Lämpömittari makaa pohjalla ja lämpövalo vilkkuu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

Lämpömittari makaa pohjalla ja lämpövalo vilkkuu

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 20.7.2009 19:32

Joo eli Auto on Golf VR6 -93 Ja auton ostaessaan vedenlämpövalo vilkkuu ja lämpömittari makaa pohjalla eikä nouse ollenkaan.. Kävin ostamassa motonetistä vedenlämpö anturin, Sellainen 4napainen sininen anturi sokkakiinnityksellä. Vaihdoin sen mutta vika ei kadonnut mihinkään? Missähän mahtaa vika olla?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 20.7.2009 21:29

Itsellä on vastaava vika tuossa avokkaassa.
Mittari toimii kuitenkin ajoittain.

Mittariston jännitteen tasaaja "takiainen" on viallinen, jos PA-mittarikaan ei toimi?

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 20.7.2009 21:59

Polttoaine mittari toimii ihan normaalisti.. Osaako joku sanoa että mitä niksejä vois olla jotta ton valon ja mittarin sais toimimaan..

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 21.7.2009 1:30

Vai onkohan mulla mahdollisesti vaihdettu nyt sitten väärä anturi. Suoraan edestä päin katsottuna koneessa on kaksi anturia, vasemmanpuoleinen on 4 napainen ja sen vieressä oikealla puolella on 2 napainen anturi? Kumpinäistä pitäisi olla lämpömittarin ja vedenlämmön valo ? Olen siis vaihtanut vasemmanpuoleisen mutta en oikeaa..

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 21.7.2009 1:32

Motonetin sivuilla tämä oikeanpuoleinen kaksinapainen valo on Lämpötilananturi VW kat sinine
III Valvonta SININEN VR6-2,8 (ø20mm/2-napa) [1992->1998]
Voisiko tuo "Valvonta" tarkoittaa sitä punaista lämpötilan varoitus valoa ? Se Juuri tällähetkellä vilkuttaa..

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 21.7.2009 8:14

ite vaihdoin jettaan lämpötila anturin joku aika sitten.Seurauksena oli vilkkuva öljynpainevalo ja sit tiskillä ihmetellessäni myyjä kertoi antaneensa väärän anturin.Jetassa kun näitä on kaksi,joista toinen sulkeva ja toinen avaava,niin väärähän sieltä sattui kohdalle.Sulle on saattanut käydä samoin.

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 21.7.2009 13:48

Nyt vaihdoin molemmat anturit uusiin. Selvitin että vasemmanpuoleinen nelinapanen on Lämpömittarin ja vedenlämpövalon anturi ja oikeanpuoleinen on "valvonta" eli ohjausboksille menevän tiedon anturi. Kumpikin on nyt ehjiä mutta silti valo vilkuttaa ja mittari makaa pohjalla.. Ja tosiaan tuntuu että auto käy melkosen lämpösenä että olisi pikapuoliin kiva päästä niitä lämpöjä tarkastelemaan..

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 22.7.2009 11:36

Eikö tosiaan täällä kukaan osaa auttaa ? Itsellä ei näinkään yksikertaisesta viasta ole kokemusta koska kyseessä volkkari. Ei ole niitä viel tullut pahemmin harrastettua. Elikkäs onkos asia nyt niin että se valo mikä vilkkuu siinä ledirykelmässä on Paisuntäsailiön vedenrajan merkki valo ? Tuossa säiliössä on intekroitu anturi joten sen toimivuutta on vähän hankala testaa ja pistä vaihtaa koko säiliö.. Pää asia että saisi lämpömittarin edes toimimaan..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 22.7.2009 12:33

Ai siinä on oikein se tasoanturi, kyllä lämpömittarin tulis toimia tuosta huolimatta.
Vaikuttaako se paisarin pistokeen irrotus?

Koita yleismittarilla mittoo sen lämpöanturin liittimestä. Maihin pitäs mennä aina toinen johto - ja vastapuoli esim mittarille. Kun ne johdot yhdistää - lämpömittari menee kuumalle tappiin asti.

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 2:44

Minäpä koitan yhdistää ne johdot.. Mitä jos yhdistäessä lämpömittari pompsahtaa kuumalle niin missäs vika silloin on kun anturi uusi ?

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 2:44

ei vaikuta mitään paisarin pistokkeen irroitus..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.7.2009 2:59

Entä paisarin anturin johtojen yhdistäminen hyppylangalla?

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 3:52

Kokeilin sitäkin mutta valo vain vilkkui samalla tavalla, eli ei mitään vaikutusta..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.7.2009 9:37

Mittasitko toimiiko maa-johto joka menee sinne lämpöanturin pistokkeelle?

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 11:09

Ei ole valitettavasti yleismittaria mutta sellainen ledimallin sähkökynä löytyy ? Miten sen voi esim sellaisella tarkastaa. Ei oo noi sähköhommat niin kovin tuttuja..

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 11:13

ja sellainen homma että tossa lämpöanturissa on 4 napaa että mitkä niistä sitten yhdistää ja mitkä mittaa ?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.7.2009 12:57

En tarkemmin muista, mutta 2 napaa tulis mennä maihin.
Mittarin toinen pää runkoon ja toisella testaat kaikki neljä läpi.
Jos löytyy 2 niin maajohto on sillon OK.

Ja katkos täytyy olla jossain muualla, seuraava liitos ja/tai mittaristoa irti ja sieltä johtoja testaan ;)

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 13:11

voi perse kun ei ole sitä yleismittarii.. Eikä tollasella ledikynällä mitään miinusta varmaan voi testata?? hmm... ei voi taas käsittää...

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 13:39

Kävin äsken hyppylangalla liittämässä anturin liittimen miinuksen ja plussan mutta lämpömittari ei hypännyt kuumalle vaan pysyi samassa kuin ennenkin??? homasin että liittimen miinusnavan kohdalla oli palanut pieni musta jälki ja muovi vähän sulanut mutta näyttää siltä että ottaa kuitenkin kontaktia ihan hyvin, Joku oikkari siellä on ollut..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.7.2009 16:21

Eikä tollasella ledikynällä mitään miinusta varmaan voi testata??

Paa kynän toinen pää plussaan ja tee vastaava kokeilu

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 19:55

Kokeilin pitää kynän toista päätä miinus navassa siis akussa ja sit sörkin kaikkiin kohtiin siihen liittimeen. mihinkään ei tullut virtaa sitten kokeilin laittaa kynän toisen pään akun plus napaan ja sit sörkin niin jokaisessa navassa sytty valo kynään?? Eli kaikki maadottaa ? Kummaa ei kyllä ny oma käsitys riitä tässä enää :/ Voisiko se sitten vaan olla että mittaristo vain rikki ? Onkos tietoa missä lämpö asteessa flekti lähtee pyörimään ? Pää asia nyt olisi tietää ettei auto käy liian lämpösenä. Ja flekti on minulla lähtenyt vain muutaman kerran pyörimään jos tarpeeksi kauan paikoillaan ollut. eikös se jo kerro ettei auto käy kuitenkaan ylikuumana?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.7.2009 21:40

kokeilin laittaa kynän toisen pään akun plus napaan ja sit sörkin niin jokaisessa navassa sytty valo kynään?? Eli kaikki maadottaa ? Kummaa ei kyllä ny oma käsitys riitä tässä enää :/ Voisiko se sitten vaan olla että mittaristo vain rikki ?

Se taitaa sitten maadottaa mittariston kautta. Johdot on varmaankin ehjät sitten.

Saiskohan testerillä mitään irti tuosta mittaristosta...?

Onkos tietoa missä lämpö asteessa flekti lähtee pyörimään ?

Se anturi on syylärin (eestä katottuna) oikeessa reunassa. Jos oikeen tihrustat voit nähdä anturin kyljestä astelukuja.
Siinä voi olla 2 tai jopa 3 nopeutta.
Eka nopeus voi lähtee jossain 95-100 asteen jälkeen (mutu tietoa).

Käy lainaamassa jostain infrapuna lämpömittari, jolla sitten testaat kuinka kuumana masiina on.

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 21:50

Missä vois käydä testerissä ? Ja onko kallista puuhaa ? Voiko sen vaan mitata infrapunamittarilla siitä lohkon kyljestä?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.7.2009 22:08

Selaa tuolta joku läheltä löytyvä:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197

Luultavasti tarvitset 2x2 sovitteen omaavan vcds auttajan.
Onko tupakansytkän yläpuolella luukku, jossa moottorin kuva? Jos ei, niin kahden irtoavan tyhjän nappulan alta löytyy valkonen ja ruskee liitin - eli 2x2


Tai sitten bosh/merkki huolto.
En kuitenkaan vanno; saako mittaristoon yhteyden tuon ikäisessä autossa. Mutta ainakin lämpöanturin tiedot pitäs näkyä.

Paikasta riippuen pääset joko kahvikupilla, tai sitten oikeassa huollossa muutama kymppi.


Vertaile eri paikkoja mittarilla. Esim ylävesiletku lämpöanturin kupeessa.
En tiedä tuleeko lohkon kyljestä liian kuuma tulos.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.7.2009 22:48

Tarkista koneen "takana" oleva isopyöreä sähköliitin. Se tuntuu monella aiheuttavan ongelmia, johtoja poikki, hapettunut yms...

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 23.7.2009 23:02

pitänee tarkistaa se iso liitin. Ja katella niitä paikkoja jotka ottaa niitä vikakoodeja. Ihan ekana olis hyvä jos sais joltain mittariston lainaan niin sillä vois varmistaa että onko vika vain mittaristossa..

BeniE34
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2009 18:58

ViestiKirjoittaja BeniE34 » 24.7.2009 22:06

Vääntelin ja kääntelin sitä pyöreää liitintä ja nappailin muutaman kerran irti mutta ei auttanut. Johdot kyllä näytti jämäkilta ja hyväkuntoisilta. Vika varmaan sitten mittaristossa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 27.7.2009 9:55

Suihki CRC/WD40:tä sinne liittimen väliin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa