Joo, tulipa sitten tehtyä semmoinen virhe että pesin autoni moottoritilan (ilmeisesti) liian huolettomasti (ihan vaan vesiletkulla. oli niin mahdottomasti roskaa ja hiekkaa konehuone täysi). Nyt tekee sit sitä, että kylmällä koneella ei tahdo toimia. Lähtee hyvin käyntiin, kaasuun ei tarvi koskea.
Tyhjäkäynti kuulostaa ihan hyvältä, jonkun verran valkoista savua pukkaa pakoputkesta. Mut jos kaasua polkasee, niin tahtoo yskiä sitten. Liekö saa liikaa bensaa tai alkaa käymään kolmella pytyllä. Ja liikkeelle lähtö on myös aika vaikeaa, pitää ihan minimikaasulla hilata kierrokset ylös ja sit luistattaa kovasti kytkintä. Muuten sammuu siihen. Tai sitten odotella 5 minsaa tyhjäkäynnillä, että kone lämpeäs vähän.
Sit kun kone on lämmennyt, niin sit toimii taas. Tosin en tiiä onko silloinkaan kaikki ihan kunnossa, mut vastaa kaasuun jo hyvin silloin. Bensan kulutus on ollut kyl aika reipas, neljännestankki mennyt sadan kilometrin matkalla (jos tuo mittari on yhtään lineaarinen).
Auto on -87 golf mk2 1.6
Kertokaas minkä tuosta hajoitin, tai mistä kiikastais. Ei kuitenkaan ole ihan budjektia alkaa joka sähköosaa vaihtamaan tuohon, joten kokemus näistä on nyt plussaa.
Hieman toki tuossa oon googletellut ja haeskellut myös tältä foorumilta infoa. Jäähdytysveden lämpöanturia monesti on tarjottu syyksi, mut en tiedä onko se tässä tapauksessa sit syypää. Tuossa latasin Haynesin opas kirjan tuon malliselle autolle ja siellä mainittiin, että kylmällä koneella resistanssin pitäisi olla nollassa ja niin se onkin. Voisko se silti olla rikki vai olisko tuo saanut kosteutta jonnekkin herkkään paikkaan?
Tuossa virranjakajan kannen ja pyörijän vaihdoin, auttoi tilannetta pienen hitusen. Mut ei paljoa (tosin vanha virranjakajan kansi olikin aika huonossa hapessa jo). Koneelle on remppa tehty vuoden sisään, että pitäisi olla toimiva peli kyl, mut jokin nyt sit ei tykännyt hyvää. Ja toimi täysin ennen tätä pesua. Vinkkejä otetaan ilomielin vastaan.
Moottori käy huonosti kylmänä, pesun jälkeen (kunnossa)
Valvoja: ffp jäsenet
Moottori käy huonosti kylmänä, pesun jälkeen (kunnossa)
Viimeksi muokannut migge77, 6.9.2009 20:01. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla tehnyt kostealla vähän samaa. Paineilmalla virranjakajasta Hall-anturi puhtaaksi niin auttoi joskus.
Nyt uudet virranjakajan stefa, tulpat, pyörijä ja kansi niin ei vielä osaa sanoa paraniko pysyvästi kun teki niin harvoin...
Ehkä tulpan/puolan/jakajan johdot? Tai siitä sadekourusta sytytyksen pääteaste ja sen johdotus?
Saatko käsiisi ajoituslamppua? Sillä näkisi jos joku sylinteri jäisi ilman kipinää.
Nyt uudet virranjakajan stefa, tulpat, pyörijä ja kansi niin ei vielä osaa sanoa paraniko pysyvästi kun teki niin harvoin...
Ehkä tulpan/puolan/jakajan johdot? Tai siitä sadekourusta sytytyksen pääteaste ja sen johdotus?
Saatko käsiisi ajoituslamppua? Sillä näkisi jos joku sylinteri jäisi ilman kipinää.
Tarkoitatko tuon Hall-anturin putsaamisella sitä liitintä vai pitääkö virranjakajaa kovastikkin purkaa? Sen liittimen kävin töiden jälkeen huoltoasemalla putsaamassa paineilmalla. Tuossa muutaman tunnin päästä näkee auttoko miten. Ainakin lähti huoltiksen pihasta oikein nätisti. Saatto tosin keretä jo lämmetäkkin vaikka työpaikalta on siihen 100 metriä vain.
Jos ei auttanut, niin pitää kysellä jos jollain kavereista sattuis olemaan se ajoituslamppu ja jatkaa sillä. Kerron sit illalla miten kävi.
Jos ei auttanut, niin pitää kysellä jos jollain kavereista sattuis olemaan se ajoituslamppu ja jatkaa sillä. Kerron sit illalla miten kävi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vilkasin tulpat päälisin päin, näytti olevan kunnossa (ja en usko muutenkaan et ne olis haljennut. pesin koneen kylmänä ja myös pesun jälkeen annoin auringon vain kuivattaa).
Tuossa vilkasin sen häiriösuojamuovin alle, siinä on semmoinen metalliosa joka on lukkorenkaalla kiinni, ei vaan ole niin pieniä lukkorengas pihtejä joilla sen sais pois. Pitää jotain yrittää keksiä.
Tuossa vilkasin sen häiriösuojamuovin alle, siinä on semmoinen metalliosa joka on lukkorenkaalla kiinni, ei vaan ole niin pieniä lukkorengas pihtejä joilla sen sais pois. Pitää jotain yrittää keksiä.
Päivitystä asiaan. Tuossa eräs tuttuni tutki tilannetta ja vaikuttaa siltä, että virranjakajassa oleva alipaine hässäkkä joka säätää ennakkoa ei toimi. Jos hajottamolta hommais toisen virranjakajan ja annan tämän samaisen hepun asentaa sen.
Ens viikon loppupuolella kerron auttoiko asiaa. (jos vaan moinen löytyy paikallisista hajottamoista).
Edit: Saatan tosin ostaa uuden alipainesäätäjän ja pultata sen vanhaan virranjakajaan.
Edit2: Hmm... Tuossa jälleen aukasin virranjakajaa ja herkistelin sitä alipainesäädintä. Nyt siitä kuuluu semmoinen naputus tyhjäkäynnillä (eli tuntuu, että se säätö hakkaa laidasta laitaan, sen myös tuntee sormilla virranjakajasta), en oo varma onko tuota aikasemmin kuulunu. Ei kait ole ihan normaalia toimintaa? Letkusta tuleva imu tuntuis äkkiseltään aika tasaiselta mut kun sen pistää kiinni siihen säätimeen, niin naputus alkaa siitä. Voi toki olla vuoto siinä säätimessä, vedettyään vuotaa sit ja palaa takaisin jolloin imu vetää sen taas... Näin luulisin.. Käynti menee kyl huonoksi kun sen alipaineletkun irroittaa siitä säätimestä.
Ens viikon loppupuolella kerron auttoiko asiaa. (jos vaan moinen löytyy paikallisista hajottamoista).
Edit: Saatan tosin ostaa uuden alipainesäätäjän ja pultata sen vanhaan virranjakajaan.
Edit2: Hmm... Tuossa jälleen aukasin virranjakajaa ja herkistelin sitä alipainesäädintä. Nyt siitä kuuluu semmoinen naputus tyhjäkäynnillä (eli tuntuu, että se säätö hakkaa laidasta laitaan, sen myös tuntee sormilla virranjakajasta), en oo varma onko tuota aikasemmin kuulunu. Ei kait ole ihan normaalia toimintaa? Letkusta tuleva imu tuntuis äkkiseltään aika tasaiselta mut kun sen pistää kiinni siihen säätimeen, niin naputus alkaa siitä. Voi toki olla vuoto siinä säätimessä, vedettyään vuotaa sit ja palaa takaisin jolloin imu vetää sen taas... Näin luulisin.. Käynti menee kyl huonoksi kun sen alipaineletkun irroittaa siitä säätimestä.
Jahas. Vika on saatu korjattua. Tai tuli toinenkin vika ilmeisesti ennekuin saatiin molemmat pois. Jätti kapine tien varteenkin kun kipinä katos totaalisesti. Aikansa kun vaihto osaa löyty syyllinen. Hall-anturi oli sit pimentynyt. Sen jälkeen oli vielä vanha ongelma, että kylmänä ei kunnolla toiminut. No onneksi oli yks osaava kaveri joka osas heti korvakuulolta sanoa, että sytytys oli myöhässä. Se säädettiin korvakuulolta ja nyt toimii oikein hyvin. Karstaa varmaan on koneessa jonkun verran nyt, mut sitä voi sit poltella pois.
Vähän se tuntuu nykivän tasakaasulla. Ei siis tosiaankaan paljon, vaan ihan hitusen. Mut liekö nuo kaasari vehkeet koskaan ookkaan niin tasakäyntisiä (edellinen autoni oli ruiskumallia). Tuo ei kuitenkaan juurikaan häiritse (ja varmaan useimmat ei edes huomaa sitä), niin eipä sille varmaan mitään tarvinne tehdä. Ellei sit pahene tuosta. Mut hyvä näin, liikkuupahan taas.
EDIT: Kyl se vielä näemmä vähän temppuili kun oli ihan kylmäksi päässyt kone. Mut ei niin kovasti kuin aikasemmin. Liekö sit lisäsäätöä tarvis ajoitus. Pitänee harkita ajoituslampun hankkimista...
Vähän se tuntuu nykivän tasakaasulla. Ei siis tosiaankaan paljon, vaan ihan hitusen. Mut liekö nuo kaasari vehkeet koskaan ookkaan niin tasakäyntisiä (edellinen autoni oli ruiskumallia). Tuo ei kuitenkaan juurikaan häiritse (ja varmaan useimmat ei edes huomaa sitä), niin eipä sille varmaan mitään tarvinne tehdä. Ellei sit pahene tuosta. Mut hyvä näin, liikkuupahan taas.
EDIT: Kyl se vielä näemmä vähän temppuili kun oli ihan kylmäksi päässyt kone. Mut ei niin kovasti kuin aikasemmin. Liekö sit lisäsäätöä tarvis ajoitus. Pitänee harkita ajoituslampun hankkimista...
Jahas. Ajoitus saatu lampulla kuntoon ja autoon tuli niinkin mukava asia kuin alaväännöt (no sen verran mitä noissa moottoreissa muutenkaan on), ne puuttu aikasemmin. Ja kohtuu mukavasti toimii nyt. Kylmällä moottorilla kyllä yskii jos antaa liikaa kaasua, mut kun ihan pintakaasulla ajelee pari kilsaa, niin sit toimii. Pitää nyt kattoa, onko kulutus mimmoinen, jos ei oo paha, niin saa jäädä tuommoiseksi.
Noh, nyt on oikeastaan yks ongelma minkä tahtoisin ratkaista vielä. Kun ajoitus väännettiin oikeaksi, niin tuossa nousi tyhjäkäynti. Nyt se on semmoinen 1700 kierrosta lämpimällä koneella, kylmällä siinä 1200. Mistäs tuota sais säädettyä?
Tuossa mietin säätää sitä siitä kaasarista, siinä on semmoinen kierretappi joka vastaa siihen ?alipainehässäkkään?. Joka ilmeisesti toimii ryyppynä tai jotain. Kaasarin vasemmalla puolella jokatapauksessa. Mut tuntu olevan niin tiukassa, että ei pyöri sit millään. Vai onkos tuossa jossain muualla se oikea säätö sit? Normi 2e2 pierupurkkihan tuossa.
Noh, nyt on oikeastaan yks ongelma minkä tahtoisin ratkaista vielä. Kun ajoitus väännettiin oikeaksi, niin tuossa nousi tyhjäkäynti. Nyt se on semmoinen 1700 kierrosta lämpimällä koneella, kylmällä siinä 1200. Mistäs tuota sais säädettyä?
Tuossa mietin säätää sitä siitä kaasarista, siinä on semmoinen kierretappi joka vastaa siihen ?alipainehässäkkään?. Joka ilmeisesti toimii ryyppynä tai jotain. Kaasarin vasemmalla puolella jokatapauksessa. Mut tuntu olevan niin tiukassa, että ei pyöri sit millään. Vai onkos tuossa jossain muualla se oikea säätö sit? Normi 2e2 pierupurkkihan tuossa.
Sekin vika on saatu korjattua. Korjausoppaasta löydettiin säätö tuolle. Nyt hurisee 1000 paikkeilla tyhjäkäynti. Tuossa kaasarissa se on vasemmalla puolen takana. Siinä alipaine (taitaa 3/4 alipainesäädin nimellä kulkea) takapuolella on 13 millin pultin kanta, sitä pyörittelemällä sai kierrokset laskemaan.
No, nytpä tuo alkaa olemaan jokseenkin kunnossa. Jossain välissä vois käyttää huoltoasemalla päästömittauksessa tuota ja kattoa, onko siinä seokset kuinka kohdillaan.
No, nytpä tuo alkaa olemaan jokseenkin kunnossa. Jossain välissä vois käyttää huoltoasemalla päästömittauksessa tuota ja kattoa, onko siinä seokset kuinka kohdillaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa