Eber lisälämmitin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

Eber lisälämmitin

ViestiKirjoittaja jeikoo » 8.9.2009 20:10

Onko palstaveljillä kokemusta eeberistä? Itselläni golffissa tällähetkellä letkulämmitin joka asennettiin viime talvena, ku auto tuli Saksasta! Tuntuu et letkulämmitin on tehoton eikä lämmitä moottoria tarpeeksi, tuntuu että ihan yhtä tyhjän kanssa koko lämmitin. Lohkolämmitintä ei kait minun autoon pysty edes asentamaan! Missä hinnoissa pyörii eberi asennuksineen?

FarOs
-
Viestit: 198
Liittynyt: 27.7.2004 15:25

ViestiKirjoittaja FarOs » 8.9.2009 20:56


Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 8.9.2009 22:06

Tosta parisataa edullisemmin: http://www.autohalyttimet.net/product_i ... =ajygxffmp
Ite oon kans hankkimassa eeberiä, mut kelloa tai kaukista en aatellu laittaa ollenkaan, vaan pelkän kännykkäohjauksen...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2009 8:30

Tapsala: millainen kännykkäohjaus on tulossa?
Testailin eilen taas tuollaista, kun sain toimivan kännykän kyykähtäneen tilalle. Pitäisi laittaa koteloon ja vetää piuhat.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 9.9.2009 15:20

Mä löysin jostain netin syövereistä sellasen purkin jossa on kaks relelähtöö ja yhteen karvaan ku laittaa signaalin ni se lähettää viestin puhelimeen, eli aattelin pistää siihen myös hälytysviestin, et jos lämmitin ei lähtenytkään päälle. Siihen boxiin vaan tungetaan sim-kortti sisään ja sähköt kiinni. Virtaa se ei kuluta kuin 20mA eli aika vähän. Se ohjelmoidaan tekstiviesteillä ja siihen pystyy asettaan useita numeroita joilla on oikeus käynnistää lämmitin, eli puhelinmyyjän soitto ei saa lämmitintä päälle :D Piru kun täs työkoneella ei oo linkkiä siihen masiinaan... se laite maksaa sellaset 150€ suomalaisessa verkkokaupassa. Tilataanko useempi kerralla ja kysellään hyviä alennuksia?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2009 16:49

Pitkälti samat toiminnot kuin tuossa linkittämässäni boksissa eli viisi numeroa saa ohjelmoitua ottamaan komentoja vastaan ja konfigurointi tekstarilla. Statuskyselyn saa myös tekstarin paluuviestinä. Fiksua tuossa boksissa on älykäs lataustoiminto, joka pitää kännykän akun latauksen jossakin 20-80% tasolla.

Ostin tuohon boksiin juuri toimivan Siemensin kännykän huutonetistä seitsemällä eurolla. Valitettavasti entisen Siemensin autolaturi ei siihen käynyt, joten piti ostaa ebaysta piuha, siihen meni toiset 7€.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 9.9.2009 17:54

Muistelisin et tohon laitteeseen mistä kirjottelin sais peräti 64 käyttäjää, mut kyllä sillä viidelläkin pärjää jo komeesti!

Ja sit siinä laitteessa se paluuviesti tulee ilman kyselyä, kunhan vaan yhteen sen purkin karvoista tulee sähköö. Sit siinä oli sellasia toimintoja et niille releille sai aseteltua pitoaikoja aina sekunnista tunteihin..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2009 19:13

Linkittämässäni purkissa voi myös valita, onko rele päällä jatkuvasti vai liipaiseeko 1-4 sekunnin mittaisella pulssilla.
Jos en ole väärin kytkentäkaaviota lukenut, minikellon vieressä olevaan käynnistysnappiin tulee kolme karvaa (yksi valolle), joista kaksi hetkeksi yhdistämällä saa eberin käyntiin. Tuo nappi taitaa tulla EasyStartin mukana.

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 12.9.2009 12:41

Kiitos linkeistä, tollanen 1200-1400e ois budjetin rajoissa minkä pystys maksamaan eeberistä ja tuo kännyohjaus kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta!

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 12.10.2009 17:38

Nyt ois eeberin hankinta lähellä, mut vielä mietityttää et ottaisko 4kw vai 5kw eeberin? Kumpaako palstaveljet suosittelee?

RäSänen
-
Viestit: 423
Liittynyt: 21.4.2009 13:46

ViestiKirjoittaja RäSänen » 13.10.2009 4:51

Isompi.

Syö pitkässä juoksussa akkua vähempi kuin lyhempi käyttöaika riittää.Pienemmällä pärjää mutta ota se ISOMPI.

janitkon
-
Viestit: 100
Liittynyt: 28.10.2007 19:08

ViestiKirjoittaja janitkon » 13.10.2009 4:57

Itse laitatin vasta kans Eberin ja mullekin suositeltiin tuota isompaa, nimenomaan tuon akunkeston takia.

Ja myös immeiset kertoili jotta tuo 5KW olisi käytännössä kuitenkin huomattavasti tehokkaamman oloinen, kuin tuo 4.3KW, vaikka siis teho eroa ei olekaan kuin tuo 700W.

Liekkö sitten ihan mutua, vai onko jotain empiirisiä testituloksia jollain, siis samanlaisessa autossa nuo 2 eri lämppäriä?

Valitsin tuon isomman tuolla easystart R+:lla ja hienosti on kiesi lämmennyt.

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 13.10.2009 12:02

Päädyin kuitenkin tuohon 4.3kw eeberiin kaukosäätimellä. Hintaa asennettuna tulee n.1500 ecua.

RäSänen
-
Viestit: 423
Liittynyt: 21.4.2009 13:46

ViestiKirjoittaja RäSänen » 13.10.2009 19:38

Kysynpä täällä.

Omassa räsä ocussa on eberi easystart r+ säätimellä.

Nyt oireena on sitä että joko sisällepuhallin lähtee päälle tai ei.Lähtee päälle ja sammuu tai pätkii jne.
Välillä käy myös siten että puhallin stoppaa esim 10min ennen lämmitysajan loppua.
Missä voisi olla vikaa?IPCU / Pulssirele pimenemässä?

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 14.10.2009 16:53

Tuli tänään ostettua webasto autopurkaamolta mallia Thermo Top C. Ei ollu hinnalla pilattu, ku pienen tinkimisväännön jälkeen kapistus vaihto omistajaa 215 eerolla. Laitteeseen ei kuulu kelloa ollenkaan, eikä sitä tulekkaan mun asennukseen, vaan se kännykkäohjaus josta aikasemmin tässä topicissa naputtelin. Polttoaine pumppu tarttis kans hommata, mut vesipumppu sisälty hintaan.

Tuli tossa mieleen et mahtasko siitä olla kellekkään iloo jos tekisin projektiketomuksen tällasesta asennuksesta? Tosin autona johon tää asennetaan toimii profiilini nokileka. Kertokaa jos projektikertomus kiinnostaa, niin voin sit sellasen kuvien kera tehtailla...

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 14.10.2009 22:14

Kernaasti saa projektikertomusta toteuttaa

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 28.10.2009 7:24

Nyt on sitte pirssissä eeberi kaukosäätimellä. Osaisko fiksummat kertoa et mitä meinaa puhallus toiminto jonka voi valita kakesta?

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 28.10.2009 8:34

Pistää puhaltimen päälle mutta ei lämmitintä. Kesällä kuuman auton voi viilentää tuolla. Kait.

skrade
-
Viestit: 31
Liittynyt: 28.10.2009 18:02

ViestiKirjoittaja skrade » 28.10.2009 19:41

Mulla kans ongelmia ton lisä lämppärin kanssa siinä yks paneeli auton takatilassa kuskin pään takana mist saa lämpöä säädettyä ja sit on keinu vipu mis lämmitys ja puhallus tai jotain. en vaan saa sitä mistään päälle. ei oo mitään digitaali näyttöjä tai ajastimia. pitääkö auton olla lohkolämmittimessä kiinni että toimii kojelaudassa erillinen nopeuden säätö taka puhaltimelle

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 1.11.2009 16:35

Nyt on tullut muutama päivä pelattua tuolla eberillä. Mitenkä muilla eberin käyttäjillä nostaa moottorilämpötilan 90c? Mulla nousee vasta ku on ajannut jotain 5min ja lämmitin kummiski oli 1/2h päällä ja lämpötila ulkona nollassa! Eikä nuo kauheen lämpimiltä sisätilatkaan vaikuta, n.+5c näytti kaukosäädin 1/2h lämmityksen jälkeen! Onko toi 4.3kw lämmitin sitte vaan noin tehoton?

Dr.Pioneer
-
Viestit: 82
Liittynyt: 19.12.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Dr.Pioneer » 3.11.2009 11:23

Tuli itsekkin tuossa asenneltua tuo eberi tuohon mk4 1.9tdi golffiin. Rupesin juuri tuota samaa ihmettelemään kun moottorinlämpömittari ei heilahda mihinkään vaikka lämmitin on ollut 20min päällä. Sisätila kyllä on lämmennyt hyvin. Se eberin lämpömittari pelaa aika isolla viiveellä vaikka on aika lähellä sitä climan anturia. Clima rupeaa jo pyörintää hidastamaan kun eberi näyttää jotain 16c sisällä, mutta sitten kun olet ajanut esim 50km rupeaa eber näyttämään jo 26-28c vaikka clima on 20 ja puhallus jo siellä 2viivassa...

Mutta takaisin itse tuohon lämpömittariin. Tulin siihen tulokseen, että onhan sen veden pakko lämmetä kun eber kerran laittaa sisätilanpuhaltimen päälle. Eli vesi on vähintään 30c. Ajattelin että joku anturi on sökö autosta ja rupesin tutkimaan asiaa vag-comilla.

Moottori 0c ja ilma 0c lämmitin päälle-> 6min rupeaa sisätilanpuhallin pyörimään=moottori n.30c. 12min vesi 42c. Tässä vaiheessa menin mittaristoa katsomaan vag-comilla ja siellä oleva lukuarvo näytti 0c eli se lämpö joka näytetään viisarissa.

Moottori pyörimään 22min oli moottori 75c kun tämä mittariston lämpöarvo oli jossain 10c kohdalla tulossa ja viisari juuri heilahtanut. Lähin kaupungille ajamaan ja sitten kun tämä lukuarvo nousi 50c niin viisari mittaristossa näytti 90 astetta. Vielä joku minuutti ajoa ja tämä lukuarvo vag-comissa oli sama kuin moottorinlämpö.

Johtopäätös tuolla "lämpömittari" näyttää vain summittaisin arvon eli viisari tapittaa 90c kohdalla kun vedenlämpö on vähintään 50c. En sitten tiedä missä vaiheessa menee siitä yli. Sitä en kyllä ymmärrä miksi sen lämpötila ei muutu mihinkään vaikka moottorin anturit antaa oikeaa lämpöä ennen kun on laittanut moottorin käyntiin.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 3.11.2009 17:27

VW käyttää idioottimaista järjestelmää, jonka takia lämpömittari näyttää sen 90c vaikkei kone olisikaan sitä lähellä.
Tällä ilmeisesti luodaan illuusio kuskille että kaikki on ok ja auto on lämmin, vaikka oikeasti se ei lämmin olekkaan.
Pätee näköjään moneen vag tuotteeseen jostain 1999 vuodesta etiäpäin.

älä kysy miksi käyttää, kertoa saa mikä niitte järki on tehtaalla ollut.

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 15.12.2009 18:29

Taas jotain turinaa eberistä..Oli tänä aamuna eber tyhjentänyt akun, noh kävimpä sitte hankkimassa tehokkaamman akun ja laitettiin se paikoilleen. Äsken sitte ajastin eberin uudelleen ja kokeilin muutenki sen toimivuutta. Huomasin siinä sitten seuraavanlaista, kun eberin laittaa tohottamaan niin autom.ilmastoinnin puhallus menee suoraan nelosteholle vaikka sen pitäs olla kakosella ja ei auta vaikka sen säätää manuaalisesti kakoselle, kun eberin taas käynnistää nii se puhaltaa nelosella. Voiskohan esim. autom.ilmastoinnin releessä olla jotain häikkää ja voihan se olla että juurikin tämän takia akku meni finaaliin, näiden pakkasten aikana ilmaantu nämä ongelmat, muuten pelannut eber tähän asti ilman ongelmia( 2kk ollut).

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.9.2010 16:52

Viime talvena testasin tätä eberin gsm-ohjausboksia, mutta laitteen antamaa pulssia tai jatkuvaa kytkentää en saanut toimimaan minikellon kanssa "ulkoisesti". Laite siis vain hörähti käyntiin ja sammui sitten.

Oikea toiminto saataisiin aikaan maadoittamalla liekkinappi. Kello pitää avata, jotta löydetään oikea kytkentäpaikka. Minikellon rinnalle kytketään liitäntä tämän kuvan mukaisesti. Vaatii pientä juotinta ja vakaata kättä.

Koska liekin maadoitus vaatii kevyen liipaisun, sitä voi ohjata suoraan ilman relettä, vaikka kuvassa rele onkin paikoillaan. Kätevä laite. Sms-viestillä laite on varsin täydellisesti ohjattavissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa