Todella mielenkiintoista passatin oikuttelua
Valvoja: ffp jäsenet
Todella mielenkiintoista passatin oikuttelua
Kirjoittelin aiemmin passatista, jossa väännöt hukassa.
Vastauksissa epäiltiin n75, pumppua, turboa, liittimiä ja alipaineletkuja....
Tein vähän testejä...
Eli auto oireili siten, että 3-vaihteella kun kiihdytteli, niin hetken päästä veto loppui... ja vika resetoitui käyttämällä virrat pois...
Nyt otin eculle menevän letkun pois ja tulppasin molemmista päistä...
Ei mennyt aluksi vikatilaan enää, mutta lopulta sain 4-vaihteella kiihdytettyä vikatilaan...
Eli vaikutti siten, ettei niin helposti mene vikatilaan, vasta 4-vaihteella kun kiihdyttää tappiin asti...
Missä vika?
Onko n75 itessään tunnistin, että kun ahtopaineet nousee liikaa, niin vikatila päälle vai säätääkö se pelkästään ahtopaineita... vai tunnistaako ecu jos ahtoja liikaa..
Mielenkiintoista...
Vastauksissa epäiltiin n75, pumppua, turboa, liittimiä ja alipaineletkuja....
Tein vähän testejä...
Eli auto oireili siten, että 3-vaihteella kun kiihdytteli, niin hetken päästä veto loppui... ja vika resetoitui käyttämällä virrat pois...
Nyt otin eculle menevän letkun pois ja tulppasin molemmista päistä...
Ei mennyt aluksi vikatilaan enää, mutta lopulta sain 4-vaihteella kiihdytettyä vikatilaan...
Eli vaikutti siten, ettei niin helposti mene vikatilaan, vasta 4-vaihteella kun kiihdyttää tappiin asti...
Missä vika?
Onko n75 itessään tunnistin, että kun ahtopaineet nousee liikaa, niin vikatila päälle vai säätääkö se pelkästään ahtopaineita... vai tunnistaako ecu jos ahtoja liikaa..
Mielenkiintoista...
ecu tunnistaa itse että ahtoja liikaa. Ahtopaine anturi eli map-anturi on tuon ikäisessä ecun sisällä.
N75 ohjaa painetta sopivasti hukkaportin kellolle, siinä sisällä ei ole mitään antureita.
Kannattaa testata hukkaportin kello ihan käsipelissä, se ei saa vapaasti liikkuva, mutta pitäisi kummiskin saada näppivoimilla avautumaan. Jos, ei niin hukkaportin painekellossa jotain mätää tuolloin.
ps. ahtopainemittari olis sullekkin aikakova sana, kertois nimittäin tärkeetä infoa. Kuten sen meneekö vikatilaan ahtojen takia, tai jonkun muun syyn.
N75 ohjaa painetta sopivasti hukkaportin kellolle, siinä sisällä ei ole mitään antureita.
Kannattaa testata hukkaportin kello ihan käsipelissä, se ei saa vapaasti liikkuva, mutta pitäisi kummiskin saada näppivoimilla avautumaan. Jos, ei niin hukkaportin painekellossa jotain mätää tuolloin.
ps. ahtopainemittari olis sullekkin aikakova sana, kertois nimittäin tärkeetä infoa. Kuten sen meneekö vikatilaan ahtojen takia, tai jonkun muun syyn.
no en kyllä tiedäkään paineista.. mut tuntuu et sillä ei oo vaikutusta vaikka sen letkun irrottaa.. ahtaa varmaan koko ajan niin paljo ku pystyy.. laitoin kumminkin letkun takaisin kunnes saan mittarin asennettua...
mietityttää vaan et voiko ne siivet jumia, jos kerran letkun irrottaa niin sehän pitäs ahtaa enemmän ja vaikutus on se, että hyytyy myöhemmin... tiiä sitte...
mietityttää vaan et voiko ne siivet jumia, jos kerran letkun irrottaa niin sehän pitäs ahtaa enemmän ja vaikutus on se, että hyytyy myöhemmin... tiiä sitte...
Koska otit eculle menevän letkun irti luulee se koko ajan että ahtopaineet eivät tavoita pyydettyä. Siksi se pitää hukkaportin kokoajan kiini ja ahtaa todellisuudessa mitä vaan maan ja taivaan väliltä. Koska ecu ei näe todellista imusarjan painetta vaan ilmanpaineen tajuaa se jossain vaiheessa ettei kaikki ole kunnossa ja menee vikatilaan. Jos ecu näkee taas liikaa painetta menee se myös silloin vikatilaan. Vikatilassa syöttöjä on rajattu reilusti moottorin säästämiseksi. Liika-ahtojen ja ahtopyynnistä jäämisen aihetttamien vikatilojen aika ja suuruusrajat ovat eri. Siksi siis letku irti eculta se kestää vedättää pidempään.
VNT luullakseni...
noniin.. nyt on ahtomittari paikallaan...
ecu letku paikalaan ahot nousee n.1,25 bar paikkeille...
ilman letkua n.1,3 bar eli ei juuri vaikutusta..
missä vika? N75?
näyttääköhän mittari väärin vai miksi menee jo noissa ahoissa vikatilaan....
vikatilan mennessä päälle ahot tippuu siten, että kiihdyttäessä nousee korkeintaan 1bar...
noniin.. nyt on ahtomittari paikallaan...
ecu letku paikalaan ahot nousee n.1,25 bar paikkeille...
ilman letkua n.1,3 bar eli ei juuri vaikutusta..
missä vika? N75?
näyttääköhän mittari väärin vai miksi menee jo noissa ahoissa vikatilaan....
vikatilan mennessä päälle ahot tippuu siten, että kiihdyttäessä nousee korkeintaan 1bar...
Kyllä itsellä ahto AFN vakiona vnt15:lla 1.1bar. Vikatilan sattuessa ei juuri viisari värähtänytkään.
Milläs moottorikoodilla tämä sinun Passatin TDI on varustettu?
Kannattaa tosiaan tuo turpon tangon liikkuvuus tarkistaa. Yksinkertainen toimenpide, vielä kun Passatissa turpo on paremmin saatavilla kuin näissä poikittaiskoneisissa.
Kait olet TÄMÄN topickin lukenut läpi? Vika on toki päinvastainen, mutta tuolta esmes selvinnee oikein hyvin tuon siipien säädön toimivuuden testaus.
Milläs moottorikoodilla tämä sinun Passatin TDI on varustettu?
Kannattaa tosiaan tuo turpon tangon liikkuvuus tarkistaa. Yksinkertainen toimenpide, vielä kun Passatissa turpo on paremmin saatavilla kuin näissä poikittaiskoneisissa.
Kait olet TÄMÄN topickin lukenut läpi? Vika on toki päinvastainen, mutta tuolta esmes selvinnee oikein hyvin tuon siipien säädön toimivuuden testaus.
1Z:ssa on hukkis-ahdin.
Paineet voi piikkailla 1,4bar nurkilla ilman vikatilaa jos kaikki ei oo kohillaan, vasta pidempiaikainen ahtojen ylitys aiheuttaa virheen.
Takkuileva N75 aiheuttaa aaltoilua vedossa. Pakopaine avaa porttia jossain vaiheessa jos on kalvo rikki, tuolloin vois mennäkkii vikamoodiin terveellä ahtimella ja muutenkin kunnossa. Mutta ei se ole ihan suoraviivaista vanhojen kanssa; joskus olen koestanut vastaavaa härveliä josta N75 puuttui kokonaan ja se ei menny vikatilaan missään tilanteessa...
Paineet voi piikkailla 1,4bar nurkilla ilman vikatilaa jos kaikki ei oo kohillaan, vasta pidempiaikainen ahtojen ylitys aiheuttaa virheen.
Takkuileva N75 aiheuttaa aaltoilua vedossa. Pakopaine avaa porttia jossain vaiheessa jos on kalvo rikki, tuolloin vois mennäkkii vikamoodiin terveellä ahtimella ja muutenkin kunnossa. Mutta ei se ole ihan suoraviivaista vanhojen kanssa; joskus olen koestanut vastaavaa härveliä josta N75 puuttui kokonaan ja se ei menny vikatilaan missään tilanteessa...
jep... noista ahoista vielä sen verran, että 1 ja 2 vaihteellahan ahot käy vaan semmosen piikin ku kiihdyttää mut 3 vaihteella ahot pysyy tapissa kun kiihdyttää pitempään... Siks epäilen n75... vikatilan tullessa päälle ahot nytkähtää 1 bar:iin, eikä ylitä sitä vaikka kuin kiihdyttelee.. ja vaikka ahtaa 1 bar ni ei vedä silti mihinkään..
Kuten tuolla aiemmin jo sanoin niin pyöränpumpulla painetta kellolle menevään letkuun ja jos varsi liikkuu niin on kello ehjä. Jos vuotaa on kellon vaihto edessä.
N75 letkujen värejä en ulkoa muista mutta se letku on se joka menee turbon kyljessä olevaan kelloon kiini. Yksi niistä letkuista menee kompurakotelolle ja yksi imuputkeen tai ilmanputsarille. Letkuja seuraamalla se oikea löytyy.
N75 letkujen värejä en ulkoa muista mutta se letku on se joka menee turbon kyljessä olevaan kelloon kiini. Yksi niistä letkuista menee kompurakotelolle ja yksi imuputkeen tai ilmanputsarille. Letkuja seuraamalla se oikea löytyy.
Tämän näköinen pitäisi olla sen turbon noin likipitäen. Hukkaportinkello on tuo messinginvärinen mokkula tuossa alumiinisen kompurakotelon kyljessä. Siitä lähtevä tanko on tuo kellon varsi minkä pitäisi liikkua paineen mukaan. Finturbolla näyttää tosiaan olevan vakion tilalle sopiva ahdin ihan kohtuu hintaan myynnissä joten jos ei käytettyä huvita ostaa niin sieltä kannattaa korvaava kysellä. Jos siis vika on edes turbossa.


Hukkaportti jumissa... Eli pumppasin ilmaa pumpulla kellolle menevään letkuun.. Varsi on niin piilossa että sinne en nähnyt, mutta mitn ei tapahtunut, sillä kaikki pumpattu ilma jäi letkuun ja kun pumpun irrotti, niin kaikki pumpattu ilma tusahti ulos... eli kalvo ei ilmeisesti vuoda koska paine kasvoi pumpatessa, enkä viitsinyt aivan väkipakolla pumpatakaan enempää... hukkaportti ilmeisesti jumissa.. kävin ajamassakin ilman että letku oli paikallaan ja auto toimi juurikin samalla lailla kuten ennen... hukkaportti on jumissa ja koko ajan hieman auki... voiko sen saada toimimaan vielä...? hankalassa paikassa kyllä on... se varsi nimittäin...
Väärä hälytys... ja hyvä huomio putko!.. :)
No niin lukitsin pumpun kiinni kellolle menevään letkuun ja vain kerran pumppasin..
sitten liikkeelle ja kas vain ahtopainemittarissa ei näy elon merkkiäkään...
hukkaportti toimii siis täydellisesti... painetta vain ei sinne tule... N75 lähti tilaukseen...
jospa se korjaisi tilanteen.. se selviää perjantai iltana... :)
No niin lukitsin pumpun kiinni kellolle menevään letkuun ja vain kerran pumppasin..
sitten liikkeelle ja kas vain ahtopainemittarissa ei näy elon merkkiäkään...
hukkaportti toimii siis täydellisesti... painetta vain ei sinne tule... N75 lähti tilaukseen...
jospa se korjaisi tilanteen.. se selviää perjantai iltana... :)
ajattelinkin uusia letkuja..
huomenna tulee n75 ni pääsee laittaa...
kokeilin tänään ohittaa n75 eli laitoin suorann kompuralta tulevan johdon kiinni kellolle menevään johtoon.. hyvin pelitti hukkaportti,.. tosin ei antanu ahtojakaan enää ku o,6 bar..
mut venttiilin avulla kait se ahtaa enemmän ja aika sökönä ilmeisesti tuo venttiili...
huomenna tulee n75 ni pääsee laittaa...
kokeilin tänään ohittaa n75 eli laitoin suorann kompuralta tulevan johdon kiinni kellolle menevään johtoon.. hyvin pelitti hukkaportti,.. tosin ei antanu ahtojakaan enää ku o,6 bar..
mut venttiilin avulla kait se ahtaa enemmän ja aika sökönä ilmeisesti tuo venttiili...
no niin... letkut uusittu ja glemmarit liitoksiin...
ja uusi nikke 75 on paikallaan... toimii moitteetta eikä mee vikatilaan...
ahotkaan ei nouse enää kuin n.1 bar paikkeille... piikki voi käydä vähän yli....
hyvin kulkee ja kiihtyy...
kiitoksia kaikille ohjeista ja neuvoista..!
toivottavasti nyt ois jonki aikaa luvassa huolettomampia kilometrejä...:)
ja uusi nikke 75 on paikallaan... toimii moitteetta eikä mee vikatilaan...
ahotkaan ei nouse enää kuin n.1 bar paikkeille... piikki voi käydä vähän yli....
hyvin kulkee ja kiihtyy...
kiitoksia kaikille ohjeista ja neuvoista..!
toivottavasti nyt ois jonki aikaa luvassa huolettomampia kilometrejä...:)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa