Morjesta kaikille!!
Nyt tartteis tämä kuski hieman apua. Kosla on jetta flair 1.8i 8v (ns. "ykspisteruisku")..vuosikertaa 1990. Ongelmana on tyhjäkäynti koneen ollessa kylmä. Auto lähtee käyntiin, mutta tyhjäkäynti on todella alhaalla (toisinaan jopa sammuu) ja seilaa kaasua lisättäessä (nykii kylmänä ajossa). Moottorin käytyä pari minuuttia ongelma häviää. Muita oireita ei ole..tosin kone tuntuu kyllä hieman laiskalta? Mistä vikaa kannattaa rueta ehtimään?? Bensansuodatin, alipainekello, imusarjan kumilaippa, anturit??? Vikana ei ole alipaineletkut, tulpat eikä pyörijä..nämä tarkistettu!!
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen!!!
-Timo-
jetan tyhjäkäynti
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13.7.2009 20:51
Jetan tyhjäkäynti
Nonii...
Sininen anturi on nyt vaihdettu ja tyhjäkäynti parantui hieman..tästä kiitos Jak3:lle!!
Kengurubensaa löytyy kuitenkin edelleen tankista (koneen ollessa kylmä), joten millä eväillä jatketaan vian kalastelua?
Kiitos jälleen etukäteen neuvoista!!
-Timo-
Sininen anturi on nyt vaihdettu ja tyhjäkäynti parantui hieman..tästä kiitos Jak3:lle!!
Kengurubensaa löytyy kuitenkin edelleen tankista (koneen ollessa kylmä), joten millä eväillä jatketaan vian kalastelua?
Kiitos jälleen etukäteen neuvoista!!
-Timo-
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13.7.2009 20:51
Jetan tyhjäkäynti
Joskus oon kuullu, et "tyhmiä kysymyksiä ei olekaan", mut tässä tulee nyt yksi..oon vähän ehkä laiskakii..
-->Mitä HALL- ja lambda-anturit on ja mistäpäin konehuonetta kyseiset osat löytyy? Ilmanputsarin kotelosta? Ylävesiletkun punainen anturi?
-Timo-
-->Mitä HALL- ja lambda-anturit on ja mistäpäin konehuonetta kyseiset osat löytyy? Ilmanputsarin kotelosta? Ylävesiletkun punainen anturi?
-Timo-
Virranjakajan kansi/pyörin pitää olla laatuvalmistajan, ei sellaisia missä lukee made in italy, nämä vehkeet eivät niillä käy kunnolla kylmänä. Tulpanjohdot pitää myös olla alkuperäiset, tarvike silikoniletkuilla käyvät ihan miten sattuu kylmänä.
Lambda vaikuttaa käyntiin vasta kuumana, hall-anturi puolestaan kokoajan eli sen oikutellessa ei taida käydä koko auto..
Kokeileppa käännellä ruiskua koneen käydessä, onko vaikutusta, samoin heilutella sitä muoviputkea joka menee imusarjasta jarrutehostimelle.
Lambda vaikuttaa käyntiin vasta kuumana, hall-anturi puolestaan kokoajan eli sen oikutellessa ei taida käydä koko auto..
Kokeileppa käännellä ruiskua koneen käydessä, onko vaikutusta, samoin heilutella sitä muoviputkea joka menee imusarjasta jarrutehostimelle.
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13.7.2009 20:51
Jetan tyhjäkäynti
Kiitos kaikille viesteistä..katotaan miten käy, kunhan taas pääsee likaamaan käjet kyynerpäitä myöten :P
HOX!! Imusarjan ja jarrutehostimen välinen letku vaihdettiin viime kesänä.
yoonas!! Kannattaa sunkin tutkia toi letku..nosti mulla ainakii pirusti kiekkoja lämpösenä, koska löyty KUNNON vuoto xD
-Timo-
HOX!! Imusarjan ja jarrutehostimen välinen letku vaihdettiin viime kesänä.
yoonas!! Kannattaa sunkin tutkia toi letku..nosti mulla ainakii pirusti kiekkoja lämpösenä, koska löyty KUNNON vuoto xD
-Timo-
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13.7.2009 20:51
Jetan tyhjäkäynti
Nonii..vkonloppu lähestyy ja kohta pääsee taas säätämään :)
Tarkoituksena ois tarkistaa onko HALL-anturi, virranjakaja ja sytytysjohdot elossa. Miten nämä olisi helpoin/halvin todeta? Tartteis joitakin arvoja..
-Timo-
Tarkoituksena ois tarkistaa onko HALL-anturi, virranjakaja ja sytytysjohdot elossa. Miten nämä olisi helpoin/halvin todeta? Tartteis joitakin arvoja..
-Timo-
Lainaus aiemmasta threadista tulpanjohtojen tarkistukseen...
"jakajan päässä 1k ja tulpan päässä 5k vastukset. noi siis kuparijohdoilla, hiilijohtoihin pitää laittaa erilaiset vastukset riippuen pituudesta. puolan johdossa kans 1k molemmissa päissä, eikä minkään tulpanjohdon ja puolan johdon yhteen laskettu resistanssi saa olla yli 20k...
vastukset lähtee pyörittämällä irti johdoista, ne saa sitte mitattuu..."
Omassa autossa mittasin noi tulpanjohtojen resistanssit ja oli n. 6-7 ohmin välillä (mittasin vain tulpanjohtojen päästä päähän, en irroitellut vastuksia), puolan johdossa taisi olla samat? Näillä arvoilla sytytys ainakin toimi.
Tarkasta vielä ettei tulpanjohdot iske kipinää läpi. Eli aja auto pimeään talliin, avaa konepelti ja tsekkaa ettei konehuoneessa kipinöi.
HALL-anturin virransaannin voi testata sillei, että anturille tulevan liittimen "reunimmaisten pinnien" tulee antaa yli 5Voltin virta, sytytysvirran ollessa päällä, siloin virran saanti on OK.
Suosittelen kyllä lämpimästi vikakoodien lukemista autosta. Voin lähettää suomenkieliset ohjeet YV:llä, kunhan vaan kyselet.
"jakajan päässä 1k ja tulpan päässä 5k vastukset. noi siis kuparijohdoilla, hiilijohtoihin pitää laittaa erilaiset vastukset riippuen pituudesta. puolan johdossa kans 1k molemmissa päissä, eikä minkään tulpanjohdon ja puolan johdon yhteen laskettu resistanssi saa olla yli 20k...
vastukset lähtee pyörittämällä irti johdoista, ne saa sitte mitattuu..."
Omassa autossa mittasin noi tulpanjohtojen resistanssit ja oli n. 6-7 ohmin välillä (mittasin vain tulpanjohtojen päästä päähän, en irroitellut vastuksia), puolan johdossa taisi olla samat? Näillä arvoilla sytytys ainakin toimi.
Tarkasta vielä ettei tulpanjohdot iske kipinää läpi. Eli aja auto pimeään talliin, avaa konepelti ja tsekkaa ettei konehuoneessa kipinöi.
HALL-anturin virransaannin voi testata sillei, että anturille tulevan liittimen "reunimmaisten pinnien" tulee antaa yli 5Voltin virta, sytytysvirran ollessa päällä, siloin virran saanti on OK.
Suosittelen kyllä lämpimästi vikakoodien lukemista autosta. Voin lähettää suomenkieliset ohjeet YV:llä, kunhan vaan kyselet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa