Korinosien ruiskumaalaaminen, vinkkejä ensikertalaiselle

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

Korinosien ruiskumaalaaminen, vinkkejä ensikertalaiselle

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.9.2009 20:48

Noniin, eli tuli hankittua tuning korinosia (etupuskuri, takapuskuri, helmat ja spoileri) 2003 IV Golfiin ja tarkoitus olisi itse maalata nuo. Värinä "metallinhohto hopea". Kokemusta ruiskumaalaamisesta ei ole joten aihe on vielä osittain hämärän peitossa. Ei kannata alkaa huutelemaan että "jätä homma ammmattilaiselle" tai että "hyvää pintaa ei saa aikaiseksi ilman vuosien kokemusta". Sitkeydellä, huolellisuudella ja suurella innolla olen tätä tekemässä. Skenaario on seuraava:

Tilana käytän autotallia jossa on lattialämmitys ja väh. +10C. Meinasin rakentaa talliin "maalauskammion" eli puusta kehikon, seinät teen jostain "pölyä imevästä" materiaalista. Maalauslämpötila olisi hyvä olla lähellä 20C, joten jollain ilveellä tuo täytyy vielä lämmittää haluttuun lämpötilaan.

Olen ahkerasti lukenut netistä ohjeita ja yleiskuva toimenpiteestä on tiedossa, joten esitänkin vielä muutaman tarkentavan kysymyksen:

1. Mikä olisi hyvä seinämateriaali tuohon maalaustilaan? Tuskin tarvitsee tehdä täysin tiivistä vaan että esim jättää seinien alareunaan raon ilmanvaihtumista varten, kuitenkin sillä edellytyksellä että olen huolella puhdistanut pölystä muun autotallin ettei lattianrajasta tule likaa maalaustilaan.

2. Soveltuvatko perus halli-imurit tuollaisen metallinhohtomaalin keräämiseen maalauksen aikana? Mitä muita vinkkejä ilmanvaihtoa koskien?

3. Millä maalauspaineella kannattaa metallinhohtomaalia maalata?

4. Millainen maaliruisku olisi sopiva? Tarkoitus olisi selvitä pienellä budjetilla, joten ruisku voisi maksaa muutaman kympin. Olen katsellut yläpuolisella säiliöllä varustettuja malleja.

5. Entäpä onko kompuran tyypillä ja tuottomäärällä merkitystä? Vedenerotin paineensäädöllä olisi myös hyvä olla, millä hinnalla saa jo toimivan kamppeen?

6. Täytyykö lakkakerroksien välissä hioa? Kuinka tuo lakan laittaminen eroaa maalin sumuttelusta?

Tässäpä näitä visaisia kysymyksiä, toivon että joku kehtaa vastata näinkin pitkään viestiin, laitoin numerot kysymyksien eteen vastaamista helpottamaan. Suuret kiitokset jo näin etukäteen! :)


Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.9.2009 22:12

On jo luettu nuo linkit. :) Kyllä täällä hakua osataan käyttää...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.9.2009 0:05

Vie maalarille, pääset vähemmällä eikä ketuta jos oman työn jälkeen tulis valumia, kiehumista ym paskaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.9.2009 8:30

Itse maalasin pari viikkoa sitten Caravellen keulaosia ja sain omasta värikaupasta oikein hyvät ohjeet eri aineiden sekoitussuhteisiin ja käyttöohjeetkin löytyivät jos ei purkin kyljestä niin sitten paperilla.

En ollut itsekään maalannut aikaisemmin metallinhohtoväreillä ja oman lisänsä hommaan toi muovin käsittely maalausta varten. Autoväri Hirvoselle Ylämyllylle hyvästä palvelusta kiitokset -tämä ei ollut mainos.

Jos värikauppa ei osaa neuvoa aloittelijaa, on syytä vaihtaa liikettä.

Itse maalasin ulkona, koska katsoin autotallin vuoraamisen maalausta varten liian työlääksi. Maalaustilan pitää sitten olla todella tiivis, koska maalipöly tunkeutuu kaikkialle. Ilmanvaihdosta ei kannata tinkiä, eikä varsinkaan henk.koht. suojauksesta.

Itsellä oli käytössä halvin mahdollinen kompura, jonka tuotto ja paine riitti ihan hyvin. Isompikin olisi ollut tarjolla. Ruisku on 50€ yläsäiliömalli.

Lakka kuivuu niin hitaasti 20 asteen lämpötilassa, että hiomista varten kuivumista saa odottaa kauan. Lakkavalmistajalla on suositus, jonka ajan kannattaa odottaa ennen seuraavan kerroksen ruiskutusta, jotta ei ala valumaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.9.2009 9:14

Ruiskua ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen ettei osta HVLP mallia mikäli ei ole todella isoa kompuraa, syövät ilmaa ihan riittävästi. Välillä kun on omalla Satajetin HVLP ruiskulla joutunut maalaamaan jossain muualla kuin kotona, niin parilla "satasen" pikkukompuralla työtahti on auttamattoman hidasta kun joutuu koko ajan pitämään taukoja paineen kerääntymiseksi.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.9.2009 9:25

Tuohon "vie maalarille" -kehotukseen kommentoisin sen, että ei ne maalit niin kalliita ole, etteikö niiden kanssa voisi harjoitella. Yllättävän helppoa hommaa kunnon aineilla, eniten pelkäsin väripastan valumia, jotka olisi pitänyt hioa pois ennen lakkaa. Nyt tuli valumia lakkaan, kun en malttanut odottaa kerrosten välillä.
Pikkukompuran kone käy kyllä koko ajan ruiskulla maalatessa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 24.9.2009 10:00

jos teet erillisen maalauskammion ja sille ilmanvaihdon niin tuloilma ulkoa suodattimen läpi, ei tallista. Tuloilma ylös ja poistoilma alhaalta, mieluiten auton alta vaikka pitkällä putkella ja mieluiten myös ulos. Näin ei maalin käry pyöri tallissa.

Maalikaupan ohjeita ruiskutuspaineen ym. Suhteen kannattaa noudattaa niin saat kyseiselle maalille sopivat arvot.

Vedenerotin on syytä olla ja kompura niin iso ettei lopu kesken millään kriittisellä hetkellä.

Maalaustilassa ei ole koskaan liikaa valoa. Valoja pitäisi olla ainakin katossa riittävästi, sekä lattian rajassa ympäri koppia. Varsinkin lakkausvaiheessa pitää päästä joka kohta peilaamaan valoa vasten jotta lakkaa on riittävästi.

Kannattaa ostaa 10l pönttö tinneriä ruiskun pesua ym. varten. On suht halpaa ja riittää pidempäänkin.

Lisäksi tärkeä asia joka pätee ainakin helmiäis-sävyille ja miksei metallinhohtomaaleillekin. Maalattavat kappaleet pitää ripustaa maalattaessa siihen asentoon jossa ne tulevat autossa olemaan. Näin vältytään ikäviltä sävyeroilta kiteiden asettuessa..

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 24.9.2009 14:27

Kiitoksia tähänastisista neuvoista.

Tuo ilmanvaihto jäi vielä arveluttamaan, eli saisin käyttööni kaksi "melkein samanlaista" imuria kuin seuraavassa linkissä:

http://www.pemic.fi/products.php?p=d5f70c

Pystyykö tuollainen imuri keräämään suodattimeensa kaikki maalipartikkelit ilman että puskee ne imurista lähtevän ilman mukana pois? Eli siis onnistuuko niin että laittaisin kaksi tuollaista imuria maalaustilaan poistamaan maalipölyä, niin että ilma käytännössä jäisi maalaustilaan?

Haittaako tuo ilmassa leijuva maalipöly millään lailla jo maalattua pintaa, eli kun olen sumutellut esim. puskurin kertaalleen värillä, niin täytyykö leijuva pöly saada pois tilasta jotta se ei laskeudu jo maalatulle pinnalle?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.9.2009 14:48

Et tuollaisilla imureilla tässä käytössä tee mitään :D Ilmavirta pitää olla ihan toista luokkaa, kunnon kanavapuhallin imemään ilmaan pois maalaustilasta. Maalipöly kun laskeutuu juuri maalatun tasaisen maalipinnan päälle, siitä tulee luonnollisesti karheampi ja matampi kuin ilman.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 24.9.2009 15:15

Niin vähän arvelinkin. :D Eli täytyy jostain saada vielä kunnollinen puhallin ilmaa siirtämään.

Mitenkäs se lakan hiominen menee? Tarpeeksi hienolla vesihiomapaperilla poistetaan mahdollisia valumia ja uusi kerros lakkaa päälle? Tarvitseeko lakkaa hioa jos valumia ei ole?

Entäpä miten kannattaisi sen ulos puhalletun ilman suodatus tehdä? Tallin ovi on sinänsä hankalassa paikassa että suoraan siitä ei kannata maalipölyä ulos työntää.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 24.9.2009 15:54

onko tarkoitus säästää rahaa tällä projektilla?

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 24.9.2009 16:15

onko tarkoitus säästää rahaa tällä projektilla?
Ehkä on, ehkä ei. Vaikka olisikin, se ei ole missään määrin oleellista tässä topicissa. Itselläni olisi vastaavaa hommaa tiedossa, ja olisin itsekkin kysynyt pari samaa asiaa omassa topicissa jos tätä en olisi nähnyt. Nääs kaikki rojektit ei oo tulossa näyttelyihin, vaan miellyttämään omaa silmää.

Antakaa ihmisten harrastaa.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 24.9.2009 16:36

Ei tässä olla tuota kanavapuhallinta ostamassa, jostain lainaan kun saisi ja tiedossa on jo pari paikkaa mistä voisi saada kyseisen kamppeen. Jonkinlainen maaliruiskukin jo löytyi, joten eipä tämä kustannuspuoli kasva muista kuin maalaustarvikkeista.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 24.9.2009 17:10

KUVA
Tuossa kuva meidän tallinpääty maalaamosta.
Suoraan yläpuolella on 300mm kanava huoneen läpi poikittain ja siihen porattu koteloporalla noin 70mm reikiä sopivin välein riittävästi.
Toinen pää on ummessa ja toinen menee seinän läpi tallin puolelle.
Tallin puolella on suodatin putken päässä ettei tule roskia maalaus puolelle.

Tuossa takaseinässä on muistaakseni 400mm reikä, jossa kunnon puhallin imemään ilmaa.
En muista kuutio määriä mitä kuljetti, mutta riittävästi omiin maalauksiin.
Samalla tehtiin putkesta häkki tuohon seinälle, johon kiinnitetty suodatin.

Valoja on katossa molemmin puolin 3 katossa ja yhet kulmissa, kuten kuvasta näkee.
Keskellä kattoa on myös yksi tuplaputkinen loistevalaisin.

Tuossa meidän pikku kammio, missä onnistuu maalailut riittävän hyvin.

Ruiskuna SATAjet 2000 digital ja kahden vedenerottimen läpi tulee ilma.
Kompurana joku riittävän iso. Mallia en muista.

JPM
-
Viestit: 79
Liittynyt: 3.9.2003 14:55

ViestiKirjoittaja JPM » 24.9.2009 20:59

Omiin kokemuksiin perustuen:

1. Seinämateriaali, nitojalla tallin seiniin kiinni Bilteman suojamuovia. Yläreunassa on teippireuna, jolla saa muovin heftiin. Sen jälkeen nitojalla paremmin, jonka jälkeen muovi vedetään auki lattialle asti. Helkkarin hyvä, koska on hieman staattinen niin kerää pölyä itseensä. Ja nätti kerätä pois. Taitaa olla nimella "suojamuovi ulkokäyttöön".

2. Vaatii kanavapuhaltimen, joka siirtää pölyt kartanolle. Mulla 200mm Onniselta ostettu puhallin ja ei oikein tehot riitä.

4. Bilteman yläsäiliöruisku on yllättävän hyvä. Harjoittele sillä ja osta sen jälkeen noin satasen satajet kopio. Mulla ollut hyvä yhdistelmä. Nykyään toi B-ruisku on pohjia ja muita kakkosmaalauksia varten. Ei ruiskun huonouden takia, vaan ettei toi parempi kulu turhaan.

5. Kompura mulla voimavirta, 100 litran säiliöllä, tuottoa maalaukseen reilusti koska onnistuu jo pieni hiekkapuhalluskin. Osta sellanen ku vaan raaskit, mutta jää rahaa siihen vedenerottimeenkin. Paineensäätöhän on jo kompurassa yleensä. Mulal oli erottimene kaksi halpiserotinta peräkkäin, maksoivat yhteensä noin 50€. Haaveissa on parempi.
Kompuran tankki kannattaa sitten tyhjentää aina ennen maalausta, vettä kertyy paljon.
Tästä syystä maalausiltakin kannattaa valita sellainen, että ilmankosteus on mahdollisimman pieni. Siis kosteusmittari sinne talliin.

6. Maalasin itse kuplan vanteet metallihohtomaalilla. Sitä ei hiota, eikä tarvinnut lakkaakaan. Lakan ruiskuttamisessa riittävä valo on erittäin tärkeä jotta näet mihin olet ruiskuttanut. Tähän auttaa myös järjestelmällinen ruiskutustapa. Yleensäkin ennen kuin sekoitat 2K-litkut ruiskuun, kannattaa ottaa pipo pois päästä ja miettiä mitä teet ja miten liikut ruiskun ja letkun kanssa. Maalatessa on pirun mukava todeta että letku on puoli metriä liian lyhyt ja joku reuna jää maalaamatta sen takia.

Lattia kannattaa pestä vedellä ja lastalla puhtaaksi, sekä kastella vielä ennen maalausta.
Myös letku on hyvä vetää puhtaaksi jollain nihkeällä rätillä ettei siitä tipu roskia.
Osta maaliliikkeestä esim 3M-kertakäyttö MAALARIN haalarit, niistä ei lähde leijailemaan nukkaa kuten pilipali kertakäyttöhaalareista.

Ja lopuksi, osta vähintään puolinaamari ja siihen esimerkiksi A2B2E2K2-P3 suodatinpatruunat niin pysyt hengissä. Pienenmpikin luokitus ehkä riittäisi mutta olen käyttänyt tuota itse. Automaalien kanssa ei pidä leikkiä ilman suodattimia. Parin minuutinkin nuuhkimisesta voi saada helvetinmoisen pääkivun.

Hyvä puolinaamari esim::

http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suojalaite.axl/?ObjectPath=/Shops/Suojalaite/Categories/Kaikille/Hengityksensuojaimet/%22Scott%20Vaasa%22/%22Scott%20Vaasa%20Puolinaamarit%22

(en kauppaa tai liity mitenkään em vehkeisiin, todennut vain itse hyviksi käyttää)

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 24.9.2009 21:55

Ja älä tee sitä virhettä että koitat imeä ilmaa yläpuolelta. Maalihan on ilmaa raskaampaa joten puhallus ylhäältä ja poisto alhaalta niin minimoidaan roskat ja vittumainen käry.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 24.9.2009 23:42

Erittäin hyviä vinkkejä JPM:ltä!

Tarkoitus olisi tehdä jonkunlainen maalauskoppi, mallia puukehikko, johon nuo muovit sitten virittelen niin ei tallin seiniin tule jälkiä.

Auttaako säiliöön muodostuvan veden vähentamiseen se, että lämmittää säiliötä?

Pitääpä alkaa kartoittaa välineistöä ja käydä maalitarvikeliikkeissä kyselemässä. :)

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 25.9.2009 1:44

Maalauksesta mitään tiedä, mutta pisti silmään tämmönen tosta JPM:n kirjotuksesta=

"Tästä syystä maalausiltakin kannattaa valita sellainen, että ilmankosteus on mahdollisimman pieni. Siis kosteusmittari sinne talliin."

Ja sit seuraavaaks =
"Lattia kannattaa pestä vedellä ja lastalla puhtaaksi, sekä kastella vielä ennen maalausta."

Mitä nyt en tajua? Ensin ei saa olla edes pihalla kosteutta ja sit ollaankin kastelemassa koko kammiota...?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.9.2009 5:31

Sitä, että kun lattia on aavistuksen kostea/märkä, niin se sitoo sen irtopölyn itseensä.

JPM
-
Viestit: 79
Liittynyt: 3.9.2003 14:55

ViestiKirjoittaja JPM » 25.9.2009 9:05

Kuiva ilma edesauttaa siihen ettei kompura ime sisäänsä turhaan vettä lauhtumaan ja aiheuttamaan ongelmia itse maalauksessa. Kompuraahan ei ole syytä pitää samassa tilassa jossa maalaa. Syitä esimerkiksi räjähdysvaara, moottorin imemä maalipöly ja sitä kautta kuluminen + ilmansuodattimen tukkeentuminen, melu jne jne.. Mulla se on ollut viereisessä varastohuoneessa. Ikkuna raollaan josta kompura on imenyt tuoretta ilmaa.
Ei se mittari nyt mikään välttämättömyys ole, riittää kun katsoo taivaalle. Tai sitten huolehtii kunnon vedenerotuksesta.

Lattian kastelu sitoo pölyn itse maalaustilan puolella.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.9.2009 18:08

Kannattaa myös muistaa että kunnon ilmanvaihdolla maalaustila on aina hippasen alipaineinen. Eli jos tekee muovista maalaustilalle seinät, kannattaa alapäät ankkuroida kunnolla lattiaan tai pistää muutama rima tukemaan muoveja etteivät imeydy sisään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.9.2009 12:22

Kävin tuossa töissä pohjamaalaamassa helmalevikkeet ja venton pölärit mutta ketuix meni, en tiedä onko vika maalarissa, ruiskussa vai muualla. Ruisku on joku vanha biltema yläsäiliöllä ja pohjamaalina inerta primer 2k. Oli paineensäädin ja vedenerotin, painetta kyllä riittää tehtaan paineilmaverkostossa.
1 kerta meni paremmin, paine oli 4,5bar ja sumu jonkinlainen ja väriäkin jäi osien pintaan, toinen kerta aivan ketuix, ei maalia vaikka kokeilin painetta säädellä, oliko sitten maali liian paksua vai ohutta, tiedä sitten.
Pitää palikat nyt vesihioa ja kilikalilla pintamaali päälle.

Eli me pysymme kilikalissa.

Kumpulainen
-
Viestit: 78
Liittynyt: 4.1.2009 19:41

ViestiKirjoittaja Kumpulainen » 27.9.2009 12:53

Minkä kokoinen suutin sulla oli tuossa ruiskussa? Itse olen kanssa suihkinut tuota inerta primeria Bilteman ruiskulla ja omasta mielestäni pakkauksen mukana tullut neula/suutin yhdistelmä on ollut armottoman pieni. Vaihdoin kokoa isompaan ja johan rupes tavaraa tulemaan eikä pelkkää ilmaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.9.2009 15:47

Ei mitään tietoa, en ole noihin pahemmin perehtynyt ja ikää tuolla ruiskulla taitaa olla jo yli 10 vuotta, joskus sillä on jotakin yritetty maalata mutta ei enää, heitin koko paskan roskiin.
Ei tule tarvetta maalata kun ei ole ruiskuakaan :)
Alkas taas niin vit.....maan kun vaihteeksi taas vastusti.

EDIT: Kaivoin tuon ruiskun vielä kerran talteen ja paloiksi, suutin näyttäs olevan 1,5 ja suuttimen tappi näytti jumittavan josta vois tuo maalittomuus johtua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 56 vierailijaa