110 AFN passat jako remmi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

110 AFN passat jako remmi

ViestiKirjoittaja make72 » 6.11.2006 7:32

Olisko jossain kuvia mitä pitää purkaa ku vaihtaa remmin?
Osa meinaa että puskuri on otettava pois ja osa on erimieltä.
Eilen kurkin noita remmejä, että melko ahtaannnäköstä on, tuossa on ilmastointi laite hankaloittamassa hommaa entisestään.
Motonetissä näky olevan jakopää satsi 104€ sisältää remmin + rullat(Gates+SKF), tekeeköhän noilla mitään tai onko yhtä kestäviä kuin muutkin.
Auto on vuosimallia 99 110heppanen tdi

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 6.11.2006 11:15

Itellä 90kaakkinen ALH. Noilla ohjeilla tein viimeksi: http://pics.tdiclub.com/pdf/a4timingbelt.pdf

Merkkiliikkeestä hain:
Alipainepumpun tiiviste 038 145 345
Värinänvaimentimen pultti 4kpl N 903 396 01
Moottorinkiinnike - moottorinkannatin pultti 2kpl N 102 096 03
Moottorinkiinnike - runko pultti 2kpl N 905 906 02
Ruiskupumpun vetopyörän säätöpultti 3kpl N 903 285 04 (näillä kun korvaa vanhat niin ei tarvitse enää vaihtaa ikinä)

Motonet hilut (excelistä, joten hinnat saattavat olla vanhoja):
Vesipumppu SDi/TDi-1,9 50/66/81kW 30-9600 39,90 €
Jakohihna TDi-1,9 66kW vm01 AGR/ALH/ANU-moott 25-6172 39,50 €
Kiristin Ø68mm (ei ALH-66kW jos automaattiv eikä ASV-81kW) 25-6066 49,90 €
Ohjain-3 Ø80mm 25-6035 42,50 €
Ohjain-2 Ø29mm jos 29mm ohut (?ylempi?) 25-6068 24,50 €
Ohjain-1 Ø29mm jos 47mm syvä (?alempi?) 25-6051 25,90 €

Erikoistyökaluja mitä muistaakseni tarttee:
6mm poranterä
6mm levy nokan lukitsemiseen (pitää ottaa vaihdelaatikon päästä päätypukki (?) pois, jotta suoran levyn saa paikoilleen - bilteman setti ei käy tähän hommaan)
kiristimen vääntämiseen sopiva rälläkkäavain tai lähes 90 asteen kulmalla olevat lukkorengaspihdit
työkalu, jolla pitää nokan hihnapyörää kiinni pulttia avatessa/sulkiessa ja lopuksi koneen pyörittämiseen ettei mikään ole mennyt pieleen ja ole väärässä vaiheessa.
nivelvarsi ehdoton tuohon venakopan pulttien avaamiseen

Nyt on ajeltu noin 76tkm ko. hiluilla ja hyvin toimii. Tuossa hihnasydeemi on siis 90tkm vaihtovälille eli ainakin itselläni alkuperäiseen verrattuna päivitetty malli.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 6.11.2006 12:03

Mun mielestä ei tartte koneen korvakoihin koskea, tässä on kone pitkittäin.
Entinen Seatti tais vaatia koneen korvakon irrotuksen.
Pumpussa ei ole säädettävää pyörää, säätö tapahtuu pumppua kääntelemällä.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 6.11.2006 12:04

Noilla ohjeilla tein viimeksi: http://pics.tdiclub.com/pdf/a4timingbelt.pdf

Ainoa vaan, että Passatissa on kone pitkittäin, joten noiden kuvien mukaan ei oikein... Varsinainen remmin vaihto voisikin mennä, en tiedä.
Passatissa keula vedetään huoltoasentoon niin mahtuu hihnan vaihtamaan, siinäkin saa hetken tehdä töitä ennen kuin se on siinä asennossa.
Mä en nyt valitettavasti muista ulkoa mitä kaikkea pitää tehdä, että keulan saa huoltoasentoon.
Ainakin etupyöränkoteloista irroitellaan puskurin ulkokuorta paikallaan pitävät ruuvit, samaten etuvilkut pois ja niiden alta ruuvit auki. Maski irti? Lampunpesurit irti (tai siis vain ne osat jotka näkyy auton ulkopuolelle ja pesurin letkutkin piti vissiin irroittaa.
Sitten vaan puskurin ulkokuori irti ja metallipuskuri paljastuu. Siihen pitäisi tehdä kaksi 30cm pätkää kierretangosta jonka kokoa en muista (M6 tai M8). Ensin kierretään puskurin molemmilta puolilta yksi kiinnityspultti pois ja nuo kierretangot tilalle, jonka jälkeen voi irroittaa loputkin ruuvit ja vetää keulan huoltoasentoon.
Toki myös konepellin avausmekanismi, vaijeri ym. ruuvit pitää irroittaa kun keula lopulta vedetään ulos.
Noin jotakuinkin se menee...

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 6.11.2006 12:59

Aika savotalta kuulostaa, pitää hunttailla josko tuota kehtais alkaa tekemään.
Pitää säädellä nyt alkuun ennakko kohilleen ja kattoa miten vaikuttaa käyntiin lähtöön, 15000km olis remelin vaihtoon matkaa.
Toisaalta ihmisethän nuita vaihtaa liikkessäkin :)

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 6.11.2006 13:24

Katos prkl, en huomannu, että paskatista kyse. No sitten ei tartte korvakkeiden kanssa pelleillä. Luultavasti jakopään osat kuitenkin samat (asian tietävä vahvistakoon).

Haynes on ihan toimiva opas yleensä...

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 7.11.2006 9:37

Ei tuo keulan "purku" kovin paha rasti ole... esim. tuossa kuvien ja englannin kera hihnanvaihtoa 1.8T koneeseen (keulan huoltoasentoon saattaminen menee tämän kaavan mukaan TDI:ssäkin, hihnojen+muiden hilujen vaihto sitten vaikka tuon TDIclubin ohjeen mukaan)
http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=167704

Edit: Täydennetääs linkkilistaa tämän foorumin aiemmalla viestillä, josta löytyy ohje suomeksi ja jossa huomioidaan myös jenkkiohjeesta puuttuva "pohjapanssari"
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... toasentoon

vagiiri
-
Viestit: 41
Liittynyt: 7.5.2006 14:01

ViestiKirjoittaja vagiiri » 7.11.2006 14:28

Jakopään remontti onnistuu kyllä keulaa purkamattakin, mutta on ahdasta ja hankalaa. Ajallisesti tuolla ei ole suurta merkitystä kumminko tekee, noin niinkun kokonaisuutta ajatellen. Toisessa aika menee puskurin irroittamiseen, toisessa parin ahtaassa paikassa olevan pultin kanssa tappeluun. Joskus jos on ennenkin keulan pudottanut pois tai on hyvät ohjeet ja kaikki kiinnityspisteet löytyy ja homma sujuu muutenkin kettuilematta niin alle tuntiin sen pitäis onnistua. Puoleen tuntiin noita tehtiin eräässä autohuollossa missä olin ennen töissä.

Tuohon itse keulan purkuun ei pitäisi muistaakseni tarvita mitään erikoisempia työkaluja eli ihan hylsy satsilla, pihdeillä ja ruuvarilla onnistuu. Huomattavasti mukavempi on hihna vaihtaa jos kehtaa tuon tehdä ja silloin ei ole niin tarkka esim. kiintoavaimien ja vääntimien muodon ja koon suhteen. Jos puskin paikoillaan niin sinne väliin ei ihan minkämallinen tahansa avain enää sovikaan tai sitten ei mahdu kääntämmään sitä.

Joskus pojat kokeili tuolla entisellä työpaikalla molempia tapoja niin ajallisesti ei tosiaan juuri eroa. Toisessa tapauksessa vaan sitä aikaa tuhraantuu kaikkeen muuhun kun jakoremontin edistymiseen... ei tahdo ahtaassa saada avaimia pultin päähän asettumaan ja sitä ennen pitää etsiä työkalut mitkä yleenäkin käy tähän hommaan, irvistelyä, noitumista, käsien laastarointia, parit tupakat palaa enemmän, akrobaattisten asentojen haeskelua keulan päällä että pääsee kunnolla/voimalla vääntämään pultteja auki yms..

Itse ainakin ottaisin keulan auki ihan suosiolla niin huomattavasti vähemmillä herneillä selviää koko revohkasta... ai niin ja sitä puskintahan ei ole pakko repiä kokonaan irti ja kantaa naapuriin asti vaan siihen lattialle voi laittaa jonkinlaiset korokkeet minkä päälle puskimen saa lepäämään, eli tavallaan vaan kiskaista ~30cm irti keulasta.. niin ei tarvitse niitä piuhoja ja letkuja alkaa irroittelemaan.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 7.11.2006 15:22

Näyttäs että tuo puskurin/keulan purkukaan ei vaadi nesteiden puottamista pois.
Se nesteitten kans läträäminen jotenki ahistaa, hiljattain joutunu 2 kertaa loki lämppärin vaihtaan
Viimeksi muokannut make72, 7.11.2006 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

virtanen
-
Viestit: 69
Liittynyt: 3.6.2005 13:04

ViestiKirjoittaja virtanen » 7.11.2006 16:45

Vesipumppu on hyvä vaihtaa samalla, joten taas läträtään...

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 7.11.2006 16:49

:)

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 10.11.2006 20:09

AFN koneessa ei tarvi vesipumppua vaihtaa jos ei vuoda. Pumppu ei pyöri jakoremillä.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 10.11.2006 23:16

Mutta kun siinä joutuu anyway repimään sen moniurahihnan pois, niin samalla vaihtaa vesipumpun, moniurahihnan ja vielä termostaatinkin kun ne vedet valuu enimmäkseen kuitenkin pois.
Että se ottaa sitten päähän kun et vaihda jotain kympin osaa joka alkaa parin tuhannen kilsan päästä prakaamaan ja joudut repimään paikat auki taas tai puntaroimaan kehtaisko sillä sen 90tkm taas lujauttaa.
T: Kokemuksista viisastuu...

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 12.11.2006 9:47

vagiiri kirjoitti:Tuohon itse keulan purkuun ei pitäisi muistaakseni tarvita mitään erikoisempia työkaluja eli ihan hylsy satsilla, pihdeillä ja ruuvarilla onnistuu.



Puskurin ruuvit on muistaakseni torx-tyyppisiä. Oisko ollu Alfamerin korjausopas, jossa neuvottiin tekemään kierretangosta 'kiskot' tolle puskurille. Tulevat muistaakseni joittenkin kiinnitys pulttien paikalle.

Korjatkaa, kellä on tarkempaa tietoa. Mun muisti nyt ei muutenkaan oo maailman pisin.

JF
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.7.2003 8:54

ViestiKirjoittaja JF » 12.11.2006 9:56

Puskurin irroituksessa tarvitsee torx-avainta. "Kiskoiksi" kelpaavat mahdollisimman pitkät M8-ruuvit joiden varassa sitten keulapalaa saadaan liu'utettua eteenpäin.

Mutta kun siinä joutuu anyway repimään sen moniurahihnan pois, niin samalla vaihtaa vesipumpun, moniurahihnan ja vielä termostaatinkin kun ne vedet valuu enimmäkseen kuitenkin pois

Miksi ne valuvat pois, mitään letkuja ei tarvitse irroittaa. Kyllä taidetaan puhua yli satasen osista mikäli laadukkailla korvataan nuo listaamasi palikat. Kukin tietysti tyylillään mutta tuo vesipumppu kuitenkin kestää useamman hihnanvaihtovälin.
Viimeksi muokannut JF, 13.11.2006 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 13.11.2006 9:33

5. Remmi on seuraava, kuinkahan monta remmiä tuo kone kestänee jos ei mitään "kilahduksia" satu? (mikä on ennätys)
Öljyä saa muutaman tonnin välein lurauttaa, mutta se voi imeä niin monesta paikkaa ettei se välttämättä meinaa mitään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.12.2006 11:06

Kun tuollaisen jakorempan tekee, niin pitääkö sen jälkeen hihnan kireys ja pumpun ajoitus tarkistuttaa jossain osaavalla pajalla ja erikoislaitteilla? Teetätän tuon rempan hieman pienemmällä pajalla ja mietin vain tuleeko nuo kuntoon ihan automaattisesti vai pitääkö viedä vielä jonnekin muualle. Haynesin kirja vaan kertoili noista tarkastuksista jos itse hihnan vaihtaa. Onko miten kallista tarkistuttaa nuo asiat jossain asiaan vihkiytyneellä diesel pajalla tai Laakkosella?

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 28.12.2006 11:49

Hihnan oikean kireyden näkee kiristinpyörästä. Ajoitus kannattaa (pitää) tarkistaa ja tarvittaessa säätää jakohihnan vaihdon jälkeen. Tarkistus onnistuu vag-comilla ja säätö tarkalta mieheltä/naiselta ihan itsekin.

Kunnolliset ohjeet ja aimo annos tarkkuutta kannattanee olla itse tehtäessä hommassa mukana.

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 28.12.2006 16:11

Onnistuuko tuo ruiskutuksen ajoituksen tarkastaminen rekisteröimättömällä versiolla?
Remmi on vaihdettu ja käyntiinlähtö huononi varsinkin kylmänä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.12.2006 16:40

onnistuu

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 3.1.2007 23:38

Nyt on jakoremppa teetetty. 370€ osineen, oujee. Jäikös jakopäästä joku rulla vaihtamatta vai onko siinä vain tarpeen vaihtaakin se kiristin ja metallinen ohjuri rulla? Mielestäni siihen ei muuta vaihdettu... Erikoinen rulla tuo hihnan selkäpuolen metallinen "tappi".

Hihnat oli Contia ja kiristin joku "Made in Canada". Sama teksti luki tosin orkkis VW-osassakin eli varmaan samalta tehtaalta?

Uusi vesimpumppu ja moniurahihnat vaihtuivat myös. Oli jo välystä vanhassa pumpussa havaittavissa. Oli ilmeisen inhottava homma vaihtaa, tai niin asentaja ainakin totesi.

Kaikki tuntus toimivan niinkuin pitääkin. Kannattasko tota jakopäätä vilkuilla aina sillon tällön? Millä se koppa on kiinni muuta kuin noilla jousilla? Nähny äskettäin jotain sulaneen näköisiä remminselkiä täällä foorumilla. Onko AFN- koneisessa pelkoa moisesta? Pitäs mennä katsastukseen nyt huudattaan tota... Kerran kuullut ohimennen ja aika pahalta se kuulosti, eikä mitään edes hajonnut.

Täytys varmaan saada joku vag-com heebo toi ajoitus tarkistamaan. Kannattaako ennen katsastusta hoitaa, vai onko merkitystä?

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 4.1.2007 11:00

Hihnan kunnon tarkastaminen silmämääräisesti on n.5.min homma. Aukaiset vaan ne päällimmäiset jouset siitä hihnan muovisuojasta ensin. Sen jälkeen kun raotat varovaisesti muovisuojaa auki niin näet jo tarpeeksi hyvin tuon hihnan kunnon. Taskulamppu on myös hyvä olla tuossa hommassa.

By the way: Se sulanut hihna oli mun passatissa ja homma on nyt jäissä kun kukaan korjaamo ei suostu korjaamaan väliakselia/sen puslia ja mäkin olen tällä hetkellä ulkomailla.

CasipariCat
-
Viestit: 64
Liittynyt: 9.9.2003 16:19

ViestiKirjoittaja CasipariCat » 5.1.2007 17:51

Eipä tuossa AFN:ssä taida olla enempää rullia mistä isommin tarvis huolehtia.
Yks mikä tulee mieleen on kampiakselin pään pultti jonka omaani ainakin vaihdoin, en kyllä tiedä onko näissä ollut sen kanssa ongelmia, mutta yhden konerikon tuon pultin takia kokeneena (vanhempi 1.6td kone) vaihdoin senkin
hihnarempan yhteydessä.

Vähän tuohon Patun tapaukseen:
On se kumma homma se apuakselin laakerointi jos se vieläkin on niin surkea
kuin vanhemmissakin koneissa. Vaikkakin eikö se tuokin lohko ole melkein samalla muotilla kun -70 luvun koneissa. Muutamia vähän reilummin ajettuja koneita levällään nähneenä kaikissa ollut tosi huonossa hapessa nuo väliakselin
laakerit. Se taaempi laakeri saa vielä ainakin vanhemmissa koneissa
ensimmäisenä öljyn pumpulta ja siinä jos laakeri on huono, öljynpainetta katoaa heti ensimmäiseen laakeriin.

Aika iso työ vaihtaa noi apuakselin laakerit vaikkakin ainakin etummaisen ilmeisesti voisi vaihtaa kone paikallaan, Passatista kun voi purkaa koko keulan eestä pois.

Ihme kuitenkin ettei itselläni ainakaan noiden takia varsinaista ongelmaa ole ollut vaikka laakeriliuskoista on puuttunut isoja paloja .

Karvinen
-
Viestit: 175
Liittynyt: 7.2.2005 12:34

ViestiKirjoittaja Karvinen » 12.2.2007 9:09

Hihnat oli Contia ja kiristin joku "Made in Canada". Sama teksti luki tosin orkkis VW-osassakin eli varmaan samalta tehtaalta?


Samalta Kanadalaiselta tehtaalta tulee "alkuperäiset" sekä "tarvikkeet".
Erinäköisiin paketteihin pakattuina.

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

AJM koneen remmin vaihto

ViestiKirjoittaja Marko T » 14.3.2007 10:24

Eli millasia hintoja on tullut itse vaihdettuna ja korjaamolla vaihdettuina? Että pääseekö hyville tunti palkoille? Tuota kiirettä riittää sen verran. Olis täysvaihto edessä kun ei tietoa mitä osia on viimeksi vaihdettu. Koneena siis tuo 85kw dieseli.

Roni-
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.11.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Roni- » 27.8.2009 18:49

Onko kenelläkään tietoa miten kampiakseli lukitaan hihnanvaihdon yhteydessä automaattivaihteisessa AFN:ssä?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 27.8.2009 19:20

miksi se tarvii lukita? näkeehän sen onko se liikkunut vai ei.
ikinä en ole itse ainakaan lukinnut kampuraa

Roni-
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.11.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Roni- » 27.8.2009 19:38

miksi se tarvii lukita?


Eikö se akselin pään pultti ole helpompi irrottaa kun akseli on lukittu? Sori tyhmät kysymykset kun en ole ennen tällaista remonttia vielä tehnyt.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 27.8.2009 21:18

Sivuhuomiona, itselle tuli hintaa 285€ liikkeessä, hihna ja kiristin.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 27.8.2009 21:47

eipä sitä kunkku pulttia tarvii irrottaa vaan siellä on 4 pientä kuuskoloa joilla se purkaantuu.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 1.9.2009 20:30

Juu, se kampiakselilla oleva moniurahihnan pyörä vaan irroitetaan ja alaratas jää paikoilleen.

Kampuraa ei tartte lukita, sen näkee sitten merkistä onko kohdallaan.

Nokka ja pumppu lukitaan vaan ja niihinkin käy kotikutoiset vehkeet.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 7.1.2014 1:03

Itse en ole kahdella vaihtokerralla nokkaakaan edes lukinnut, vain merkannut kohdat erittäin hyvin. D-pumppu täytyy lukita, se nitkahtaa hiukan nimimerkillä kokemusta on.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 7.1.2014 5:15

Itse sutaissut aina tussilla viivat kaikkiin pyöriin/taustoihin merkeiksi. Hihna pois ja uutta tilalle varmistaen että samasta suunnasta katsoessa tussi-merkit ovat edelleen kohdillaan. Mitään ei tarvitse lukita ja varmasti osuu hampaat kohdilleen kun hyvät merkit laittaa :)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.1.2014 10:05

Tussimerkeillä ajoitusta on hankala saada prikulleen kohdalleen. Tämä saattaa vaikuttaa negatiivisesti esim. kulutukseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 4 vierailijaa