Corrado g60 koneremontti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

Corrado g60 koneremontti

ViestiKirjoittaja [mortti] » 23.7.2009 16:06

Alkoi corro käymään röpöttämällä. Kuulostaa vähän kun kävisi kolmella heti kylmänä, eikä käynti parantunut edes lämpenemällä. Vetoa puuttuu jopa kakkosella, mutta vitosvaihde on voimaton.
Kulutus on noussut viimeisen 5-10tkm aikana hieman. Öljyäkin on lisätty aika paljon viimeisen öljynvaihtovälin aikana

Käynti on huonoa sekä kylmällä moottorilla, että kuumalla tyhjäkäynniltä täyskaasulle.

Vikaa haettu:
- ensiksi sytyspuolelta,virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat, johdot tarkistus/ vaihto.
- sininen lämpötila-anturi mitattu / testattu potentiometrillä, ei vaikutusta epätasaiseen käyntiin
- irroitettu lambda, co -anturin johto, nakuanturi, sininen lämpötila-anturi - käy edelleen huonosti
-jakopään merkit ja sytkän ajoitus. Sytkän säädöllä käynnin aikana ei vaikutusta varsinaiseen "rpötykseen"

- puristuspaineet mitattu. 1,3 ja 4 noin 9bar 2. sylinteri 4bar (mittari on vanha ja väsähtänyt, lukemat sinneppäin). Korkillinen öljyä 2. sylinteriin, paineet nousivat noin 6bar.

- tässä vaiheessa epäilty vikaa alakerrassa, mäntä halki tms pientä kivaa.

aiheeseen liittyviä topiceja:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=99809
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=61301


Kysymys: otan kannen ensiksi pois, saako lohkon nostettua ilman vaihdelaatikon irroitusta ja taas vastaavasti paikoilleen laittaminen, onnistuuko laatikon ollessa paikoillaan?
Viimeksi muokannut [mortti], 26.7.2009 19:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 24.7.2009 1:35

Otin kannen pois ja sitten lohkon laatikon kanssa.

Jokaisesta männästä renkaat poikki ja 2. männässä sulanut pala pois renkaiden välistä. Sylintereissä ei muita vaurioita kuin soikeaksi kuluminen. Laakeripinnat ehjät, kk-laakerit kuluneet. Kuvia laitan kun saan kaapelin kameraan.

Eli lohko menee poraukseen ja männät + renkaat uusiksi. Mites kiertokanget? Vaihdetaanko nekin vai riittääkö koneistus?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.7.2009 8:16

Jos et meinaa ruveta voimistelemaan huimia lisävääntöjä, niin ei kait niitä kankia ole järkeä vaihtaa. Mutta kun puhut kankien koneistuksesta, niin onko kaulat pahastikkin vääntynyt?

Kannattaa nyt sitten tutkia/tutkituttaa muutenkin esim ruiskujärjestelmän kunto ihan kunnolla. Variokuvaus antaisi suuren mahdollisuuden siihen että kone on nakuttanut ihan huolella.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 24.7.2009 13:36

edit aivopieru: Eipäs noille kangille mitään siis tehdäkkään kun kunnossa ovat, koneistukselle ei siis tarvetta.

Ruiskusta en muuta varsinaista vikaa ole löytänyt kun että nakuanturin muovikuori on halki, ennakot on kovat sytkällä ja 95 bensalla ajettu.

Ostolistalle menee seosmittari, nakuanturi ja 98 bensa. Isompana lääkkeenä olisi tietenkin digifantin vaihtaminen johonkin älykkäämppän, mutta kyllähän sitä fantillakin pitäisi pärjätä?
Viimeksi muokannut [mortti], 26.7.2009 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 26.7.2009 16:01

-Kuinkas usein öljypumppu pitää vaihtaa?
-Kansi on nyt auki, vaihdetaanko "paininkuppeja", venttiilinvarrenkumit tai jotain muuta tässä samalla

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.7.2009 19:08

Ei nyt millään pahalla, mutta taas kuulostaa siltä että eikö olisi parempi viedä se koko moottori sinne koneistamoon korjattavaksi? Tulee semmoinen mielikuva että nyt on taidettu haukata vähän liian iso pala.

Mutta asiallisia vastauksia.
- Öljypumpulle ei ole vaihtoväliä, kuluneisuuden pystyy toteamaan silmillä/mittalaitteilla.
- Markalla saa markan korjauksen. Se että mitä vaihdetaan niin riippuu ihan millaista lopputulosta ollaan hakemassa. Paininkupitkin ovat kuluvaa tavaraa kuten nokka-akselikin, kyllä niitä joskus voi joutua vaihtamaan. Mikäli laitat vanhat paininkupit takaisin, niitä ei saa missään nimessä sekoittaa keskenään.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 26.7.2009 19:11

g60 koneesta ei se öljypumppu hajoile.. vaan ne kiertokankien laakeriliuskat - ne ovat tuossa konemallissa oikein tyyppivika ja ovat jo 150tkm kohdalla monesti vaihtokunnossa. Sen jälkeen kun ne ovat kuluneet niin eihän siellä paineetkaan pysy kohdillaan.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 26.7.2009 19:49

Kiitän asiallisita vastauksista.

MikaJ puhuu asiaa, mutta nyt taas mennän olosuhteiden pakottamana, ja haetaan senkin vuoksi vaan kermat kakusta foorumin puolelta. Pahoitteluni mielikuvista.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 26.7.2009 21:36

Tsekkaa kannesta ohjureiden kunto, ainakin pako-ohjurit on yleensä aika väljät jo

Kumit myös vaihtoon ja läppäytä venttiilit sekä tarkastuta kannen suoruus.

Jos olet epävarma niin kysy täällä ensin ennekuin teet, moottorin korjaus ei ole nyt kuitenkaan avaruustiedettä kun minäkin olen siinä onnistunut :d


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa