Pyöränlaakeri huutaa taas!?
Valvoja: ffp jäsenet
Pyöränlaakeri huutaa taas!?
Vaihdoin alle vuosi sitten kaikki pyöränlaakerit, koska pelkääjän puolen laakeri piti ääntä. Purin etupyörän tuennat irti ja vein AD:lle laakerinvaihtoon. Nyt huutaa taas laakeri tuolta pelkääjän puolelta! Onko mulla vaan huonoa säkää vai voiko pyöräntuennassa olla jokin vika, mikä pilaa laakerit? Mietin vaan, että kannattaako tota ees korjata kun parin kuukauden päästä käy huutamaan uudestaan.
Voiko napamutterin liika kiristäminen aiheuttaa ton?
Voiko napamutterin liika kiristäminen aiheuttaa ton?
Etulaakeriko? Edessä liika kiristäminen ei haittaa, mutta takana säädettävien laakerien tapauksessa kyllä.
Kaipa esimerkiksi soikea napa voisi periaatteessa heikentää laakerin kestoikää, tai huolimaton asennus.
Mulla on kuskin puolen etulaakeri vaihdettu jo 2 kertaa, muihin ei ole koskettu ikinä. Luultavasti navassa on jotain vikaa koska laakeri kestää siinä vain noin 150tkm :(
Kaipa esimerkiksi soikea napa voisi periaatteessa heikentää laakerin kestoikää, tai huolimaton asennus.
Mulla on kuskin puolen etulaakeri vaihdettu jo 2 kertaa, muihin ei ole koskettu ikinä. Luultavasti navassa on jotain vikaa koska laakeri kestää siinä vain noin 150tkm :(
Viimeksi muokannut SS, 11.3.2006 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mistä tunnistaa kuluneen takalaakerin? Kyseessä levyjarrullinen golffi. Jostain kuuluu kauheaa ulinaa yli 80km/h vauhdeissa ja luulen sen tulevan takaapäin. Renkaista melu ei kuulu koska vaihdoin äsken kesäremkaisiin ja melu jatkuu. Myöskään laakerin kiristäminen ei vaikuttanut. Kuuluuko takalaakereistakin yleensä ääntä kun ovat kuluneet? Lähteekö laakeri miten helposti levystä irti?
Niin no siinähän se pyörii, taitaa olla vähän eri kun on rengas alhaalla ja painoa laakerin päällä. Lähinnä tarkoitin että onko kova meteli (kuulostaa kovalta rengasmelulta tai jotain sinnepäin.) tyypillinen oire kuluneissa TAKAlaakereissa? Oon jostain saanut vähän sen kuvan etteivät ne kauheasti ääntele kuluneena (kartiomalliset).
Jarrun laahaamisen varmaan erottais korvalla joten veikkaisin, että se on se takalaakeri mikä pitää ääntä.
Laakereitten toinen kartio on niin sanotulla "ahdistussovitteella" eli helpoiten menee prässillä paikalleen. Jos sulla on kuluneet takalevyt, niin helpoimmalla pääset, kun ostat uudet levyt kummallekkin puolelle ja pyydät että prässää ne kartiot paikalleen samalla, sit vaan heität paikalleen.
Ne saa naputeltua itekkin paikalleen, mutta on aika työlästä.
Laakereitten toinen kartio on niin sanotulla "ahdistussovitteella" eli helpoiten menee prässillä paikalleen. Jos sulla on kuluneet takalevyt, niin helpoimmalla pääset, kun ostat uudet levyt kummallekkin puolelle ja pyydät että prässää ne kartiot paikalleen samalla, sit vaan heität paikalleen.
Ne saa naputeltua itekkin paikalleen, mutta on aika työlästä.
Niin no siinähän se pyörii, taitaa olla vähän eri kun on rengas alhaalla ja painoa laakerin päällä.
Pyörii,pyörii... mutta kyllä sen kuulee tai jos ei kuule niin ottaa vaikka jousesta kiinni kun pyöräyttää niin silloin ainankin tuntee.Ja kyllä sen ajossakin pystyy sanomaan jos joku laakeri huutaa ja sen että mikä se on.
Oon jostain saanut vähän sen kuvan etteivät ne kauheasti ääntele kuluneena (kartiomalliset).
miksei ääntelisi? Samalla tavalla se jurisee kun muutkin laakerit niin kauan kun pyörii...
Mulla nuo nimenomaan alkoivat pitämään karmeaa jurinaa, suurin syy tosiaankin ilmeisesti se, että laakerin rullia tukeva keskirengas otti kiinni tuon Motonetin pilipalirummun keskellä oleviin ulokkeisiin. No nyt ne on jyrsitty pois ja ääni hävisi uusien laakereiden kanssa.Niin no siinähän se pyörii, taitaa olla vähän eri kun on rengas alhaalla ja painoa laakerin päällä. Lähinnä tarkoitin että onko kova meteli (kuulostaa kovalta rengasmelulta tai jotain sinnepäin.) tyypillinen oire kuluneissa TAKAlaakereissa? Oon jostain saanut vähän sen kuvan etteivät ne kauheasti ääntele kuluneena (kartiomalliset).
Äänen suuntaa on muuten todella vaikea erottaa, olin aivan varma että kyse oli oikeanpuolen laakerista. Väärin meni ensimmäinen arvaus :)
Tuon äänen kyllä huomasi kun nosti renkaan ilmaan ja pyöritteli. Ehjä laakeri ei tuossa tilanteessa pidä lainkaan ääntä.
Ne laakerin ulkokehät ovat siellä rummussa aika tiukassa, reiän kautta ruuvarin ja vasaran kanssa kyllä irtoavat melko helposti. Rummun/levyn reiän läpi kurkistaessa näkyy 3 lovea joista kehää sopii naputtamaan. Mulla meni laakerin vaihtoon aikaa 45min, tuohon sisältyy pilipalirumpujen ylimääräisten ulokkeiden pois jyrsiminen.
Edit: Piti oikein ottaa kuva: takarumpu
Sinisellä nuolella merkitty laakerin tukirengas otti siis kiinni punaisella merkittyihin ulokkeisiin.
Kuvassa näkyy toinen laakerikehä paikallaan, se siis naputellaan irti vihreillä nuolilla merkityistä kohdista :)
Viimeksi muokannut SS, 20.4.2006 20:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Äänen suuntaa on muuten todella vaikea erottaa, olin aivan varma että kyse oli oikeanpuolen laakerista. Väärin meni ensimmäinen arvaus :)
onhan se joskus ja varsinkin jos niitä on useampia rikki,mutta rattia kääntelemällä välillä selviää.Välillä ne on jo niin rikki että siitäkään ei ole apua.
niin ja ennen kun joku vääräleuka kerkiää,että mitä se ratin kääntely takapyöriin vaikuttaa,tarkoitin tietysti ajossa ratin kääntelyä.
Annan pienen varotuksen sanan! Jos ette oo varmoja kuinka lujaa pitää laakeri kiristää niin kannattaa kysyä/viedä ammattilaiselle. Kaveri vaihto kerran mitsu galanttiin vm -88 takapyörän laakerit ja kiristi ne niin kireelle ku räikällä sai ja otti vähän takasin. No vuosi meni ja lähti kesken ajon rengas irti,onneksi oli nopeutta vaan noin 40km/h ja lähellä kotoa hiljaisella tiellä. Laakeri oli sorvannut taka-akselin navan poikki!
Hyvä ohje on se, että kiristysmutterin alla olevaa prikkaa pystyy ruuvarilla (kampeamatta) liikuttamaan. Ensin kiristetään hieman ylikireälle, pyöritellään pyörää ja löysätään mutteri sopivaksi. Itse olen aina jättänyt laakeriin pienen välyksen joka tuntuu pyörästä heilutettaessa. Kannattaa säätää laakeri pyörä paikallaan niin saa paremman tuntuman.
Iv Golffin laakeri?
Mites tossa 4 korisessa noi etupyörän laakerit asennetaan?Onko se laakeri siinä jarrulevyssä prässättynä vai kuinka?Ajattelin että oisin ite purkanu ja vieny sitten prässättäväksi?Mitenkäs tossa hommassa pitäs edetä?
IV laakeri
Nelosessa laakeri on prässättynä paikoilleen. Ensin prässätään olkatukeen (?) ja laitetaan lukkorengas ja sitten napa laakerin keskeltä läpi. Jos haluat viedä tuon olkatuen ja navan niin pitää avata/ottaa irti tosta joustintuki, alapallo, raidetangon pää ja vetari.
Tuossa on käsissä yhdet irtonaiset nelosen olka-akselit. Jarrulevystä kun ottaa kiinni ja napaa heiluttaa, niin tuntuu että olka-akselin sisällä olisi useampi milli väljää. Ei vaan uskoisi että 15tkm ajetut alkuperäiset laakerit olisi nyt jo loppu, vai onko tuo väljyys normaalia joka poistuu kun vetarin pistää kiinni?
Kakkosgolffi piti melkosta hulinaa kun mutkasella tiellä ajo reippaammin ja aina kun käänsi oikealle. Vasen takalaakeri oli sökö, tai kuiva paremminki.
Kun etupyörän laakeri meni vänkärinpuolelta niin eka alko tasan 60km/h vauhissa semmonen selvä jurnutus joka tuntu ratissa asti ja 90 vauhissa se muuttu kauheeksi ulinaksi ja satasessa ei enää korvat kestäny sitä metakkaa. Olihan muuten laakeri kunnossa :)
Kun etupyörän laakeri meni vänkärinpuolelta niin eka alko tasan 60km/h vauhissa semmonen selvä jurnutus joka tuntu ratissa asti ja 90 vauhissa se muuttu kauheeksi ulinaksi ja satasessa ei enää korvat kestäny sitä metakkaa. Olihan muuten laakeri kunnossa :)
Justiin mietin että kumpi puoli se on mutta kyllä se varmaan on vasen laakeri, luultavasti.Oikeelle ku kääntää äkisti niin se lakkaa jurraamasta.En tiiä onko siihen mitään kikkaa millä sen näkee onko se mikäkin puoli ja kun ei siinä välystäkään ilmene.Ei viittis vaihdattaa molempia. :)Mutta oikealta puolelta mä kuulen sen ulinan :) Sittenhän sen näkee ku mä vaihdatan se oikeen puolen..
Viimeksi muokannut mx, 7.6.2006 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itekkään en ollu ihan varma kumpi laakeri se oli joka huutaa, koska sitä on niin vaikea kuulla. Mut ihan nyrkkisääntönä vois sanoa, että se ON se laakeri josta kuvittelet sen äänen tulevan. Itekkin olin välillä lähes varma, että molemman puolen laakerit huutaa, mut se ääni vaan kantautuu sieltä akselistoa pitkin ja sekottuu.
Mistä noita laadukkaampia SKF:n laakereita kannattaa nelos golffiin kysellä. Suora tuote nro. SKF:lle?
Motonetissa näytti laakerit olevan 33,50,-/kpl
Marmoritiskillä tuplat.
- kiitos
Edit: Löytyikin searchilla topicci jossa on lueteltu eri laakerit, piti vaan etsiä googlen kautta hakusanoilla SKF GOLF, en hoksannut täältä hakea "pyörän laakeri".
Motonetissa näytti laakerit olevan 33,50,-/kpl
Marmoritiskillä tuplat.
- kiitos
Edit: Löytyikin searchilla topicci jossa on lueteltu eri laakerit, piti vaan etsiä googlen kautta hakusanoilla SKF GOLF, en hoksannut täältä hakea "pyörän laakeri".
Onkohan mahdollista, että etupyörän laakerissa on välystä?? Muutaman kerran ilmennyt silleen, kun rattia kääntää oikealla niin jonkin ajan päästä alkaa kuulua sellainen "vou vou vou" ääni jommalta kummalta puolelta etupäästä. Sitten kun ottaa renkaasta kiinni klo 9 ja 15 ja ravistaa edestakaisin niin tuntuu selvä välys, mutta vastaavasti kun nappaa kiinni ylhäältä ja alhaalta niin silloin ei tunnu minkäänlaista välystä :/ Vai oisko raidetangon jommassa kummassa päässä väljää..kokemuksia?! Autohan oli Golf IV 1.6.. ajettu 140tkm..
Lainataas tätä topicia..
Eli autona Golf V vm.2004 ajettu 135tkm, ja viimeisen 5000km auto on pitänyt tasaisella ajaessa tuollaista vou vou vou ääntä. Hieman saman kuuloinen ajettaisiin soikealla renkaalla. Aluksi ääntä ei edes hoksaa, mutta pienen kuuntelun jälkeen hoksaa ja liiankin hyvin.
Kahdella eri rengas-vanne setillä olen kokeillut ja sama ääni jatkuu. Pari päivää sitten vaihdatettu etupäähän takimmaiset puslat, jotka oli väljät. Tämäkään ei luonnollisesti tuonut asiaan helpotusta. Ääneen ei vaikuta kaarteleeko autolla johonkin suuntaan ajaessa. Autoon on vaihdettu kertaalleen takapyörän laakerit jossain vaiheessa. Eli onko ideoita, ehdotuksia mitä seuraavaksi alkaa katselemaan? Voiko pyöränlaakeri ääntää noinkin pitkän matkan (5000km) ilman,että laakeri korkkaa?
Eli autona Golf V vm.2004 ajettu 135tkm, ja viimeisen 5000km auto on pitänyt tasaisella ajaessa tuollaista vou vou vou ääntä. Hieman saman kuuloinen ajettaisiin soikealla renkaalla. Aluksi ääntä ei edes hoksaa, mutta pienen kuuntelun jälkeen hoksaa ja liiankin hyvin.
Kahdella eri rengas-vanne setillä olen kokeillut ja sama ääni jatkuu. Pari päivää sitten vaihdatettu etupäähän takimmaiset puslat, jotka oli väljät. Tämäkään ei luonnollisesti tuonut asiaan helpotusta. Ääneen ei vaikuta kaarteleeko autolla johonkin suuntaan ajaessa. Autoon on vaihdettu kertaalleen takapyörän laakerit jossain vaiheessa. Eli onko ideoita, ehdotuksia mitä seuraavaksi alkaa katselemaan? Voiko pyöränlaakeri ääntää noinkin pitkän matkan (5000km) ilman,että laakeri korkkaa?
Tärkeää on siis muistaa ensin vetää se kunnolla tiukkaan, jotta laakeri asettuu paikalleen. Sen jälkeen otetaan löysemmälle ja laitetaan kevyesti kiinni.
Ton kun teet, niin laakeriin tulee vauriota, jonka jälkeen se laakeri tulee kulumaan nopeasti. Joko se kiristetään suoraan oikeeseen momenttiin, jos semmonen on määritelty tai sitten se kiristetään sillä normaalilla "tuntuu välystä" meiningillä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Samaa mieltä. Prässillä painetaan laakerikehä paikoilleen ilman että itse laakereihin kohdostuu painetta. Sitten peukalo-etusormi -otteella mutteri niin tiukkaan kun saa, välillä rengasta pyöritellen.
Vanhasta laakerikehästä saa hyvän työkaun uuden laakerin puristamiseen. Kulmahiomakoneella kehä yhdestä kohtaa poikki että se joustaa kasaan ja sillä naputtelee uuden laakerin pakalleen. Tai kuten itse isolla pultilla, aluslevyillä ja mutterilla puristin.
Vanhasta laakerikehästä saa hyvän työkaun uuden laakerin puristamiseen. Kulmahiomakoneella kehä yhdestä kohtaa poikki että se joustaa kasaan ja sillä naputtelee uuden laakerin pakalleen. Tai kuten itse isolla pultilla, aluslevyillä ja mutterilla puristin.
Toro TH660:ssä pitää irroittaa rengas, planeettavaihteiston kansi, vetoakseli, planeettavaihteisto, akselin tumpin mutteri ja sitten onkin pyörän napa kädessä jolloin laakerin voi vaihtaa. Muista varoa naamatiivisteitä ettei niihin tule naarmuja ja jarrujen jäähdytysöljy ei vuoda remontin jälkeen!
Jos nuo ohjeet ei auta, niin kannattanee hieman tarkentaa mihin ajoneuvoon kysyt neuvoja.
Jos nuo ohjeet ei auta, niin kannattanee hieman tarkentaa mihin ajoneuvoon kysyt neuvoja.
Tosiaan, kottero on golf iv vm. 2000, AGR. Hiljaisessa vauhdissa tuntuu tärinää auton rungossa ja kumma rallatus. Ehkä se jopa voimistuu käännöksessä. Sen perusteella veikkaisin vetoniveltä?
Laakerivian toteamiseksi tulikin ohje pyörittää pyörää ja tunnustella jousesta. Jospa se selviää
Alapallon irrottamalla vetoakselin kai saa irti navasta, mutta pitääkö akselin irrottamiseen varata ulosvedin? Vai lyijymoskallako irtoaa jos on tiukka?
Onko napamuttereita montaa kokoa, joudun sen hylsyn hakemaan siihen?
Entä laakerin asenus. Onko sisä- ja ulkokehä ahdistussovitteella?
-jussi
Laakerivian toteamiseksi tulikin ohje pyörittää pyörää ja tunnustella jousesta. Jospa se selviää
Alapallon irrottamalla vetoakselin kai saa irti navasta, mutta pitääkö akselin irrottamiseen varata ulosvedin? Vai lyijymoskallako irtoaa jos on tiukka?
Onko napamuttereita montaa kokoa, joudun sen hylsyn hakemaan siihen?
Entä laakerin asenus. Onko sisä- ja ulkokehä ahdistussovitteella?
-jussi
Yritin illan ratoksi vaihtaa 3B Passattiin oikean puolen vetonivelen, kerkesin jarrut purkaa pois haitoilta ja napapultin aukaista. Homma tyssäsi ylempien tukivarsien pultin aukaisuun kun ei suosiolla auennu ja ei uutta ole tilalle laittaa. Mutta sen huomasin että pyörän napa heiluu useamman millin joka suuntaan, onko siis laakeri väljä?
Auto oli lyötävä läjään ja napapultin kiristettyäni ei välyksiä enää tuntunutkaan. Eikö se ollutkaan väljä? Tuntuisi kuitenkin ettei navan kuulu heilua olkatuessa olleessaan varsinkin kun laakeri on huoltovapaa ilman säätömahdollisuuksia.
Auto oli lyötävä läjään ja napapultin kiristettyäni ei välyksiä enää tuntunutkaan. Eikö se ollutkaan väljä? Tuntuisi kuitenkin ettei navan kuulu heilua olkatuessa olleessaan varsinkin kun laakeri on huoltovapaa ilman säätömahdollisuuksia.
Nonii vanha aihe, mutta samoja ongelmia. Potilaana US&A golf 3, jossa levyjarrut takana. Takapyöränlaakeri ääntelee oikein kunnolla, joten uutta SKF palikkaa olen motoneista katsellut. Nyt on vain epäselvä mikä osaa pitää hommata. Onko alla mainittu SKF´n laakerisarja pelkästään rumpumallisiin?
21-1141Ei kuvaaEtu/takap laakeris mm VAG
III (ei Syncro) [1992-1998] 9.90 €
21-3119Ei kuvaaFeBi-laakerisrj VAG
III Bilstein napakupilla (ei Syncro) [1992-1998] 14.90 €
21-3001Ei kuvaaSKF/FAG Laakerisarja VW/Audi
II SKF/FAG (ei Syncro) [1992-1998]19.50 €
21-1001Ei kuvaaPyöränlaakeris VW/Audi/M626
II Syncro (ei VR6) [1992-1998]19.90 €
21-3008Ei kuvaaFAG/VW Laakerisarja VAG eteen
II Syncro FAG/VAG (ei VR6) [1992-1998] 35.90 €
21-1141Ei kuvaaEtu/takap laakeris mm VAG
III (ei Syncro) [1992-1998] 9.90 €
21-3119Ei kuvaaFeBi-laakerisrj VAG
III Bilstein napakupilla (ei Syncro) [1992-1998] 14.90 €
21-3001Ei kuvaaSKF/FAG Laakerisarja VW/Audi
II SKF/FAG (ei Syncro) [1992-1998]19.50 €
21-1001Ei kuvaaPyöränlaakeris VW/Audi/M626
II Syncro (ei VR6) [1992-1998]19.90 €
21-3008Ei kuvaaFAG/VW Laakerisarja VAG eteen
II Syncro FAG/VAG (ei VR6) [1992-1998] 35.90 €
Tuo Motonetin osien parjaaminen myyjäliikken perusteella on täysin tarpeetonta. Jos tulpat ovat Boschin Motonetissä niin 100% samoja Boschin tulppia se Fixuskin myy. Sama pätee kaikkiin osiin.
Motonetissä on monesti vaihtoehtona tarvike ja ns. OE-laatuinen osa. Jos ostaa halpaa saa halpaa, joka toimii tai ei. Jos taas maksaa enemmän saa yleensä laatukamaa.
Motonetissä on monesti vaihtoehtona tarvike ja ns. OE-laatuinen osa. Jos ostaa halpaa saa halpaa, joka toimii tai ei. Jos taas maksaa enemmän saa yleensä laatukamaa.
Eiköhän se SKF kestä vähintään saman, kuin orkkis. Hyvin harva paja ottaa omaan piikkiin, kun vaihdon ryssii ja jos itse vaihtaa, niin olisiko peilin katsomisen paikka. Perheen kakkosessa on kaksi orkkista vaihdettu 100tkm:n jälkeen ja ostin sitten motonetista SKF:n tilalle, kun toisella puolella motonetista ostettu SKF on orkkista kauemmin kestänyt ja on vieläpä halvempi.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Tänään passatti käytetty katsastuksessa ja ulaisee välillä ihan pihasta lähdettyään tai 60-70 vauhdissa. Täällä veikattiin laakereita ja pyysin katsastusmiestä kattoon ne tarkkaan, pyörät liikku hyvin eikä hänen mielestään ole niissä vika. Kaikki jarrulevyt / palat uusia kainkinensa hiluineen. Niveliä vaihdettu vaikka ja mitä. Olen yrittänyt kääntää ratista vasemmalle ja oikealle mutta tuntuu että mitään ei oo vaikuttanut. Tuskin mitään isompaa on mut olisi kiva saada selville tämä mystinen ääni joka kuuluu välillä edestä tai takaa mukamas. Ei viittis pajalle viedä koko päiväks tutkittavaks koska ajossa ei oo sinänsä ongelmia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa