Ostin pari päivää sitten Passat 1.8T Variantin vuosimallia -99 ja siihen on asennettu merkkiliikkeessä jälkeen päin (ilmeisesti) Volkkarin alkuperäinen vakionopeudensäädin. Edellisen omistajan mukaan vilkkuviiksi oli vaihdettu ja mahdollisesti joku softamuutos tehty että sen sai käyttöön. Mittaristoonkin syttyy vakkarin valo kun vakkarin laittaa päälle.
Ongelma on nyt se, että vakkari toimii vain jossain 135+ km/h nopeudessa normaalisti. Jos esimerkiksi ajaa 80 km/h ja laittaa vakkarin päälle, niin auto alkaa kiihdytellä ja löysätä jatkuvasti 80-90 km/h väliä. Eli vauhti putoaa aina 80 km/h, sitten lämä automaattisesti tiskiin ja 90 km/h:ssa löysää taas kaasun kokonaan pois kunnes ollaan jälleen 80 km/h:ssa. Olivat siellä merkkiliikkeessä todenneet edelliselle omistajalle, että auton tämänhetkinen mittaristo antaa vakkarille vaihtuvaa signaalia ja mittaristo pitäisi vaihtaa (töineen 2000€). No minä en noita merkkiliikkeiden rahastajia noin vain usko, vaan kysynkin täältä että onko kukaan törmännyt vastaavaan? Hakua käyttämällä löysin juttua, että dieseliin ja bensaan olisi vakkarista eri versiot olemassa ja ne kytkettäisi eri tavalla? Voiko olla että tuossa onkin dieselin vakkari ja/tai se on vaan väärin asennettu tai voiko ohjelmoinnin ryssiä niin että se aiheuttaisi tuollaista? Miten voin varmistua että vakkari on oikeanlainen ja että se on oikein kytketty (löytyykö jostain esim. kuvia)?
Passat 1.8T vakionopeudensäädin ei toimi kunnolla
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 9.6.2008 18:00
Ei voi olla väärin kytketty, koska toimii ylipäätään.
Ko ongelma johtuu nopeussignaalin häiriöistä. Nopeusanturin signaali menee mittaristoon, joka taas jakaa sitä eteenpäin muille sitä tarvitseville, kuten moottorin ohjainlaitteelle.
Syitä voi olla moniakin, esimerkkinä ohjainlaitteen rasiassa olevien liitinten hapettuminen. Varsinkin tätä on syytä epäillä, jos autossa on joskus ollut vesivahinko johtuen sadekaukalon täyttymisestä.
Bensa ja diesel-malleissa on eri vak.nop.sarja, koska kytkennät on erilaiset, itse viiksi on täysin sama.
Ko ongelma johtuu nopeussignaalin häiriöistä. Nopeusanturin signaali menee mittaristoon, joka taas jakaa sitä eteenpäin muille sitä tarvitseville, kuten moottorin ohjainlaitteelle.
Syitä voi olla moniakin, esimerkkinä ohjainlaitteen rasiassa olevien liitinten hapettuminen. Varsinkin tätä on syytä epäillä, jos autossa on joskus ollut vesivahinko johtuen sadekaukalon täyttymisestä.
Bensa ja diesel-malleissa on eri vak.nop.sarja, koska kytkennät on erilaiset, itse viiksi on täysin sama.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 9.6.2008 18:00
Tähän samaan liittyen... nostetaanpa aihetta hieman.
Omassa 3B:ssä (1.8T 1997 Tiptronic) vakionopeussäädin toimii ajoittain ja täältä sekä muualta luetun mukaan vikaa voisi etsiä alipaineletkuista tai jarrupolkimen kytkimestä. Auton viiksi on vaihdettu eikä vag-comilla saatu mitään eteenpäin. Sulakkeet ovat ehjät. Jos alipaineletkut ovat ehjät ja jarrun kytkimet kunnossa, niin jäljelle jää ilmeisesti vain ohjainlaitteen liitinten tarkistus? Jos muuta tulee mieleen niin laittakaa tänne, päivittelen tietoa kun pääsen itse tarkistamaan.
Omassa 3B:ssä (1.8T 1997 Tiptronic) vakionopeussäädin toimii ajoittain ja täältä sekä muualta luetun mukaan vikaa voisi etsiä alipaineletkuista tai jarrupolkimen kytkimestä. Auton viiksi on vaihdettu eikä vag-comilla saatu mitään eteenpäin. Sulakkeet ovat ehjät. Jos alipaineletkut ovat ehjät ja jarrun kytkimet kunnossa, niin jäljelle jää ilmeisesti vain ohjainlaitteen liitinten tarkistus? Jos muuta tulee mieleen niin laittakaa tänne, päivittelen tietoa kun pääsen itse tarkistamaan.
Sama virsi: vakionopeussäädin toimii joskus, yleensä ei. Jos toimii niin silloin toimii normaalisti, pl. mittaristossa ei pala cruisen merkkivaloa, kuuluuko palaa ?. Ja kun ei toimi niin ei kytkeydy ollenkaan. Vaihteistona automaatti, onko ohjainlaitteen rasia apukuskin jalkatilassa ? Vakkari on alkuperäinen ja auto on 1,8 Passat ´97.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 70 vierailijaa