Bensalinjojen rakentelua ääliöille
Valvoja: ffp jäsenet
Bensalinjojen rakentelua ääliöille
Kertokaapas viisaammat, mitä tarvitaan ja mitä tulee ottaa huomioon kun alunperin kaasutinmoottoriseen autoon asennetaan turboahdetulle ruiskumoottorille tarvittava polttoainepuoli.
Olenko nyt aivan oikeilla linjoilla:
- Esim. JAZin turvatankki peräkonttiin
- Tankista huohotusletku jonnekin auton alle
- Tankin lähistölle bensapinnan alapuolelle pumppu, jonka tuotto vastaa koneen suunniteltuja tehoja
- Pumpulle sähköt releineen ym. (tulee varsinaisesti kyseeseen vasta muiden sähköjen rakennuksen kanssa)
- Pumpun jälkeen suodatin
- Tuloletkun konehuoneen päähän ahtopaineen mukaan säätyvä bensanpaineensäädin
- Paluuletku tankkiin...tarviiko jonkun keruusäiliön tai pumpun kaveriksi?
- Muuta?
- Millaiset letkut ja liittimet kannattais olla?
Olenko nyt aivan oikeilla linjoilla:
- Esim. JAZin turvatankki peräkonttiin
- Tankista huohotusletku jonnekin auton alle
- Tankin lähistölle bensapinnan alapuolelle pumppu, jonka tuotto vastaa koneen suunniteltuja tehoja
- Pumpulle sähköt releineen ym. (tulee varsinaisesti kyseeseen vasta muiden sähköjen rakennuksen kanssa)
- Pumpun jälkeen suodatin
- Tuloletkun konehuoneen päähän ahtopaineen mukaan säätyvä bensanpaineensäädin
- Paluuletku tankkiin...tarviiko jonkun keruusäiliön tai pumpun kaveriksi?
- Muuta?
- Millaiset letkut ja liittimet kannattais olla?
Kyseessä on siis tuo '75 passatti johon on hankittuna 1.8T 20V AEB. Laillisuuden täyttämiseksi kone on ajatus rakentaa johonkin toiseen (tehottomampaan) lohkoon ja penkittää n.130hv, suljetulla alueellahan voi löylyä olla enemmän.
Syyt turvatankkiin päätymisessä on:
- Kyseiseen automalliin ei tehdastekoista ruiskukoneen tankkia ole olemassa, tai ainakin ne ovat todella harvinaisia (Dasher? Tai joku facelift-typ32 ruiskulla?)
- Turvatankki on ihanan RACE :)
Katuauto kyseessä.
Tankin tai muiden osien ei siis tarvi täyttää mitään kilpa-autoja koskevia sääntöjä. Jazin tankit näyttää olevan verrattain halpoja esim. ATL:n vastaaviin verrattuna.
Syyt turvatankkiin päätymisessä on:
- Kyseiseen automalliin ei tehdastekoista ruiskukoneen tankkia ole olemassa, tai ainakin ne ovat todella harvinaisia (Dasher? Tai joku facelift-typ32 ruiskulla?)
- Turvatankki on ihanan RACE :)
Katuauto kyseessä.
Tankin tai muiden osien ei siis tarvi täyttää mitään kilpa-autoja koskevia sääntöjä. Jazin tankit näyttää olevan verrattain halpoja esim. ATL:n vastaaviin verrattuna.
Itte tein faceliftiin aikoinaan dieselin tankkiin siirtopumpun joka syötti painepumppua. Dieselin tankissa siis lähdöt yläkautta. Mitään kummoisia loiskelevyjähän sielä ei ole. Jos oli vaan vähän pensaa tankissa, piti ajella risteykset nätisti ettei haukannut ilmaa :) Linjat tuli uudet 8mm kupariputkesta. Letkut ja liitokset esim hydrauliletkulla ja liittimillä.
Kuatroon tuleekin nyt sitten erillinen muutaman litran keruusäiliö, kärsiipähän kanttailla kunnolla.
Kuatroon tuleekin nyt sitten erillinen muutaman litran keruusäiliö, kärsiipähän kanttailla kunnolla.
Voisin kanssa harkita siirtopumppua tankkiin, jos se bensa sieltä yläkautta poistuu. Se sitten siirtää varsinaiselle painepumpulle, jonka voi myös pultata jonnekin pohjaan. Just eilen tuli GTI-kakkiksen pumppujen kanssa touhuttua ja siinä on just noin. Tuollainen orggis tankki on yleensä vaan painojakauman kannalta aika hyvässä paikassa, alhaalla siellä takarenkaiden välissä, niin turha mitään race-tankkeja viritellä.
Noissa on orggiksena ihan muoviputkea, halkaisija taitaa olla 8 mm. Toimii ihan hyvin, ei tarvi mitään kupareita viritellä. Liitoksiin esim. 10 bar kestävää kumiletkua (letkuliikkeessä kyllä tietävät kun kysyt) ja samasta paikasta saatavia klemmareita ja ihan hyvä tulee. 16-kakkiksessa on vielä aika isot paineet (n. 5 bar) ja kyllä tuolleen toimii siinäkin ihan hyvin.
Noissa on orggiksena ihan muoviputkea, halkaisija taitaa olla 8 mm. Toimii ihan hyvin, ei tarvi mitään kupareita viritellä. Liitoksiin esim. 10 bar kestävää kumiletkua (letkuliikkeessä kyllä tietävät kun kysyt) ja samasta paikasta saatavia klemmareita ja ihan hyvä tulee. 16-kakkiksessa on vielä aika isot paineet (n. 5 bar) ja kyllä tuolleen toimii siinäkin ihan hyvin.
Viimeksi muokannut Heikki J., 7.9.2009 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kilpuri resepti. Tankki -> suodatin -> siirtopumppu -> kerääjäsäiliö-> korkeapainepumppu-> suodatin-> suutintukki -> paluu kerääjä säiliölle -> paluu tankille.
Kerääjä säiliö min 1.5litr. "pysty" asennossa. Neljä liitosta. Pohjassa 1 liitos korkeapaine pumpulle. 3-4 cm 2 liitosta yläreunasta siirtopumpulta ja paluu tankille. Ylin paluu konehuoneesta.
Kerääjä säiliö min 1.5litr. "pysty" asennossa. Neljä liitosta. Pohjassa 1 liitos korkeapaine pumpulle. 3-4 cm 2 liitosta yläreunasta siirtopumpulta ja paluu tankille. Ylin paluu konehuoneesta.
Tuolta ostin oman tankkini. Hinta aika kilpailukykyinen, mikäli JAZiin päädyt.
Itellä tankki tulee takaluukkuun ja lähdöt pohjassa joten ajattelin pärjätä ilman siirtopumppua.
Painepumppu tulee tankin alapuolelle ja tankissa on vieläpä pohjassa syvennys joten luulen (toivon) ettei luulsi hirveästi kauhovan ilmaa ellei sitten tosi tyhjällä tankilla ajele.
Mulla saattais muuten olla jotain AEB-koneen hiluja nurkissa jos tarvitset jotain..
Itellä tankki tulee takaluukkuun ja lähdöt pohjassa joten ajattelin pärjätä ilman siirtopumppua.
Painepumppu tulee tankin alapuolelle ja tankissa on vieläpä pohjassa syvennys joten luulen (toivon) ettei luulsi hirveästi kauhovan ilmaa ellei sitten tosi tyhjällä tankilla ajele.
Mulla saattais muuten olla jotain AEB-koneen hiluja nurkissa jos tarvitset jotain..
Kävin yömyöhällä tarkastamassa tilanteen, kyllä siinä yläkautta on se "otto". Jäishän alkuperäistä tankkia käyttämällä alkuperäinen täyttöaukkokin hyötykäyttöön ja muutenkin säästäis satasen...
Lehtilä: Lähinnä kaasuläpän voisin ostaa talteen, se tuosta omasta möykystä puuttuu.
Lehtilä: Lähinnä kaasuläpän voisin ostaa talteen, se tuosta omasta möykystä puuttuu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa