
lyhyt vääntörauta toisen varren alle ja toisen yli, sit siirtoleukapihdeillä puristat sen varren niveltä minkä alle se vääntörauta menee. Ja väännät alaspäin. Toimii jonkinverran pätevästi. Toinen on laittaa se vääntörauta niitten nivelien väliin ja vääntää auton pitkittäissuunnassa. Tuo muistaakseni ilmi etummaisen varren väljyyden.
Takimmaista ylävartta vaihdettaessa ei tarvii irrottaa tolppaa autosta, pultti mahtuu tuleen välistä. Etummaisen vaihto vaatii tolpan irroituksen, ja kuten joku jo sanoki, kulmat ei mee persiilleen. Ja uusia ku tuuppaa paikalleen ni kiristys sitte samaan asentoon ku missä ne oliki, muuten hajoo kumi sieltä varren sisäpäästä ennen aikojaan.
Varsien ulomman pään pultin irroituksessa mitataan enemmän kärsivällisyyttä ku voimaa. Ei oo kivaa jos katkee molemmista päistä (kokemusta on) eli nitkutusta ja liukastetta.
Mikkoman:
mikä puslien pultti..?
Takimmaista ylävartta vaihdettaessa ei tarvii irrottaa tolppaa autosta, pultti mahtuu tuleen välistä. Etummaisen vaihto vaatii tolpan irroituksen, ja kuten joku jo sanoki, kulmat ei mee persiilleen. Ja uusia ku tuuppaa paikalleen ni kiristys sitte samaan asentoon ku missä ne oliki, muuten hajoo kumi sieltä varren sisäpäästä ennen aikojaan.
Varsien ulomman pään pultin irroituksessa mitataan enemmän kärsivällisyyttä ku voimaa. Ei oo kivaa jos katkee molemmista päistä (kokemusta on) eli nitkutusta ja liukastetta.
Mikkoman:
mikä puslien pultti..?
omassa autossa (ajettu 130tkm) vaihdettiin alatukivarret kun etupää naris...
ja jokunen tkm sen jälkeen alko kolisemaan. vika oli etummaisissa ylä tukivarsissa....
yleensä noista menee etummaiset alatukivarret ja etummaiset ylätuki varret, mutta vika voi olla myös kallistuksen vakaajan tangoissa...
itse epäilisin niitä etummaisia ylätuki varsia....
ja jokunen tkm sen jälkeen alko kolisemaan. vika oli etummaisissa ylä tukivarsissa....
yleensä noista menee etummaiset alatukivarret ja etummaiset ylätuki varret, mutta vika voi olla myös kallistuksen vakaajan tangoissa...
itse epäilisin niitä etummaisia ylätuki varsia....
nonii, tuli todettua että vasemman puolen etummainen ylätukivarsi on väljä.
väljyyden näkee paljain silmin kun ottaa siitä pyörän tuennasta ja sen oksasta joka menee raidetangolle ja liikuttaa itteensäpäin samalla painaen sitä tuentaa koneeseen päin.
ja pska homma on että se pultti on just väärinpäin :(
mutta kannattaako vaitaa molemmat ylä varret samalla kertaa vai se väljä pelkäästään?
väljyyden näkee paljain silmin kun ottaa siitä pyörän tuennasta ja sen oksasta joka menee raidetangolle ja liikuttaa itteensäpäin samalla painaen sitä tuentaa koneeseen päin.
ja pska homma on että se pultti on just väärinpäin :(
mutta kannattaako vaitaa molemmat ylä varret samalla kertaa vai se väljä pelkäästään?
täytynee vaihtaa molemmat sinne meni taas saturainen :( ...
mutta mitäpä meinaavat noilla heloilla?
ETUTUKIVARSI VOLKSWAGEN PASSAT 97--05
Passat 97-- eteen:
Ylätukivarsi/etu vas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1705 39.00 ?
Ylätukivarsi/etu oik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1706 39.00 ?
Ylätukivarsi/taka vasen --97. . . . . . . . . . . . . . . 17-1707 39.90 ?
Ylätukivarsi/taka oikea --97. . . . . . . . . . . . . . . 17-1708 39.90 ?
Vihje: ylätukiv vaihtuu al nroissa VP102594 ja VE083009
Ylätukivarsi/taka vasen 97--. . . . . . . . . . . . . . . 17-1709 58.00 ?
Ylätukivarsi/taka oikea 97--. . . . . . . . . . . . . . . 17-1710 58.00 ?
HUOM! 97-- ylätakatukivarsi on parannettu malli, sopii aina
TARKISTA kaikkien tukivarsien kunto, alkava välys heikentää
myös uusia osia! Vaihda vakaajaan helapäiset yhdystangot!
mutta mitäpä meinaavat noilla heloilla?
ETUTUKIVARSI VOLKSWAGEN PASSAT 97--05
Passat 97-- eteen:
Ylätukivarsi/etu vas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1705 39.00 ?
Ylätukivarsi/etu oik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1706 39.00 ?
Ylätukivarsi/taka vasen --97. . . . . . . . . . . . . . . 17-1707 39.90 ?
Ylätukivarsi/taka oikea --97. . . . . . . . . . . . . . . 17-1708 39.90 ?
Vihje: ylätukiv vaihtuu al nroissa VP102594 ja VE083009
Ylätukivarsi/taka vasen 97--. . . . . . . . . . . . . . . 17-1709 58.00 ?
Ylätukivarsi/taka oikea 97--. . . . . . . . . . . . . . . 17-1710 58.00 ?
HUOM! 97-- ylätakatukivarsi on parannettu malli, sopii aina
TARKISTA kaikkien tukivarsien kunto, alkava välys heikentää
myös uusia osia! Vaihda vakaajaan helapäiset yhdystangot!
mutta mitäpä meinaavat noilla heloilla?
Heloilla tarkoittavat kallistuksenvakaajan ja alatukivarren välisiä C-yhdystankojen kiinnitystä. Aluksi tangot olivat rakenteeltaan sellaiset että "pultti" oli kiinteä osa tankoa, rakennetta on korjattu sellaiseksi että nykyään tangossa on helat, jonka läpi erilliset pultit menee.
Varsin sekavaa tekstiä..
Mitä olette maksaneet tukivarsistanne?
Kysyin Lemförder varsia ja hintaa tulisi 570€ : 2 x yläetu, 2 x ylätaka, 2 x alaetu, 2 x alataka. Auto vm -00 Pasuuna. (Omien kokemusten mukaan tuon lemförderin logo löytyy orggisosista.) Pistäkää vaikka hinta ja tukivarsien merkki. Lisäksi olisi kiva tietää jos jollain olisi kokemuksia erimerkkien kestosta (km)
Kysyin Lemförder varsia ja hintaa tulisi 570€ : 2 x yläetu, 2 x ylätaka, 2 x alaetu, 2 x alataka. Auto vm -00 Pasuuna. (Omien kokemusten mukaan tuon lemförderin logo löytyy orggisosista.) Pistäkää vaikka hinta ja tukivarsien merkki. Lisäksi olisi kiva tietää jos jollain olisi kokemuksia erimerkkien kestosta (km)
Vanhahan tää topikki jo on, mutta lainaan tätä silti. Eli avokin -00 syncro passatissa kuulunut jo jonkin aikaa em. kolinoita etupäästä. Lähinnä repsikan puolelta.
Noista tukivarsipaketeista jo hieman kuullukin, mutta mistä kannattas paketti hommata ja minkälaisia hintoja niistä pyydetään?
Ja vertailun vuoksi olisi kiva tietää mitä merkkiliikkeessä (tässä tapauksessa Laakkonen Lahdessa) näiden osien vaihto tulisi kustantamaan...
Noista tukivarsipaketeista jo hieman kuullukin, mutta mistä kannattas paketti hommata ja minkälaisia hintoja niistä pyydetään?
Ja vertailun vuoksi olisi kiva tietää mitä merkkiliikkeessä (tässä tapauksessa Laakkonen Lahdessa) näiden osien vaihto tulisi kustantamaan...
Ite kans tässä varmasti kohtapuolin vaihtamassa, pienet kolinat kuuluu jo vänkärin puolelta, mutta kokeilen onnea mitä katastusmiehet sanoopi.
Täältä ruotsin maalta settejä löytyy kahdenlaisia:
http://www.blocket.se/vi/8132260.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/8417589.htm?ca=5_s
Ite ajattelin äheltää paikalleen nuo kunhan saan aikaa revittyä jostain itelle ja autolle.
Täältä ruotsin maalta settejä löytyy kahdenlaisia:
http://www.blocket.se/vi/8132260.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/8417589.htm?ca=5_s
Ite ajattelin äheltää paikalleen nuo kunhan saan aikaa revittyä jostain itelle ja autolle.
Saksassa volsun varaosatiskillä kauppasivat tukivarsikittiä (8 kpl tukivarsia, 4 ala ja 4 ylä) hintaan 435 €. Kysytty 6/2006. Kitin varaosanumero on 8D0 498 998 B sekä auto johon kysytty -99 3b sedan afn pannulla. Oisin ottanut, mutta eivät saaneet toimitettua oman liikennöintiaikataulun mukaisesti.
moi
oma passatti kolisi etupäästään , menin sit ja vaihdoin kaikki tukivarret ja muut hilut ei ollut apua siitä aina vaan kolisi, sit vaihdoin uudet jarrupalat vaikka vanhat ei olleet kuluneet kuin 2mm mutta jarru sylinterin sisälle tulevat sakarat 3kpl ( yksi oli poikki) jo loppu kolina.tukivarsi paketi saksasta 250€
Onkos muuten missään mitään hienoa kuvitettua ohjetta, että voisi katsella vähän tuota projektia ennen kuin ite alkaa säheltämään.
Katsastuksessa tyttö välttämättä halusi ilmeisesti tavata minut kun antoi kuukauden ajoaikaa ja takasin piti tulla uudemman ylätukivarren kanssa.
Koko setin kuitenkin tässä aijon vaihtaa Suomen reissun jälkeen.
Katsastuksessa tyttö välttämättä halusi ilmeisesti tavata minut kun antoi kuukauden ajoaikaa ja takasin piti tulla uudemman ylätukivarren kanssa.
Koko setin kuitenkin tässä aijon vaihtaa Suomen reissun jälkeen.
Jos tuo ylempien tukivarsien ulkopään pultti kannattaa vaihtaa, niin osaako joku kertoa mitat siihen? Kävisin valmiiksi ostamassa ennen kuin alan lekalla paukuttamaan...
Kestääkös nuo tarviketukivarret yhtään? Jos ostas ne ylemmät tarvikkeena paikallisesti varaosaliikkeestä. Saksasta olis ilmeisesti tulossa vahvistettuja sarjoja Dopin kautta, mutta alkaa mun autosta loppumaan rekisteröintikatsastuksen uusintanäyttöaika... Nuo Motonet osat ei sytytä, etenkään tuo kiinalainen vahvistettu sarja. Huonoa palautetta lukenut niistä.
Kestääkös nuo tarviketukivarret yhtään? Jos ostas ne ylemmät tarvikkeena paikallisesti varaosaliikkeestä. Saksasta olis ilmeisesti tulossa vahvistettuja sarjoja Dopin kautta, mutta alkaa mun autosta loppumaan rekisteröintikatsastuksen uusintanäyttöaika... Nuo Motonet osat ei sytytä, etenkään tuo kiinalainen vahvistettu sarja. Huonoa palautetta lukenut niistä.
HarriJ:
Tarvike tukivarsista sen verran että Lemförder (vai miten se nyt kirjotetaankaan) merkkiset tukivarret on samat ku orkkikset. Ne on vaan erilaisessa paketissa Ja niistä on vingutettu audin/vw:een logot pois.
Hassua... Silloin kun omistin Citroënin ja vaihdoin siihen koiranluita, niin myös siellä palstalla suositeltiin Lemförderin tarvikeosia, koska ovat samoja kuin alkuperäiset. Tekeekö sama tehdas sekä PSA:n, että VAG:n tukivarret?
Kokeilkaas muuten 3b/3bg paskateissanne hammastangon välyksiä. Molemmat renkaat ilmaan ja sit heiluttelemaan. Välystä tuntui olevan, ja paikallistin sen hammastangosta tulevaksi. Tukivarret on uusittu hetki sitten, eikä se kolise eikä pauku eikä ajossa tunnu väljää, mutta tulipahan tuollanen havainto tehtyä kun tuossa pari päivää sitten asentelin lohkista ja kinneri oli nosturilla.
En hokassu kokeilla että häipyykö välys kun pistää auton käytiin ja tehostin puuttuu peliin...
Ne lemförderin tukivarret on tosiaan laatukamaa. Audiin laittelin moiset viime keväänä, noissa oli vag varaosanumerot paketissa joten soveltuvuus oli helppo varmentaa. Marmoritiskillä ois saanu samoista osista maksaa yli tuplasti enempi.
En hokassu kokeilla että häipyykö välys kun pistää auton käytiin ja tehostin puuttuu peliin...
Ne lemförderin tukivarret on tosiaan laatukamaa. Audiin laittelin moiset viime keväänä, noissa oli vag varaosanumerot paketissa joten soveltuvuus oli helppo varmentaa. Marmoritiskillä ois saanu samoista osista maksaa yli tuplasti enempi.
Noita tukivarsisarjoja on meiltä mennyt mukavasti, eikä ainakaan huonoa palautetta tähän suuntaan ole ( vielä ;) ) tullut: http://www.slamit.net/product_info.php?products_id=3886
Lisää taas tulossa, viimeiset myytiin alkuviikosta hyllystä...
Lisää taas tulossa, viimeiset myytiin alkuviikosta hyllystä...
Osat asennuttu. 5 h siihen sain kulumaan. Kuskin puoli oli helpompi vaihtaa, ylätukivarren ulomman pultin osalta.
Viikko sitten aloitin CRC-käsittelyt pulteille. Parin päivän välein kävin ruiskimassa tavaraa. Auto seisoi tuon ajan niin pysyivät puhtainakin. Tavallisella vasaralla ei tee mitään, vaatii useamman kilon painoisen moskan. Sillä lähti suht helposti, en voi sanoa että oli mitenkään hankala homma, aikaa kyllä meni tallin lattialla ähertäessä.
Noista osista oli tosiaan hiottu VW/Audi logot pois, toivottavasti ne nyt kestäs!
Viikko sitten aloitin CRC-käsittelyt pulteille. Parin päivän välein kävin ruiskimassa tavaraa. Auto seisoi tuon ajan niin pysyivät puhtainakin. Tavallisella vasaralla ei tee mitään, vaatii useamman kilon painoisen moskan. Sillä lähti suht helposti, en voi sanoa että oli mitenkään hankala homma, aikaa kyllä meni tallin lattialla ähertäessä.
Noista osista oli tosiaan hiottu VW/Audi logot pois, toivottavasti ne nyt kestäs!
-
- -
- Viestit: 140
- Liittynyt: 20.4.2005 17:01
Itselläni oli tuossa mk4 1.8T:ssä vm-98 aj.170tkm, niin samanlainen kolahtelu kun ajoi pieneen töyssyyn suht hiljaa ja samalla käänsi ruoria, niin kuului semmoinen ihan selvästi korviin kantautuva ääni. Hetken pähkäily ja varaus huoltoon.
VIKA: etuiskarin yläpään laakeri
Tein juuri autostani silloin kaupat, mutta uudelle omistajalle ilmo, että näin on ja aika varattu, niin ei muutakuin ajat huoltoon ja minä maksan viulut.
Reilu peli ja kyllä tuommoinen olisi painanut omaatuntoa/mieltä pitkään, jos olisi käynyt vaikka jotain ja olisikin johtunut siitä.
VIKA: etuiskarin yläpään laakeri
Tein juuri autostani silloin kaupat, mutta uudelle omistajalle ilmo, että näin on ja aika varattu, niin ei muutakuin ajat huoltoon ja minä maksan viulut.
Reilu peli ja kyllä tuommoinen olisi painanut omaatuntoa/mieltä pitkään, jos olisi käynyt vaikka jotain ja olisikin johtunut siitä.
Audiin pitäs nuo pahamaineiset tukivarret ny sitte vaihtaa kun kerran käsky kävi.
Motonetin varretko on huonot?
Onko Slamitin varret sama paketti ilman pultteja?
Jos kerran alkuperäinen orkkisalusta ei kestä, miksi hakisin sellaisen uudestaan Lemförder merkkisenä? Vai onko tätäkin jo paranneltu?
Oulusta täsmäpaikka mistä sais nämä Lemförderit ja kohtuu edukkaasti?
Motonetin varretko on huonot?
Onko Slamitin varret sama paketti ilman pultteja?
Jos kerran alkuperäinen orkkisalusta ei kestä, miksi hakisin sellaisen uudestaan Lemförder merkkisenä? Vai onko tätäkin jo paranneltu?
Oulusta täsmäpaikka mistä sais nämä Lemförderit ja kohtuu edukkaasti?
Tuli tässä mieleen et missä vaiheessa ootte kiristänyt tukivarsista korin puoleiset pultit, pyörät ilmassa vai pyörät maassa?
Itse tuli just tuossa vaihdettuu koko tukivarsi setti(paitsi raidetangon sisemmät päät) niin aattelin näin jälki käteen et eiks tukivarsien korinpuoleiset puslat joudu aika kovalle rasitukselle sit ajossa kun ovat periaatteessa jo valmiiks jännityksillään jos kiristää pultit pyörien ollessa ilmassa.
Itse tuli just tuossa vaihdettuu koko tukivarsi setti(paitsi raidetangon sisemmät päät) niin aattelin näin jälki käteen et eiks tukivarsien korinpuoleiset puslat joudu aika kovalle rasitukselle sit ajossa kun ovat periaatteessa jo valmiiks jännityksillään jos kiristää pultit pyörien ollessa ilmassa.
Eipä se pultti siinä juurikaan rasitusta ota vastaan. Sen puslan sisällä on rautakappale, joka pursituu puslan pesään ja pitää sen paikallaan. Eli ei ole juurikaan väliä miten sen kiristää, kuhan kiristää.
En tarkoittanutkaan pulttiin kohdistuvaa rasitusta vaan lähinnä rasitusta mikä kohdistuu puslaan, koska jos kiristää pultin pyörät ilmassa ja laskee sit alas niin puslathan on jo siinä vaiheessa kovasti jännityksillään ja jännitys vaan kasvaa ajon aikana joustoissa, mutta taas jos kiristää pyörät maassa niin puslathan ei ole jännityksillään muuta kuin joustoissa.
Olikohan riittävän epäselvästi selitetty.
-99 passatista kuuluu edelleen välillä kolaus ja vetelykin alkoi uudestaan vaikka syksyllä tuli vaihdettua koko etupään tukivarsisetti. Oliko tosta JariN:n mainitsemasta hammastangonväljyydestä muilla havaintoja? Jos kävin oikeaa osaa kysymässä tiskillä, niin olipa kallis (650eur) ja ilmeisesti vaikea vaihtaa. Vai onko tohon joku kikka kolmonen millä sinne tulipellin väliin mahtuu?
Onko kellään ajatuksia ton väljyyden diagnosoinnista ja vaikka hammastangon kiristämisestä jos se on ylipäänsä mahdollista. Ja miten noi iskarin yläpään laakerit voi todeta ehjiksi/kuluneiksi?
Onko kellään ajatuksia ton väljyyden diagnosoinnista ja vaikka hammastangon kiristämisestä jos se on ylipäänsä mahdollista. Ja miten noi iskarin yläpään laakerit voi todeta ehjiksi/kuluneiksi?
miihkali: Ainakaan noihin mainitsemiisi oireisiin ei iskarin yläpään laakerit vaikuta mitenkään. Mitä noita omia tolppia ihmettelin, niin passatissa noita iskarin ylänpäänlaakereita ei ainakaan ihan helpolla vaihdeta, jos siellä sellasia edes on. Oireena iskarin yläpään laakerit pitää narinaa/paukkuu rattia käännettäessä, myös paikallaan.
Olit -daivari- ihan oikeessa, ei siellä iskarin yläpäässä ole laakeria vaikka näyttää että siitä metallioholkista joka on vulkanoitu kumin sisälle puhutaan kyllä yleensä laakerina. Passatissa kun on etupään tuenta toteutettu siten että iskarin yläpää ei käänny. Itsellä oli taannoin Audi 90 ja siinä kyllä oli laakerit yläpäissä ja ne kun olivat riittävän kuluneet, niin piti kyllä melko epämiellyttävää ääntä.
Nostetaanpa ylös tämä topikki. Tilanne on se ettei Slamitilla ole (hyväksi havaittuja?) tukivarsi sarjoja tällä hetkellä hyllyssä ja ei ilmeisesti saatavanakaan kuin vasta elokuussa! mistä sais suurinpiirtein samaan hintaan vastaavat ,ettei tarvi olla puolenvuoden päästä taas vaihtamassa? auto on Audi A6 1.8T -98
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
Arvoisa Joht1s: njooh... juuri näin .... käsitykset ovat jees...
(Motonetistä, ja siitä toisesta kaupasta, josta palstalla paljon puhutaan oli vastaus viimo syksyna notta eipä ole tarkkaa tietoa valmistajasta, mutta ei ole tullut palautuksiakaan; toisen lafkan edustaja kertoi rapia puolen tunnin keskustelun jälkeen ettei tuotteen paketissa lue valmistajaa, tulee ulkomaan varastosta, sinne taas mistä kiinne saavat, sillä kertaa ping-pong-maasta, tosin taitaa Meyle teettää jutskansa siellä myös...)
(Motonetistä, ja siitä toisesta kaupasta, josta palstalla paljon puhutaan oli vastaus viimo syksyna notta eipä ole tarkkaa tietoa valmistajasta, mutta ei ole tullut palautuksiakaan; toisen lafkan edustaja kertoi rapia puolen tunnin keskustelun jälkeen ettei tuotteen paketissa lue valmistajaa, tulee ulkomaan varastosta, sinne taas mistä kiinne saavat, sillä kertaa ping-pong-maasta, tosin taitaa Meyle teettää jutskansa siellä myös...)
Nyt kun omaan pitäisi vaihtaa vähintään etummaiset alatukivarret niin on tullut bongailtua noita kestoja. Esim. sakemannien kokemuksia millä kilometreillä ovat alkanee ääntelemään / kolisemaan.:
Moog 80tkm
Mapco 15tkm
Meylen vahvistettu 10tkm, 15tkm, 19tkm & 27tkm
Febi Bilstein 70tkm & >100tkm
Onko joku kuullut tukivarsimerkistä nimeltään "Toprun"? (Tavauksesta ei hajuakaan, noin sen puhelimessa kuulin). Hinta on siellä samalla tasolla kuin Moogilla (~120 euroa per alaetutukivarsi) ja kuulemma ei tullut reklamaatioita vaikka laittavat joka kolmas päivä noita VAGeihin.
Moog 80tkm
Mapco 15tkm
Meylen vahvistettu 10tkm, 15tkm, 19tkm & 27tkm
Febi Bilstein 70tkm & >100tkm
Onko joku kuullut tukivarsimerkistä nimeltään "Toprun"? (Tavauksesta ei hajuakaan, noin sen puhelimessa kuulin). Hinta on siellä samalla tasolla kuin Moogilla (~120 euroa per alaetutukivarsi) ja kuulemma ei tullut reklamaatioita vaikka laittavat joka kolmas päivä noita VAGeihin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vanhan topikkiin kyselen jatkoksi kun aihetta liippaa: Riittääkö tuossa etummaisen ylätukivarren vaihdossa tolpan yläpään irroitus vai täytyykö koko tolppa käyttää irti. Sattuu tuo sisempi pultti olemaan väärinpäin, eikä mahdu tulemaan pois.
Ikävästi sattuu pultit olemaan vielä 16mm jota kokoa ei pakista löydy yhtä lista-avainta enempää, muita kokoja sitten onkin useampia listoja sekä hylsyjä. Ei ole varmaan koskaan aikaisemmin ollut tarvetta tuolle koolle.
Ikävästi sattuu pultit olemaan vielä 16mm jota kokoa ei pakista löydy yhtä lista-avainta enempää, muita kokoja sitten onkin useampia listoja sekä hylsyjä. Ei ole varmaan koskaan aikaisemmin ollut tarvetta tuolle koolle.
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16.9.2007 12:09
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16.9.2007 12:09
ok, eli oman 3b:een tarinaa tukivarsien vaihdosta. Ostin febi bilsteinin tukivarsisetin joka sisälsi raidetangon päät + koiranluut. Irrottaminen oli suht helppoa; kaikki pultit aukesivat kohtuu hyvin ja ne sai naputeltua pois ilman poraamisia ja rälläköimisiä. Ainoastaan toinen raidetangon pää ei meinannut antautua ei sitten millään. Otettiin sitten se sisempikin nivel putkipihdeillä, että saatiin rt pää irti. Samalla vaihtoon meni hammastangon suojakumi. Kaikkien osien ollessa irti, avattiin jokaisen nivelen suojakumi ja laitettiin lisää vaseliinia ja tämän jälkeen paikalleen. Tämän jälkeen renkaat kiinni ja auto alas pukeilta. Tässä vaiheessa heiluteltiin keulaa jonkin verran ja mitattiin pyörännavan ja etulokasuojan väli. Renkaat pois ja tunkilla alapallonivelestä tunkilla nostaen navan ja lokarin väli identtiseksi ja kaikkien pulttien kiristys. Aikaa meni suunnilleen yksi työpäivä.
Lainataampa tätä keskustelua, kun ei uutta viitsi tehdä.
Eli ongelmana on pieni ja erittäin vaimea "klopotus" etuoikealta.
Kuulu pienessä vauhdissa, kun on jatkuvaa pientä epätasaisuutta - "kiharaa"
Ääni ei ole narinaa, napsutusta, eikä myöskään ole mitenkään terävä.
Isommissa heitoissa tai montuissa ääntä ei kuulu tai kuule
Myöskään ratin asennolla ei ole vaikutusta.
Katsastin auton 2 viikkoa sitten ja ei löytynyt väljää mistään.
Vein auton vielä katsastuksen jälkeen tutkittavaksi korjaamolle, jossa tuomio oli:
Taaemman alatukivarren nivel väljä
Vaihdoin tänään tämän kyseisen tukivarren, mutta ääni ei loppunut.
Vaihdon yhteydessä huomasin, että kallistuksenvakaajan yhdystangon puslat olivat aika kuluneen ja rispaantuneen näköiset; voiko tämä aiheutta ko. "klopotuksen"?
Onko kellään kyseiset osat aiheutaneet ääniä? Kokemuksia?
Eli ongelmana on pieni ja erittäin vaimea "klopotus" etuoikealta.
Kuulu pienessä vauhdissa, kun on jatkuvaa pientä epätasaisuutta - "kiharaa"
Ääni ei ole narinaa, napsutusta, eikä myöskään ole mitenkään terävä.
Isommissa heitoissa tai montuissa ääntä ei kuulu tai kuule
Myöskään ratin asennolla ei ole vaikutusta.
Katsastin auton 2 viikkoa sitten ja ei löytynyt väljää mistään.
Vein auton vielä katsastuksen jälkeen tutkittavaksi korjaamolle, jossa tuomio oli:
Taaemman alatukivarren nivel väljä
Vaihdoin tänään tämän kyseisen tukivarren, mutta ääni ei loppunut.
Vaihdon yhteydessä huomasin, että kallistuksenvakaajan yhdystangon puslat olivat aika kuluneen ja rispaantuneen näköiset; voiko tämä aiheutta ko. "klopotuksen"?
Onko kellään kyseiset osat aiheutaneet ääniä? Kokemuksia?
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
Vakiturret
Hyvä upi384. Jossain toisaalla samasta aiheesta kun on ollut ajatusenvaihtoa (tukivarsista siis), on ilmennyt ettei juurikaan kannata yksitellen niitä vaihdella. Huonoimman osan kun saat pois vaihdettua, tahtoo seuraavaksi huonoin äityä oireilemana. Jos vaihtaisi kerralla kaikki tiukoiksi, voisi lopputulos olla parempi.
Noista eri tuotemerkeistä kun on ollut vuosia tässäkin tredissä paljon eri asiantuntijoiden netistä eri foorumeilta itse keräilemiä kokemuksia, voin kertoa luottamuksella, että jos haluat usein vaihdella / vaihdattaa tukivarsia niin vältä Meylen vahvistettua sarjaa. Se ei kestä. Ei ollenkaan. Vasta 70tkm rapia 2,5 vuotta ajettu.
Nuo kehutut Lemföörderit ja Moogit tulee samasta Tsaina scrott, kinuski-roskaa, tehtaasta kuin eBayssa myytävät 120 euron tukivarsisetit. Monethan niilläkin silti ajaa ja voivat kestää vuosikausia hyvin.
Kulutusosiahan nuo ovat.
Noista eri tuotemerkeistä kun on ollut vuosia tässäkin tredissä paljon eri asiantuntijoiden netistä eri foorumeilta itse keräilemiä kokemuksia, voin kertoa luottamuksella, että jos haluat usein vaihdella / vaihdattaa tukivarsia niin vältä Meylen vahvistettua sarjaa. Se ei kestä. Ei ollenkaan. Vasta 70tkm rapia 2,5 vuotta ajettu.
Nuo kehutut Lemföörderit ja Moogit tulee samasta Tsaina scrott, kinuski-roskaa, tehtaasta kuin eBayssa myytävät 120 euron tukivarsisetit. Monethan niilläkin silti ajaa ja voivat kestää vuosikausia hyvin.
Kulutusosiahan nuo ovat.
Vaihdon yhteydessä huomasin, että kallistuksenvakaajan yhdystangon puslat olivat aika kuluneen ja rispaantuneen näköiset; voiko tämä aiheutta ko. "klopotuksen"?
Onko kellään kyseiset osat aiheutaneet ääniä? Kokemuksia?
Allekirjoittaneellahan kävi noiden kallistuksenvakaajien kanssa niin että ensin narisivat aikansa ja sitten alkoi ihan rehellinen kolina montuissa, epätasaisella tiellä tai kääntyessä. Kun kummatkin päät vaihdettiin niin ongelmat loppuivat.
Alimmaiset takatukivarret vaihdettiin Topranin tukivarsiin > 2 vuotta sitten (muut vuoden '98 orggiksia) eikä mitään valittamista ainakaan vielä...
Itselläni ongelma todeta missä vika on. Eli millaiset oireet on ollut ja miten olette tutkineet ylätukivarsien väljyyttä?
Vaihdoin juuri peltivanteilta aluvanteille ja samalla yritin katsoa ylätukivarsia. Mielestäni molemmin puolin oli niissä löysää, mutta mikä on normaalinrajoissa? Eli käsin heiluttamalla ainakin kahdesta kuului pieni ääni, mutta rengasta kääntämällä en huomannut mitään löysää. Kun laitoin isommat alut matalilla renkailla alle, kolhatelu lisääntyi mutta myös ajettavuus muuttui enemmän ajelehtivaksi. Onko teillä ylätukivarsien ongelmat vaikuttaneet ohjaustarkkuuteen?
Muut oireet:
-kolinaa töyssöissä, jäisillä teillä (töyssöjä) yms.
-kolahtaa kun regasta heiluttaa 10 yli 7 asennossa ja sivuttaissuunnassa
-ylätukivarsi kolahtaa hieman kun sitä liikuttaa käsin, mutta miten toi selostuu ylemmän kanssa? Eikös kolahduksen pitäisi kuulua silloin pystysuunnassa?
-Kun toinen puoli ilmassa ja heiluttaa rattia, kuuluu kolahdus
-ajaessa ympyrää ei mitään ääntä kuulu
-Kiihdyttäessä/jarruttaessa ääni matalampi kuin vapaalla
-ääni kuuluu kovempana apukuljettajan puolelta, mutta myös toiselta puolelta hiljemmin
Vaihdoin juuri peltivanteilta aluvanteille ja samalla yritin katsoa ylätukivarsia. Mielestäni molemmin puolin oli niissä löysää, mutta mikä on normaalinrajoissa? Eli käsin heiluttamalla ainakin kahdesta kuului pieni ääni, mutta rengasta kääntämällä en huomannut mitään löysää. Kun laitoin isommat alut matalilla renkailla alle, kolhatelu lisääntyi mutta myös ajettavuus muuttui enemmän ajelehtivaksi. Onko teillä ylätukivarsien ongelmat vaikuttaneet ohjaustarkkuuteen?
Muut oireet:
-kolinaa töyssöissä, jäisillä teillä (töyssöjä) yms.
-kolahtaa kun regasta heiluttaa 10 yli 7 asennossa ja sivuttaissuunnassa
-ylätukivarsi kolahtaa hieman kun sitä liikuttaa käsin, mutta miten toi selostuu ylemmän kanssa? Eikös kolahduksen pitäisi kuulua silloin pystysuunnassa?
-Kun toinen puoli ilmassa ja heiluttaa rattia, kuuluu kolahdus
-ajaessa ympyrää ei mitään ääntä kuulu
-Kiihdyttäessä/jarruttaessa ääni matalampi kuin vapaalla
-ääni kuuluu kovempana apukuljettajan puolelta, mutta myös toiselta puolelta hiljemmin
Yhden passatin kolinat juuri korjasin.
Vika paikallistui jarrusatulan liun tappeihin ja kumeihin. Autolla oli ajettu jo 520 tkm eli uusi peli ei ollut kyseessä. uudet liukutapit ja kumit ja kolinat loppuivat.
Tuon kolinan saat poissuljettua jos painat vähän jarrua niin loppuuko kolina. Tuo siis kolisi pienimmissä kiharissa hiljasemmissa vauhdeissa tosi selvästi sisälle...
Vika paikallistui jarrusatulan liun tappeihin ja kumeihin. Autolla oli ajettu jo 520 tkm eli uusi peli ei ollut kyseessä. uudet liukutapit ja kumit ja kolinat loppuivat.
Tuon kolinan saat poissuljettua jos painat vähän jarrua niin loppuuko kolina. Tuo siis kolisi pienimmissä kiharissa hiljasemmissa vauhdeissa tosi selvästi sisälle...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa