Minkälaista kantta ja muuta palikkaa viri Tdi:hin?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

Minkälaista kantta ja muuta palikkaa viri Tdi:hin?

ViestiKirjoittaja Ilexi » 2.7.2008 18:52

Tuommosta oon miettinyt kun mulla on rakenteilla vähän ärjympi 1.9TDI kone. Eli minkälainen kansi olis paras aihio lähteä rakentamaan hyvin virtaavaa kantta. Kone on ALH tyypiltään että käykö jostain muusta moottorista kansi kiinni tuohon lohkoon? Onko SDI:ssä saman kokoiset kanavat ja venttiilit?
Kuitenkin oli joka tapauksessa tarkoitus avarruttaa nuo kanavat ja vaihtaa nokka-akseli ja mahdollisesti myös venttiilit vaihtaa isompiin jos on vara kasvattaa lautasen kokoa.
Viimeksi muokannut Ilexi, 12.7.2008 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.7.2008 21:22

Aloita vaan AGR, ALH, ASV tai vastaavan kannesta. Kannen kairaus on varmaan tarpeellista jos havittelee yli 240hv huipputehoja.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 3.7.2008 16:52

Ihan sen vakiokannen lähetät jonnekkin eteläsuomeen laitettavaksi, täällä kun parhaat suomesta löytyvät tekijätkin ovat(ei pahalla muita virtausten säätäjiä kohtaan) ja hiotutat siihen sopivan nokan.

Mikä on vähän ärjymmän käsite noin niinkun numeroissa?

Vanhempia juttuja lukemalla viisastuu myös.
Viimeksi muokannut LTR, 7.7.2008 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 3.7.2008 17:55

Minä meinasin tarjota kantta tuonne kansiviritys J Kosuselle kuopioon. Tehotavoite on siinä 300hv nurkilla pyörätehoa. :)

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 3.7.2008 17:59

Jaa ihan oikeita hevosia? Saattaa jäädä haaveeksi..

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 3.7.2008 20:06

no aina pitää olla tavoitetta, eihän siitä muuten tule mitään. Mutta jotta päästään näillä 1.9l jakajapumpullisillä tekniikoilla yli 200kw tehoihin, vaaditaan jo aika reilua osa arsenaalin vaihtamista ja kasan pelle pelottomuutta innovaatioden suhteen.
Suurimmat ruiskusuuttimenkärjet kyllä riittää noihin tehoihin, mutta sitten sinne pitääkin jo ympätä 14mm nestepäätä, käytettävyyden nimissä parit ahtimet, kansi kuntoon kuten myös nokkaan uuttamuotoa. todennäköisesti polttoaineelle lisäsiirtopumppua jne. puhumattakaan itsestään selvyyksistä(softaa,voimansiirtoa,rahaa ja lisää rahaa)
Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä tuttua katsastus setää/tätiä...

mazdagt
-
Viestit: 156
Liittynyt: 20.8.2006 11:08

ViestiKirjoittaja mazdagt » 3.7.2008 21:55

audi a6 3.0TDI melko uusi vain alle niin mukava ajaa ja ei oo 300heppaa mut liikkuu:)

lottoomaan ahkerana:) onneksi heti lauantai niin voi lotota.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 4.7.2008 7:15

.
Kolmesataa heppaa ~parilitraisesta dieselistä on kova tavoite, muttei varmaankaan mahdoton, en ainakaan halua uskoa niin.
Tarvitaan varmaankin vieläkin radikaalimpia osia, kun mitä on tähän mennessä kokeiltu/saatu toimimaan.
Ja kaikki on todellakin saatava kunnolla toimimaan.

Periaatteessa, kysehän on vaan siitä että saadaan vaan riittävän suuri polttoainemäärä tarjoiltua moottorille siten, että "hyvän palamisen vaatimukset" täyttyvät.

(Voimansiirron) kestävyys on tietty yksi juttu.

Joidenkin mielestä taas pienet kouristukset silloin tällöin vaan nostaa suorituksen arvostusta.

Ei kannata heti naureskella miehelle....
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.

Itse suosittelisin, että kannattaisi aloittaa ihan perusteiden hallinnasta ja niinikuin LTR kirjoittelikin, aiheesta on täällä paljon juttuja.

Ihan omasta kokemuksesta sanon lisäksi sen, ettei tosiaan kannata liikaa rakastua autoonsa, se nimittäin kärsii ja arvo romahtaa, tai oikeastaan se muutosten jälkeen käytännössä on arvoton.
Ehken joku harrastaja voisi sen ostaakkin, muttei oikein muille voi edes suositellakkaan...

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 5.7.2008 22:13

Joo onhan se ainakin tarpeeksi ylös nostettu tavoite, mutta tuskin mahdoton. Ja vielä tässä vaiheessa olen irto konetta rakentamassa voimansiirtoineen, jonka voi heittää sitten eri autojen keulille jos autoa tarvitsee vaihtaa. Katsastus mies tuskin tulee näkemään tätä tekniikkaa ;).

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 7.7.2008 16:25

Kyllähän tuollaisesta 1.9 tdi:stä jakajapumpulla saa 12mm nestepäällä ja yhdellä turbolla sen n.200kw ja käytettävyyskin on parempi kuin kohdallaan välillä 2000-5200 kierrosta. Haituvasta tosin en ole enää varma.. Jos sen sais kokonaan pois niin olis taas ympäristöarvotkin kohdillaan.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.7.2008 17:51

kertoopa huhut että pohjoisessa on eräs 1.9tdi 250hp. että jos tuohon ympätään vähän päälle 50hp lisää niin voihan se onnistua... onnea projektille kuitenki

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 7.7.2008 18:06

300 hv pyörätehoa on todella kova tavoite ja jos joku sen joskus suomen maalla todistetusti ajaa dynossa niin sitten tarjoan kyll kaverille pullakahvit,sen verran taitavasta kaverista on kyse..
Tuohon 200 pyörähevoseenkin saa jo hieman askarrella ja jos tavoite nostetaan 250 niin ei ole (vielä) varmaan ensimmäistäkään suomessa ylittänyt,ja nyt puhutaan nimenomaan pyörätehosta joka on todistetusti ajettu dynossa eikä mitään esson hevosia...
300 onkin sitten jo oma lukunsa ja niitäkään ei mailmassa montaa ole..joten onnea projektille,varsinkin jos aiot ottaa sen ihan perus 1.9 tdi moottorista.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 7.7.2008 19:19

Empä tiiä paljonko 1,9:stä on otettu, mutta pikkukoneesta on ainakin dynottu reipas 250 pyöriltä. Kai sitä melekeen puolta litraa isommasta saa sitten enemmän. Ja laput on nähty, ei oo pelkkiä esson hevosia.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 7.7.2008 20:20

Kammiokoneella saakin niitä hevosia kun ne kierrokset auttaa siinä hommassa kummasti. Suoraruiskulla meinaa väännöt nousta ihan mahdottomiin lukemiin ja muutenkin tuo kierrosten saaminen on vielä vähän hakusessa. Tai no katsotaan nyt kunhan joskus saa tuon oman projektin jollekkin mallille. Ei vaan oikein nappaa sitä enää etuvetoiseen koriin laittaa. Siis sitä mörkömoottoria. Golffiin tulee varmaan sellainen arkikäyttöön välttävä 200+ kone ja sitten tuo 300+ projekti johonkin mukavampaan koppaan. Vaikka sellaiseen millä olisi paino lähellä tonnia ja sisällä vaan pari kuppipenkkiä ja kaaret ;)

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 8.7.2008 12:14

.
Kyllä johtotähti sen vielä puhkaisee.....



Menee Hatemilla sitten naama kyllä kumman näköiseksi...

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 8.7.2008 14:07

300 hv pyörätehoa on todella kova tavoite ja jos joku sen joskus suomen maalla todistetusti ajaa dynossa niin sitten tarjoan kyll kaverille pullakahvit,sen verran taitavasta kaverista on kyse..


Eiköhän sen verran moni muukin tarjoa, ettei tarvitse enää loppuelämänsä aikana itse kahvia ostaa...

Paljonkas tällä hetkellä on kovimmat PYÖRÄTEHOlukemat mitä 1.9:stä on saatu Suomessa, taitaa olla alle 250? En jaksa TDIClubin foorumeilta sitä hatemin(?) ketjua nyt etsiä, mutta siinä lienee kovimmat lukemat?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 8.7.2008 15:06

Ei tuossa tainnut olla kun 236 pyöräteho Seinäjoen penkin mukaan.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 10.7.2008 20:44

Minä meinasin tarjota kantta tuonne kansiviritys J Kosuselle kuopioon. Tehotavoite on siinä 300hv nurkilla pyörätehoa. :)


Makkosen Hannulle Pieksänmäelle se kansi kannattaa touhuta.
Siinä on mies joka tietää miten kansi tehdään.
Lisäksi Hannulla on käytössä flow com, saa kaiken mahdollisen ja mahdottoman mittausdatan kannen virtauksista.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 11.7.2008 5:40

Kyllä noita tehoja haaveillessa täytyy siirtyä billet kanteen. Maksaa tosin auton arvon.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 11.7.2008 8:31

Käsittääksene Hatemilla oli tuossa edellisessä kannessa vielä vakio venttiilit, joten kyllä vakio aihossa varmasti vielä potentiaalia riittää.
Ongelmia taitaa tulla syöttö puolen kanssa, olen kuullut villejä huhuja että eräällä foorumilaisella on hieman suurennettu venttiileitä ja 1.8bar ahdoilla sekä täysillä syötöillä (race520 / 12mm) ei tule savua putkesta.
Ahtimien mitoitus kun hieman paranee, että koneisiin saadaan hyvällä hyötysuhteella suuremmalla paineella ilmaa sisään sekä useampi reikäisiä raceja rupeaa saamaan, niin en näkisi mitään ongelmaa päästä vakio kansiaihiolla yli 300hp moottoritehojen.. tosin siitä on vielä matkaa 300hp rengastehoihin.. Tai riippuu dynosta =)

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 11.7.2008 9:24

Kellään ei taida olla vielä suomessa myynnissä noita 14mm nestepäitä, kuten yhdellä urholla oli tuossa vähän aikaa sitten kiinni jo...
Tuolla 14mm nestepäällä ja sitten noilla raceilla tais saada sen verran kakkua koneelle että väänty jo vakio kiertokanki ja männän kestokin tais jo tulla rajoille kun alkoi jo laki halkeamaan.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 11.7.2008 9:36

Ei ollut se audissa kiinni

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 11.7.2008 9:38

Niinhän tuo putko hieman kiroili,siis kun se mäntä oli halki..no,nythän herralla on uusi paketti työn alla,ja varmasti aika paljon edellistä "roheempi" joten sitä odotellessa = )
Aika monella rintamalla puuhastellaan näitä 300hv rikkojia mutta kuka ehtii ensin = ))

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 11.7.2008 9:40

en näkisi mitään ongelmaa päästä vakio kansiaihiolla yli 300hp moottoritehojen..


Jos nyt jäädään (Suomessa) parhaillaan muutamankymmenen päähän niin kyllähän tuo 300 moottorista ihan mahdolliselta kuulostaisi. Kuka ekana? :)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 11.7.2008 16:20

Minä tuskin olen ekana. Pitää saada ensin se aihio missä niistä tehoista on mitään iloa. Oli aika hullu ajettava jo noilla tehoilla mitä siinä oli. Ainakin Freakin mielestä :D

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 11.7.2008 16:32

Mitäs kaikkee muuta tuohon on tulossa kuin tuo kansi?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 11.7.2008 21:11

Liki hyvän dieselikannen , kun siis puhutaan 2-venttiiliä per sylinteri tekee monikin.

Mutta, mittarit ja laitteet ovat lähes turhia, jos tekijä ei tunne nimenomaan suorasuihkutteista dieseliä. Tämä on testattu ja nähty.

Hatemi ottaa Audi s2:n aihioksi ja 5-syl dieseli nokalle.. Kyllä se minunkin mielestäni liikahti jo huomattavasti paremmin kuin "ihan kivasti" jos kolopalloa siis tarkoitit?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 11.7.2008 23:25

No siitä puuttui siinä vaiheessa vielä pari kolmekymmentä konia jotka vapautuivat viimeisten softaversioiden ja ehjän MAFin myötä :D

Katsotaan nyt että mikä se alusta ensin on. Kyllä sitä on oma mieli ja kavereiden painostus vahvasti viemässä sinne audin suuntaan, mutta on niitä muitakin vaihtoehtoja. Kevyt pitää olla ja takatuuppari/nelikko.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 12.7.2008 13:57

Mitäs kaikkee muuta tuohon on tulossa kuin tuo kansi?


Alakertaan on tulossa maingirdle vai mikä sen hieno nimi on. Onko näitä vielä kukaan tehny ALH-moottoriin? Mulla on öljytikun reikää vaille valmiit piirrokset ja pleksistä tehty mailli.
Kiertokanget on hakusessa ne joutuu varmaan teettämään kun en oo valmiita sarjoja nähny missään. Kytkin spec 5 metallilevyllä kestää yli 700Nm. Ja laatikko on 6 vaihteinen neliveto 130hv Pd:n.
Eikös tuossa laatikossa ole alkuperäisenä 240mm kytkin? Onkohan kampiakselin pään pulttijako sama ALH:ssa ja tuossa 130Pd:ssä tuota vauhtipyörää lähinnä ajatellen?

Kestääköhän nuo vakiomännät nuita tehoja ja vakio kampura. Aika hankalat olis nuo männät muotoilla jos joutuisi vaihtamaan. Nyt on sylinterit porattu puolenmillin ylikokoon ja on uudet männät.

En ole osannut vielä valita turboa mikä kävisi hyvin. Holsetilla näkys löytyvän korkeapaine turbo joka kestää 4.0 painesuhteen ja olis aika pieni kooltaan.

Polttoaine puolelle on hyllyssä 12mm nestepää mutta kait se 14mm pitäs löytää. Ranskan racet on jo käyttö autossa. Eikös jonkun Scanian suuttimet käyny tähän moottoriin, joskus kuulin semmoista?

Voimansiirron kanssa tulee varmaan olemaan ongelmia. Mikä nuissa laatikoissa hajoaa yleensä että voisi ennakoida. Hajoaako niistä kuori akseleiden päästä tai muualta vai antautuvatko rattaat tai perä?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 12.7.2008 14:12

http://www.rosten-performance.com/

Sieltä löytyy veivit. Niihin käy myös ARL männät. Vakio ALH männilläkö meinasit tuon tehdä? ei ihan välttämättä ole riittävän jämerät mutta voi toki kestääkkin.

Girdle on minullekkin ollut tekeillä jo jonkin aikaa, mutta on vielä pitkissä kantimissa. Eurpspeciltä ( http://www.eurospecsport.com/ ) löytyy valmiinakin, mutta on vähän tyyris.

Tuo 240 vauhtipyörä käy kyllä ALH kampuran päähän kiini. Milläs vauhtipyörällä meinasit tuon laittaa? SPECin omalla yksimassaisella vai jollain muulla.

Minä jättäisin sne 14mm nestepään vielä hyllyyn jos et rakenna leveämmällä remmillä/ketjulla toimivaa jakopäätä tuohon. Tuo hihna kun alkaa olemaan aika kovilla jo 12mm pumpun kanssa. Isompaa suutinta vaan niin kyllä se sillä pitäisi irrota. Ja pumpun roplausta tietysti. Vaikka onkin sähköpumppu niin kyllä siihenkin on muutama konsti millä saadaan lisää tavaraa tulemaan.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 12.7.2008 15:15

Kiitti tuosta Rostenin linkistä sieltähän nuo veivit pitänee tilata.

Saiskohan marmori tiskiltä jämäkämpää hihnaa kun ainakin Crafterissa on joku komposiittihihna ja sen vaihtoväli on 200tuhatta ja näyttää joltain kuitumuovi remmiltä?

Vauhtipyörä Specin yksimassainen. Niillä näkys olevan myös alumiinisia pyöriä, mutta mitenköhän startin hammaskehät kestää ja saattaa kulua nopeasti. Teräksistä vauhtipyörää meinasin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.7.2008 15:22

Starttikehä ja kytkinpinta taitaa poikkeuksetta olla teräksestä alupyörissä.

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 12.7.2008 22:45

Kyllä nuo tavoitelukemat vielä ihan realistiselta kuulostaa, onhan näitä tehokkaampiakin laitteita maailmalla.

Jakopäähän kannattaisi ehkä suunnitella koneistavansa leveämmät hihnapyörät ja siihen sitten jostakin sopiva remmi. maksaa paljon €uroja mutta eipäs hypi remmi.

Tietääkseni vw laatikoissa perä on heikoin kohta, peloquin'ssin perä saattaisi olla hyvä vaihtoehto näin halvan dollarin aikaan.

Onnea vaan projektille. Näitä kunnianhimoisempia projekteja tuntuu vähemmän olevan suomen kamaralla.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 14.7.2008 19:22

Näitä kunnianhimoisempia projekteja tuntuu vähemmän olevan suomen kamaralla.


Aika harvasta maasta löytyy näinkään paljon TDI-koneita reippaammin viritelleitä kun Suomesta, vaikka ihmisiä Suomessa on huomattavasti vähemmän kuin monissa muissa maissa... Mutta eihän niitä ole koskaan liikaa. ;)

Pistähän sitten joskus dynokäppyrää, kun sellaista saat.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 1.8.2008 20:36

Joo täytyy pistää käppyröitä kun saa koneen keulille ja sisäänajettua(ja rahaa osiin).

Mistä löytys ARL mäntiä edullisesti? Käykö jakajapumpulliseen yleensä pumppusuuttimen männät että onko palotila samanlainen? Ja pitäs olla vielä 0.50 ylikokoiset ja uudet. Vai kannattaako kysellä vaan moottorikoneistamoilta ja vertailun vuoksi marmoritiskiltä? Alle tonnilla pitäs saada nuille kiertokangille kaverit. On muuten 200grammaa kevyemmät nuo uudet veivit.
Kuva vakio kangesta ja tuolta norjasta tulleesta kangesta löytyy tuolta:

http://s305.photobucket.com/albums/nn22 ... get004.jpg

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.8.2008 21:55

Marmorilla männät tais olla 350€/kpl, koneistamosta huomattavasti halvemmalla.
http://i2.photobucket.com/albums/y15/putkone/Audi/22072008228.jpg

Sun veivit oli puhtaammalla alustalla ja jotain muutakin pientä eroa...
http://i2.photobucket.com/albums/y15/putkone/13052008114.jpg

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 2.8.2008 6:36

Tarvikepuolella ARL männät on samat kuin missä tahansa muussa pumppusuutinkoneessa, OE puolella taas on eri numero käytössä ARL männissä. Todellisuudessa tuskin eroa löytyy.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 2.8.2008 10:21

100 ja 130hp koneissa on ainakin samoja öljyjäähdytettyjä mäntiä käytetty. AJM taitaa olla samoilla männillä kuin jakajapumpullinenkin.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 2.8.2008 19:26

Joo näyttäs ainakin päältäpäin samalta kun nuo vakio palotilat ja venttiilin kuvat. Vakio männät oli tähän ALH-moottoriin 254€/kpl koneistamolla. Ei kait ne paljon kalliimmat voi olla nuo pumpparin männätkään.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 3.8.2008 3:11

about 150 kipale.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 3.8.2008 11:22

about 150 kipale.


Ai niinkun 150 € enemmän kappaleelta kun nuo vakio männät? eli 400€/kpl.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 3.8.2008 13:06

.
Onkos kaikissa (öljyjäähdytetyissä) männissä samankokoinen palotila ?

Minä laittaisin ne, joilla tulee korkein puristussuhde.
Polttoaineen palamisnopeushan lisääntyy paineen noustessa.
Nopeammasta palamisestahan ei sitten taas ole mitään haittaa kierroskestävyydelle.
Sylinterin työpaine ei kait itsessään muutu miksikään, tai jos muuttuu, niin muuttukoon, tuleepahan vaan ilmaista voimaa.
Sylinterin työpaine = vääntömomentti = teho.

Onko kellään tietoa, tai sovellutusta, tai laitetta, jolla sylinterin paineennousun saisi tällättyä juuri kohdilleen, senkin jälkeen, kun osia on vaihdeltu ?

Tämähän olisi ajankohtaista jo ihan suuttimien vaihdon jälkeenkin.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 3.8.2008 14:01

ainakin noissa oli saman kokoinen palotila afn->arl

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 3.8.2008 15:57

Mun ARL männissä on suurempi palotila kuin joissain jakajapumpullisen männissä.
Miksiköhän esim. Herlevin Valtrassa on 12:1 puristukset eikä 19:1 jos ilmaista voimaa on kerran tarjolla? Tuikku voisi alkaa tätä seuraavaksi pohtimaan ;).
Kyllä jos 300 heppaa aletaan hakemaan niin laittaisin ne pienemmällä puristuksella olevat männät ja niistäkin vielä vähän tavaraa pois.
On sitä jo pitkään haaveiltu, että saisi esim. hehkutulpan tilalle sellaisen nopean paineanturin joka olisi synkronoitu kampiakselin asentoon...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 3.8.2008 16:47

Saako muutkin kuin mersumiehet osallistua pohdintaan?
Ei ole oikein että annetaan tähänkin etuoikeus, kun muutenkin saavat ajella ylivertaisella johtotähdellä.

Voisiko syynä olla se että palotilaan saadaan "järjellisillä" sylinteripaineilla enemmän ilmaa ja periaatteessa saadaan enemmän matkaa palotilan seinämään, joten jos suihkussa alkaa olemaan paljon läpäisyä, niin saadaan poltettua seos paremmin?
käyttö autossa voinee tulla kovin matalista puristuksista ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa.
Periaatteessahan sylinterin tyhjenemisen kannalta korkea puristus suhde lienee parempi, kuten myös swirlin kannalta ja hyötysuhdekin pienillä ahdoilla paranee.
mutta isommilla ahtopaineilla saattaa työpaine kasvaa niin isoksi että ennakoiden kanssa lienee vaikeuksia ja maksimi työpaine saattaa vääntää kankia?

Eikös periaatteessa isomman nokka-akselin kanssa voisi puristus suhdetta jopa nostaa jolloin pienien ahtojen työpaineen saisi pidettyä liki vakiona ja isommilla kierroksilla, kun hengitstä alkaa ahdistamaan muutenkin saataisiin korkeampi puristuspaine ja nopeampi palaminen?

Varmaankin varmin tapa tällätä paineen nousu kohdilleen on hieroa dynossa ohjelmaa niin että muuttaa ennakkoja niin kauan kunnes teho ei nouse ja se on siinä.

menikö TDIFreakki lähelle?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 3.8.2008 18:59

.
No, minun ei tarvi Herlevin trakvaattoreista välittää, kun siellä ei mahdeta minun aivoituksiani paljoa kuunnella, vaan ihan hyvin kait nuo ilmankin on pärjäilleet.
Muutenkaan ei noita kait nyt tähän kannata sotkea.
Saattaa niissä olla joitain muitakin juttuja.

Friikki voisi taas miettiä sitä, miksi tähtikeulassa on lähemmäs sata heppaa/syl ja vetäviä kierroksia kuuteen tonniin vaikka puristuksia on 22:1.

En oikein ymmärrä, miksi sylinterin painetta ei saisi olla.
Mitä pienemmäksi puristussuhdetta lasketaan, sen vähemmän aikaa on tilanne palamisen kannalta "parhaassa mahdollisessa kohdassa"

Mitä korkammaksi puristussuhde saadaan, nopeamman palamisen lisäksi myös muut hyvän palamisen vaatimat olosuhteet säilyvät sylinterissä "pidempään", mitäs huonoa siinä voisi olla.
Kannattaako sitä, suorasuihkarissa jo muutenkin kapeaa "palamisikkunaa" kaventaa edelleen.

Mitä etua taas siitä, että vaikka polttoainesuihku tekisi kuperkeikkaa, mutta ei syty kunnolla ja palaa hitaammin pienessä paineessa ?
Mielestäni polttoaineen (riittävän) tasainen leviäminen koko sylinteriin ei tässä ole se tehonnousun ja (vetävien)kierrosten ongelma.
Päinvastoin, väittäisinpä jopa, että parin kilon paineilla näyttää sekoittuminen olevan jo niin täydellistä, että suuremmastakin savuttelusta on vaan marginaalinen etu.

Koska polttomoottorista saatavan tehon määrä on juurikin se sylinterin työpaine, niin onko silloin moottorin rasituksessa mitään käytännön eroa sen suhteen, onko sen puristukset vähän suuremmat, vai pienemmät.
Pakko sinne sylinteriin on kuiteskin painetta saada, muuten ei tule tehoakaan.

Virittämisen kannalta, pienemmillä puristuksilla en näe mitään etua.
Sylinteriin menevän, todellisen ilman määrä määräytyy mielestäni melkolailla muulla tavoin, kuin puristussuhteella.
Joissain tähtikeulissa olen nähnyt suuuuria ahtimia tunkemassa ilmaa sinne, minne se ei haluaisi mennä.
Ja sitä menee, monta kiloa, niin että laakerit vinkuu.

Mitä suuremmaksi teho, eli sylinterin paine palamistapahtuman jälkeen nousee, sen tärkeämmäksihän juurikin oikean ruiskutushetken, eli sylinterin paineennousun ajoittaminen muodostuu.

Olipa kierroksia vähän, tai paljon, niin varmasti on nopeammasta ja täydellisemmästä palamisesta vaan etua.

Laitetaanpas edittiä perään.
Koska Friikkiä asia jäi vaivaamaan ja oikeastaan kiinnosti minuakin, niin otinkin pikapuhelun Herleviin.
Sieltä sanottiin, että Valmettiin on varulta jätetty vielä virivaraa...:))
Viimeksi muokannut tuikku, 3.8.2008 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.8.2008 19:29

Kannattaa ruveta selvittämään aihetta nimeltä "pumppaushäviöt".

Jos kerran mitä isommat puristukset, sitä enemmän tehoa, niin miksi ei käytätä 2000:1 puristuksia? Liioiteltu esimerkki, mutta ylläolevaa aihetta kun hetken miettii ja laskee niin pääsee jyvälle.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 3.8.2008 19:31

Onkohan toi paineen nousu varsinaisesti ongelma.. ehkä siinä suihkutuksen alkuhetkillä, mutta sitä voinee kompensoida ruiskutus ennakolla ja sitten palotilassa alkaakin painetta ja lämpöä olemaan.
Toki silloin tulee työtä tehtyä hieman vääräänkin suuntaan, eikä ihan niin tehokkaasti.
Mutta virityttettyjen vokottimien vääntölikemista voisi päätellä että sylinteripainetta on riittävästi?

ainakin volksvagenin männän muotoilu on parhaan palamisen kannalta kompromissi ja muutoksilla pääsee suurempiin BMEP arvoihin, joskin alakierrosten savutus suurenee.
Eikös tästä holysmokella ole joskus jo väännetty? =)

paljonkos esim 0.1bar lisää painetta tekee lisäpainetta lopulliseen puristus "suhteeseen"?
Eli jos ahtopainetta nostetaan, niin paljonko puristus suhdetta voisi pienentää että palamisen näkemä puristus suhde olisi sama?

sylinterin tilavuuteenhan puristusten pienentäminen ei paljon vaikuta.. esim 2ml tekee 19:1 puristavassa 1.9L dieselissä jo aika paljon eroa puristus suhteeseen.

Minä en kyllä myöskään ymmärrä täysin mitä pienemmällä puristus suhteella saavutetaan, paitsi että voidaan pienentää maksimi sylinteripaineita jollei muuten meinaa moottori pysyä nipussa.
Ehkäpä hyöty tuleekin enemmän palotilan muodosta.
TDi moottoreissa, kun jatketaan paljon syöttöä, niin se kuseksii männän poteron reunoille ja onpa noita joillain sitten sulannutkin.
Paremmin se palaisi ilmaan suihkutettuna ja paljon pienemmällä männän lämpökuormalla =)

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 3.8.2008 19:33

.
Mikan kannattaisi ruveta selvittämään aihetta "polttomoottorin toimintaperiaate".

Teho tulee polttoaineen polttamisesta, ei ilman puristelusta.

En ole minäkään sitä mieltä, että puristuksia pitäisi nyt erikseen nostella siitä, mitä vakimännillä tulee.
Mutta vähentämistä en kyllä ymmärrä.

Ruiskutushetken jatkamista en ole milloinkaan erikseen kehuskellut.
Eikä sitä tarvikkaan jatkaa, kun sama polttoainemäärä palaakin nopeammin ja paremmin korkeammassa paineessa.

Tuolta http://www.diesel-rk.bmstu.ru/Eng/index.php?page=fsv.
Löytyy vähän info siitä, miten paineet ja lämmöt ja ruiskutukset suhteutuu toisiinsa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.8.2008 19:57

Kyllähän minä koko ajan polttomoottorin toimintaperiaatetta vieläkin opiskelen, ihan työksenikin. Takana on aika paljon termodynamiikan ynnä muun opiskeluja, perinteisen polttomoottoritekniikan opiskelun lisäksi.

Teho tulee polttoaineen polttamisesta, ei ilman puristelusta.


Noniin, nyt osuit ilmeisesti ihan tiettämättäsi asian ytimeen :) Edelleenkin suosittelen että ihan itse selvittelet ja lasket, kuinka paljon oikeasti ilman puristaminen kasaan vie tehoa, saatat yllättyä.

[edit] Lisätään nyt vielä selkokielisesti, Eli jos männän vieminen yläkuolokohtaan vie tehoa moottorista esim 100kJ, ja polttoainetta polttamalla saadaan vain 90kJ, on selkeää että puristuksia alkaa olemaan liikaa ja ilman jatkuvaa starttimoottorin sahaamista tuo moottori ei käy. Tärkeintä on löytää optimikohta.[/edit]

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 3.8.2008 21:38

Ei mulla oikeastaan muuta perustelua puristusten alentamiseen ole kuin se, että korkeampi ahtopaine, jota joutuu käyttämään suurta tehoa haettaessa, aiheuttaa liian korkean maksimi sylinterinpaineen ja jostainhan se sitten vuotaa pihalle jos paikat ei kestä. Rasittuu laakeritkin suotta ym.

Voi olla ne 22 puristuksilla olevat ESIKAMMIOmersut taas niin pal erilaisia ettei niitäkään kannata tähän sotkea.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 4.8.2008 19:52

.
Joo
Kyllähän te tieten ihan oikeata asiaa kirjoitatte.
Varmaan onkin järkevää ja pienellä ja osakuorma - rasituksella taloudellisempaa, jos puristuksia olisi vähemmän.

Mutta tässä oli kyllä kyse ihan muusta, kun järjestä.
Siis virityksestä.

Olis kyllä ollut toisaalta lukeneilta miehiltä mukava kuulla ihan faktaa, vanhukselle irvailun sijaan.
Sylinterin ja männän lämpökuorma mahtaa nousta.

Muuten näkisin, että max paineiden ylimääräinen nousu sylinterissä olisi enemmänkin ruiskutuksen ajoitusongelma.
Olen kohtuullisen varma, että lähes kaikki vähänkään viritetyn dieselin omistajat ajelevat liian suurella ruiskutusennakolla, kuulun itsekkin tähän sakkiin.
Tai ainakin, tehostuneen ruiskutuksen mahdollistamaa, huomattavastikkin laajentunutta ruiskutusikkunaa ei yritetäkkään käyttää mitenkään muuten "hyödyksi", kun vaan lisäämään kierroksia.
Enkä ajattele tässä millään lailla kulutusta, vaan ihan sitä, että miten "tavan" ajossa saataisiin moottori kulkemaan mahdollisimman pienellä rasituksella.
Keskustelu on sillä tavoin jäänyt aina puolitiehen.

Kaikki kyselyt aiheesta näyttää tosiaankin liittyvän siihen, että mitenkä ruiskutusta saadaan aikaistettua.
Kun minun mielestäni silloin on järjestelmään vasta saatu jotain parannusta, kun sitä pitäisi myöhäistää.
Itseasiassa se olisi se parempi suunta.
Kun ruiskutus on sitten saatu erittäin tehokkaaksi, niin "vakioennakkohan" se sitten kierroksilla saattaisi ollakkin juurikin sopiva.
Virityskäytössä voisi parempi ohje olla "niin myöhäisellä, kun mahdollista".
Myöhäisen palamisen vaivoja pakosarjassa on paaaljon helpompi ja halvempi tulkita ja korjata, kun kiertokankia ja kannen tiivisteitä ja mäntiä.

Tähän, paineen muutoksien tarkkailuun sylinterissä, kaikkien työtahtien aikana, tarvittaisiin työkalu.
Sillä selviäisi monta muutakin asiaa, ruiskutuksen lisäksi, vaikkapa nokka-akselimuutosten vaikutukset, tai kansityön vaikutukset.

Corvette minusta tarvitseisi jotain tuollaista........:))

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 4.8.2008 20:13

nyt on pakko itsekkin avata sanainen arkku ja tuoda oma tietämättömyys esille.Tuikun tekstissä on visusti asiaa koska jos ruiskustusta aletaan aikaistamaan niin silloin myös yläkuolo kohdassa männän päällä oleva paine kasvaa huomattavasti.tehon / hyötysuhteen kannalta olisi juuri parempi ruiskuttaa juuri yläkuolo kohdassa,edellyttäen että kaikki polttoaine keritään polttamaan järkevässä ajassa,eikä pakosarjassa.
Ruiskuttamalla hieman ennen yläkuolokohtaa saadaan männän päälle ( ositan tarkoituksella ) kovempi paine jolloin palaminen tehostuu huomattavasti mutta tämä sitten näkyy mekaanisena rasituksena ja polttoaine talouden osittaisena heikentymisenä
Yksi keino on tietenkin nopeuttaa itse ruiskutustapahtumaa jolloin männän päällä , yläkuolokohdassa , vaikuttava paine saadaan pienemmäksi mutta kuintenkin riittävästi aikaa palotapahtumalle.Toinen mielestäni tärkeä asia on saada palotapahtumasta riittävän tehokas ja nopea.Tässä kohtaa astuu sitten puristuspaine kuvioon mukaan.Matalalla puristussuhteella ilman ja polttoaineen sekoittumista ei tapahtu riittävästi tehokkaaseen palamiseen,mutta kun ahdot nousevat niin asia on eri...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 4.8.2008 20:28

Raiskataankohan me nyt tässä topicci?

Veikkaisin että osakuormalla varsinkin suurempi puristus suhde tuo hyötyä nopeammasta palamisesta ja sitämyöten myöhäisemmäst ennakosta.

Mulla ainakin jo pienilläkin ennakon muutoksilla sai aikaan isoja polttoaineen kulutus muutoksia edellisessä skodassa.
ihan sama tekikö muutoksen mekaanisesti, vai ohjelmasta.
Isompi ennakko pienensi hieman savutusta ja muutti harmaaksi, mutta kulutus nousi.
Myöhäistetty ennakko lisäsi pöllytystä ja lisäsi kulutusta.
Gtechillä mitattuna lisäennakko ei vienyt juurikaan tehoja, mutta myöhäistetty vei.
Eli ainakin siinä koneessa ennakko oli maukkaimillaan vakiona.
Kokeilin parilla eri suuttimilla ja 9mm sekä 10mm nestepäillä.

Lisäksi kulutus laski hieman, kun tiputin matka ajossa ahdot johonkin 0.1bar.
Veikkaisin että kyse oli enemmänkin VNT tekemästä pakovastuksesta, koska takapöntön vaihto tiputti kulutusta 0.2L/100km.
Pienillä syötöillä / matka ajossa suurempi puristus suhde voisi hyvinkin olla parempi kuin vakio.
Näin ainakin itse veikkailisin =)

ruiskutuksen ajoitus, tai sitten soppaa ei vaan saada tarpeaksi nopeasti poltettua.
Joka tapauksessa suuremmalla puristus suhteella ennakon kanssa pitäisi olla tarkmpana ettei halkaise mäntiä tms.

Dieseleiden palotila tekniikasta löytyy googlesta hyviä artikkeleita.. esim miten swirl toimii eri tyyppisissä palotiloissa, miten erimallinen palotila vaikuttaa työpaineeseen, tai miten palotilan malli vaikuttaa savutukseen.
Lähinnä kaikki keskittyvät savutukseen ja matalien kierrosten hyötysuhteeseen.. eli huonommin on tarjontaa viritystä ajatellen.

Toi olisi varmaan parempi sellaiselle kuka näitä työkseen säätää.
Lähetin juuri kannen Hollantiin miehelle joka tekee dynosäätöä / lastutuksia työkseen ja lupasi palauttaa kattavan raportin.. "vähän" jo hirvittää =)

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 6.8.2008 14:14

Tammer dieseliltä kysyin nuita mäntiä, mutta ei saa ennen lokakuun loppua :(. Mistä te ollette mäntänne hommanneet?

Paljonko puristukset laskevat tuolla ARL-männällä? Eikös iskunpituus ole kuitenkin sama tässä ALH-moottorissa? Eli tuo ARL-moottori olisi matalapuristeisempi kun nämä jakajapumpulliset mopo diiselit. Ja kait sekin talvella käyntiin lähtee :) ja voishan siihen remmiahtimen kaveriks laittaa niin samalla savutus alhaalla pienenis ja pystyisi isomman ahtimen laittamaan pakosarjaan kun ei välitöntä heräämistä tarvita. Ja voimansiirto tykkää ;)

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 6.8.2008 18:10

koivuselta ainakin saa

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 6.8.2008 19:32

piti oikein lukea pariin kertaan corveten postailua.Luulisin itsekkin tuon polttoaineen kulutuksen laskun johtuvan juuri tuosta pakovastuksen laskusta jos kulutus tippui ahtojen laskun myötä.Näin ainenkin vois olettaa,ja toinen seikka voi olla että tehollinen puristuspaine meni jo ihanne alueen yli osakuormalla ajettaessa ja mäntä joutui tekemään myös ylimääräistä työtä ilman puristuksessa ?

Tuota ennakko asiaa pohtiessa piti oikein pyöritellä lohkoa käsin ja miettiä miten paljon se ennakko voikaan vaikuttaa tuohon männän tekemään puristustyöhön.Jos konetta pyöritetään tasaista nopeutta niin yläkuolokohdassahan männän nopeus hidastuu ja lopulta pysähtyy / liike kääntyy toiseen suuntaan ja kiihtyvyys lisääntyy..Juurikin tuolla vakio ennakolla liikutaan hyvin pienillä männän liikealueilla (lähes yläkuolokohdassa) ja jos ennakkoa lisätään reilusti myös männän etäisyys yläkuolokohdasta kasvaa nopeasti jolloin jo palava seos vastustaa männän ylösnousua todella paljon..No,tämä tajuaa jo jopa meikäläinenkin , mutta miksi savutus vähenee isommilla ennakoilla vaikka teho ei välttämättä kasvakkaan ennakkoa lisätessä ? tietenkin oletetaan että syöttömäärä on sama kokoajan..

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 7.8.2008 13:03

Koska polttoaineella on enemmän aikaa palaa.. ja vieläpä tehokkaammin suuressa puristus paineessa.
Viimeksi muokannut 68Corvette, 7.8.2008 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 7.8.2008 14:21

Ja varmaan osansa pakokaasujen väriin ja koneesta saatuihin tehoihin vaikuttaa myös se että sylinterinpaine/lämpötila nousee korkeammalle mitä enemmän on ennakkoa.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 8.8.2008 5:00

.
Kun säädellään ruiskutuksen alkamisajankohtaa, niin oikeastaan säädetäänkin sitä hetkeä, kun polttoaineen polttamisesta johtuva paineen nousu sylinterissä alkaa.
Polttoaineseoksen syttymisen ja paineen nousun alkuhetken välillä on tietty aika.
Tämän aikajakson pituuteen vaikuttaa eniten moottorin lämpö ja sylinterissä oleva paine.
Polttoaineen ominaisuuksien kuvitellaan olevan aina suunnilleen vakiot.

Kun ruiskutuksen alkuhetki on oikein säädetty, niin paineen nousu ajoittuu juuri kiertokangen parhaaseen asentoon, eli kun mäntä on jo menossa alaspäin.

Jos ruiskutus joidenkin tekijöiden seurauksena aikaistuu, alkaa paineen nousu liian aikaisin.
Niinkuin huomasitkin, kiertokanki on hetken aikaa yläkuolokohdan lähettyvillä männän alaspäinliikkeen kannalta huonolla alueella.
Kun paine alkaa nousta tässä kohden, ei noussut paine pääsekkään painamaan mäntää normaalisti, suunnitellulla tavalla alaspäin, vaan painetta "kertyy" runsaasti sylinteriin, ennenkuin kiertokanki pyörähtää parempaan asentoon.

Kun sylinterin paine seoksen syttymishetkellä muuttuu, tai esim, ruiskutus kovin tehostuu, muuttuu myös tämä ajoitus.

Siis, olisi tärkeää jollain työkalulla pystyä seuraamaan sylinterissä tapahtuvia paineen vaihteluita, niin tarkasti, jotta tehtyjen muutosten (ja korjausten) vaikutukset saataisiin näkyviin.

Huh.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 8.8.2008 7:10

Eli summa summaarium : sylinteri paine on ratkaisevassa osassa palotapahtumaa , eli ruiskutuksen sopiva ajoittaminen on monella tapaa vaikeaa koska jos esim ahtoja nostetaan niin silloihan sylinterissä on kovempi puristuspaine ja seoksen palamisen otaksuisi olevan tehokkaimmillaan,mutta tämä päätelmä on mielestäni hieman ristiriidassa corveten tutkimuksen kanssa,eli ahtoja laskemalla myös polttoaineen kulutus laski.
Itse kerkesin tutkiskelemaan tuolla kaksoisahdetulla tuota ajoituksen,ahtojen ja ruiskutusmäärän vaikutusta jonkin verran,vaikka mitään hienoja mittauksia en saannutkaan paperille ( ainenkaan mitään "ymmärrettävää" = )
Parhaan toimivuuden sai juurikin tuolla vakio ennakolla vaikka todennäköisesti hieman jäätiin huipputehosta vajaaksi , mutta osakaasu toimivuus ja kaasun vastaavuus oli silloin parhaillaan.Savujen määrässä ei ollut taas isoa eroa koska remmi tuuppasi jo tyhjäkäynnillä riittävästi ahtoja savujen poistoon.
Harmittaa kun en päässyt koskaan tutkimaan samaa moottoria madalletulla puristussuhteella mutta luulisin ( epäilisin ) koneen toimineen hyvin koska avainsanassa onkin juuri tuo remmiahdin joka pitää tehollisen puristuspaineen korkeana , myös pienillä kierroksilla.

Muutaman käppyrän olen löytänyt netistä jossa on hieman imudieselin palopainesta suhteessa ennakkoon mutta kukapa osaa sanoa miten käyttäytyy erittäin suurilla ( vaikkapa 3 bar ) ahtopaineilla toimiva diesel,paljon löytyy puristuspaineita ja mikä on maksimi paine männän päällä koska eilen laskeskelin ihan uteliaisuutta paljon vaatii männältä voimaa työntää 3 bar pakopaineilla kaasut ulos.Jos käyttää ihan perus pneumatiikka kaavaa eli pinta-ala kertaa paine niin silloin jo mäntään kohdistuu 150 kilon voima ( volkkarissa ) ja tämä kaava ei ota huomioon mitään piikkipaineita vaan on karkea yleistys..

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 8.8.2008 10:53

ALH ja ARL puristussuhde molemmissa sama 1:19,5, suurin ero ALH ja ARL männissä on kokonaiskorkeus, sekin kokonaista 2mm....Palotilan kokokin käytännössä sama.

Eipä taida olla merkitystä kummat männät sinne laittaa, korkeintaan voi itse nukkua yöt paremmin.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 8.8.2008 12:15

Mitä tarkoittaa _käytännössä_ sama? Eli voitko kertoa molempien kuppien tilavuudet.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 8.8.2008 13:47

On niissä männissä kyllä muutakin eroa kuin se korkeus. Esim sellainen pikkujuttu kuin öljyjäähdytys kanava joka löytyy 100,130 ja 150 heppaisten männistä. Myöskin männätappi/männän rakenne on aika erilainan pumppareissa. Puristussuhteisiin tai palotilan kokoon en ota kantaa, mutta väitän kyllä noita ARL mäntiä paremmiksi vaihtoehdoiksi viritettyyn moottoriin.

Niin ja ALH öljyruutat ei käy noiden mäntien kanssa ;)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.8.2008 14:27

marmorilla ruutat sitten 27€/kpl

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 8.8.2008 16:18

hatemi kirjoitti: Esim sellainen pikkujuttu kuin öljyjäähdytys kanava joka löytyy 100,130 ja 150 heppaisten männistä.


100 on mutta ei 115? Esim ATJ ja AJM?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.8.2008 17:11

olikohan ollu ajm 2002 alkaen

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 8.8.2008 17:53

Joo hyvä tietää että nuo ruutat pitää vaihtaa. Eli pumppusuutinkoneen ruutat tilalle. Käykö ne heittämällä?

Ens viikon alussa saan kannen kotiutettua. Missä täällä itä-suomessa hiovat nokkia tai ihan sama missäpäin. Paljonko kannattas asteita ottaa? Varmaan nostoa ei paljoakaan voi lisätä ellei mäntiä sorvaa matalemmiksi joka laskee sitten puristuksia ja heikentää mäntää. Suurin osa nokkafirmoista taitaa olla tällä hetkellä kesälomilla.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 8.8.2008 19:40

Eikös ARL ole 18.5:1 ja esim ALH 19.5:1.
Kyllähän TDIFreakki tuon tiesi.

R-koneistus tekee nokkia (käsittääkseni tämän foorumilaisten nokat on tehty siellä).
Sitten Mauri virtanen olisi varmaan ehdoton guru noihin hommiin (Kylmäkosken erikoismoottori) mutta siellä lienee todella pitkät jonot.

Ei se mäntä nostoa rajoita.. overlapin määrää kyllä.. tai tarkemmin imua aukenemis asteet ja paon sulkeutumis.
Nostoa sen verran mille kannen tekijä on suunnitellut jouset / ohjaimen korkeuden ja jousipaineet.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 9.8.2008 12:43

nokkahan näissä 1.9 td(i):ssä on aika rajoittava tekijä..Vakio kansi ei virtaa hittojakaan ja nokka on vakiona tosi vaisu.
yleensä vakio kansi alkaa sitä virtausta jarruttamaan tuossa 10mm nostolla joten sen isompia nostoja ei juuri kannata edes haaveilla.Virikannet on sit erikseen mutta niissäkin tulee se raja nopeasti vastaan..omasta mitattiin vielä 12mm nostolla koko ajan kasvava virtaus,mutta nokka hiottiin aika vaisuksi 9.5mm nostolla olevaksi juurikin "tilanahtauden" takia, tai oikeastaan kun venttiili käy niin lähellä mäntää jos on paljon asteita

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 30.8.2008 16:30

Hei, nyt pitäs löytää sopivat laakerit alakertaan. kannattaako vakiolaakereita sinne laittaa vai pitäskö jotkut "kisalaakerit" laittaa? Vaikka eihän sillä laakerin rakenteella oo muuta merkitystä kun että se pitää öljykalvon tasaisena ja ylipäätään kampiakselin kaulalla. Kun ei ne kisalaakeritkaan ilman öljyä pelaa. Tietysti lämmön siirto voi olla parempi niulla kovaan ajoon tarkotetuilla laakereilla.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 30.8.2008 22:18

Sputteri laakerit kannattaa laittaa. Vanhempiin koneisiin AFN laakerit, mutta uudemmissa en ole varma onko missä mallissa sputterit...

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 31.8.2008 10:49

Mistäköhän nuita kannattais kysellä? Tuossa googlettelin niin Federal Mogulilla näyttäs löytyvän Glycon valmistamia sputtereita. Eikös tarvikeliikkeet myy federalin osia? Tai ainakin koneistamo?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 31.8.2008 10:50

asv koneessa on erilaiset ainakin numeron mukaan, agr:n laakereissakin on sama pinnoite kun afn moottorissa. slamitilta kannattaa tilata. on aika kilpailukykyiset hinnat

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 17.9.2008 18:57

Hei, eihän kellään ole sattumoisin tiedossa nuita osanumeroita nuille öljyruutille siis ASZ tai ARL moottoriin käypäsiä. Ja sitten tartteisin osanumerot myös nuille AGR laakereille. Onkohan nämä kampurat saman kokoisia ja onko ne sputtereita molemmat kampiakselin ja kierokangen laakerit?

Sain kannen takaisin ja samalla ostin turbon. Turbo on merkiltään Mitsubishi TD04, että tällä kokeillaan. Pitäs herätä aika hyvin ja kestää ahtojakin.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 17.9.2008 19:27

td04 on vaan liian pieni. olisi kannattanut mielummin ostaa td05 jos meinaat tosiaan tehoja ottaa.

öljyruisku: ATD,AXR,ASZ ja ARL: 038 103 157 B

laakerit kangille: ASV ja AHF: 028 105 701 j alempi 4kpl
028 105 701 H ylempi 4kpl

laakerit kampiakselille: kaikissa näyttäisi olevan samat eli: 026 198 491

028 105 701 j AGR/ALH moottorissa molemmat puolet mutta ilmeisesti ovat nämäkin parempaa laatua kun AHU:ssa vakiona. taas sitten samalta näytti AFN laakerin kanssa jossa on se parempi laakeri/pinnoite mutta AGR:ssä on todella paksut ne laakerit kun taas AHU/AFN todella ohuet

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 19.9.2008 15:12

Suurkiitos!
Nämä auttoivat paljon.
Eli varmaan vakio liuskat toimii hyvin isommillakin tehoilla kun kone alunperin ALH.
Aika pieneltä tuo ahdin näyttääkin mutta sittenhän tuon näkee mihin se riittää.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 19.9.2008 18:04

kyllä ne vakiot siellä toimii varmasti loistavasti. ei ole tainnut isoilla tehoilla vielä kellään alakerran laakereista särkynyt

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 24.9.2009 7:27

Jokos tämä projekti on tulilla ja toteutuiko 300hp pyöräteho tavoite?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 25.9.2009 22:24

"Sopivasti" oli Hollannin poika päässyt rajapyykin yli tänään.
Joskin tämä on kyllä 1.9L ARL pumppusuutin kone:
Kuva

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 26.9.2009 19:12

Oikestaan moottorin pultteja ja jakopäätä vaille valmis kone. On jäänyt pahasti jälkeen aikataulu kun ei armeijan päivärahoilla pitkälle pötkitä :? Jakopää pitää patentoida kahdella hihnalla tuon 14mm nestepään takia. mut kyllä se pikkuhiljaa kasaantuu.

Nii ja kun tuli hankittua tuo tärpätti jenkki ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa