Seat Leon 1.9 Tdi VM: 02 ahto ongelma.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

miketola
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.9.2009 21:20

Seat Leon 1.9 Tdi VM: 02 ahto ongelma.

ViestiKirjoittaja miketola » 16.9.2009 21:51

Kyseessä siis tämä paljon puhuttu ongelma,
jossa pyydetyt ja annetut ahdot eroavat liikaa toisistaan ja moottori menee vikatilaan.
Tässä hieman tarkempaa taustatietoa.
Auto ostettu käytettynä, kunnoltaan suhteellisen hyvä. Ajettu noin 300 000 km
Autoon vaihdettu turbo edellisen omistajan toimesta. Turbo peräisin 6000km ajetusta purku leonista.
Turbolla nyt ajettu noin 17 000 km. Omistajan mukaan auto toiminut hyvin.
Tuttava oli mennyt pesemään moottoritilan ja siitä alkoi ongelmat. Liekö sitten vain sattumaa.

Tämän jälkeen tapahtui seuraavaa.

Kiihdytettäessä turpo putoaa pois pelistä ja autosta tulee tehoton!
Ensi hätään vaihdettu, MAF, ilmansuodatin , naftasuodatin, öljyt.
Vika ei poistunut.
Tarkemman tutkimisen jälkeen vaihdettu N75.
Vika ei poistunut.
Tämän jälkeen vag comia uudelleen peliin.
Vikakoodi 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
Vika ei ole poistunut.
Kokeiltu käsin vnt akselin liikkuvuutta. Akseli liikkuu hyvin.
Vaihdettu N75 ja turbon kellon välinen letku. Samalla testattu imemällä kellon sekä akselin toiminta.
kello liikutti akselia moitteettomasti.
Vag comilla liikuteltu turbon siipiä ja todettu moitteeton liikkuvuus.
Samalla vaihdettu suurin osa muistakin alipaine letkuista.
Sekä tarkistettu ilmanputsarin mahdolliset tukokset.
Vika ei vaan poistu prkl.

Logeista katsottuna pyydettu ja tarjottu paine kulkee käsikädesssä ajoituksensa puolesta,
mutta tarjottu on vain pyydettyä huomattavasti korkempi.
Jonka seurauksena vikatila.

Nyt kysynkin teitä palstan gurut .. mitä seuraavaksi.
Onko vesi oikeasti tehnyt vaurioita vai voisiko vnt tanko olla niin että antaa liikaa ahtoja...
Voi tätä murheen päivää :-)

/Mika

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 17.9.2009 7:01

MAP anturin vaihto voisi olla seuraavana vuorossa.

miketola
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.9.2009 21:20

Moi

ViestiKirjoittaja miketola » 17.9.2009 7:42

Miähän niistä on MAP anturi tässä koneessa :-(
MAP anturi mittaa siis imupuolen painetta, eikö?
Lähtötilanne tyhjäkäynnillä on sama eli pyynti ja toteutus on sama.
Saanko tarkistettua kyseisen anturin toimintaa jotenkin vag comilla?

/Mika

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 17.9.2009 7:52

MAP löytyy ahtoputkesta, edestäpäin katsottuna vasemmasta etukulmasta. Tuosta testauksesta en osaa sanoa sen enempää. Mittaa painetta ahtoputkistossa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.9.2009 9:08

Mie kyllä kokeilisin irroittaa turbon kellolta sen ohjausletkun. Jos vieläkin ahtaa huipputehojen kierrosalueella liikaa, niin vika on todennäköisesti kellon varren säädössä.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 17.9.2009 16:58

ja vaikka ei ahtaiskaan liikaa kellon letku irti niin silti kannattee kokeilla säätää sitä turbon ja kellon välistä tankoa pidemmäksi...

miketola
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.9.2009 21:20

Nyt testattu kellon

ViestiKirjoittaja miketola » 18.9.2009 17:28

Letku irti. Muutaman kilometrin testilenkki.
Vag Comilta seuratessa ahdot nousivat samassa tahdissa pyynnin kanssa mutta hyvin maltillisesti. Esimerkkinä pyynti 2040.0 toteutunut 1387.2, pyynti 1836.0 toteutunut 1050.6.
Olisko tanko voinut muuttua itsekseen? Toki voin sitä pidentää ja katsoa miten tilanne muuttuu(jos saan sormet sinne väliin:-) Mikäli ei auta kokeilen MAP vaihtoa. Muuta en sitten enää keksikään :-(

Kiitos vastauksista kaikille.

/Mika

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 18.9.2009 17:42

Tuon MAP:n toimivuus on helppo todeta erillisellä mittarilla.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 18.9.2009 19:14

Niin joo, vikahan korjaantuu säätämällä...

Saattaisinpa itse tuossa tilanteessa mittailla ahtopaineita ihan mittarilla, sitten vertailla testerillä anturilta saatuja arvoja noihin "optisilla lukijoilla" havaittuihin.

Tuloksien pohjalta voisi tehdä päätelmiä.

miketola
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.9.2009 21:20

Päivitystä

ViestiKirjoittaja miketola » 21.9.2009 20:33

Irrotin MAP:n ja puhdistin elektroniikkasprayllä sekä sama juttu liittimelle.
Tämän jälkeen useita vetoja 0-120 km/h.
En saanut enää vikaa päälle. Myös auto tuntui huomattavasti pirteämmältä joka alueella.
Huomenna tutkin vag com :lla miltä lukemat näyttää. Vaikka vika tulisi takaisin niin tämä todella selkeästi muutti sen luonnetta. Katsotaan ja palataan. Vikahan kuulemma tuli autopesun jälkeen joten voihan tämä olla tällä selvä .. ehkä :-)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa