Väärät öljyt koneessa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jay4
-
Viestit: 52
Liittynyt: 10.9.2006 22:29

Väärät öljyt koneessa?

ViestiKirjoittaja Jay4 » 21.7.2009 21:56

Tuli tuossa käytyä vaihtamassa öljyt moottoriin paikallisessa moottoriöljyjen vaihtoon keskittyneessä yrityksessä.

Konehuoneessa oli toki vanha teboil -huoltoliikkeen tarra, jossa öljyksi oli merkitty 5w40. Öljyliikkeessä huoltomies sitten sanoi että voivoi ei tähän koneeseen saa tätä öljyä laittaa että pitää olla 5w30 jotain erikoisöljyä. Mikäs siinä vastaankaan auttoi alkaa väittämään kun vielä sanoi että väärällä öljyllä saattaa rikkoa koneen.

Tänään katselin tuolta wigipediasta AJM moottorityypin öljyluokituksia, ja se kyllä näyttäisi olevan juurikin se aikaisempi 5w40.. http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

No nytkö kone sitten on entinen? Onkohan noissa nyt niin paljoa eroa kuitenkaan loppujen lopuksi että jos puolen vuoden päästä vaihdatan taas oikeat öljyt tilalle..?

Edit. Autowikistä pätkä:

"VW 505.01
Tämän luokituksen täyttäviä öljyjä saa käyttää vanhemmissa 115 PD (PowerDiesel) turbodiesel-moottoreissa, silloin kun käytetään kiinteää vaihtoväliä.

Ensimmäisiin PD-moottoreihin ei saa laittaa kuin 505.01-luokituksen öljyä, koska sylinterinkannessa olevat kupit ovat ns. ylösalaisin (uudemmissa toisinpäin), joten öljy ei tahdo voidella niitä. 505.01 on lisäaineistettu oikein, mikä parantaa voitelua. Katso VAG AJM-moottori.

Luettelo luokituksen täyttävistä öljyistä:

Texaco Havoline 505.01 (VW 505.00/505.01)
BP Visco Special V 5W-40 PDI (VW 500.00/505.00/505.01)
Castrol TXT 505 01 5W-40
Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40
Liqui Moly Diesel High Tech 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Liqui Moly TOP TEC 4100 5W-40 (VW 502.00/505.00/505.01)
Mobil Synt S Special V 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Neste City Standard 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Selenia Performer 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Sunoco Synturo Xenon 5W-40 (VW 501.01/502.00/505.01)
Teboil Diamond Diesel 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Total Quartz 505.01 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Valvoline DuraBlend Diesel 5W-40 (VW 505.00/505.10) "

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.7.2009 22:07

ei voi sanoa mitään pelkkien viskosisteettien perusteella.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 21.7.2009 22:09

Ei voi sano ei.. Mutta jos ei täytä noita luokituksia, niin en kovin pitkään itse ajelisi kyseisillä öljyillä. Muutenki nuo pumpparit vähä ronkeleita kuluttaan nokkia ja paininkuppeja. Varsinkin poikittaiskoneisissa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.7.2009 22:14

No, jos sinne on kaadettu longlife öljyä, kiinteän vaihtovälin öljyn sijasta, niin ei liene mitään haittaa. En nyt alkaisi panikoida vielä, ennenkuin tiedetään mistä öljystä on edes kyse. Tuo 505.01 luokitushan löytyy "paremmistakin öljyistä"

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 22.7.2009 11:46

Mutta AJM moottoriin ei saa laittaa "parempaa" öljyä.. niissä kun on suoja-aineita vähennetty jotta katalysaattorit ja hiukkaskeräimet kestäisivät - tuo teboilin diamond diesel 505.01 on nimenomaan se oikea valinta ajm-moottoriin.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 22.7.2009 13:03

jos auto on longlife-huolto-ohjelmalla,niin longlife öljy käy sinne.ja jos kyseistä moottoria löytyy uudemmista autoista,joissa longlife-ohjelma,niin edelleen käy longlife öljy...

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 22.7.2009 13:19

AJM ei ole longlife-ohjelmalla. Öljysuosituksen erilaisuus muihin pumpparikoinsiin verrattuna johtuu moottorin erikoisesta kannen rakenteesta (keinuvipukoneisto pumppusuuttimille ihan erilainen kuin uudemmissa moottorimalleissa) - ne uudemmat lirummat pumpparikoineiden longlife-öljyt joissa suoja-aineita on vähennetty eivät riitä voitelemaan sitä outoa härveliä :)

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 23.7.2009 13:58

autowikin mukaan ajm-moottoriin käy 50501,joten esim. castrol slx longlife III 5w-30 on käypäinen öljy siihen moottoriin.mutta onko kannattavaa ajaa longlifellä,on sitten eri asia.imo longlife on paremmin lisäaineistettu,joten longlifet sisään,ja vaihtaa 15tkm välein....

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 23.7.2009 15:02

Ainakaan castrolin sivun mukaan kys. öljyllä ei ole 505.01 luokitusta vaan ainoastaan 504.00/507.00. Öjy on varmasti parempaa kuin 505.01 öljyt ympäristön, katalysaattorin ja hiukkaussuotimen puolesta kun siinä on vähennetty pintapaineenkestoa lisääviä ainesosia, mutta ei se välttämättä koneen puolesta ole parempaa.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 23.7.2009 21:51

oleellista on siis se,onko ajm-moottoria ollut missään autossa,jossa on longlife-huolto-ohjelma,ts.2001 vm. eteenpäin...jos on niin longlife öljy sopii siihen.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 24.7.2009 11:25

eipä tuota 2001 jälkeen ole enää ollut

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 24.7.2009 16:18

no siinä tapauksessa asia on selvä.ei vaan noi volkswagenin moottorit ole tuttuja,ni sillä meinasin et ois käyny toi LL-öljy...skodassa asiat helpommin,ku pumppusuutin kone tuli vasta longlife aikaan...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.7.2009 22:55

Voin olla väärässäkin,mutta minun mielestä AJM:ää on ollut longlife koneena.2001 vaihtui koneeseen 90tkm vaihtovälin jakopään hilut,niin olisiko samalla tullut longlife.Mun autoa on Laakkonen pitänyt välillä longlife huolloilla vaikka auto on 2000 mallinen EI longlife vehje.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 26.7.2009 1:54

Castrolin kurssilla painotettiin ainakin noita pumppareita että pitää olla pumpparikoneen luokituksissa tarkkana oli LL tai perusöljyt. Jos puuttuu tuo pumppari-lisäaineistus niin moottorivaurio on taattu.

Tuolla lisää luokituksista:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 26.7.2009 17:45

asia on selkeä silloin kun auto on LL-ohjelmalla.silloin longlife öljy sopii moottoriin.mutta jos ei ole LL-ohjelmaa,niin silloin tuon öljyn luokituksen kanssa pitää olla tarkkana,varsinkin jos ajm-moottorissa tuo öljyvaatimus on kerrotunlainen...

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 28.7.2009 20:10

Jaa'a, tiedä nyt sitten näistä.

Nyt ainakin laitoin Castol SLX Professional LL3 tuohon boraan, ja siinähän on ATD-kone. Onko tämä nyt sellainen vanha missä pitäis olla tuo 506.01? Käytän 15tkm vaihtoväliä, tehtaalta tullut käyttäen longlifehuoltoa.

Edittiä: Kätevä kone Castrolin kotisivuilla: www.castrol.fi -> Alavasemmalla: Voiteluainesuositukset

Koodi: Valitse kaikki

Volkswagen   
Bora 1.9 TDI (74 kW) (2000-2005)   
Moottori ATD (PD)    Voiteluaineen tilavuus 4,5 litraa Suodattimen kapasiteetti 0,5 litraa

Käyttöolosuhteet: normaali
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 15000 km / 12 kuukautta
     Magnatec Professional B4 5W-40
 
Käyttöolosuhteet: Pidennetty vaihtoväli (max)
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 50000 km / 24 kuukautta
     SLX Professional Powerflow Longlife III


Edittiä 2: On näköjään ero että onko se huoltofirma jonka ne öljyt sinne laittaa, tuo ylempi on huoltofirmalle, tämä alempi on kotikäyttäjälle:

Koodi: Valitse kaikki

Volkswagen   
Bora   
Bora 1.9 TDI (74 kW) (2000-2005)   
Moottori ATD (PD)    Voiteluaineen tilavuus 4,5 litraa Suodattimen kapasiteetti 0,5 litraa

Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 15000 km / 12 kuukautta
     EDGE Turbo Diesel 5W-40
 
Käyttöolosuhteet: Pidennetty vaihtoväli (max)
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 50000 km / 24 kuukautta
     EDGE 5W-30
SLX Professional LongLife II

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 29.7.2009 15:32

tuhon boraan ihan selvästi longlife öljy,jos ajetaan LL-ohjelmalla.jos ei,niin 50501 luokituksen mukainen öljy...

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 29.7.2009 16:51

Ajan kyllä kiinteällä välillä, mutta kun oli valmiina 3 litraa tuota Castrolia, niin sitä laitoin. Ostin sitten kaksi litraa vaan lisää samaa.

TRF
-
Viestit: 159
Liittynyt: 30.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja TRF » 31.7.2009 13:01

300kkm takana ja justiin avasin koneen. Ei mitään kulumisen merkkejä. Samoilla laakereillakin meinaan kasata. Männissäkin "teflon" kalvo vielä täysin jäljellä. Oljynä koko ajan halvin mahdollinen täyssynteettinen öljy. Olisko ollu n 15€/4l. Minulle tämä ainakin todisti että ihan soopaa nuo volkkarin suositukset. Samaa tekniikkaa se on mitä muutkin moottorit ja samat litkut näyttää käyvän.

Nokkaremmivahinko sattui ja pakotti avaamaan pannun.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 31.7.2009 14:09

Aikaisempien postauksien perusteella moottorikoodisi on AGR ja se EI OLE pumppusuutinkone, sille pitäisikin riittää mikä tahansa öljy mikä vaan suunnilleen voitelee - pumppusuutinkoneiden nokat ovat ihan täysin eri asia kuin jonkun perinteisemmän koneen.

TRF
-
Viestit: 159
Liittynyt: 30.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja TRF » 31.7.2009 14:32

Sorry my mistake...

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 1.8.2009 13:16

Tota meidän Boraa on huollettu Laakkosella edellisen omistajan toimesta ja heidän vaihtamana käytetty öljyä Shell Helix Ultra VW 5W-30
--> http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... tra_vx.pdf
joka ei ainakaan heidän esitteen mukaan käy tohon koska on AJM koneella ja vaatii öljyn 505.01. Noilla öljyillä ajettu n.45tkm.
Voikos nyt mennä Laakkoselle valittamaan jos kone rikkoutuu tuon takia?

jariojala
-
Viestit: 11
Liittynyt: 19.10.2009 18:31

ViestiKirjoittaja jariojala » 19.10.2009 18:41

Enpä käyttäs pumppusuutin koneessa kuin juuri siihen tarkoitettua öljyä... Juuri nyt nokka-akselia vaihtamassa yhdestä nokasta puuttunee 5 mm ja nostimessa reikä.....

Jari

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 31.1.2010 12:07

PERKELES!!

Kävin tossa perjantaina vaihdattamassa Boraan öljyt, ja rupesin katsomaan niin väärät öljythän sinne meni. Asentaja kysyi että mitä öljyä laitetaan, sanoin et laita sitä magnateccia, kun vanhassa AGR-koneessakin sitä oli. Laitettiin sitten CASTROL MAGNATEC 5W-40 öljyt.

Moottori on 1.9 Tdi 85kw-01.
Pakko kai se on ens vkloppuna luruttaa ne öljyt pois ja laittaa tota Teboilin öljyä, vai uskaltaako noilla ajella...?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 31.1.2010 16:01

Kyllä mulla menis ainakin yöunet,no menee ne muutenkin.

Elikkä kyllä itse ainakin vaihtaisin,koska ei tuota .01 luokitusta tuossa öljyssä ole.

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 31.1.2010 17:17

Jees, luruttelen ne pois vkloppuna. Noin 500km tulee viikolla mittariin, et kai se senverran kestää noilla öljyillä ajella?

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 1.2.2010 18:37

castrol gtx-magnatec on 50501 laatuinen öljy.varmista vielä mitä se tarkalleen oli se öljy mitä sinne laitettiin...

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 1.2.2010 19:43

EI muuten ole,on tämmöistä 502.00/505.00.Ja tämä castrolin omilta sivuilta

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 1.2.2010 20:16

http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7031052

Ja se luokitus puuttuu. Noh, huomenna laitetaan teboilin öljyt koneeseen.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 2.2.2010 19:36

näkyy nuo castrolin nimet vaihtuvan niin tiuhaan,että...joka tapauksessa meiltä töistä tuota gtx-magnatecia löytyy,ja siinä on tuo pumppusuutinmoottorin luokitus.tiedä sitten.

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 2.2.2010 20:46

Ei passaa tuoda sitte teille autua öljynvaihtoon,no jaa mutta Castrol Suomi ei ainakaan ilmoita 505.01 luokitusta tuolle öljylle.Jatkakaa.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 3.2.2010 18:50

juu.pahoittelen...olikin magnatec professional b4 5w-40 tuo öljy,mitä meillä käytetään...jatketaan vaan...

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 3.2.2010 21:18

Jepjep,sattuuhan noita,täälläkin,moi

Sakari75
-
Viestit: 124
Liittynyt: 25.8.2008 20:31

vianor

ViestiKirjoittaja Sakari75 » 10.2.2010 20:49

Onkos täällä ketään vianorin duunareita paikalla? Ajattelin vaan,että tarkistaako asentajat öljyn sopivuuden kyseisen auton moottorille? Nyt autossa totalin 5w-40 öljyt (luokituksista en tiedä) Koskaan ei ole mitään asiasta mulle mainittu ja nyt vasta huomasin että kaikki öljyt ei käykkään PD-koneille.

papparatsi
-
Viestit: 37
Liittynyt: 9.11.2006 13:53

ViestiKirjoittaja papparatsi » 11.2.2010 9:31

Itse käyttänyt AJM:ääni valovuosia Vianorilla. Totalilta löytyy 505.01 -riippuvaisille ainakin Total Quartz Ineo MC3 5W30. Tuosta voisi päätellä että sulla SAATTAIS olla väärää Totalia koneessa.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 11.2.2010 10:33

Eli mikä luokitus pitää olla pumppari koneessa -02,ASZ?
Jos ei käytetä LL ohjelmaa.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 11.2.2010 10:37

Tuolla on suurinpyörtein nuo luokitukset.
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

papparatsi
-
Viestit: 37
Liittynyt: 9.11.2006 13:53

ViestiKirjoittaja papparatsi » 11.2.2010 13:40

Tuon perusteella näyttäisi tuo Sakari75:n mainitsema öljykin lupailevan 505-01 -standardin täyttämistä.

Carbin
-
Viestit: 37
Liittynyt: 20.2.2008 11:21

ViestiKirjoittaja Carbin » 12.2.2010 12:11

Mites tyypit ootte mieltä jos työnnän firman edustamaa kendalin 5w-30 LL öljyä ATD-PD koneeseen jossa käytän noin 5-10tkm vaihtoväliä? Ei se ainaskaan liian lirua ole ja luokitukset on 507 ja 504. Kendalin mukaan nämä ylittää sen aikaisemman 505.01 luokituksen. Olis vaan halvempi vaihtoehto ostaa itseltään kendalia kuin liqui-molyn öljyä viereisestä auto tarvike kaupasta.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 12.2.2010 13:30

Ihan varmasti toimii ko. Kendall.

PD virivehkeisiin on tullut Penn-Grade Racing Green 20W-50 öljy, jossa sinkkiä yms. nokkaa + paininkuppeja säästävää lisäainetta. (Tukkurin huomautus, ei oma.) Voiskin rane 69:lle lähettää tonkan keväällä kokeiltavaksi.. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa