Golf 1.6 vm -89 bensa termostaatti?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

Golf 1.6 vm -89 bensa termostaatti?

ViestiKirjoittaja taky » 6.12.2008 6:58

Golf 1.6 vm -89 bensa välillä nostelee lämpöä, maantiellä ok, mutta kun auton pysäyttää moottorin käydessä välillä lämmöt nousee melkin tappiin ja sitten laskee normaaliksi.

- termostaattiko jumissa, missä ko koneessa termostaatti sijaitsee?
Joku kuva sattui silmiin jossa se oli mainittu sijaitsevan vesipumpun kotelossa alavesiletkussa?

-vai voisiko vaiva olla lämpömittarin anturissa?

-jossain muualla?

Vedet pysyy koneessa ja öljyt on ok, sekä käynti.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 6.12.2008 10:05

Vaihda termostaatti sellaiseen jossa on pieni läpivirtausreikä, loppuu heiluminen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.12.2008 10:35

- termostaattiko jumissa, missä ko koneessa termostaatti sijaitsee?
Joku kuva sattui silmiin jossa se oli mainittu sijaitsevan vesipumpun kotelossa alavesiletkussa?
Näin on, alavesiletkun liitoskappale kahdella pultilla irti pumpusta ja termari tippuu kouraan. Pesuvati kannattaa laittaa alle ja ostaa valmiiksi uutta nestettä.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 8.12.2008 16:01

Termari vaihdettu - ei vaikutusta - mittari välillä näyttelee reiluja lämpöjä.

Lämpömittarin anturiko vainaa?
Merkkivalo ei syty eikä flekti käynnisty, eikä myöskään keitä joten niistä voisi päätellä että lämmöt ei nouse normaalin ohi, siis ongelma lämpötilan näytössä.

Ylävesiletkun liitännässä on kaksi anturia/kytkintä, mittarille ja merkkivalollekko molemmille omat anturit/kytkimet?

Motonetin luettelo kertoilee erivärisiä kytkimiä -89 1.6:lle.
Onko kytkimet nimenomaan merkkivalolle?
Ja toinen vastaavasti mittarille joita kahta mallia latta ja pyöreällä liittimellä?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.12.2008 18:47

Ylävesiletkun liitännässä on kaksi anturia/kytkintä, mittarille ja merkkivalollekko molemmille omat anturit/kytkimet?
Merkkivalolle ja mittarille on sama, toinen lienee moottorinohjaukselle tai automaattiryypylle, riippuu väristä ja koneesta. Pääsääntöisesti musta on ollut mittarin anturi.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 9.12.2008 15:50

Anturit on harmaa ja punainen, siis muovin väri ylävesiletkun ja kannen välissä olevassa asennuspaikassa.

Kumpi mahtaa olla lämpömittarinanturi, koneen puoleinen vain syylärin puoleinen?

Motonetin kuvasto tarjoaa seuraavia..

35°-kytkin 89--90 HARMAA kaasutin (Ø20/2-napapl). . . . . . 37-3562 9.90
60°-kytkin 88--91 PUNAINEN (Ø20mm/suorakaidepl). . . . . . 37-3532 10.90

Kytkimiä, mutta myöskö lämpömittarin autureita?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.12.2008 18:12

Noista kumpikaan ei ole anturi, vaan ovat lämpökytkimiä johonkin muuhun tarkoitukseen. Motonetin kataloogin mukaan tämä on ainoa tuohon löytyvä vaihtoehto:

Golf 88--91 mittari+valvonta MUSTA (Ø20mm/suorakaidepl). . 37-3362 9.90 ?

Tosin sitä en tiedä, onko kaikki vaihtoehdot kataloogissa listattuna...

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 9.12.2008 20:25

Mutta kun mustelle - kävin hakemassa ei systeemissä ole mitään asennuspaikkaa, ainostaan em harmaa ja punainen sijaitsee yläletkussa, musta on samanlainen fyysisiltä mitoiltaan.
Kannen päässä, vaihdelaatikon päässä on anturi, mutta se lie öljynpaineanturi?
Se ainakin on perinteisen öljykellon näköinen ja kierteillä kiinni, harmaa ja punainen on vain jousisokalla.

Edit

Anturit näyttää samoilta kuin korjauskäsikirjan Mono-Jetronic koneen kuvassa.
Koneessa on kuitenkin Pierburg 2E2 kaasari.
Olisiko autoon jossain vaiheessa vaihdettu kone jostain toisesta autosta....
Tätä ajatusta tukee sekin että moottorin ja rungon välinen maadoituskaapeli puuttui, tai itseasissa siitä oli pätkä laatikon päässä, suoraan poikkileikattuna ikään kuin esim purkuautosta irroitettuna.

Missä moottorissa on tyyppikoodi jolla kait voisi varmistaa koneen rungon alkuperää?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 9.12.2008 23:34

Löytyisiköhän se musta anturi sieltä alapuolelta?
Kuva

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 10.12.2008 6:07

YES!

Sillähän alalpuolella se majailee!

KIITOS hyvästä kuvasta se selvitti paljon.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 5.7.2009 17:24

Tuossa kombinaatiossa ei antureita saa millään kiristettyä, vaan kiinnitys on sokalla.

Anturin asennuksessa luonnollisesti uusi tiiviste. O-rengas, nyt kuitenkin juuri alapuolinen lämpömittarinanturi tiputtaa vettä. Vuoto ei ole suuri, tippa puolessa minuutissa, mutta kuitenkin sotkee jne.

Millä tiivistää anturin asennus jäähdytysnestettä pitävästi?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.7.2009 18:02

Anturi pois, anturin ja asennusreiän huolellinen putsaus ja uusi tiiviste. Luultavasti jäänyt joku hiekanjyvä tms. roska väliin. Myös paksumpaa O-rengasta voi kokeilla.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 5.7.2009 18:08

yleensä siellä on hiushalkeama tuossa bakeliitissa ja se menee koko tuo runko vaihtoon samalla

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 5.7.2009 19:06

Pihkura, eipä tullut mieleenkään että olisi halki tms.

Mahtaako noita saada muualta kuin VW:ltä koko auton arvoiseen hintaan?

Motonet ilmoittaa nimikkeellä "G-II 1,6/1,8 Termkoppa jos viisi lähtöä (2=letku/3=anturi)"
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-6906
mahtaako olla oikea kysessä, kuvaa kun ko tuotteesta ei ole ja puhuu termostaattikopasta...
Termarihan on vesipumpussa ja ei siinä mitään antureita ole.

Toki jos jolla kulla sattuu olemaan ylijäämänä ehjä, olen halukas lunastamaan sen.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 6.7.2009 16:43

Motonet ilmoittaa nimikkeellä "G-II 1,6/1,8 Termkoppa jos viisi lähtöä (2=letku/3=anturi)"
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-6906

---

Ko tuote on edellä kuvattu anturi/ylävesiletku "tötsä".

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2009 19:46

Jees, oikea tuote on kyseessä vaikkakin nimitys on väärä. Yleensä nuo halkeaa kiinnitysruuvin juuresta, joten kannattaa nyt ensin katsoa mistä se vuotaa. Motonetin tuote on ainakin jokunen vuosi sitten ollut täsmälleen saman valmistajan osa kuin merkkiliikkeessä.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 7.7.2009 7:25

Tod näköisesti se on juuri kiinnitysruuvin lähistöltä. sillä tiivisysmassa lisääminen kannen ja tötsän väliin vähensi vuotoa, mutta ei ihan kokonaan lopettanut. Lämmin kone ja kesäkelit on vuotopaikan todentaminen hieman haasteellista.

No laitetaan nyt sitten uusi josko se lopettaa koko vuodon - taitaa olla että kiristysmomentti saa olla todella kohtuullinen jottei ratkea heti samasta paikkasta uudelleen.....

Rookeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.2.2014 16:57

ViestiKirjoittaja Rookeri » 28.5.2015 11:13

Appiukon autossa tismalleen samannäköinen termari. Mitkä noi ylemmät anturit on, harmaa ja punainen?

Kone käy tosi laiskasti, ihan kuin ryyppy olis päällä kokoajan? Mietin että vaihtaisin jonku noista antureista.

Rookeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.2.2014 16:57

ViestiKirjoittaja Rookeri » 26.7.2015 20:43

Kai ny joku edes tietää?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.7.2015 20:57

Lämpöanturit moottorinohjaukselle ja lämpömittarille?

Mikä vuosi ja moottori?

Rookeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.2.2014 16:57

ViestiKirjoittaja Rookeri » 31.7.2015 19:35

1.6 ja oliko 88 vai 89 vuoden Golffi. Onko tuo harmaa moottoriohjauksen anturi? Välillä joutuu pitkään sahamaan että käynnistyy ja on tehoton kiihdyttäessä.

Tulpat, tulpan johdot, kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa vaihdettu, pako- ja imusarjan tiivisteet vaihdettu, bensapumppu..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.7.2015 19:50

Noilla tiedoilla ei voi muuta kun todeta että lämpöä ne mittaa.

Rookeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.2.2014 16:57

ViestiKirjoittaja Rookeri » 31.7.2015 21:18

Olisko vaihdolla apua, jos sen anturin vaihtais?

Kaasarina oli Pierburg 2E2.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa