H7R Xenon valokuvio kokemuksia golf IV vakio umpiossa?
Valvoja: ffp jäsenet
H7R Xenon valokuvio kokemuksia golf IV vakio umpiossa?
Onko joku asennellu IV koppasen golffin vakioumpioon H7R xenoneita, mimmonen kuvio tuli?
toimii H7R ainakin meikäläisen iv vakio umpioissa. selkee ero tavan h7 xenoniin, tuli testattua. tallin oveen kattoin pimeelläkin, niin melko tarkka rajaus on vrt tavallinen h7! Pimeellä ajoin kaverin autolla vastapalloon, niin ei häikäse yhtään sen enempää kuin V70 volvojen "aidot" heijastinumpio xenonit.
Mulla on noi umpiot Hellan tekeleet ja lasia on etuosa. Kumma kun ei tuota polttimon R vaatimusta oikein missään suositella, taitaa olla niin tuore keksintö, joka paikassa myydään vain noita tavallisia sarjoja.
Enivei, xenonit oli ja meni, täällä pärjätään normaali valoillakin, ehkä xenonit tulee takas kunhan sarjojen hinnat tippuu ja tulevat laillisiksi kaikkiin umpiotyyppeihin, hemmetinmoinen homma asentaa 2 sarjaa ballasteja + polttimot nokalle ja repiä ne sitten pois katsastukseen.
Ja vaaleammat saa olla, tuo 6000k on aivan liian sinertävä, 4300k tai 5000k vois olla huomattavasti paremmat.
Enivei, xenonit oli ja meni, täällä pärjätään normaali valoillakin, ehkä xenonit tulee takas kunhan sarjojen hinnat tippuu ja tulevat laillisiksi kaikkiin umpiotyyppeihin, hemmetinmoinen homma asentaa 2 sarjaa ballasteja + polttimot nokalle ja repiä ne sitten pois katsastukseen.
Ja vaaleammat saa olla, tuo 6000k on aivan liian sinertävä, 4300k tai 5000k vois olla huomattavasti paremmat.
Ainiin, täällähän rahamiehet ostelee muutamat xenonsarjat ja umpiot varastoon.
Tunnin taistelin xenoneita pois umpioista kun ei näillä kipeillä nakkisormilla enää mitään saa tehtyä, eläkkeelle pitäis päästä :)
En tiedä kuinka se polttimon lukitustanko lähtee irti mutta oli tuskaa saada xenoni johtoineen siitä läpi.
Mutta täällä pärjätään halogeeneilla ihan hyvin, 2 sarjaa pitäis olla xenoneita jos sellaiset aikoo asentaa, pitkille ja lyhyille omat, Golffia kun ei enää tarvitse katsastaa tuon lasin halkeamisen takia.
Ja relejohtosarjan tuo kolmonen ainakin vaatii, hidas oli valojen syttyminen kylmänä ja laturin remmi huusi hoosiannaa joka kerta.
Tunnin taistelin xenoneita pois umpioista kun ei näillä kipeillä nakkisormilla enää mitään saa tehtyä, eläkkeelle pitäis päästä :)
En tiedä kuinka se polttimon lukitustanko lähtee irti mutta oli tuskaa saada xenoni johtoineen siitä läpi.
Mutta täällä pärjätään halogeeneilla ihan hyvin, 2 sarjaa pitäis olla xenoneita jos sellaiset aikoo asentaa, pitkille ja lyhyille omat, Golffia kun ei enää tarvitse katsastaa tuon lasin halkeamisen takia.
Ja relejohtosarjan tuo kolmonen ainakin vaatii, hidas oli valojen syttyminen kylmänä ja laturin remmi huusi hoosiannaa joka kerta.
En tiedä kuinka se polttimon lukitustanko lähtee irti mutta oli tuskaa saada xenoni johtoineen siitä läpi
Omissa "saranapuolen" painamalla yhteen lähtevät irti kokonaan. Ovat vain sellaiset tapit kolossa.
Ainiin, täällähän rahamiehet ostelee muutamat xenonsarjat ja umpiot varastoon.
Jos 20€ maksaa toiset umpiot polttimoineen niin kiinnosta alkaa nysvää xenoneita irti.
Nyt on H7R 4300k polttimot keulalla. Valon raja on terävämpi mitä ilman R:ää olevilla ja valon vari paljon parempi kuin 6000k, ainut että noilla nyt tulee ihme "viiksi" kuvioon vasemmalle puolelle yläviistoon....liekkö valu vika sitten polttimossa. Pitäää tuonne myyjä liikkeeseen olla yhteydessä asiasta vielä.
Laitatteko ihan mielenkiinnosta kuvaa valokuviosta H7R:n kanssa tallinoveen tms paikkaan heijasteltuna näkösälle. Jos normi H7:t saat kuvattua kans niin olisi hyvä vertailukohta.
Tästä on niin monessa paikkaa jauhettu, mutta jos H7R:llä saa "vastaantulijat tyytyväiseksi" niin sehän on vain ja ainoastaan hyvä. D2R:ssä näytetään käytettävän samaa peittoideaa kuin H7R:ssä.
Mitä itse on tullut seurattua niin valokuvion terävyyserot xenonautoissa on ihan mallista kiinni. Monessa VAG-kulkineessa on hyvin terävät kuviot kauaskin, mutta jotkut autot esim jo mainitut Volvot on melko epätarkkoja kuvioltaan. Omiin nykyisiin 9v vanhoihin ja kivillä piiskattuihin umpioihin en xenonsettiä laittaisi, senverta epäselvä on Halogeenillakin valokuvio.
Tästä on niin monessa paikkaa jauhettu, mutta jos H7R:llä saa "vastaantulijat tyytyväiseksi" niin sehän on vain ja ainoastaan hyvä. D2R:ssä näytetään käytettävän samaa peittoideaa kuin H7R:ssä.
Mitä itse on tullut seurattua niin valokuvion terävyyserot xenonautoissa on ihan mallista kiinni. Monessa VAG-kulkineessa on hyvin terävät kuviot kauaskin, mutta jotkut autot esim jo mainitut Volvot on melko epätarkkoja kuvioltaan. Omiin nykyisiin 9v vanhoihin ja kivillä piiskattuihin umpioihin en xenonsettiä laittaisi, senverta epäselvä on Halogeenillakin valokuvio.
Kummallista että tuosta R mallin polttimosta ei kummempaa juttua ole, muutama xenonsarjojen myyjä sivuillaan ilmoittaa niiden hyödystä, moni muu ei jolloin heidän myymät sarjat normaali polttimoilla ovat periaatteessa laittomat.
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=313
(ompas AMP -sarjan paketti kovasti OLLO -sarjan näköinen :) )
Tein 120km reissun 6000k xenoneilla ja 6 autoa kymmenestä väläytti valoja hämärän tultua, moottoritien alussa valaistiin tien päällä olevat opasteetkin eli samaan tyyliin kuin pitkillä.
Ja näköjään noi valojen lämpöväritkin on mitä sattuu eli ite testaamalla löytyy sopiva:
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=246
Eli jos valkoista valoa haetaan niin 6000k on aivan liian sinertävä, mutta johtuuko tämä valmistajasta?
Eli samaa tahtia taidetaan mennä niin xenonien kuin digiboksien kanssakin, äkkiä jonkinlainen systeemi markkinoille ja kehitetään sitä mukaan kun kansa valittaa.
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=313
(ompas AMP -sarjan paketti kovasti OLLO -sarjan näköinen :) )
Tein 120km reissun 6000k xenoneilla ja 6 autoa kymmenestä väläytti valoja hämärän tultua, moottoritien alussa valaistiin tien päällä olevat opasteetkin eli samaan tyyliin kuin pitkillä.
Ja näköjään noi valojen lämpöväritkin on mitä sattuu eli ite testaamalla löytyy sopiva:
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=246
Eli jos valkoista valoa haetaan niin 6000k on aivan liian sinertävä, mutta johtuuko tämä valmistajasta?
Eli samaa tahtia taidetaan mennä niin xenonien kuin digiboksien kanssakin, äkkiä jonkinlainen systeemi markkinoille ja kehitetään sitä mukaan kun kansa valittaa.
AMP, OSUN ja BAC tulevat kaikki OLLON tehtaasta :P
Eri valmistajien välillä on polttimoiden sävyssä eroja. Polttimoita on ainakin 5 eri laatua joten eroja läytyy kun halvin on yli puolet halvempi kuin kallein malli.
Ja kannattaa muistaa että auton umpiokin muuttaa sitä lampun sävyä suuntana jos toiseen.
Eri valmistajien välillä on polttimoiden sävyssä eroja. Polttimoita on ainakin 5 eri laatua joten eroja läytyy kun halvin on yli puolet halvempi kuin kallein malli.
Ja kannattaa muistaa että auton umpiokin muuttaa sitä lampun sävyä suuntana jos toiseen.
Ja näköjään noi valojen lämpöväritkin on mitä sattuu eli ite testaamalla löytyy sopiva:
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=246
Tällaisia parkkipolttimoita on etsitty kissojen ja koirien kanssa jo pitkään. Valtaosa LED-polttimoista on värilämpötilaltaan liian suuria (lue: sinertäviä) yleisimmin käytettyjen 4300K - 6000K xenonvalojen vierellä. Tällekin polttimolle on valmistajan puolesta ilmoitettu 8000K, mutta testiemme mukaan värilämpötila asettuu noin 5000K:n.
Ei niinku taas sinnepäinkään xenoneihin liittyvänä.
Kyseessä on ihan normi hehku parkki jossa sininen lasi.
Nyt menee ihan täysin ohi sun jutut.
Ensin hyppäsit xenoneista parkkeihin ja linkkasit vielä hehku parkin.
Ja nyt seuraavaksi puhut ledeistä.
Tuossa sun linkissä verrattiin ledien väriä xenoneihin ja valiteltiin että ovat liian sinertäviä esim 5000k xenonin vierellä.
Samassa todettiin tuon hehku parkin olevan juurikin lähellä noita yleisimpiä xenon värejä.
Ja myöskin ihmeteltiin miksi siinä paketissa on 8000k väri ilmoitettu, kun on kuitenkin lähempänä 5000k.
Ensin hyppäsit xenoneista parkkeihin ja linkkasit vielä hehku parkin.
Ja nyt seuraavaksi puhut ledeistä.
Tuossa sun linkissä verrattiin ledien väriä xenoneihin ja valiteltiin että ovat liian sinertäviä esim 5000k xenonin vierellä.
Samassa todettiin tuon hehku parkin olevan juurikin lähellä noita yleisimpiä xenon värejä.
Ja myöskin ihmeteltiin miksi siinä paketissa on 8000k väri ilmoitettu, kun on kuitenkin lähempänä 5000k.
Et vissiin hahmottanut mitä tarkoitin, 6000k sävyä mainostetaan yleisimpänä sävynä xenonvaloissa, siniseltä se näyttää vaikka valkoista valoa xenoneilla haetaan.
Yleensä halutaan myös parkkivalon olevan sävyltään sama kun ajovalot, jos sinne pitää ledit saada niin vaihtoehtona ei ole kun nuo mun mainitsemat lämmin ja kylmä valkoinen.
Uudempiin autoihin kun ei ledipolttimoita voi suoraan asentaa niin hehkupoltin on ainoa vaihtoehto ja nyt sitä näköjään saa muunlaisena kun kellertävänä.
"Sinisestä lasistaan huolimatta polttimo ei tuota sinistä tai sinertävää valoa, vaan äärimmäisen valkoista valoa. Polttimoissa on sininen lasi, ei siis irtoavaa sinistä pinnoitetta/maalia. Joissakin uusimmissa autoissa ei voida käyttää LED-parkkeja niiden liian vähäisen virrankulutuksen takia joka aiheuttaa vikailmoituksen ajotietokoneen näyttöön, siinäkin tapauksessa tämä on oikea valinta parkkipolttimoksi kun halutaan luopua keltaisista hehkuista."
Yleensä halutaan myös parkkivalon olevan sävyltään sama kun ajovalot, jos sinne pitää ledit saada niin vaihtoehtona ei ole kun nuo mun mainitsemat lämmin ja kylmä valkoinen.
Uudempiin autoihin kun ei ledipolttimoita voi suoraan asentaa niin hehkupoltin on ainoa vaihtoehto ja nyt sitä näköjään saa muunlaisena kun kellertävänä.
"Sinisestä lasistaan huolimatta polttimo ei tuota sinistä tai sinertävää valoa, vaan äärimmäisen valkoista valoa. Polttimoissa on sininen lasi, ei siis irtoavaa sinistä pinnoitetta/maalia. Joissakin uusimmissa autoissa ei voida käyttää LED-parkkeja niiden liian vähäisen virrankulutuksen takia joka aiheuttaa vikailmoituksen ajotietokoneen näyttöön, siinäkin tapauksessa tämä on oikea valinta parkkipolttimoksi kun halutaan luopua keltaisista hehkuista."
Karkaa aika paljon alkuperäisestä aiheesta, mutta fakta on että eri polttimovalmistajien ilmoittamat värilämpötilat eroavat toisistaan huomattavan paljon, toisen valmistajan 5000K saattaa olla sinertävämpi kuin toisen 6000K -polttimot. Olen myös havainnut että edullisimpien polttimovalmistajien värilämpötilat saattavat vaihdella eräkohtaisestikin aika paljon, muunmuassa joidenkin H7R-polttimoiden kohdalla on tullut tällaista vastaan.
H7R on kuitenkin erittäin hyvä polttimovalinta hajavalon vähentämiseksi käytettäessä kirkaslasista heijastinumpiota, myös joissakin rihlatuissa umpioissa tällä on saatu vähennettyä hajavalon määrää. Huonona puolena H7R-polttimoista moittisin hieman varauksin laatua, ne ovat laadultaan aina tuota alempaa vastaavaa:
Yläpuolella on sitten tuollainen hyvälaatuinen normaali H7-polttimo, ikävä kyllä sama valmistaja ei kuitenkaan valmista vastaavia H7R-polttimoita :(
Paremmin laatuerot näkee vielä näistä kuvista: KLIK H7 ja KLIKS H7R
H7R on kuitenkin erittäin hyvä polttimovalinta hajavalon vähentämiseksi käytettäessä kirkaslasista heijastinumpiota, myös joissakin rihlatuissa umpioissa tällä on saatu vähennettyä hajavalon määrää. Huonona puolena H7R-polttimoista moittisin hieman varauksin laatua, ne ovat laadultaan aina tuota alempaa vastaavaa:

Yläpuolella on sitten tuollainen hyvälaatuinen normaali H7-polttimo, ikävä kyllä sama valmistaja ei kuitenkaan valmista vastaavia H7R-polttimoita :(
Paremmin laatuerot näkee vielä näistä kuvista: KLIK H7 ja KLIKS H7R
Nyt sain kuvat noista kuvioista otettua, lisään tänne linkiä kunhan pääsen toiselle koneelle. Oletin noiden olevan laadukkaammat ihan rakenteen vuoksi ja tarkemmat metallisen kannan vuoksi. Mutta paremman kuvion sain halvoilla mistä lie mitkä lie normaali polttimoilla. Jotai toleranssi hettoa tuntuu olevan muutenkin koska nyt näyttää oikean puolen valo hiukka alemmas kuin pitäisi. Halpaa ja hyväähän ei ole olemassa. Tosin noilla raja on tarkempi ja hajavaloa vähemmän, mutta tulee se vekki tuonne vasemmalle puolelle ylöspäin...ei hyvä. Olenkin jo miettinyt et lyhyet laitan takas halogeeneille ja siirrän lisäpitkiin tuon xenon sarjan sitten.....jos ei kuviota saa kohdalleen. Mutta illan päälle lisään kuva linkkiä tulemaan niin näkyy se millanen se kuvio on. Kaverin rihlatuissa umpioissa kyllä pelaavat hyvin ja kuviot pusyneet kohdallaan.
Toki asiaa sekoittaa vielä minun oikeasti huono tuuri kaikkien laitteiden suhteen.
Tuollaset polttimot.
Toki asiaa sekoittaa vielä minun oikeasti huono tuuri kaikkien laitteiden suhteen.
Tuollaset polttimot.

Kävimpäs napsimassa kuvia nuista omista halogeeneista vähän verrokiksi.
Kliks - Tuikkuja
Eli orkkisumpiot, joista oikea saanut näköjään vähän kipeää kun valoteho nuin selvästi vasenta heikompi. Polttimoina Philipsin Bluevision 55w:t.
1. Kuva ISO400, 1/125s f/5.6 18mm
2. Kuva ISO400, 1/60s f/2.8 18mm
3. Kuva ISO400, 1/60s f/2.8 18mm
Hieman hankala kyllä vertailla näin, mutta 2. ja 3. kuvasta kyllä näkee että valoa lähtee hajasuuntaan jonkinverran. Tuo "viiksi" lienee H7R:llä tuo johdin mikä menee polttimon päähän.
Kliks - Tuikkuja
Eli orkkisumpiot, joista oikea saanut näköjään vähän kipeää kun valoteho nuin selvästi vasenta heikompi. Polttimoina Philipsin Bluevision 55w:t.
1. Kuva ISO400, 1/125s f/5.6 18mm
2. Kuva ISO400, 1/60s f/2.8 18mm
3. Kuva ISO400, 1/60s f/2.8 18mm
Hieman hankala kyllä vertailla näin, mutta 2. ja 3. kuvasta kyllä näkee että valoa lähtee hajasuuntaan jonkinverran. Tuo "viiksi" lienee H7R:llä tuo johdin mikä menee polttimon päähän.
Kun vertaillaan, tai halutaan nähdä valokuvion muoto, niin auto ainakin 5m päähän seinästä, mieluumin 10m tai hiukan ylikin.
Noista yllämainituista kuvista ei saa oikeastaan mitään käsitystä siitä, millainen se valokuvio oikeasti on.
10m etäisyyttä, valkoinen seinä ja siitä kuva. Kameraan kiinteä valotusaika, 2 kuvaa, toinen ilman valoja, toinen valot päällä.. voi vertailla hieman miten paljon se valokuvion yläpuolinen osa kirkastuu.
Esimerkki:
Myös joillakin on tapana ottaa kuva autosta valot päällä edestäpäin ja esitellä siten valojen tehoa... Sellainen kuva kun ei kerro yhtään mitään, ei siis yhtään mitään, ei laadusta, ei väristä, ei mistään.
Noista yllämainituista kuvista ei saa oikeastaan mitään käsitystä siitä, millainen se valokuvio oikeasti on.
10m etäisyyttä, valkoinen seinä ja siitä kuva. Kameraan kiinteä valotusaika, 2 kuvaa, toinen ilman valoja, toinen valot päällä.. voi vertailla hieman miten paljon se valokuvion yläpuolinen osa kirkastuu.
Esimerkki:

Myös joillakin on tapana ottaa kuva autosta valot päällä edestäpäin ja esitellä siten valojen tehoa... Sellainen kuva kun ei kerro yhtään mitään, ei siis yhtään mitään, ei laadusta, ei väristä, ei mistään.
Olisihan se hyvä jos olisi joku "kiinteä" ohje miten nuo kuvat ottaisi. Absoluuttisen pimeää saatikka sitten valkoista seinää en vaan mistään lähtenyt etsimään tähän hätään. Ekoissa kuvissa auto on ~2m päässä seinästä ja kuvio alkaa hahmottua.
Tuo esimerkki lie projektori-xenonista? Tuossa lie hyvä verrokki kyllä, mutta ei mahda heijastimet tuohon pystyä oli polttimo mikä tahansa.
Tuo esimerkki lie projektori-xenonista? Tuossa lie hyvä verrokki kyllä, mutta ei mahda heijastimet tuohon pystyä oli polttimo mikä tahansa.
No yksi kuva riittää, kunhan se on otettu sopivalta etäisyydeltä. (lue: ei liian läheltä)
Hajavalon määrää on taas mahdoton arvioida ellei kuvaa ole valotettu tarpeeksi kauan, koska kontrastiero on niin suuri, jää helposti tuo "häikäisevä" osuus tallentumatta kennolle. Mutta hajavalon saa arvioida jokainen itse, joka luonnossa näkee miltä se valokuvio näyttää.
Hajavalon määrää on taas mahdoton arvioida ellei kuvaa ole valotettu tarpeeksi kauan, koska kontrastiero on niin suuri, jää helposti tuo "häikäisevä" osuus tallentumatta kennolle. Mutta hajavalon saa arvioida jokainen itse, joka luonnossa näkee miltä se valokuvio näyttää.
Juu tuolleenha se olis hyvä ottaa, mutta tuossa tapauksessa ei niin selvästi se vekki erottunu kauempaa. Vastaan tulijat sen sen sijaan sen huomaavat. Ikävä kyllä. Normi polttimoilla kuvio on ihan oikein kuitenki. Samoin kui tuossa jjj84:sen kuvassa, ei tosin yhtä kirkas ja aivan yhtä terävä. Tosin ihan yhtä terävään ei taida normi heijastin umpiolla kyetäkkään. Voisha tuota ens yönä duunissa käydä ottamassa uutta kuvaa seinää vasten vaikka sitte kauempaa ja likempää. Ihan ajankuluksi, meinaa ma yö olla aina hiukka hiljasempi kuin muut. Jos vaikka sen jonku 10m siihe ottas. Vielä kun on noi H7R:t paikoillaan, tarkenis vain riipasta ne pois paikoiltaan tuolta.
Löytyskö kenelläkään Oulun seudulla tuollaista linssitekniikalla varustettua umpiota lainaan hetkeksi? Saa se olla vaikka rikkinäinenkin kiinnikkeiltään, kunhan on ehjä lyhyen valon osalta. Saisi vain testattua nuo polttimot miten niillä muodostuu kuvio, että onko noissa vikaa sitten vai ei. Yhteyttä voi ottaa vaikka privalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa