golf 3 takajarru ei pidä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

golf 3 takajarru ei pidä

ViestiKirjoittaja tpi » 19.9.2009 12:56

auto pomppasi leimasta oik.puol. takajarrun liian alhaisen jarruvoiman takia.

vaihdettu on:
-pyöränsylinteri
-hihnat
-rumpu
-paineensäädin
-pääsylinteri
-jarruletku

ja se saatana ei vaan ala pitämään. ilmattu on vaikka kuinka monta kertaa. muissa renkaissa jarrut on, ja käsijarru pitää hyvin sekin.

kaikki huonotkin ideat otetaan riemulla vastaan

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 19.9.2009 14:07

Paineensäätimeltä vois kokeeksi vaihtaa ristiin takajarruille lähtevät jarruputket, jolloin selviää onko ongelma rummussa, vai paineessa.

Kuinka suuresta erosta tuossa käyttöjarrun osalla puhutaan ja onko seisontajarrussa lainkaan eroa?

Tietenkin kun rumpu vaihdettiin, rasvat poistettiin, kengät säädettiin lähelle? (toimiiko automaattisäätö?)

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

ViestiKirjoittaja tpi » 19.9.2009 14:30

käsijarru menee aikalailla tasoihin molemmilla puolilla.

käyttöjarrun heitto on n. 30%.

automaattisäätö toimii, eikä rummussa ole rasvaa.

käytännössä mikään ei ole muuttuunut vaikka osia on vaihdettu jo repullinen. ero on ja pysyy samana (testattu dynamolla)

kengät ovat jo niin lähellä rumpua, että alkaavat laahaamaan.

paineensäädintä on rukattu ylös ja alas, muttei sekään suurta apua ole tuonut.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 19.9.2009 14:38

kyl se säätimessä vika varmaan on jos kerran kengätkin niin liki on että melkein laahaa

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 19.9.2009 17:45

Vaihdettujen osien perusteella voi olla vika ihan putkessakin, tukossa, litissä tms. Koska paineensäädin on vaihdettu eli putket on ollut vasta irti, suosittelisin kokeilemaan tuota ristiinkytkentää, niin sais vähän selkoa vian suunnasta.

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

ViestiKirjoittaja tpi » 19.9.2009 18:06

eräs asentaja käski mitata takajarrusylinterien mäntien pituudet. kuulma joskus tullut vastaan millin parin heittoja, joka saattaisi selittää noinkin ison heiton.

nimittäin kengät kuluvat takareunoilta, eli kyllä ne siellä jotain tekee ja liikkuu.

onko tuo takapaineen säädin säädettävissä sisältä? ei kateltu sen tarkemmin, laitettiin vaan paikalleen. sitä linkkua kääntelemällähän se säätää molemmat puolet.

sylintereihin tulee nestettä, ilmausruuvin ollessa auki, tavaraa tulee norona ulos.

putket tarkastettiin, niissä ei ole ruttuja eikä ylimääräisiä mutkia.

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

ViestiKirjoittaja tpi » 19.9.2009 18:20

motonetin mukaan rautasylinteri on 19mm, alumiininen taasen 19,05mm. voiskohan tuo puol mm olla tässä kohtaa mitenkin kriittinen...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.9.2009 18:24

Tuskin.
Vaihda kengät, tai puolet kengistä päittäin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.9.2009 18:35

Yhdessä volkkarissa hitsattiin lisää tavaraa jarrukenkien alapäähän, että sai käyttöjarrun pitämään. Usein tuollainen vika kuulemma johtuu jarrurummun liian suuresta halkaisijasta.

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

ViestiKirjoittaja tpi » 19.9.2009 19:01

jeesp, tars tiistaina hitsata vähän lisää pintaa ja kokeilla josko se auttaisi.

silloin ainaskin mekaaninen vika on tuon yltämisen suhteen varmistettu.

alkaa aika käymään vähiin. ensi viikon pe olis kk jatkoaika käytetty.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.9.2009 19:11

Ihmetyttää, kun kuiteskin rummut on vaihdettu. Kädissä vaihdoin aikanaan kaikki osat rumpuja lukuunottamatta (ovat sen verta arvokkaat). Käyttöjarrusta pomppasi tehottomuuden takia -käsijarru toimi kyllä. Kun rummut vaihtoi uusiin, alkoi käyttöjarruunkin tehoja löytymään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.9.2009 19:11

Ihmetyttää, kun kuiteskin rummut on vaihdettu. Kädissä vaihdoin aikanaan kaikki osat rumpuja lukuun ottamatta (ovat sen verta arvokkaat). Käyttöjarrusta pomppasi tehottomuuden takia -käsijarru toimi kyllä. Kun rummut vaihtoi uusiin, alkoi käyttöjarruunkin tehoja löytymään.

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

ViestiKirjoittaja tpi » 19.9.2009 20:24

jep, jarruihin on tungettu neljättä sataa euroa rahaa, ja lopputulos on, kuin mitään ei olisi koskaan tehtykkään. alunperin heitto oli 40% ja 50%, käyttöjarru ja käsijarru, en muista kumpi oli kumpi.

vaikuttaa siltä, että kengät eivät vaan yletä rumpuun asti. ja mitään järkevää selitystä ei tunnu löytyvän.

vaihdan seuraavaksi paineensäätimeltä lähtevät putket toisinpäin ja hitsaan knöllit kenkien rautoihin. ja sitten alan polkupyöräileväksi leipuriksi jos ei sekään auta.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 19.9.2009 22:43

jaa katos oli se säädin vaihdettu, jotenkin tajusin että vaa elvytetty vanhaa ku liikuttelusta puhuttiin=) tuskin toi hitsailukaan auttaa jos tosiaan nyt jo kengät niin liki että laahaa niinku tuola aiemmin kirjotit... itekin kyllä joutunu hitsailemaan muutamien koslien jarruihin lisää tavaraa... näkeekö kengistä et onko lähinnä hihnan päät kulunu esim ylhäältä pelkästään, vai onko ottanu koko matkalta kiinni ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2009 22:57

Eikös noi takajarrut oo samassa piirissä? Eli voisi pääsylinterivian eliminoida...

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

ViestiKirjoittaja tpi » 19.9.2009 23:16

kengissä näkyi kulumaa yläreunassa jarrukilven puoleisella reunalla satunnaisia kohtia.

ainoa mitä ei ole uusittu on jarruputket ja jarruvivustot

pystyykö jarrupainetta mittaamaan millään konstilla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2009 23:36

Onko käsijarruvaijerit molemmat samassa kireyssäädössä kahvan juuresta?

Vois ehkä selittää skenaarion jossa toinen vaijeri pääsee liikkumaan pidemmän matkan ja siten käsijarru toimii vaikka automaattisäätö olisi väärässä asennossa siellä rummun sisällä...

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

ViestiKirjoittaja tpi » 20.9.2009 0:20

mietittiin tuota samaa tossa päivällä.

pitää löysätä käsijarrun säädöt jahka menee dynamolle taas tiistaina. ja kiristää niitä pikkuhiljaa ja katella mittareita.

vaihdoin viimekesänä kengät ja jouset. uusin samalla myös vaijerit. tätä ennen vaijerit oli kiristetty epätasaisesti. uusilla kengillä tilanne tasottui.

täytyy varmaan käydä wolkkarilta ostamassa nuo kenkien vivustot jos ei muut poppakonstit sitä ennen tehoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.9.2009 0:28

pitää löysätä käsijarrun säädöt jahka menee dynamolle taas tiistaina. ja kiristää niitä pikkuhiljaa ja katella mittareita.
Jos kahvan juuren säädöstä puhut niin se on väärä lähtökohta. Jos taas automaattisäädöstä niin siitä onkin paljon parempi aloittaa säätämään...

Vaijerithan pitäisi olla löysiä ilman seisontajarrua.

Eli ensin käyttöjarru kuntoon ja sitten seisontajarru. Tuon seisontajarrun voi periaatteessa unohtaa kunnes käyttöjarru toimii ja jatkaa sitten seisontajarrun säädöllä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa