Bilteman laakerin ulosvedin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

Bilteman laakerin ulosvedin

ViestiKirjoittaja datamake » 15.7.2009 8:51

Etupyörän laakeri vaatii huomiota ja pitäisi vaihtaa. Onko kellään kokemuksia tuosta punaisessa laatikossa myytävästi ulosvedinsarjasta, taisi olla nimikkeellä "TYÖKALUSARJA ETUPYÖRIENLAAKEREIHIN" ja tuotenumero 191319.

Ulkomaililla verkkokaupoilla näyttäisi olevan myynnissä vastaavia pakkeja ja jotkut vannoivat noiden nimeen. Itse tekemällä tietysti saa ulosvetimiä joka tarpeeseen, mutta aina ei ole sopivaa rautaa saatavilla.

Eli onko kokemuksia ja auttaako Golf IV:sen laakeriaskareissa olleenkaan tuo satsi?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.7.2009 11:09

Epäilen kyllä hieman tuota sarjaa. Näyttäisi että tuolla ei saa tarpeeksi voimaa, että laakerin saa painettua/vedettyä ulos navasta.

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 16.7.2009 7:26

Voi olla, että tuosta ei olisi kuin pyörännavan irroitukseen. Ei onneksi ollut tarjolla kaupassa, ettei tarvinnut ostaa edes kokeiltavaksi. Pitää koittaa hoitaa homma kotivirityksillä tai viedä napa jonnekin prässättäväksi.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.7.2009 11:03

Mun etupään laakereiden vaihtoprojektit olen auliisti antanut muiden tehtäväksi. Jetassa ja Ventossa ei ihan kevyimmät vermeet pysty tuota laakeria irroittamaan, tuosta sarjasta puhumattakaan.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 16.7.2009 14:15

Irroitus saattaa onnistua tuolla laitteella hyvinkin jos saa annettua riittävästi lämpöä laakeripesälle.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.7.2009 15:28

Mitä viimeksi seurasin vierestä Caravelle syncron takalaakerin vaihtoa, olin hyvin tyytyväinen, että jätin homman ammattilaiselle, jolla järeillä välineilläkin meni urakkaan useampi kotvanen.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 16.7.2009 20:07

Juu, se laakeri sitten lähtee irti tai sitten toi setti menee palasiksi. Kylmiltään ei todellakaan kannata lähteä vääntämään, lämpöä vaan "pesään" ja sen jälkeen hiukan pientä naputtelua (tai miksei myös lämmityksen aikanakin) kilosella lekalla niin vois laakerikin sen jälkeen jotain jutella...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.7.2009 11:57

Jetassa ja Ventossa ei ihan kevyimmät vermeet pysty tuota laakeria irroittamaan, tuosta sarjasta puhumattakaan.
Kakkosgolfin laakerin vaihdoin pariin kertaan aseina pajavasara, alasin ja sopiva holkki. Asennus samoilla työkaluilla, kunhan naputtelee oikealta kehältä niin, ettei laakerikuuliin kohdistu voimia. Kunnon prässi sopivan työkalusetin kanssa olisi paras tuohon hommaan.

Lämmöllä ja kylmäspraylla voi avittaa tarvittaessa.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 17.7.2009 12:00

naputtelee oikealta kehältä niin, ettei laakerikuuliin kohdistu voimia.


Itse käytän prässin välissä vanhaa laakeria uuden painamiseen paikalleen. Koko on aina oikea.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 18.7.2009 0:03

Itse käytän prässin välissä vanhaa laakeria uuden painamiseen paikalleen. Koko on aina oikea.

Jes. Kun olis aina hyllyssä vanha laakerin kooli niin mikäs siinä. Jos olis kaikki vanhat osat tallessa niin olis se kyllä aika suuri autotalli josa pitäs vielä autojakin huoltaa..

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 18.7.2009 10:51

kyllähän vanhan eka pois otat niin siitä saa palikan millä uus paikoilleen.... ja pois voi sisäkehältäkin sen painaa

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 26.7.2009 21:29

Homma hoitui sopivilla hylsyillä ja isolla ruuvipenkillä. Pyörän napaan vain jäi laakerin kaulus, eikä saatu sitä irti, kun siihen väliin ei sopinut mikään ulosvedin (tai kun sellaista ei ollut). ABS:n nopeusrengas tekee paikan turhan ahtaaksi, että sen saisi pois. Tuli lämmitettyä sitä laakeria niin, ettei se lyömälläkään enää lähtenyt pois, kun metalli pehmeni. En tiedä, onko sitä napaa muutenkaan hyvä kauheasti lämmittää...

No, uusi napa kanssa tuli vaihdettua homma kunnossa. Uudessa navassa on ruuveilla tuo ABS-kehä kiinni, että tuosta sen saisi helpommin pois, jos laakerin hela jää siihen kiinni.

Vähän arvoitukseksi jäi tuo pieni jumputus n. 40 km/h vauhdissa. Renkaassa ei näy mitään ja vaihdoin renkaan takaa eteen kokeeksi, muttei ollut vaikutusta. Ääni kuulostaa kuin rengas olisi hieman soikea. Epätasapainolta se vaikuttaa, koska erottuu oikeastaan vain tuossa mainitussa nopeudessa ja sen alle. Pitää käyttää kitkarenkaita alla asian selvittämiseksi, että onko vika renkaissa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.7.2009 11:04

ABS:n nopeusrengas tekee paikan turhan ahtaaksi, että sen saisi pois. Tuli lämmitettyä sitä laakeria niin, ettei se lyömälläkään enää lähtenyt pois, kun metalli pehmeni.
Dremelillä kehä poikki niin johan irtoaa.

Makkis78
-
Viestit: 94
Liittynyt: 17.3.2008 14:47

laakerinvaihtosarja

ViestiKirjoittaja Makkis78 » 24.7.2012 11:14

itsellä vastaava sarja kuin tuo bilteman ja on todella näppärä laakereiden ja puslien vaihtoon. saa etupyörän laakerin vaihdettua paikallaan paitsi golf4/polo 9N irrotukseen tuo ei sovellu, navan ulosvetotapit ottaa napakannakkeseen ennemmin kiinni kuin alkaisi nostaa napaa/laakeria pois.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa