Bensalinjojen rakentelua ääliöille

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

Bensalinjojen rakentelua ääliöille

ViestiKirjoittaja Petri R. » 7.9.2009 16:40

Kertokaapas viisaammat, mitä tarvitaan ja mitä tulee ottaa huomioon kun alunperin kaasutinmoottoriseen autoon asennetaan turboahdetulle ruiskumoottorille tarvittava polttoainepuoli.

Olenko nyt aivan oikeilla linjoilla:
- Esim. JAZin turvatankki peräkonttiin
- Tankista huohotusletku jonnekin auton alle
- Tankin lähistölle bensapinnan alapuolelle pumppu, jonka tuotto vastaa koneen suunniteltuja tehoja
- Pumpulle sähköt releineen ym. (tulee varsinaisesti kyseeseen vasta muiden sähköjen rakennuksen kanssa)
- Pumpun jälkeen suodatin
- Tuloletkun konehuoneen päähän ahtopaineen mukaan säätyvä bensanpaineensäädin
- Paluuletku tankkiin...tarviiko jonkun keruusäiliön tai pumpun kaveriksi?
- Muuta?
- Millaiset letkut ja liittimet kannattais olla?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.9.2009 16:42

Oletko rakentamassa jonkinsortin kilpa-autoa vai miksi turvatankki? Muutenkin voisit kertoa kohteesta hiukan tarkemmin, niin osaisi antaa vinkkejä oikeanlaisiin osiin :) Nimittäin jos ihan katuautoa ollaan tekemässä niin löytyy kyllä ihan valmiita osia vaikka kakkiksesta :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 7.9.2009 16:59

Kyseessä on siis tuo '75 passatti johon on hankittuna 1.8T 20V AEB. Laillisuuden täyttämiseksi kone on ajatus rakentaa johonkin toiseen (tehottomampaan) lohkoon ja penkittää n.130hv, suljetulla alueellahan voi löylyä olla enemmän.

Syyt turvatankkiin päätymisessä on:
- Kyseiseen automalliin ei tehdastekoista ruiskukoneen tankkia ole olemassa, tai ainakin ne ovat todella harvinaisia (Dasher? Tai joku facelift-typ32 ruiskulla?)
- Turvatankki on ihanan RACE :)

Katuauto kyseessä.

Tankin tai muiden osien ei siis tarvi täyttää mitään kilpa-autoja koskevia sääntöjä. Jazin tankit näyttää olevan verrattain halpoja esim. ATL:n vastaaviin verrattuna.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.9.2009 17:42

Joo JAZ:n tankit on kaiketi ihan hyviä, niillä vaan ei ole FIA:n hyväksyntää niin siksi varmaan vähän halvempia. Jonku Ameriikan kilpahyväksyntä niillä kyllä muistaakseni on.

Minkälainen tankki tuollaisessa Passatissa on? Miten sieltä polttoaine virtaa?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 7.9.2009 18:38

Miten olisi sähköinen siirtopumppu joka ruokkii korkeapainepumppua ?
Siirtopumpun paluu tankkiin kuten kaasarikoneessa ja korkeapainepuolen paluu korkeapainepumpun imupuolelle.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 7.9.2009 18:39

Jaa-a...semmonen muovipönttö se on :D Ei ole nyt tuon parempaa kuvaa, saatikka muistikuvaa miten siellä bensa virtaa. Täytynee selvittää. Ilmeisesti olis mahdollista käyttää tuota sen keruusäiliön kanssa, vai?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 7.9.2009 19:37

Vastaavan ikäisissä golfeissa tankissa on ruiskuversiossa lähtö säiliön alapinnassa ja kaasarimallissa yläpäässä, dieselissä samanlainen kuin ruiskussa

Siirtopumpun laitto olis kai ok jos sellanen vaan mahtuu tankkiin

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 7.9.2009 19:49

Juu toi bensanpaineensäädin sitten jakotukin jälkeen vasta eli periaatteessa paluuletkuun jotta saadaan säädettyä suuttimille oikea paine.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 7.9.2009 20:21

Itte tein faceliftiin aikoinaan dieselin tankkiin siirtopumpun joka syötti painepumppua. Dieselin tankissa siis lähdöt yläkautta. Mitään kummoisia loiskelevyjähän sielä ei ole. Jos oli vaan vähän pensaa tankissa, piti ajella risteykset nätisti ettei haukannut ilmaa :) Linjat tuli uudet 8mm kupariputkesta. Letkut ja liitokset esim hydrauliletkulla ja liittimillä.
Kuatroon tuleekin nyt sitten erillinen muutaman litran keruusäiliö, kärsiipähän kanttailla kunnolla.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.9.2009 21:49

Voisin kanssa harkita siirtopumppua tankkiin, jos se bensa sieltä yläkautta poistuu. Se sitten siirtää varsinaiselle painepumpulle, jonka voi myös pultata jonnekin pohjaan. Just eilen tuli GTI-kakkiksen pumppujen kanssa touhuttua ja siinä on just noin. Tuollainen orggis tankki on yleensä vaan painojakauman kannalta aika hyvässä paikassa, alhaalla siellä takarenkaiden välissä, niin turha mitään race-tankkeja viritellä.

Noissa on orggiksena ihan muoviputkea, halkaisija taitaa olla 8 mm. Toimii ihan hyvin, ei tarvi mitään kupareita viritellä. Liitoksiin esim. 10 bar kestävää kumiletkua (letkuliikkeessä kyllä tietävät kun kysyt) ja samasta paikasta saatavia klemmareita ja ihan hyvä tulee. 16-kakkiksessa on vielä aika isot paineet (n. 5 bar) ja kyllä tuolleen toimii siinäkin ihan hyvin.
Viimeksi muokannut Heikki J., 7.9.2009 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 7.9.2009 21:50

Kilpuri resepti. Tankki -> suodatin -> siirtopumppu -> kerääjäsäiliö-> korkeapainepumppu-> suodatin-> suutintukki -> paluu kerääjä säiliölle -> paluu tankille.

Kerääjä säiliö min 1.5litr. "pysty" asennossa. Neljä liitosta. Pohjassa 1 liitos korkeapaine pumpulle. 3-4 cm 2 liitosta yläreunasta siirtopumpulta ja paluu tankille. Ylin paluu konehuoneesta.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 7.9.2009 22:01

Tuolta ostin oman tankkini. Hinta aika kilpailukykyinen, mikäli JAZiin päädyt.

Itellä tankki tulee takaluukkuun ja lähdöt pohjassa joten ajattelin pärjätä ilman siirtopumppua.
Painepumppu tulee tankin alapuolelle ja tankissa on vieläpä pohjassa syvennys joten luulen (toivon) ettei luulsi hirveästi kauhovan ilmaa ellei sitten tosi tyhjällä tankilla ajele.

Mulla saattais muuten olla jotain AEB-koneen hiluja nurkissa jos tarvitset jotain..

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.9.2009 15:45

Kävin yömyöhällä tarkastamassa tilanteen, kyllä siinä yläkautta on se "otto". Jäishän alkuperäistä tankkia käyttämällä alkuperäinen täyttöaukkokin hyötykäyttöön ja muutenkin säästäis satasen...

Lehtilä: Lähinnä kaasuläpän voisin ostaa talteen, se tuosta omasta möykystä puuttuu.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.9.2009 18:43

Miten tulee letkulähdöt kiinni? Esim. kakkiksessa on sellainen vajaa 10cm pyöreä reikä johon siirtopumppu ja tasopinta-anturi tulee sellaisella isolla muovimutterilla kiinni.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.9.2009 21:54

Pyöreä lätkä on tässäkin, kiinnitys ei vaan ole se sama XXXL-mehutörpön korkki, johon oon kakkiksissa tutustunut :) Pitää ottaa parempi kuva kun käy tallilla...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.9.2009 19:04

No nyt ois kuva tankista: kliks


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa