Noniin, eli alkoi 5vaihteinen vaihdelaatikko temppuilla pahemman kerran. Aamulla töihin lähdettyäni 2km ajon jälkeen huomasin että vitosvaihde ei mene silmään "sillä normaalilla kepinliikkeellä millä aina ennenkin", ei sitten millään. Edellisenä iltana (~9h aiemmin) olin siis ajanut ilman mitään ongelmaa ja vaihdot sujuivat aivan normaalisti.
Noh, ajelin nelosella kilometrin, pari, ja yritin uudelleen. Ihme ja kumma, vitonen sisään kuin ihmeen kaupalla ja matka jatkui 40km. Viimeisen matkakilometrin aikana selvitin että mikähän on homman nimi. Eli venkslasin keppiä ja totesin että vitonen toimii, jotenkuten, mutta pitää sen verran ihmeellisellä tavalla vaihdekeppiä heilauttaa, että sen saa sisään.
Kuvaus vaihtotekniikasta: Täytyy olla mahd. huono ja väljä ote kepistä ja "suunilleen sinne suuntaan söhäistä keppiä täristämällä", niin menee päälle. Ei siis mene jos vaihtaa "määrätietoisesti, tähän mennessä aina toiminutta, parhaaksi todettua liikerataa pitkin". Normaalilla tekniikalla keppi ikäänkuin "jää puolimatkaan" ja varovasti kytkintä nostettaessa kuuluu ilkeä "OUR!" ääni.
Lueskelin netistä kauhutarinoita laatikonvaihdosta ja sen aiheuttamista kuluista, joten kysynkin teiltä että mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä? Katsoin auton alle ja ei näytä vuotavan vaihteistoöljyä eikä öljyä ole roiskunut konehuoneeseen. Vaihteistoöljyt on vaihdettu ~3tkm sitten ammatilaisen toimesta. Kannattaako tuolla vitosella nyt ajaa ollenkaan vai kurvailla kotimatka nelosella? Vitonen tosiaan pysyy "silmässä", eli ei heitä vapaalle kuten joissain tämänkaltaisissa tapauksissa.
Tuhannet kiitokset kaikille jotka vaivautuvat auttamaan! :)
2003 Golf IV GTI: Vaihdelaatikossa häikkää
Valvoja: ffp jäsenet
Tarkista vaihteensiirtovaijerit, että niistä ei ole mitään muoviklipsuja rikki ja ovat kunnolla kiinni niissä laatikon päällä olevissa siirtotangoissa. Voi olla, että sieltä päästä on se jousi/muoviklipsu systeemi siirtynyt/pettänyt osittain ja säädöt ovat pielessä.
Meneekö pakki normaalisti päälle? Vai ehkä hieman "väärästä" kohdasta, liian oikealta?
Meneekö pakki normaalisti päälle? Vai ehkä hieman "väärästä" kohdasta, liian oikealta?
Mulla oli nelosessa pakin, ykkösen ja kakkosen kanssa häikkää, säädöllä sai taas pelaamaan. Oli yks muoviosa kulunut niin paljon ettei pelannu. On kylläkin vaijereilla mutta kai siinä silti pitää säätö olla vaikka olis tangoilla. Eikö kannattas tarkistaa ettei ole säädöt siirtyny tai jotain vastaavaa?
Noniin, kiitos kaikille jotka osallistuivat vianetsintään, vika oli käyttäjässä itsessään. :D
Tosiaan eilen ilmansuodattimen kotelosta irrotettu ilmaletku oli jäänyt laittamatta takaisin ja letku esti kytkinvaijerin toiminnan. Melkolailla huvittunut fiilis kun huomasin irrallisen letkun roikkuvan konetilassa, päivällä kyseinen letku ei sattunut silmään ei sitten millään.
Noh, virheistä opitaan ja voin sanoa että ensi kerralla mietin kaksi kertaa ennen kuin kirjoittelen tänne vikaselostusta. Pahoittelen tästä syntynyttä häiriötä! :)
Tosiaan eilen ilmansuodattimen kotelosta irrotettu ilmaletku oli jäänyt laittamatta takaisin ja letku esti kytkinvaijerin toiminnan. Melkolailla huvittunut fiilis kun huomasin irrallisen letkun roikkuvan konetilassa, päivällä kyseinen letku ei sattunut silmään ei sitten millään.
Noh, virheistä opitaan ja voin sanoa että ensi kerralla mietin kaksi kertaa ennen kuin kirjoittelen tänne vikaselostusta. Pahoittelen tästä syntynyttä häiriötä! :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa