kannen tiiviste entinen..ja vähän muutaki

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

kannen tiiviste entinen..ja vähän muutaki

ViestiKirjoittaja villev » 12.9.2009 18:17

eli laitoin tuonne kansi galluppiinkin asiasta juttua mutta taitaa olla niin vanha aihe että kukaan ei jaksa moista enää lukea joten laitan uuden aiheen asiasta koska asia on
kiireellinen.

Elikkä:

ajoin tuossa yks aamu töihin (reilumpaa nopeutta) ja pukkas paisarista nesteet ulos...sitä oli auton kyljessä asti :O

eli kun mittaristo ilmoitti että kone liian kuuma, vilkaisin lämpömittariin ja lämmöt normaalissa
pysäytin sitte heti seuraavalle pysäkille ja annoin hetken käydä tyhjää ja sitte sammutin
, avasin konepellin ja katoin nesteet...kas kummaa..paisari tyhjänä. Tai no oli sielä liru pohjalla mutta käytännössä kuivana siis.

edellisenä päivänä oli vielä normaalissa nesteet, (katson jokapäivä öljyt ja nesteet)
eli onko nyt sitte tilanne se että kannen tiiviste on mennyt?

sen jälkeen kun laitoin lisää nestettä(päästäkseni töihin) nesteet pysyivät hyvin sisällä
eli rajummassa ajossa pukkaa sitte nesteet pihalle....

laitoin kyllä tilaukseen ikäänkuin kaiken varalta kannenpultit ja kanen,imusarjan ja pakosarjan tiivisteet. Jälkimmäiset sen varalta että kuitenkin käytän imusarjan irti
jos kansi pois otetaan.

mutta viisaammat (joilla kokemuksia on) kertokoot vihjeitä mitä pitäis tehdä.

kiitän ja kumarran kaikesta avusta mitä foorumin kautta saan.

edit: autona siis tuo A4 96kw TDI 6v manuaali

T.Ville
Viimeksi muokannut villev, 20.9.2009 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TRF
-
Viestit: 159
Liittynyt: 30.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja TRF » 12.9.2009 20:45

Kansi pois ja oikasuun sekä uus laadukas tiiviste väliin. Pahvi sieltä on menny ja kansi on kiero.

Itselle sattui sama juttu pari viikkoa sitten. Orkkismittari on tyhmä ja näyttää samaa lukemaa 60-110 välissä. Pistinkin lisämittarin lämmöntarkkailuun kovempaa kyytiä varten.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.9.2009 21:58

Itsellä kävi näin että aaz:ssa alko kesken ajon vilkkumaan jäähdytysnesteen merkkivalo. Menin katsomaan niin oli kaiken jäähdytysnesteen syönyt, tai ainakin paisari tyhjä. Vuotoja ei näkynyt, eikä löytynyt tutkimisenkaan jälkeen. Lämmöt normaalit mittarin mukaan, 90ast. Lisäsin nesteet normaaliin, ja nyt kohta 2kk ajellut eikä mitään ongelmia. Melko mystistä..

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 12.9.2009 23:33

Itsellä edellinen kiesi sylkäisi huippuja testatessa nesteet paisarin kautta pihalle, lisäsin nesteet normaaliin ja matka jatkui normaalisti. Epäilen, että painekorkista oli jousi kuoleentunut, jonka takia ei paineita halunnut pitää sisällään. Faktaksi en tätä uskalla sanoa, koska auto meni kiertoon ennen uutta korkkia.

Tässä tapauksessa olisi varmaan edullisinta kokeilla elämää uudella korkilla, ei kovin suuri investointi olisi...

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 14.9.2009 5:21

mietin sitä korkkia itekkin että josko se olis rikki...mutta ei siltikään pieneen mieleen
sovi että sellasen paineen sinne pistäis järjestelmään ilman mitään vikaa...?

kokeilin nyt porata painekorkista sen sisäosan rikki, siis niin että sillä jousella ja kalvolla ei ole mitään merkitystä sielä, vaan pääsee hengittään vapaasti. Katsotaan auttoiko ongelmaan vai vieläkö turskauttelee.

huomasin kyllä että aiemminkin jätti läntin jäähy nestettä auton alle, joten sillon tuli itelläki mieleen tuo korkki...eli jos se jätti ylipaineen järjestelmään niin silloin se on olis jostain liitoksen kohdalta vuotanut pihalle nesteet.

no katotaan miten tää ny tästä etenee. Tuli tuosta oikaisusta mieleen että luin jostain vanhoja juttuja että tuota pumpparin kantta ei sais mennä oikasemaan?? että oikein tehdäs olis kieltäny pumpparin kannen plaanauksen?

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 14.9.2009 7:18

Kannattaa muistaa, että jäähdytysjärjestelmässä voi tosiaankin olla max n. 1 bar painetta, riippuen tietysti juuri korkista. Elän luulossa, että entinen auto ei olisi sylkäissyt nesteitä pihalle, jos korkki olisi vain nostattanut painetta sinne 1 barin tuntumaan, jolloin neste ei olisi alkanut kiehua ja jäähdytin olisi saanut tehdä tehtävänsä.

Toki näissä molemmissa voi olla syynä rikkoutunut kansipahvi...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.9.2009 9:39

Helpommin se keittää nyt, kun paine pääsee karkuun.

Itsellä oli AGR:ssä korkin O-rengas muljahtanu vähän sivuun, ja systeemi höyrysi nestettä pihalle...

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 14.9.2009 17:08

no juu...ei ole ainakaan viallisesta korkista kiinni tuo nesteiden ulos turskauttaminen
tänään kokeilin pikku matkan ajaa hieman kovempaa kun korkki on nyt ikään kuin
avoin, eli ei kerää lainkaan painetta.

noh...olihan sieltä pikkasen tursunnu paisarin alle nestettä...eli ei voi muutaku todeta että
rahan menoa ei voi estää :S kansi pois ja uutta tiivistettä tilalle.

oikaisua ei kuulemma pumpparin kannelle voi tehdä joten toivotaan että ei oo kierossa.

eikä ainakaan minun ajossa ole kone päässy lämpiämään niin paljoa että olis kieroon menny..
ainakaan toivottavasti. Mitä lie maksaa sitte uusi kansi, en tohi edes arvailla.

no katsotaan mitä on syöny kun ens viikonloppuna kannen saa pois.

onko ideoita mitä muuta kannattaa kanteen samalla laittaa kun kerran pöydälle otetaan?
paininkupit on jo tiedossa (jos ovat kuluneet)
mutta mahtaako venttiilinohjurin kumet olla jo noilla kilsoilla (227tkm) tiensä päässä?

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 14.9.2009 17:19

On nuita kansia oiottu... Sitä vaan ei voi tehdä kun voi tulla muuta ongelmaa, on merkkiliikkeen kanta. Sitä ei siis suositella kun jotain hämminkiä saattaa tulla, en muista mitä. Haulla voipi löytää. Jos ei tule hämminkiä, säästää aika pitkän pennin. Kertokoot viisaat / haku enemmän.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.9.2009 17:51

Hae nyt se uusi korkki ensin. Ei ne vedet pysy sisällä ilman korkkia. Tulevat nesteet ehjästäkin moottorista ulos jos korkki o löysällä.

Jumittava termostaatti voi selittää tuommoista satunnaista jäähdytinnesteen karkailua.

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 14.9.2009 22:43

Nyt en tiä onko kys. moottorityypissä tätä, mut joskus oon kuullut EGR:n coolerin sisäisestä vuodoista, jotka aiheuttaa mm. paineen jäähd.järjestelmään ja nesteen hukkumista. Se kannattaa tarkastaa ennen kannen irroittamista eli se kooleri pois nestekierrosta ja ajelua toistuuko oireet.

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 15.9.2009 21:26

ei ole ainakaan mun tietääkseni tässä moottorissa mitään jäähdytintä
EGR:ssä. mulla on tosin EGR kyllä laipattu tuossa jokin aika sitte...mutta tuskin on tuohon
paineen muodostumiseen mitään merkitystä.


tietääkö joku saako noita paininkuppeja mistään halvemmalla ku marmoritiskiltä 35€/kpl.?

ihan varalta vaan jos niitä sattuu menemään samalla...

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 19.9.2009 20:30

noniin, tänään otettiin kaverin kans audista keula pois ja kansi auki...

kylläpä se tiiviste oli entinen, 4. pytyn kohdilta oli valskannu nestetilaan.

kannessa ei tosin näkyny mitään ihmeellistä vikaa, pitää nyt vielä mitata onko se kiero vai ei.

totta on se, että kantta ei tosiaankaan voi koneistaa yhtään koska venttiilit on vakionakin jo ihan pinnan tasalla. Joten toivotaan että ei oo kierossa...jos on niin täyty alkaa metsästään sitte uutta kantta jostakin...

samalla putsasin imusarjan joka ei ollut edes kovinkaan pahasti kökössä.
turbon tarkistin joka on kunnossa, ei ainakaan välyksiä tuntunut.
siivetkin liikkuivat helposti käsin tangosta liikuttelemalla.

löytyis myös toinen rikkinäinen osa, nimittäin moniuraremmin hydrauli kiristin oli melkein päässy irti. Oli hakannu alapään irti kun ilmeisesti edellisessä remmin vaihdossa oli prikka jäänyt siitä edestä pois, ja yläpää taasen oli paukuttanut niin että akselipultin ympärillä
olevan alumiini holkki oli melkein puoleen väliin kulunu pois.


ainoo mikä tässä jäi mietityttään oli uusi kannen tiiviste, nimittäin siinä oli vesikanavat pienemmät kun vanhassa. esim. 4. pytyn kohdilla (missä vuoto siis oli) oli 3 n.4mm reikää vanhassa tiivisteessä ja uudessa vain yksi...hankala selittää mut voin toki ottaa jossain vaiheessa kuvia tiivisteiden eroista kun ei sitä kasaan saatu johtuen noista eroista...kait? eli pitää nyt varmistaa onko oikea tiiviste.

vai onko tuohon uuteen tiivistemaalliin sitte vaan tehty muutoksia kestävyyden pidentämiseksi.

tuota moottoria on vissiin tehty myös kahdella eri jakopää kiristäjällä, sillä perinteisellä ja myös hydrauli kiristimellä..liekkö sitte sen konee kansikin erilainen jos vaikka sattuis olemaan väärä tiiviste.(tämä audi siis tavallisella kiristimellä, mikä sen nimi sitten onkaan.(ei hydraulinen)

laitan myös jakopään hilut samalla uusiks kun kerran kaikki on levällään.

saas nähä paljonko tulee hintaa tällekkin rempaalle prkl...

noh..elämä on :(

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 20.9.2009 12:02

tietääkö joku muuten mistä saa uuden kannen jos tuo nykynen tosiaankin on kiero?

ja passaako tuohon AVF mottiin minkään muun kansi? esim. ARL:n?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 20.9.2009 14:20

Kun ex-passatiin (AVF) tehtiin kansiremppa niin kansi kävi koneistamossa mutkan ja laitettin oikaistuna paikoilleen.

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 20.9.2009 20:46

ai kävi vai...? jossain oli juttua että kaikki eivät tuota suostuisi edes plaanaamaan juuri siitä johtuen kun varaa on niin vähän.

maikki: oliko sulla pasuunassa kansi kierossa? vai pelkkä tiiviste entinen?

mutta huomennapa se selviää että onko kansi kierossa vai ei.
periaatteessa se ei pitäs olla kun (mulla) ei ainakaan ole mootori liikaa lämpöä saanut mutta ken tietää.

eikä oo kyl hajuakaan missä täälä olis luotettava ja laadukas koneistamo lähistöllä..kai sitäki pitää sit alkaa etsimään :)

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 21.9.2009 9:39

Tiiviste oli menny mutta kansi kävi varmuuden vuoksi koneistamolla. Pikkusiivasunhan pystyy osin kompensoimaan paksumalla kannentiivistellä kun niitä on 3 eri paksuutta ( jollei ole jo valmiiksi paksuin paikoillaan)

Sentarkemmin en tiedä paljonko oli siivastu pois kun korjaamon toimesta kävi koneistamolla. Pidempiaikainen kestävyystieto puuttuu kun korjaamolla oli käyny kasausvaiheessa hups ja oho eli kannenpultin kierteeseen oli jäänyt roskaa tai tippa nestettä ja lohkoon hiushalkeama :)

Sinällään kone kyllä toimi ja veti niikuin pitikin sen 3 päivää kunnes kurkkasin konepellin alle että tarviiko lisätä jäähdytinnestettä. Positiivisena puolena asiasta ei tarvinnut tapella vaan myönsivät virheensä ja passatiin pistettiin vähemmän ajettu kone tilalle.

Muista tosiaan olla kasausvaiheessa tarkkana että kierteet on puhtaat.

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 21.9.2009 15:21

juu kiitoksia vinkistä...pitääpäs olla tosiaan tarkkana että tulee kans kierteet puhtaaksi.

tänään tuli käytyä pörhöllä kyselemässä että onko myyty tiiviste oikea koska ´pari vesikanavan reikää puuttui totaalisesti, mutta totesivat vaan että oikea on. Siihen on vaan tullu muutoksia...liekkö sitte kestävämpi.

samoin joutui tilata tuo moniuraremmin kiristin uusi koska oli kerrassaan tohjona. otin tarvikkeena ja makso 174€ koko paska. Pörhöllä pelkkä vaimennin sylinteri olis maksanu 120€.

no saa nähä tuleeko audista koskaan kalua :(

toivossa eletään.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.9.2009 16:11

Tuollaista kantta kun plaanataan enempi, niin sitten sen jälkeen pitää upottaa venttiileitä normien mukaiseen syvyyteen. Eli se ei yleensä ole ongelma että venttiilit jäisivät ylös.

Eikö tämän tyyppisissä moottoreissa lähinnä ongelma todella kieron kannen plaanauksessa ollut se että nokka-akseli leikkaa sen jälkeen kiinni, koska sen laakerilinjaus ei ole enää sitten kohdallaan. Toki senkin voi koneistaa melkein aina suoraksi, mutta sitten jo mennään siihen että vaihtokansi on halvempi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa