1.8T AEB tehot hukassa lastutuksessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

MikaV
-
Viestit: 53
Liittynyt: 3.11.2003 21:35

1.8T AEB tehot hukassa lastutuksessa

ViestiKirjoittaja MikaV » 23.6.2009 22:16

Tässäpä raadille purtavaa eli tänään kävi auto lastulla ja tehoja ei siitä oikein löytynyt mutta vääntö on OK. Tehoja irtosi vain 166hv (alkuperäinen oli 145hv) ja vääntöä irtosi 296Nm (alkuperäinen oli 216Nm). Eli jostakin syystä tuo tehopuoli jäi nyt reilusti vajaaksi. Se että mistä tehon puute johtuu ei selvinnyt. Autosta on luettu vikakoodit ja sieltäkään ei mitään löytynyt.

Autoon olen vaihtanut pari viikkoa sitten tulpat jotka ovat Bosch FR7KPP+ eli ihan perus mallia. Kone ei kuitenkaan nakuta eli ilmeisestikkään vika ei ole tulpissa. Ilmanputsarinkin vaihdoin viikko sitten eli kone saa kyllä ilmaa.

Kun ajoin autoa kotiin huomasin että vedätyksessä ahtoäänet alkoivat kuulua todella selvästi eli pellin alta kuuluu vedossa kunnon suhina. Penkissä ahtopaineet kyllä näytti olevan kohdillaan.

Homman tutkiminen jatkuu kyllä vielä samaisella pajalla mutta jäätiin miettimään että mistä moinen voisi johtua. Eli onko kenelläkään mulla tullut vastaavia ongelmia vastaan?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 24.6.2009 22:38

Morjes.
Itelläkin oli Passatissani lastutettaessa ongelmia muttei samanlaista. ongelmat johtu imuilman liikalämpenemisestä lähinnä. Imulämpöanturi ja MAF putsattiin paikanpäällä ja ennen toista lastutusta koitin parantaa välijäähyn hengitystä suurentamalla puskurin aukkoa.

MikaV
-
Viestit: 53
Liittynyt: 3.11.2003 21:35

ViestiKirjoittaja MikaV » 25.6.2009 1:38

Noi lämpötilat näytti olevan OK ja välijäähylle tuli kyllä tuuletusta ihan reilun kokoisella puhaltimella eli en usko siinä olleen ongelmaa. Ilmamäärät kuulemma myös oli kunnossa.

Tänään tein tuolle painetestin eli ilmaputsarilta putki irti ja siihen regulaattorin kautta 1bar paineilmaa. Ainakin yksi vuoto jo löytyi eli imusarjan alla lohkoon menevä huohotinputki oli halki. Tämä taas liittyy toisesta päästään ilmaputsarin ja turbon väliseen putkeen, välissä on myös yksi T-haara missä on jokin venttiili. On varsin "näppärässä" paikassa vaihtaa eli huomenna arvioidaan että onnistuuko se imusarjaa irroittamatta ollenkaan. Googlasin tuosta putkesta varaosanumerolla ja tuntui olevan maailmalla aika paljon keskustelua sen vaihtamisesta eli lienee mennyt samaista putkea muillakin. En tiedä onko tuolla vaikutusta kyseiseen teho vajeeseen vai onko jokin muu syy....

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.6.2009 8:33

No sieltä se vikaa yleensä noissa löytyy.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 26.6.2009 8:31

Voitko tosta laittaa vaikka kuvaa privaan. Voisi ittekkin kattoa tuon kunnon.

MikaV
-
Viestit: 53
Liittynyt: 3.11.2003 21:35

ViestiKirjoittaja MikaV » 26.6.2009 14:46

Tuolta löytyypi räjäytyskuva: http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2coq3+mikav-autojutut.html

On siinä osa 2 ja varaosanumero 058 103 213. Hintaa tuolla muovikäppyrällä oli 54€. Itte tilasin lisäksi vielä tuon O-renkaan (osa 3) ja T-haaran (osa 5) varmmuuden vuoksi. Ja tuosta kun ei ollut täyttä varmuutta onnistuuko vaihtaminen ilman imusarjan irroittamista niin otin varalle myös imusarjan tiivisteen.

Tuskin tuo pelkästään on syynä tehojen puutumiseen mut korjataan se nyt pois vaihtoehtojen minimoimiseksi. Onko muut joutuneen tuota kyseistä osaa vahtamaan / millasia ongelmia ilmennyt tuon haljenneen putken vuoksi?

Himonussija
-
Viestit: 9
Liittynyt: 9.6.2008 18:00

ViestiKirjoittaja Himonussija » 30.6.2009 12:30

Onko bypass venttiili ehjä? Omassa 1.8T:ssä kuului aina fast and furious -tyylinen aivastus kun antoi koneelle kunnolla imua ja nosti kaasun ylös. Siitä sitten heräsi nettikeskustelujen innoittamana tarve vaihtaa bypass uuteen kun näissä ei kuulemma tuota suhahdusta saisi kuulua. Tilalle tuli uusi Bosch 710N bypass ja vaihtaessa totesin, että entinen oli kyllä silmämääräisesti ehjä, mutta puolta löysempi kuin tuo uusi. Venttiilin vaihdon jälkeen alakierroksille tuli selvästi persdynollakin huomattavaa vetoa ja suhahtelu loppui. Autoani ei ole lastutettu, enkä tiedä oliko vaihdolla oleellista merkitystä yläkierrostehoihin mutta alarekisteri kyllä parani selvästi.

Tuli vaan tällainen vaihtoehto mieleen.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 1.7.2009 19:33

kyllä mulla ainaki toi by-passin suhahdus kuuluu todella selvästi,eikä käytössä mitään vikoja ole ilmennyt.ahdotkin on vakiot 0.5 bar...

TReko
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.8.2008 20:54

ViestiKirjoittaja TReko » 2.7.2009 19:18

Itsellä myös kuuluu hento suhahdus kun kaasusta päästää, ja ahdot on max. n. 0.6bar(vakio), ja en ainakaan koneen toiminnassa mitään ihmeitä ole huomannut. Pitääkö se suhahtaa vai ei? Eihän tuo uusi by-pass paljoa maksaisi vaikka jo varmuuden vuoksi vaihtelisi.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 2.7.2009 19:51

kyllä sen suhahtaa kuuluu,jos oikein toimii.yleensä vaan vakio ilmanotto vaimentaa sen.näin siis muissa autoissa.

Himonussija
-
Viestit: 9
Liittynyt: 9.6.2008 18:00

ViestiKirjoittaja Himonussija » 7.7.2009 21:26

No mitenkä sen nyt ottaa. Uudella bypassilla suhahduksen kuulee kun sammuttaa radion, oikein tarkasti kuuntelee ja härnää konetta kaasulla, mutta vanhalla bypassilla ääni oli välillä sen verran selvä että jopa vaimokin kysyi että miksi tämä suhauttelee kuin elokuvissa. Vanhalla venttiilillä ääni ei myöskään ollut säännöllistä, vaan välillä kuului selvästi ja välillä vaimeammin. Toki se siistiltä kuulosti, mutta jos ahtimelle tulee vastapaineiskuja niin ei se enää niin siistiä ja etenkään terveellistä ahtimelle olekaan.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 7.7.2009 21:40

...
Viimeksi muokannut jaakko86, 22.1.2011 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antza1
-
Viestit: 5
Liittynyt: 9.12.2008 8:17

ViestiKirjoittaja Antza1 » 24.7.2009 19:49

Se letkuhan on ilmamäärämittarin jälkeen joten hyvin todennäköistä, että pääsee huijaamaan moottorinohjausta. Saitko jo letkun vaihdettua ja mikä oli vaikutus?

MikaV
-
Viestit: 53
Liittynyt: 3.11.2003 21:35

ViestiKirjoittaja MikaV » 25.7.2009 19:25

Laitetaanpa tilannetietoa tänne eli tuo lohkosta lähtevä huohotiputki on vaihdettu ja sen jälkeen tehty paine testi, enää vuotoja ei löytynyt (alkoi puskemaan jo painetta öljykorkin välistä). Tämä ei tuntunut kuitenkaan korjaavan ongelmaa (tosin tehoja ei ole mitattu sen jälkeen). Uusi bypass on tilattu Slammitilta mutta en ole sitä vielä saanut. Mitään suhahduksia en ainakaan bypassista ole huomannut. Muuten kiihdytyksessä kuuluu reilu suhina, en tiedä onko nämä normaalia imuääniä vai jotain muuta (alkoivat lastutuksen jälkeen). Ilmasuodatin on vahdettu ennen lastutusta eli kyllä koneen ilmaa pitäisi saada.

Muita auton oireita eli kiihdyttäessä reilummin tuntuu välillä pieni "nypytys" mutta vetoja on kuitenkin aika hyvn. Reilun vedätyksen jälkeen kaasua löysätessä kone nykäisee ja muutaman kerran tämä nykäisy on tullut reilusti kiihdytyksen jälkeen.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 25.7.2009 21:16

Minkäs huohotinputken vaihdoit? kuvaa tms?
Itselläkin tuntus et ois AEB:ssä vähän tehot hukassa.

Kuuluuko se suhina heti kun painat kaasua vai tietylla paineella? Itelläki on lastu AEB:ssä ja jossain 0.7 kohdalla rupee kuulumaan turbosta eloääniä jos on ikkuna auki. Ei siis kovin kova ääni ja ihan normaalia.

Antza1
-
Viestit: 5
Liittynyt: 9.12.2008 8:17

ViestiKirjoittaja Antza1 » 25.7.2009 21:36

Tuolla ylempänä on kuva mistä käy ilmi oikea putki.
Minulla on kans omasta audista (aeb) tehot aivan totaalisesti kateissa. Tuntuu kuin auto olisi vapari. Muuten se toimii ihan hyvin, mutta ei vaan mene mihinkään. Eikä hyvälle vaikuta jos ei tuolla letkun vaihdolla ollut vaikutusta mikav:n autossakaan. Omassani on juuri kyseinen muoviputki mennyt poikki. Täytyy se vaihtaa ja toivoa et auttaisi ongelmaan. Bypassin kalvo oli rikki joten vaihdon TT:n pässin tilalle. Tällä ei ollut vaikutusta. Hukkaportti toimii niin kuin pitääkin, vikakoodeja ei löydy, ei ahtovuotoja, ilmamassamittari on ilmeisesti ehjä, turbokin on vaihdettu joskus, N75 naksuu kun siiden syöttää 12V. En oikein tiedä mistä seuraavaksi lähtisi ongelmaa selvittämään.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 25.7.2009 21:54

Juu en miekään ymmärrä kun ahtopaineet nousee mittarin mukaan parhaillaa baarin asti vaikka lastun pitäs antaa 0.7. N75 ja TT:n bypassin vaihdettu viime kesänä. Turbossa pientä pitkittäisvälystä, menee huoltoon ens kuun alusta.

Ihmetyttää vaan että vaikka paineet nousee niin tuntuis ettei sillä ole mitään tekemistä koneen kanssa. Vaikka miten ahtomittarin viisari nousee niin ei se perseessä kyllä tunnu.

edittiä: niin ja pitänee huomenna kurkata mitä itellä näyttää moinen letku.

HpE0
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.11.2007 14:01

ViestiKirjoittaja HpE0 » 27.7.2009 0:11

Laitetaan nyt tänne kun aiheesta muutenkin jutustelua, eli mulla tuollainen 03 passat 1.8t ja hankin siihen pari päivää sitten BSR:n PPC2 softan. Softan asennuksen jälkeen alkoi sisätiloihin kuulua tuo "aivastus" kun kiihdytyksessä päästää kaasusta tai polkasee kytkimen alas ja käsittääkseni autossa olisi kuitenkin tuo bypass venttiili, eli ei pitäisi dumpin ääntä kuulua. Onko tämä kuitenkin normaalia, vai pitääkö alkaa kurkkimaan onko joku vaihdellut tuon venttiilin toisenlaiseen. Ääni ei kuitenkaan ole aivan päätä huimaava, eli voisiko kyseessä olla esim. sellainen hybridiventtiili, missä osa ilmasta pääsee takaisin kiertoon ja osa pusketaan ulos? (Ensimmäinen turbovehje ja muutenkin paljon uudempi auto kuin mitä ikuna omistanut joten tietämys aika ruohonjuuritasolla näistä :) )

Antza1
-
Viestit: 5
Liittynyt: 9.12.2008 8:17

ViestiKirjoittaja Antza1 » 27.7.2009 18:24

No niin letku on vaihdettu, mutta ei minkäänlaista vaikutusta tehoihin. Mulla kuuluu kans ihmeellinen suhina sillon, kun kiihdyttää enkä ole paikallistanut mistä se kuuluu. Ei sen vakio/TT pässin pitäisi mitään suhahduksia päästää ainakaan vakioilmanputsarilla.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 27.7.2009 19:15

Eihän by-pass suhahda ennenkuin päästää kaasun. Taitaa olla ahtovuotoa vaan jossain.

Antza1
-
Viestit: 5
Liittynyt: 9.12.2008 8:17

ViestiKirjoittaja Antza1 » 27.7.2009 19:47

Tarkoitinkin sitä suhahdusta/"aivastusta" lähinnä HpEo:lle.

HpE0
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.11.2007 14:01

ViestiKirjoittaja HpE0 » 27.7.2009 23:21

Niin siis mulla suhahtaa kun päästää kaasusta tai iskee kytkimen pohjaan eli veto loppuu, kiihdytyksessä suhinaa aika normaalin verran, enempi tietty tuon softan asennuksen jälkeen. Välillä ehkä hiukan tehottoman tuntunen, mutta se voi olla ihan mun mielessä. Penkissä varmaan selviäisi.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 28.7.2009 15:53

kyllä se päästää suhahduksen se vakio by-passikin.kuten aiemmin mainittu,se ääni vaan vaimenee vakio ilmanottoon.octavia 1,eli omassa kuuluu melko selvästi,toisin kuin muiden merkkien (ei vag) tekeleissä.johtuuko vain paremmasta imuäänen vaimennuksesta,sitä en tiedä...

jarir86
-
Viestit: 50
Liittynyt: 2.10.2012 1:54

ViestiKirjoittaja jarir86 » 10.3.2013 14:47

Nää joutais poistaa nää ratkeamattomat keskustelut kun on täynnä näitä, ei paljon apuja irtoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa