Eberin tehottomuus
Valvoja: ffp jäsenet
Eberin tehottomuus
Toinen talvi menossa autolla ja eberin outo tehottomuus sen kuin jatkuu.
Eli esimerkiksi nollakelillä 30 min päälläolo ei nosta moottorin lämpöä käyntilämpöiseksi (90C, jää arviolta 50-60C), jos sisäpuhallin on 2-asennossa. Jos sisäpuhallin on 1-asennossa, niin moottorin lämpö nousee käyntilämpöiseksi n. 25min kuluessa.
-10 asteen pakkasessa 40 min päälläolo ei nosta moottorin lämpömittaria laisinkaan, jos puhallin on 2-asennossa. Myöskään ikkunat olivat jäässä (ainoastaan tuulilasissa parin kämmenen kokoinen sula kohta). Tämä ei sinällään ole ihme, sillä jos vesi ei ole lämmin, niin eipä sisällä puhaltava ilmakaan voi olla lämmintä. Toki tuo silti lämmittää moottoria tehokkaammin kuin lohkolämmitin lämmittäisi, mutta normaalilta tuo ei vaikuta.
Eberin tarkkaa mallia en tiedä, mutta epäilen että se on tuo perus ~4kW malli. Asennuspaikka on turbon takana tulipellissä. Auto on -02 Golf variant (ATD). Aikaisemmassa autossa (-00 Octavia AGR) oli 4,2kW webasto ja sen teho oli aivan eri luokkaa; 40 min lämmitys -28C, puhallin 2-asennossa sulatti ikkunat täysin ja moottori oli käyntilämpöinen.
Eberin ollessa päällä se kuulostaa normaalilta eikä savuta tms. Lisäksi käytän lämmitintä aina vähintään 15 min (ja myös silloin tällöin kesäisin). Mikä mahtaa olla vialla kun testien tai muiden kokemuksien mukaan tehoissa ei pitäisi olla eroja (ainakaan noin merkittäviä)?
Eli esimerkiksi nollakelillä 30 min päälläolo ei nosta moottorin lämpöä käyntilämpöiseksi (90C, jää arviolta 50-60C), jos sisäpuhallin on 2-asennossa. Jos sisäpuhallin on 1-asennossa, niin moottorin lämpö nousee käyntilämpöiseksi n. 25min kuluessa.
-10 asteen pakkasessa 40 min päälläolo ei nosta moottorin lämpömittaria laisinkaan, jos puhallin on 2-asennossa. Myöskään ikkunat olivat jäässä (ainoastaan tuulilasissa parin kämmenen kokoinen sula kohta). Tämä ei sinällään ole ihme, sillä jos vesi ei ole lämmin, niin eipä sisällä puhaltava ilmakaan voi olla lämmintä. Toki tuo silti lämmittää moottoria tehokkaammin kuin lohkolämmitin lämmittäisi, mutta normaalilta tuo ei vaikuta.
Eberin tarkkaa mallia en tiedä, mutta epäilen että se on tuo perus ~4kW malli. Asennuspaikka on turbon takana tulipellissä. Auto on -02 Golf variant (ATD). Aikaisemmassa autossa (-00 Octavia AGR) oli 4,2kW webasto ja sen teho oli aivan eri luokkaa; 40 min lämmitys -28C, puhallin 2-asennossa sulatti ikkunat täysin ja moottori oli käyntilämpöinen.
Eberin ollessa päällä se kuulostaa normaalilta eikä savuta tms. Lisäksi käytän lämmitintä aina vähintään 15 min (ja myös silloin tällöin kesäisin). Mikä mahtaa olla vialla kun testien tai muiden kokemuksien mukaan tehoissa ei pitäisi olla eroja (ainakaan noin merkittäviä)?
Mulla on ainakin tässä kaukosäätimellä toimivassa eberissä, kun ottaa yhteyden eberiin ja tulee se päävalikko näytölle, niin viimeisenä oikeassa nurkassa on sellainen "Ympyrä nuoli" perus asetuksena on tuo Eco ja sitten sen saa vaihdettua High asentoon.
Mulla passatis tuo 4.3kw ja nollakelissä sellaisessa 20min on jo lämmöt normaalissa.
Tuli vain sellainenkin mieleen, että onkohan eberi asennettu missä autoon, ettei ole asennettu väärän letkun väliin, että kierrättää vettä nyt vain jotain pienempää lenkkiä :/ Eli ei varsinaisesti moottorin läpi, vaan vain jotain letkurinkiä...
Mulla passatis tuo 4.3kw ja nollakelissä sellaisessa 20min on jo lämmöt normaalissa.
Tuli vain sellainenkin mieleen, että onkohan eberi asennettu missä autoon, ettei ole asennettu väärän letkun väliin, että kierrättää vettä nyt vain jotain pienempää lenkkiä :/ Eli ei varsinaisesti moottorin läpi, vaan vain jotain letkurinkiä...
Mulla ei ole kaukosäädintä vaan minikello. Eli asetus ei ole siis minkään fyysisen kytkimen takana vaan se on ohjelmoitava vaihtoehto. Voiko sitä asetusta muuttaa muuten kuin tuolla kauko-ohjaimella? Näkeekö sitä tilaa mistään tuon minikellon avulla?
En tiedä kytkennästä kun en ole 1. omistaja enkä ole noita asennellut, käyttänyt vain. Mistä pitäisi letkun tulla eberille ja minne sen pitäisi mennä? Jos tarkistaisin seuraavalla kerralla kun montulle ajan..
En tiedä kytkennästä kun en ole 1. omistaja enkä ole noita asennellut, käyttänyt vain. Mistä pitäisi letkun tulla eberille ja minne sen pitäisi mennä? Jos tarkistaisin seuraavalla kerralla kun montulle ajan..
http://www.preheat.eu/uploads/images/easyTkaytto.pdf tuossa on ainakin jonkun minikellon käyttöohje, jos tuosta olis apua, tuossa ekalla sivulla heti näkyy aivan oikeassa ylänurkassa tuo pyöreä nuolikuvake, sen takaa pystyy muttamaan tuota asetusta.
Tuosta putkesta en osaa golfin tapauksessa sanoa tarkemmin, että joku golf kuski vois valottaa paremmin.
Passatin tapauksessa moottorin perästä lähtee lämminvesiputki hytille lämmityslaitteeseen ja siihen väliin tuo eberi pitää tulla.
Tuosta putkesta en osaa golfin tapauksessa sanoa tarkemmin, että joku golf kuski vois valottaa paremmin.
Passatin tapauksessa moottorin perästä lähtee lämminvesiputki hytille lämmityslaitteeseen ja siihen väliin tuo eberi pitää tulla.
97% varmuudella pa-putki tukossa.. Parafiini höytyvät tukkivat putken tehokkasti. Itsellä tuo ongelma tulee säännöllisessä käytössä säännöllisesti ainakin kerran talveen.. Putki vaan irti molemmista päistä ja paineilmaa reilusti läpi.. Sitten kun putki menee riittävästi tukkoon, alkaa syöttökatkokset kuulua "rykimisenä" palo-äänessä.
Ollut tarkoitus vaihtaa webaston mukana toimitettavaan piuhaan. Kuulemma mitoitus on eberillekkin parempi ja paksumman seinämän ansiosta toimii varmemmin myös kunnon pakkasilla.. Sekin on jäänyt hoitamatta, kuten myös tuo putken puhdistus, vaikka teho on taas selvästi hiipunut..
Ollut tarkoitus vaihtaa webaston mukana toimitettavaan piuhaan. Kuulemma mitoitus on eberillekkin parempi ja paksumman seinämän ansiosta toimii varmemmin myös kunnon pakkasilla.. Sekin on jäänyt hoitamatta, kuten myös tuo putken puhdistus, vaikka teho on taas selvästi hiipunut..
Viimeksi muokannut Elmeri H., 4.1.2009 13:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minulle neuvottiin täällä http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=109784 mihin noi letkut tulee kiinni. Käy siellä lukemassa. Eli pitäis tulla lohkosta ulos -> eberille -> sisälämppärille ja sitten se lähtee taas takaisin koneeseen. Eli keskimmäisessä kuvassa näkyy.
Voiko tuo eco ja high hommeli mennä sekasin jos esimerkiksi akkua käytetään pois. Mulla ei näy tuossa kaukosäätimessä tuota ns nuolta jolla se eco esim valitaan. Kun panen virran päälle säätimeen niin silloin se käyrä nuoli siellä ylärivissä vilahtaa.
Aloin vaan epäileen että onko mullaki joku helekutin laiska lämmitys. Mulla on tuossa vitoskoppasessa tdi golffissa eberin Hydronic D5WSC kaukosäätimellä.
Onko jotaki joka osaa kylmiltään kertoo ohjeet tai asian todellisen laida?
Auto tulee iltasella vasta kotia joten sitä pääse rasaan nyt.
Aloin vaan epäileen että onko mullaki joku helekutin laiska lämmitys. Mulla on tuossa vitoskoppasessa tdi golffissa eberin Hydronic D5WSC kaukosäätimellä.
Onko jotaki joka osaa kylmiltään kertoo ohjeet tai asian todellisen laida?
Auto tulee iltasella vasta kotia joten sitä pääse rasaan nyt.
Mulla on noista käyttökytkimistä siis tuo alin perusmalli:
http://www.preheat.eu/index.php?page=kayttokytkimet
Siitä ei voi säätää mitään "ylimääräistä" ainakaan käyttöohjeen mukaan.
Eikö tuo polttoaineputken tukkiutuminen aiheuttaisi jonkinlaista käyntihäiriötä tai savutusta? En ole semmoista ainakaan huomannut..
http://www.preheat.eu/index.php?page=kayttokytkimet
Siitä ei voi säätää mitään "ylimääräistä" ainakaan käyttöohjeen mukaan.
Eikö tuo polttoaineputken tukkiutuminen aiheuttaisi jonkinlaista käyntihäiriötä tai savutusta? En ole semmoista ainakaan huomannut..
Ei aiheuta mitään muuta häiriötä, kuin tehon hiipuminen paloseoksen laihentuessa pikkuhiljaa.. Kuten edellä mainitsin, ensimmäiset häiriöt ovat rykimistä poltossa, kun polttoaineen saanti katkeilee..
Todellakin tuo ongelma tulee huomaamatta pikkuhiljaa. Yhtenä aamuna vain mietit, "kai tämä uutena paremmin lämpesi"..
Lämmitysteho voi romahtaa näppituntumalla arvioituna jopa puoleen, enennkuin mitään toiminnallisia häiriöitä välttämättä ilmenee.. Paloääni varmaan muuttuu jossain vaiheessa hieman aaltoilevaksi, mutta itse aina huomaan tuon ahdistuksen nimeen omaan siitä, että viisari ei nousee 90:een, vaikka kuinka hehkuttais ja jättäis climatronicia pienelle nopeudelle.. Putken "avaaminen" palauttaa tehot ennalleen ja tämä on toistunut nyt kolmena talvena säännöllisesti..
Todellakin tuo ongelma tulee huomaamatta pikkuhiljaa. Yhtenä aamuna vain mietit, "kai tämä uutena paremmin lämpesi"..
Lämmitysteho voi romahtaa näppituntumalla arvioituna jopa puoleen, enennkuin mitään toiminnallisia häiriöitä välttämättä ilmenee.. Paloääni varmaan muuttuu jossain vaiheessa hieman aaltoilevaksi, mutta itse aina huomaan tuon ahdistuksen nimeen omaan siitä, että viisari ei nousee 90:een, vaikka kuinka hehkuttais ja jättäis climatronicia pienelle nopeudelle.. Putken "avaaminen" palauttaa tehot ennalleen ja tämä on toistunut nyt kolmena talvena säännöllisesti..
Aika hyvää tietoa tulee. Onko tuohon akun vaihdon yhteydessä nollaantuneen eberin ohjelmointiin jotain paina 5sek jotain nappia hommelia vai löytyykö ohjeet jostain?
Sais vaikka hyvällä tuuria jo illalla kokeiltua onko mulla jollaki luomu puhalluksella koko keksintö.
Luulis tuomoseen golffin kopiin tuo 5kw puhallin 40min tekevän jo ihmeitä.
Sais vaikka hyvällä tuuria jo illalla kokeiltua onko mulla jollaki luomu puhalluksella koko keksintö.
Luulis tuomoseen golffin kopiin tuo 5kw puhallin 40min tekevän jo ihmeitä.
http://www.preheat.eu/index.php?page=ohjeet
Tuosta löytyy linkit ainakin uudempien kellojen ja laitteiden ohjelmointiin.
Mutta paras varmaan jos joltain löytyisi alkuperäiset ohjeet sille kellolle mikä autossa on, kuitenkin noissa on aina jotain eroja.
Tuosta löytyy linkit ainakin uudempien kellojen ja laitteiden ohjelmointiin.
Mutta paras varmaan jos joltain löytyisi alkuperäiset ohjeet sille kellolle mikä autossa on, kuitenkin noissa on aina jotain eroja.
Tuna_: Nollautuukohan jokainen Eber akunkengän irroituksen yhteydessä? Sinällään outoa jos näin on, sillä tuon perus minikellon kanssa sitä tilaa ei ainakaan ohjeiden mukaan voi vaihtaa, vaan lämmitin säätää sitä itse veden lämpötilan mukaan.
hiloran: Mulla tosiaan edellisessä autossa ollut Webasto oli todella tehokas. -10 C pakkasella puhallin 2. asennossa riitti reilu 20min ja vesi oli n.90C. Yksilöitä kait nuokin, tai sitten Webastonkin putket tukkeutuvat. ;)
hiloran: Mulla tosiaan edellisessä autossa ollut Webasto oli todella tehokas. -10 C pakkasella puhallin 2. asennossa riitti reilu 20min ja vesi oli n.90C. Yksilöitä kait nuokin, tai sitten Webastonkin putket tukkeutuvat. ;)
En nyt osaa sanoa tarkemmin nollautuuko kaikki eberit, mutta ainakin tämä nollautuu jota käytetään pelkästään kaukosäätimellä.
Ja epäilen että tämä nollautuminen ja ohjelmmoinnin tarve koskee näitä uudempia ebereitä, missä siis ohjelmoidaan vain haluttu lähtöaika ja eberi sitten päättelee lämpötilan ja asetetun moottoritilavuuden mukaan että koska pitää aloittaa lämmitys että auto on lämmin siihen ajankohtaan mennessä kun sillä lähdetään liikkeelle. Maksimi aika on kuitenkin se 1h mitä lämmittää, vaikka ei sitten saisikaan siinä ajassa sitä lämpöiseksi.
Ja jos tuntuu että auto ei ole kunnolla lämmin vielä tuolla HIGH asetuksellakaan, niin sitten muokkaa moottoritilavuutta suuremmaksi, niin se aloittaa lämmityksen vielä aikaisemmin ;)
Tämän toiminnon kanssa tuo ECO ja HIGH on yhteydessä, eli ECO ohjelmalla ei pääse tuohon 90'C lämpöön juuri koskaa, mutta tuolla HIGH asetuksella on sitten varmasti tuo 90'C moottorilämmöt kun menee autolle silloin kun on laittanut lähtöajan.
HIGH asetuksella lähtee lämmittämään autoa noin 10min aikaisemmin kuin eco asetuksella joka säästää akkua enemmän...
Ja epäilen että tämä nollautuminen ja ohjelmmoinnin tarve koskee näitä uudempia ebereitä, missä siis ohjelmoidaan vain haluttu lähtöaika ja eberi sitten päättelee lämpötilan ja asetetun moottoritilavuuden mukaan että koska pitää aloittaa lämmitys että auto on lämmin siihen ajankohtaan mennessä kun sillä lähdetään liikkeelle. Maksimi aika on kuitenkin se 1h mitä lämmittää, vaikka ei sitten saisikaan siinä ajassa sitä lämpöiseksi.
Ja jos tuntuu että auto ei ole kunnolla lämmin vielä tuolla HIGH asetuksellakaan, niin sitten muokkaa moottoritilavuutta suuremmaksi, niin se aloittaa lämmityksen vielä aikaisemmin ;)
Tämän toiminnon kanssa tuo ECO ja HIGH on yhteydessä, eli ECO ohjelmalla ei pääse tuohon 90'C lämpöön juuri koskaa, mutta tuolla HIGH asetuksella on sitten varmasti tuo 90'C moottorilämmöt kun menee autolle silloin kun on laittanut lähtöajan.
HIGH asetuksella lähtee lämmittämään autoa noin 10min aikaisemmin kuin eco asetuksella joka säästää akkua enemmän...
En osaa Webastosta sanoa, ainakin mittarin mukaan lämmöt olivat ~90. Käynti kyllä hiljeni lämmityksen loppuvaiheessa äänestä päätellen pienemmäksi. Tekisikö samoin kuin Eber tuon asennusohjeen mukaan:
Lämmöntarpeesta riippuen lämmityslaite säätää tehoalueita:
„SUURI – PIENI – POIS“ (säätötauko). Lämpötilankynnykset on ohjelmoitu kiinteästi elektroniseen ohjauslaitteeseen. Jos lämmöntarve on asteessa „PIENI“ niin vähäinen, että jäähdytysveden lämpötila saavuttaa 85 °C, säätää laite säätötauon. Sen jälkeen seuraa n. 130 sekunnin jälkikäynti, jonka jälkeen lämmityslaite kytkeytyy pois päältä (säätötauko). Merkkivalo palaa ja vesipumppu on käynnissä myös säätötauon aikana.
Lämmöntarpeesta riippuen lämmityslaite säätää tehoalueita:
„SUURI – PIENI – POIS“ (säätötauko). Lämpötilankynnykset on ohjelmoitu kiinteästi elektroniseen ohjauslaitteeseen. Jos lämmöntarve on asteessa „PIENI“ niin vähäinen, että jäähdytysveden lämpötila saavuttaa 85 °C, säätää laite säätötauon. Sen jälkeen seuraa n. 130 sekunnin jälkikäynti, jonka jälkeen lämmityslaite kytkeytyy pois päältä (säätötauko). Merkkivalo palaa ja vesipumppu on käynnissä myös säätötauon aikana.
Eipä siinä muuta ole kuin putki irti molemmista päistä ja paineilmaa vaan läpi. Jotakin liuotinta kannattaa laittaa putkeen välillä. Jos ei ole paineilmaa käytettävissä, niin varmasti suuri injektioruisku voisi toimia? Jotakin liuotinta ruiskuun ja sillä painehuuhtelua. Ruiskuja saa apteekista. 100ml ruutta maksaa muistaakseni 2€. Olen noita ostanut mp:n jarrujen ilmaamiseen, toimii siinäkin.
Ollut tarkoitus vaihtaa webaston mukana toimitettavaan piuhaan. Kuulemma mitoitus on eberillekkin parempi ja paksumman seinämän ansiosta toimii varmemmin myös kunnon pakkasilla..
Minkälainen tuo eberin putki sitten mitoiltaan on?On tuo webastonkin putki niin pilliä tavaraa että voiko eberissä olla sitten vieläkin pienempi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juuri tähän annosteluun se putken pienyys perustuukin, eli siksi sitä ei mun käsityksen mukaan ainakaan pidä mennä muuttamaan.
Koska polttoainepumppu toimii sykeperiaatteella ja siinä ei ole takaisinkierrätystä, niin eberi polttaa kaiken mitä pumppu lykää. Juuri siksi tuo putki on niin ohutta..
Eli tankilta eberille tuleva putki on pikkuisen isompaa, sisähalkaisija ehkä lähempänä 2mm. Juurikin sitä sinistä. Mutta sitten pumpulta eteenpäin sitä kirkasta erittäin paksuseinäistä jota on harvinaisen rasittava saada menemään mihinkään kun on sellaista kiekuraa...
Koska polttoainepumppu toimii sykeperiaatteella ja siinä ei ole takaisinkierrätystä, niin eberi polttaa kaiken mitä pumppu lykää. Juuri siksi tuo putki on niin ohutta..
Eli tankilta eberille tuleva putki on pikkuisen isompaa, sisähalkaisija ehkä lähempänä 2mm. Juurikin sitä sinistä. Mutta sitten pumpulta eteenpäin sitä kirkasta erittäin paksuseinäistä jota on harvinaisen rasittava saada menemään mihinkään kun on sellaista kiekuraa...
Niin, tilannehan on eri, systeemissä jossa pumppu on tankin lähellä linjassa. Pumpun ja polttimen väli on varmasti hyvinkin tarkka mitoituksesta. Mulla on tuo sc-malli, jossa pumppu on lämmittimen sisällä, joten auton alla kulkee vain imuputkea..
Paikallinen "guru", kertoi taannoin, että jollakin audimiehellä oli ollut ongelmia kovilla pakkasilla. Olivat vaihtaneet webaston putkeen, joka on "aavistuksen" väljempi ja huomattavasti paksuseinäisempi. Diagnoosi oli se, että tuossa paksuseinäisessä putkessa polttoaine ei jähmety niin helposti, kuin alkuperäisessä. Jokatapauksessa ongelma oli hoitunut tuolla putken vaihdolla.
Paikallinen "guru", kertoi taannoin, että jollakin audimiehellä oli ollut ongelmia kovilla pakkasilla. Olivat vaihtaneet webaston putkeen, joka on "aavistuksen" väljempi ja huomattavasti paksuseinäisempi. Diagnoosi oli se, että tuossa paksuseinäisessä putkessa polttoaine ei jähmety niin helposti, kuin alkuperäisessä. Jokatapauksessa ongelma oli hoitunut tuolla putken vaihdolla.
Eco ja hihg asetus ei vaikuta millään tapaa lämmittimen tehoihin, vain lämmitysaikaan.
Näin juurikin.
Diesel mallin putkeksi voi vaihtaa 3mm sisähalkaisijalla olevan, mutta ei isompaa.
Kirkas malli on tarkoitettu bensa malliin ja sitä ei tulisi käyttää ainakaan suomessa diesel versioissa.
Lämmittimen teho on lähes suoraan verrannollinen kulutettuun polttoaineeseen.
Lämmitin saattaa toimia jopa puolet pienemmällä määrällä polttoainetta mitä kuuluisi olla.
Helppo keino tarkistaa (ei mikään tarkka, mutta suuntaa-antava) seokset on tunkea naama pakokaasuihin. Ei saisi olla pistävä haju ja
Silmiä ei saisi "kirvellä"
Anteeksi maalaisuuteni, mutta voisiko se olla 4 mm ulkohalkaisija ja 1 mm seinämävahvuus?
Näin juurikin.
Diesel mallin putkeksi voi vaihtaa 3mm sisähalkaisijalla olevan, mutta ei isompaa.
Kirkas malli on tarkoitettu bensa malliin ja sitä ei tulisi käyttää ainakaan suomessa diesel versioissa.
Lämmittimen teho on lähes suoraan verrannollinen kulutettuun polttoaineeseen.
Lämmitin saattaa toimia jopa puolet pienemmällä määrällä polttoainetta mitä kuuluisi olla.
Helppo keino tarkistaa (ei mikään tarkka, mutta suuntaa-antava) seokset on tunkea naama pakokaasuihin. Ei saisi olla pistävä haju ja
Silmiä ei saisi "kirvellä"
Tänään kävi huollossa auto (takuuta jäljellä, joten en alkanut itse värkkäämään) ja lopputulos: ei vikaa. Testerin mukaan kaikki toimii, kuten pitääkin. Lämmitystehot vaan puuttuu... Tänään 20min -4 asteen pakkasella ei nosta koneen lämpöä yli 50asteen. Itsellä ei mitään paikkaa/avaimia käytettävissä, niin pitänee toisessa paikkaa käyttää jos sen putken puhaltaisivat vaikka ihan koemielessä.
Eco ja hihg asetus ei vaikuta millään tapaa lämmittimen tehoihin, vain lämmitysaikaan.
Ainakin manuaalin mukaan lämpöteho ja polttoaineenkulutus on eri luokkaa eri tehoilla. Luulisin, että Eco ja High tarkoittaa tässä suurta ja pientä?!
Lämpötehon säätö: Suuri / Pieni
Lämpöteho (W): 4300 / 1500
Polttoaineen kulutus (l/h): 0,6 / 0,2
Keskimmäinen sähköntehonotto (W)
käytössä: 48 / 22
käynnistyksessä: 120 / 120
jälkikäynnissä: 21 / 21
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 3.10.2004 20:28
Juuri diesel-Eeberin "huoltaneena".
Vehke pöydälle ja kaikki mahdolliset osat irti.
Polttokammion puhdistus teräsharjalla.
"Pakosarjan" puhdistus teräsharjalla.
Hehkun testaus akkulaturilla -> toimii (vaihdettu viime talvena)
Liekkivahdin testaus sytkärillä ja yleismittarilla -> toimii
Vesipumpun testaus akkulaturilla -> toimii
Jäähdytyspuhallin kannattaa myös testata.
Polttokammion tiivisteet uudet -> olivat jo entiset (ei tahtonut syttyä kunnolla)
Eipä tuo kovin kummonen laite loppupelissä ole.
Kaikki osat takaisin mitä on irrottanut, niin ei kummosta vahinkoa saa aikaiseksi.
Vehke pöydälle ja kaikki mahdolliset osat irti.
Polttokammion puhdistus teräsharjalla.
"Pakosarjan" puhdistus teräsharjalla.
Hehkun testaus akkulaturilla -> toimii (vaihdettu viime talvena)
Liekkivahdin testaus sytkärillä ja yleismittarilla -> toimii
Vesipumpun testaus akkulaturilla -> toimii
Jäähdytyspuhallin kannattaa myös testata.
Polttokammion tiivisteet uudet -> olivat jo entiset (ei tahtonut syttyä kunnolla)
Eipä tuo kovin kummonen laite loppupelissä ole.
Kaikki osat takaisin mitä on irrottanut, niin ei kummosta vahinkoa saa aikaiseksi.
Tästä kuvasta saattaa olla hyötyä purettaessa/koottaessa.
Laitetta pitäisi käyttää säännöllisesti myös kesällä, tällöin puhdistuksia ja muita käyttöongelmia ei pitäisi tulla. Voihan sen avata vaikka kerran vuodessa, mutta ajankohtaista silloin kun ilmenee käytössä poikkeuksia.
Paskoja vehkeitä nää on kaikki. Toiset toimii pitempää kuin toiset.
Tulen kuitenkin jatkossakin käyttämään "wepastoa" ongelmista huolimatta. Käytännöllisiä laitteita niin kauan kuin nämä toimii.
Paskoja vehkeitä nää on kaikki. Toiset toimii pitempää kuin toiset.
Tulen kuitenkin jatkossakin käyttämään "wepastoa" ongelmista huolimatta. Käytännöllisiä laitteita niin kauan kuin nämä toimii.
Omassa lämmittimessä (asennettu T4 pakuun) on ollut ongelmana huono käyntiinlähtö. Pa-pumppu lähti käyntiin, mutta palotapahtuma ei alkanut, vaan laite sammui.
Epäilin heikkoa vesikiertoa, ja eberikauppiaani vahvisti, että pumppu voi rakenteensa takia kerätä itseensä jäähdytysnesteessä kulkevia partilkkeleita, mm. metallihiukkasia, jotka jarruttavat pumpun toimintaa. Vaikka pumppu käsin kosketeltuna tuntui käyvän hyvin, Saksan huutokaupasta sain hankittua varalle uuden pumpun hyvin edullisesti.
Hankin myös tiivistesarjan, uuden hehkutulpan ja sihdin. Kallista lystiä, mutta johan tuo on melkein kaksi vuotta pöhissyt lämpöä, joten määräaikaishuollon tarvikkeiksi satasen osat eivät ole niin mahdottoman hintaiset. Tuolta sekalaisia kuvia:
Tuosta ohjeesta on paljon hyötyä:
www.kotikone.fi/~y614733/eber_5kw_manuaali.pdf
Laite oli melko karstainen sisältä, kusissa näkyy puhdistettuna. Noki lähtee teräsharjalla varovasti rapsuttelemalla. Myös jarrukliineri ja paineilma saavat ihmeitä aikaan.
Hehkutulppa toimi, mutta vaihdoin sen silti. Tulpan liittimet on hankala irrottaa moninapaisesta konsolista ilman oikeaa työkalua, joten nappasin johdot poikki ja liitin abikohylsyllä. Sihti oli ehjän näköinen, mutta vaihtoon sekin. Tiivisteet kannattaa aina vaihtaa määräaikaishuollossa.
Paloilmapuhallin oli hieman tahmean oloinen, joten voitelin sen CRC:n Multilubella.
Vesipumpun otin irti ja huuhtelin painevedellä samalla syöttäen sähköä laturista. Vaihdoin samalla jäähdytysnesteet huuhdelleen järjestelmän paineella. En vielä vaihtanut pumppua uuteen, katsotaan, miten toimii.
Nyt on viikko ollut eberi päivittäisessä käytössä eikä ole kertaakaan jättänyt käynnistymättä. Kannattaa noita näköjään aina välillä huoltaakin, varsinkin, kun se kerran tekee, niin seuraavan kerran laite purkuu ja kasautuu hetkessä.
Epäilin heikkoa vesikiertoa, ja eberikauppiaani vahvisti, että pumppu voi rakenteensa takia kerätä itseensä jäähdytysnesteessä kulkevia partilkkeleita, mm. metallihiukkasia, jotka jarruttavat pumpun toimintaa. Vaikka pumppu käsin kosketeltuna tuntui käyvän hyvin, Saksan huutokaupasta sain hankittua varalle uuden pumpun hyvin edullisesti.
Hankin myös tiivistesarjan, uuden hehkutulpan ja sihdin. Kallista lystiä, mutta johan tuo on melkein kaksi vuotta pöhissyt lämpöä, joten määräaikaishuollon tarvikkeiksi satasen osat eivät ole niin mahdottoman hintaiset. Tuolta sekalaisia kuvia:

Tuosta ohjeesta on paljon hyötyä:
www.kotikone.fi/~y614733/eber_5kw_manuaali.pdf
Laite oli melko karstainen sisältä, kusissa näkyy puhdistettuna. Noki lähtee teräsharjalla varovasti rapsuttelemalla. Myös jarrukliineri ja paineilma saavat ihmeitä aikaan.
Hehkutulppa toimi, mutta vaihdoin sen silti. Tulpan liittimet on hankala irrottaa moninapaisesta konsolista ilman oikeaa työkalua, joten nappasin johdot poikki ja liitin abikohylsyllä. Sihti oli ehjän näköinen, mutta vaihtoon sekin. Tiivisteet kannattaa aina vaihtaa määräaikaishuollossa.
Paloilmapuhallin oli hieman tahmean oloinen, joten voitelin sen CRC:n Multilubella.
Vesipumpun otin irti ja huuhtelin painevedellä samalla syöttäen sähköä laturista. Vaihdoin samalla jäähdytysnesteet huuhdelleen järjestelmän paineella. En vielä vaihtanut pumppua uuteen, katsotaan, miten toimii.
Nyt on viikko ollut eberi päivittäisessä käytössä eikä ole kertaakaan jättänyt käynnistymättä. Kannattaa noita näköjään aina välillä huoltaakin, varsinkin, kun se kerran tekee, niin seuraavan kerran laite purkuu ja kasautuu hetkessä.
Viime viikonloppuna eberi oli ahkerassa käytössä, mutta jaksoi toimia vain kymmenisen minuuttia kerrallaan. Muutenkin lämmitin tuntui puhdittomalta. Aiemmin on ollut ongelmaa eberin sulakerasian laitimmaisen 20A sulakkeen kannan kanssa, lämmitin on ollut joskus mykkä kosketushäiriön takia. Alkuviikosta tuo laitimmainen sulake sitten otti ja kärysi ja rasiasta suli kanta.
Ylimenovastus muodostui ilmeisesti liian suureksi. Hieman veikkaan, että eberi ei ole saanut ihan täyttä käyttösähköä, sillä siirrettyäni sulakkeen erilliseen pesään ulkopuolella rasian, tuntuu lämmittimen toiminta paljon tehokkaammalta.
Ylimenovastus muodostui ilmeisesti liian suureksi. Hieman veikkaan, että eberi ei ole saanut ihan täyttä käyttösähköä, sillä siirrettyäni sulakkeen erilliseen pesään ulkopuolella rasian, tuntuu lämmittimen toiminta paljon tehokkaammalta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa