jarrupaineensäädin kenkkuilee audi 80

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

jarrupaineensäädin kenkkuilee audi 80

ViestiKirjoittaja markkuk » 26.9.2009 19:01

Ilmeisesti jarrupaineensäädin kenkkuilee kyseisessä vm89 "kasikymppi" -audissa, koska takajarru kuskin puolella ottaa huomattavasti huonommin kuin apumiehen puolella. Käsijarru toki ottaa suht tasaisesti.

Mistäs autosta tämä käy ottaa, jos innostuu vaihtamaan? Vai onko jotakin "herkistelykonstia" arvon raadilla tiedossa?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 26.9.2009 19:14

Ei se uusikaan mahdottomia maksa, saattaa olla todella turhauttavaa vaihtaa vanhan tilalle toinen vanha ja todeta jonkin ajan kuluttua uusvanhan olevan vialla. Jos kuitenkin päädyt vanhan laittamaan niin eiköhän se samanlaisesta audista olisi paras ottaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.9.2009 19:17

Koitas käyttää hakua, joskus tänne kirjoitin samasta ongelmasta ja samalla vinkki korjaamiseen.
Jarrupaineensäädin löytyy pelkääjän puolelta takarenkaan takaa, alumiiniklöntti joka kiinni taka-aksilassa.
Audin tyyppivika. Uusi maksaa 100e ja ongelmaa teettää jarruputket jotka mielellään pitäis ehjänä saada tuosta irti.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 26.9.2009 22:02

Jonkun viestin löysin, että olitte uudet kengät laittanu.

Tässä kyseisessä tapauksessa on niin, että toinen puoli ottaa huomattavasti toista huonommin. Käsijarrulla kuitenkin tasaisesti.

Jarrupaineensäätimen kanssa on jotakin patentointia tehty, mutta pitää tieten tutkia hieman lisää. Nyt ensimmäiseksi pitää kuitenkin hakea vikalista, koska leimaa on vain kuun loppuun, ja en ehdi ennen sitä kunnolla perehtymään asiaan. Toki jos jollakin on tuohon joku "ruiskuta crc:tä" vinkki jolla sen saisi pikafiksattua, niin kiitollisena otan vastaan ;)

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 26.9.2009 23:56

Ensimmäisenä tutkisin jarrut ettei toisen puolen sylinteri ole jumisa. Omasta kokemuksesta ennemmin jarrujen sisällä vika. Mut jos sieltä ei löydy vikaa niin sitten tutkiin paineensäädintä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.9.2009 10:05

Joo tarkista tuo jarrusylinteri mut koitan muistella kuinka tuo jarrupaineensäätimen juttu meni, aikaa tuosta jo 3-4 vuotta on.
Paineensäätimen alapuolella on pelliklipsu josta lähtee jousi taka-akselille, tuon pelliklipsun alla on 2 nastaa joiden ympärillä on kumitiivisteet (tai ainakin pitäis olla).
Noiden nastojen pitäis liikkua 1mm verran eli jos ei liiku niin ovat jumissa, liikkumaan voi saada ruiskuttamalla niihin crctä ja pihdeillä pyörittämällä. Tuo peltiklipsu on kiinni nastalla eli pitää hieman käyttää väkivaltaa että sen saa pois, takasin saamisessakin on oma juttunsa, ite hitsasin knöölin sen nastan päähän jolla pelli pysyi paikallaan.

Tämä on ihan tyyppivika, jo muutamaan audiin tehty sama juttu.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 27.9.2009 16:57

Kurkkasin auton alle. Outoa kyllä sen puolen tappi, joka ottaa huonommin, liikkuu kohtalaisesti.

Lisäksi sen vivun kuuluisi olla ilmeisesti tuettu toisesta päästään siihen venttiiliin ja toisesta päästä lähtee se jousi. Se toinen pää on irti tai jotakin puuttuu. Käytännössä tämä ei varmasti säädä yhtään mitään tällä hetkellä. Olisko jollakin kuvaa miten se vipu kiinnittyy siihen venttiiliin?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.9.2009 20:07

Muistellaas, en muista kumpiko tappi on mille puolelle mutta kummankin pitää liikkua.
Se tappien päällä oleva pelti on kiinni tapilla siinä säätimen rungossa eli tappi jonka pää on suurennettu niin että se pelti ei pääse pois siitä, tappi on metallia eli pelti paikalleen ja vaikka iso prikka heftillä kiinni siihen tappiin, kuitenkin niin että pelti pääsee liikkumaan, löysä se on alunperinkin. myös se jousen kireys vaikuttaa jarrutehoon, säätä tapahtuu m8 pultilla jolla se jousi kiinnittyy takatukivarteen.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 29.9.2009 22:47

mitenkäs tuo säädin toimii, koska se päästää täyden paineen takajarruille, silloin kun on "tapit" pohjassa vai pihalla?

kävin "dynottamassa" tuon (48 euroa), ja vasen antaa 0,5 ja oikea 1,5 jarrudynolla.. onneksi tuli 1kk ajoaikaa sentäs ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.9.2009 9:03

Kun taka-akselille tulee painoa, säätimen jousi kiristyy ja painaa "tappeja" alaspäin.
Onko takajarrusylinterit kunnossa eli vika on tuossa säätimessä?
Muutamasta audista ollaan saatu tuo vika pois herkistelemällä noita tappeja ja niiden pitää liikua kun toinen polkee jarrupoljinta, montaa milliä ei liike ole.

Toinen mikä vaikuttaa, on jarrukenkien kunto, kaveri sorvas omasta rummut ja laittoi uudet kengät, sitten saatii ottamaan tasaisesti.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 10.10.2009 19:56

No nyt on tätäkin räplätty ihan kyllästymiseen asti.

Vipuhan on kiinnitetty paineensäätimeen eri päästä, kuin se jousi. tämä kiinnitys puuttui kokonaan. rakentelin uuden katkenneen tapin tilalle.

Vasemman piirin (joka siis katsastuksessa heikkotehoiseksi oli moitittu) paineensäätimen nänni/tappi/mikälie, mitä tuo vipu painaa liikkui hyvin.

Oikeanpuolisen piirin tappi oli jumissa. tottakai vasen puoli kävi avata 15mm avaimella siitä tapin juuresta, mutta ei tätä jumissa olevaa. Ilmeisesti joku oli jo käynyt nurkat siitä pyöristämässä ;) Tämän jälkeen purin sen suojakumin siitä tapin juuresta pois, ja herkistelin tapin liikkumaan lukkopihtien, vasaran ja crc:n avustuksella.

Nyt takajarrut ottavat suht tasaisesti, jarrudynon mukaan noin 1.2/1.35. Tämä pitäisi katsastusmiehellekkin riittää. Maanantaina se selviää ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.10.2009 11:14

Se peltiklipu kiinnittyy siihen paineensäätimeen pellin keskeltä tapilla josta pää levitetty niin että pelti ei pääse irtoamaan, jousi kiinnitetään alareunaan.

Ihmeellisen avonainen tuo systeemi ja kun vielä on eteenpäin että varmasti kaikki kura ja paska siihen pääsee lentämään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa