Kannentiivistekkö mennyt ? Tietäjät apua tarvitaan

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

parveke
-
Viestit: 162
Liittynyt: 29.8.2004 4:38

Kannentiivistekkö mennyt ? Tietäjät apua tarvitaan

ViestiKirjoittaja parveke » 24.8.2009 0:12

Eli 1.8t AEB kone A4 kyseessä. Ei muuta vikaa (ei tehoja hukassa) mutta venakopan tiivisteen välistä tiristää aavistuksen öljyä ja tuntuisi niinkuin keräisi painetta paisuntasäiliöön. Öljyt näyttäisivät öljyiltä ja "vedet" punaisilta. Mistä vuotaa ja mikä ? Venakoppahan voi vuotaa itsekseenkin, mutta painetta kerää paisuntasäiliöön kuitenkin.

Minkähintaista arviolta on vaihdattaa ko. kilkkeet ?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.8.2009 0:18

Jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä pitääkin olla painetta, paineistetun nesteen kiehumispiste kun on korkeampi.

Venttiilikopan tiivisteen välistä vuotaminen ei liity kannentiivisteeseen millään tavalla.

parveke
-
Viestit: 162
Liittynyt: 29.8.2004 4:38

niin mutta...

ViestiKirjoittaja parveke » 24.8.2009 0:44

Toki jäähdytysjärjestelmässä on painetta, mutta kun nyt vaan tuntuu että sitä on hieman liikaa. Onko mitään helpohkoa konstia tutkia tuota epäiltyä kannentiivistevuotoa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.8.2009 9:53

Öö,jos venttiilikopan tiiviste vuotaa niin miksi pitäis kannentiiviste tsekata?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.8.2009 12:31

Jäähdytysjärjestelmässä on kuumalla koneella niin paljon painetta, että paisuntasäiliön korkin avaaminen ei ole kovinkaan fiksu teko (tulee paineet ja kuumat höyryt käsille, naamalle ja jokapuolelle). Siellä on siis oikeasti TODELLA paljon painetta.

Ja yhä: venttiilikopan tiivisteen öljyvuoto korjaantuu venttiilikopan tiivisteen vaihdolla. Venttiilikopan ja sylinterinkannen tiivisteet on kaksi täysin eri osaa eri paikoissa, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Sulla ei siis todennäköisesti ole siinä autossa muuta vikaa, kuin mehivä venakopan tiiviste, joka näissä on enemmän ominaisuus, kuin vika. Osa maksaa ehkä jopa reilun kympin, tarvikkeena voi saada halvallakin. Vaihtotyö 30-60 euroa, riippuen firmasta, joka tekee.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 24.8.2009 15:25

"vedet" punaisilta


Audeissa käytetään punaista jäähdytysnestettä.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 24.8.2009 15:59

Jarruvalopolttimo rikki, siitä valunut punaista väriä jäähdytysjärjestelmään? :S

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.8.2009 19:08

"Jarruvalopolttimo rikki, siitä valunut punaista väriä jäähdytysjärjestelmään? :S"

Oliks viel muuta?

Kaikki ei ole seppiä syntyessään.

Venakopan tiiviste vaihtoon ei siinä sen kummempaa :)

parveke
-
Viestit: 162
Liittynyt: 29.8.2004 4:38

huoh...

ViestiKirjoittaja parveke » 24.8.2009 21:33

Kyllä, tiedän että jäähdyttimen nesteen kuuluu olla punaista ja öljyjen ruskeaa/myöhemmin mustaa. Jarruvalot tähän tuskin kovin oleellisesti liittyvät. En nyt varmaankaan ilmaissut taaskaan itseäni riittävän selkeästi.

Kyllä jäähdytysjärjestelmässä kuuluu olla paljon painetta koneen ollessa kuuma. Nyt vaan tuntuu siltä niinkuin painetta olisi _todella_ paljon. Niin ja tiedän ettei venakoppa tiivisteineen liity nyt tähän mitenkään, kunhan mainitsin ainoan silminhavaittavan "vian" joka sekin on vain juuri ja juuri havaittavissa. Eli öljyt ja vedet eivät ole sekaisin mutta painetta piisaa riittävästi jäähdytysjärjestelmässä. Äkkiseltään en keksinyt muuta kun tuon kannentiivisteen, mutta kaippa se on kunnossa. Vikahan ilmeni alunperin koneen sammuttamisen jälkeisellä suhinalla joka tulee paisuntasäiliöstä. Voihan tuo korkkikin olla rikki, mutta silloinhan siellä ei nimenomaan olisi painetta.

Miten oireilee auto jossa kannentiiviste mennyt / kansi halki ?
Tehot katoaa ja vedet ja öljyt sekaisin ja kuplintaa paisuntasäiliössä ?

Bluevw
-
Viestit: 115
Liittynyt: 24.7.2003 7:41

ViestiKirjoittaja Bluevw » 24.8.2009 22:35

Kylmä kone, korkki auki ja käyntiin. Tarkkaile tunkeeko kuplia säiliöön/alkaako välitön vedenpaisumus.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.8.2009 12:14

Voihan tuo korkkikin olla rikki, mutta silloinhan siellä ei nimenomaan olisi painetta.


Jos korkki vuotaa niin vähän, että se sammuttamisen jälkeen vain vähän suhisee, tekeytyy järjestelmään kyllä silti vielä kova paine. Ja kyllä se paine tosiaan on niin kova, että kuumalla koneella korkin avatessa lähtee melkeinpä korkki käsistä ja tulee höyryt ja nesteet silmille. Sen takia sitä ei kuumalla koneella saisi mennä avaamaankaan.

Kokeile tuota edellistä vinkkiä, jos paisarissa ei ilmene mitään outoa normaalin nesteen virtauksen lisäksi (kuplia, pulputusta, "välitön vedenpaisumus" kuten edellä mainittiin..), niin on kansipahvi täysin ehjä.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 26.8.2009 19:46

onko jäähdytysnestettä hävinnyt?lämmöt nousseet ajossa,tai lämpömittari heijannut?

makkula
-
Viestit: 10
Liittynyt: 15.5.2009 14:33

ViestiKirjoittaja makkula » 27.8.2009 12:12

haistamalla paisunta säiliöön huomaa onko kansipahvi korkannut.
jos haisee pakokaasu on kansipahvi mennyt ja samalla huomaa siittä että on sitä nestettä hävinnyt.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 29.8.2009 21:52

Myös ilmastoinnista kuuluu suhinaa sammutettaessa.. Ja voihan se korkki olla rikki niin ettei se päästäkkään ylimääräisiä paineita pois, eikö siellä kuulu olla n.1bar paine.

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

ViestiKirjoittaja golf20 » 2.9.2009 8:27

1bar = n. suunnilleen ilmakehän paine. Joten on siellä varmaan yli 1bar painetta :)

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 2.9.2009 10:30

Kerran sitä sitten nussitaan pilkkua niin sanotaan sitten että siellä jäähdytyshärjestelmässä on 1.bar ylipainetta. Painemittarillahan ei näe ilmanpainetta, joten tähän oli aivan turha tarttua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 9 vierailijaa