Hukkaportti 50mm /1bar

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 50mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 15.9.2009 10:41

Kaikkea pitää kokeilla kansantanhua ja Bilteman hukkaporttia.

Aikaisempia kokemuksia erillisistä porteista ei ole joten pakkohan tämä on purkaa ja katsoa mitenkä tämä autoilijan ahonlaidan kapine toimii..
Edellisen omistajan käytössä kesän ajot toiminut moitteettomasti.
En tiedä miten muissa porteissa on mutta tässä laitoksessa portin venttiilin seeti on pakolähdön laipassa.
Portissa ohjauslähdöt kalvon molemmin puolin.

Kokoa ainakin löytyy
Kuva
Venttiili karstassa ja hieman jumissa..
Kuva

Kaikkea mielenkiintoista löytyykin sisäpuolelta
Kuva
Jotain ylimääräistä
Kuva
Hieman ruosteenirroitinta ja raakaa voimaa ;)
Kuva

Seuraava vaihe osien puhdistus ja venttiilin sovittaminen erillisessä laipassa olevaan seetiin.Jonkinlainen testi ilmanpaineella missä vaiheessa jousi oikeasti myötää.
Viimeksi muokannut gryger, 15.9.2009 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 15.9.2009 15:04

toi seeti on monessa muussakin halpisportissa siinä laipassa.
Vitun hyvä laite jos ei niin väliä minne ne ahtopaineet karkailee, lue portti jumittuu.

3kpl olen tuommoisia kavereilla nähnyt ja alta vuoden ajossakin jo jumissa :D
Euroskeidaa

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 40mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 15.9.2009 16:31

Venttiilivarren pinta suhteellisen nopean sorvauksen jäljiltä ja tässä vaiheessa vielä karsta tasaa pintaa.
Lähinnä nyt kiinnostaa tuo ohjurimateriaali ja mitä tästä venttiilipinnasta paljastuu.. Jos ei näistä saa kalua niin sorvaan rst venttiilin ja uusin tarvittaessa ohjurin ;) Loppuu se jumittaminen heti ennen kuin on edes kunnolla alkanut....Niin juu mutta olihan se jo jumissa ennen purkua....;)))))))))))))

Tönärin kun otti kätöseen niin olikin 50mm venttiili 40mm sijaan yllätys yllätys....

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 15.9.2009 21:37

Eikö sullakaan parempaa tekemistä ole?!
Pistäisit sen kakkiaisen kuntoon ennemmin kun rustaat tuommoisten kanssa ;)

Seuraavaksi nähdään varmaan kakkiksessa BIlteman Turboagregaatti ;)

..ei maar, mullakin on tuossa Bilteman dumppi testausta vailla :D Jos se prakaa niin hasardit on ainakin aika paljon pienempiä kuin jumittava portti..

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 50mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 15.9.2009 21:45

Venttiilin paino vaatimattomat 180g.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 50mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 15.9.2009 22:05

Pakkohan tännekkin oli jotain normaalista poikkeavaa laittaa ;)

Portti selkeästi hyvä aihio kun tekee venasta verkon painon.. Pitää tutkia jos löytyisi jostain 2v kannesta sopiva venttiili ;) Venttiilimateriaali shiiittiä kun on syöpymää jo vähäiselläkin käytöllä.. Todennäköisesti ohjuri samaa tasoa..
Ja kyllähän luulisi jostain vanhasta merbeedeksestä 50mm venaa löytyvän..

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 15.9.2009 22:55

tai siis sää oot ainoa joka kehtaa sanoa omistavansa tommosen :D
muut tyhmät jotka osti, on vaan hiljaa ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.9.2009 7:22

Kyllä meikänkin tallista tämmöinen löytyy,vieläpä ihan paketissa oleva.Tulin loppujen lopuksi tulokseen että mihin hukkaporttia tarvii ? Ei ollut edellisessä koneessa,eikä nykyisessä ja tuskin tulee seuraavaankaan = )

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 50mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 16.9.2009 19:51

Olethan sinä Aki kuitenkin eri ahtokasteissa kun meikäläinen.Verranto voisi olla ylipaine vs alipaine ;)

Kuvien laatu tyydyttävä miinus mutta kertovat asian hyvin selkeästi...

Kuva

Kuva


Koneistamon romukopan aarteita, Volvon stanssaama ja käytössä patinoitunut pari ;)
Pituutta löytyy >50mm enemmän kuin ylläolevassa verkonpainossa mutta paino sama 180g.
Seuraavaksi lyhennys,ulkokierteen teko venttiilin päähän ja lautasen seetin teko.

Kuva

Vanha pihalle ja isompaa pesään
Kuva

Kustannuspaineet senkun kasvaa...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 19.9.2009 16:59

kai se tuo ahtokin on niin suhteellista.Näissä meikän projekteissa on vielä suht pienet ahdot,vertaa vaikka isojen poikien moottoreihin = )
Kyll noista koneistamoiden "aarreaitoista" voi löytää vaikka mitä kivaa..

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.9.2009 18:33

ahtokasteissa

Föönistä riippuen jumiva piltsun portti saattaa aiheuttaa sen että voittaja olet sinä.

Eiköhän tuollaisestakin hukkiksesta uudelleen valmistamalla saa ihan hyvän..
hymiö.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 50mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 21.9.2009 20:40

Aika näyttää kuinka jumittavaa tulee raskaan kaluston osista harrastekäytössä. Jos pysytään raskaan kaluston tehoissa niin veikkaan että volvon mitoitukset venan ja ohjurin suhteen toimivat tässäkin ;)

Mutta toisaalta voihan aina katu-uskottavuuden nimissä investoida merkkiporttiin.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 22.9.2009 14:16

niin... tai ihan sen moottorin luotettavuuden ja kestävyyden nimissä, tuo lienee syy miksi moni merkkiportin valitsee.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 50mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 22.9.2009 18:23

Älkää nyt pojjaat heti olko vittuilemassa ja tuomitsemassa kun joku tekee jotain massasta poikkeavaa. Tässähän on kyse tuoteparannuksesta harrastuspohjalta.
Mitä luulette että monikin tossunkuluttaja ajattelee kommentoinneistanne joissa rivien välistä muuta ei irtoa kuin väheksyntää ja ivaa?
Tässäkin pikku projektissa on dokumentaatiota ja kuvia havainnollistamassa asiaa ja mielestäni täyttää projektiosaston vaatimukset.
Tässä lienee suurin syy monien projektikertomusten jäämiseen pöytälaatikkojen kätköihin koska mutu periaatteen pää-äänenkannattajat runttaavat menemään.
Kyllä vittuilla saa ja paskaa jauhaa ja se on jopa suotavaakin näissä alan foorumeissa mutta olisi mukavampaa lukea tekstiä jossa tulee tietotaito ja kokemus esille vittuilun ja paskajauhannan lomassa.



Jotenka lukekaa nyt rivien välistä, Kunnon perusteluilla ja faktoilla ei muuta kun antaa palaa tähänkin projektiin.

KiGZu
-
Viestit: 70
Liittynyt: 1.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja KiGZu » 22.9.2009 23:47

Noniin, täältä tulee sitten ääni tolle entraamiselle ja tuotekehitykselle.

Itse entrasin tuollaisen kopioportin viime talvena. Ihan hyvä tuli kun ohjaimeen laitettiin k-line prossi holkki ja venttiiliksi isolohko letukan imuventtiiki.
Välystä laitettiin 0.06mm. Vähän isompi mitä normaalisti voisi laittaa, johtuen suuresta lämpökuormasta.

Sitten se mikä tekee aidon ja kopion eron on vain ohjaimen ja venttiilin pintojen laadut ja välykset. Ja jumittuu se aitokin portti..

Tällä suunnalla ainakin on peukut pystyssä tähän rokkikseen. Ei muutakuin eteenpäin vaan.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 50mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 23.9.2009 9:14

Itsekin katselin noita letukan 68-70 vuosien moottoreiden imuvenoja jotka olivat yli 2" hyvän matkaa ja pituuskin olisi ollut riittävä..Sattumalta samoina päivinä Koneistamosta osia hakiessa satuin kysymään >50mm kaliiperin venoista niin hetken päästä vena olikin jo löytynyt ohjurin kera..
Saa nähdä paljonko paino putoaa venttiilillä kun pätkäistään.
Luulisen että massan pienentyessä fysiikan lakien mukaisesti kuormituskin pienenee ja jousivoima voi hoitaa jokseenkin oikein työtänsä.. Vaihdoitko jousta? Voi olla että hevostelen vielä tuon jousen kanssakin ja voi jopa olla että pistän merkkijousen sisään.

Alkuun kuitenkin orgisjousella pientä painetestiä ja sitten rinnalle uusi jos tuntuu aukeamisessa jotain epämääräistä.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 23.9.2009 16:37

Kommenttini oli vain vastaisku sinun kommentillesi:
Mutta toisaalta voihan aina katu-uskottavuuden nimissä investoida merkkiporttiin.


jos olet saanut kuvan että dissaisin sinua ja projektiasi niin voi voi :) olet ymmärtänyt väärin.

KiGZu
-
Viestit: 70
Liittynyt: 1.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja KiGZu » 24.9.2009 13:16

En vaihtanut jousta, siellä kun on ns.1 bar:in jousi sisällä.
Ohjaus on toteutettu kahdella magneettiventtiilillä ja pwm:llä

Jos haluut isoja paineita joutuu vähän rakentamaan sisä- ulkojousi pakettia.
Kts: Meconet, Lesfors ja muut jousivalmistajat. Esm: paikallinen teollisuus tarvikeliike
Eroa merkkijousen ja "teollisuus" jousen väliilä ei ole molemmat samaa kamaa. joten on ihan sama ostaako 10€ teollisuusjousen vai 50€ aidon jousen.
Molemmat meltontuu siinä lämmössä ajan kanssa.

Ilman minkäänlaista ohjausta ongelmaksi tulee venttiilin "hiipiminen" auki suuntaan.
Jollain vähän rajoittaa sitä alapuollelle tulevaa painetta(avaava).

Tohon "HKS GT3 kopioon" on vähän hankala löytää uutta kalvoa, jos vanha on puhki.
Näissä leikeissä se on herkästi puhki...

_caddy_
-
Viestit: 87
Liittynyt: 28.7.2003 14:30

ViestiKirjoittaja _caddy_ » 24.9.2009 20:31

Lueskellessa tekstiä tulee mieleen vanha viidakon sanonta " turha tarkkuus on ammatti taidottomuutta "
Uskon että lopputulos on hyvä kun tekee järjellä ei lompakolla.
Tosiasiahan on se malmit luokitellaan ns tyhmiin materiaaleihin jotka ei tiedä lukeeko kyljessä BILTEMA vai Bling Bling tuuning ja ne saadaan toimimaan juuri niinkuin itse haluaa eikä niinkuin gti magazinessa lukee !

ps. toinen viidakon sanonta " meillä tehdään mitä halutaan ja turussa mitä osataan"

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hukkaportti 50mm /1bar

ViestiKirjoittaja gryger » 25.9.2009 7:58

Jumanklavita ja mää olen koko ajan kuvitellu että mustanaamiolla on hevoinen... ;=)
Sellainenkin vanha sanonta on "Mitä vittua ? Hevonen puussa "

Paineet varmasti karvan yli 1bar mutta säätövaiheessa kirkastuu..Ohjauksen teen molemmin puolin samoin vaikka jousi >1bar kestäisikin..

Ymmärränkö oikein että sulla kiGZu on erillinen elektroninen ohjainyksikkö näiden magneettiventtiilien säätöön?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 25.9.2009 13:03

En tiedä miksi, mutta ite tekisin jotenkin niin että n. puolta löysempi jousi kuin ahtopaine, paineohjaus/säätö molemmin puolin ja mahdollisuus kiristää portin jousta ruuvilla, pakopaine..

Tuosta malmin tyhmyydestä saanen olla eri mieltä, materiaali..

" meillä tehdään mitä halutaan ja turussa mitä osataan"

Joskus se valitettavasti todella tuntuu juuri siltä.

-hymiö.


Edit: Mitä vittua, sika pani lehmää.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.9.2009 14:07

Onhan tuommoinen hukkaportti loppupelissä helvetin yksinkertainen keksintö, vähän liikkuvia osia jne, enkä epäile etteikö Bilteman portista saisi tekemällä käypää laitetta.
Jos ongelmakohdat tiedostaa ja ne korjaa niin käsittääkseni lopputuloksena on jotain toimivaa?

Kokeilemalla se selviää, toimiiko halutulla tavalla. Se, että riskeeraako moottorinsa tieteen alttarille on jokaisen henkilökohtainen päätös.

On sitä maailman sivun "kokeiltu" kaikkea uutta ja erilaista - enemmän tai vähemmän mairittelevin lopputuloksin. Kokeilemalla / tekemällä oppii. Montaa asiaa on hyvä jälkeenpäin jeesustella.

Rakkaan lankomieheni sanoja lainatakseni kun joku kyseli häneltä että miksi nähdä niin suuri vaiva tehdä asioita itse, kun vastaavat voi ostaa rahalla kaupasta: "No kun mä osaan.."

Pointsit Grygerille ja lykkyä projektiin.

KiGZu
-
Viestit: 70
Liittynyt: 1.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja KiGZu » 28.9.2009 23:10

Jep, ymmärsit oikein on ohjainlaite noita venttiileitä varten.
Tosin siinä samalla ohjataan suuttimia,puolia, jne..


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa