TDI massavauhtis kappaleina ?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
TDI massavauhtis kappaleina ?
Käyttiksen 5muki 2,5litrasen VM 1998 TDi koneen vauhtiksessa on ilmeisesti jotakin mätää nyt. Kertokaas viisaammat minkä verran massa osa saa liikkua käsipelillä? Liike pikkuvoimalla (kun ei ole mitään vastusta) oli n.15mm, sitten kun väänti rystyset valkoisena, sain n 50mm liikematkan aidasta laitaan.
Kuuluko mekaanisesti kolaus molemmista reunoista?
Mulla tuntuu ettei jää jousien varaan, vaan kopsahtaa pohjaan.
Em mittaukset tehty siis ilman mitään työkaluja. Ja salilla olen käsiäni käyny viimeksi treenaamassa vuonna 1990 SA intissä. . . .
Päittäisvälystä oli pikku ruuvarilla käännettynä abaut 1-1,5mm
Onko tää Kusarille joutavaa?
Saako sisuskaluja ehjättyä viilapenkki.-ruuvimeisseli-rautasaha-sisu menetelmällä?
Kuuluko mekaanisesti kolaus molemmista reunoista?
Mulla tuntuu ettei jää jousien varaan, vaan kopsahtaa pohjaan.
Em mittaukset tehty siis ilman mitään työkaluja. Ja salilla olen käsiäni käyny viimeksi treenaamassa vuonna 1990 SA intissä. . . .
Päittäisvälystä oli pikku ruuvarilla käännettynä abaut 1-1,5mm
Onko tää Kusarille joutavaa?
Saako sisuskaluja ehjättyä viilapenkki.-ruuvimeisseli-rautasaha-sisu menetelmällä?
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
Noita kaksoismassavauhtipyöriä on monella eri tekniikalla toteutettuja, on jousilla (työntävät ja vastaanottavat) on sellaista "räkää", joka vaimentaa liikettä ja näiden yhdistelmiä.
Varma merkki vauhtipyörän hajoamisesta on, jos sieltä on tullut mitään pihalle. (jousia, tuota "räkää" tai muovia, jolla jotkut jouset on päällystetty)
Mekaanista yhteyttä ei saisi tapahtua, eli massat eivät saa koskea toisiaan. Jos näin käy kun käännät vauhtipyörää(?), on jouset luultavammin väsähtäneet, poikki tms.
Uutta vauhtipyörää voisi tietty käydä kokeilemassa marmoritiskillä, ja verrata vanhaan ennen ostoa? Noita kun on monenlaista, ja ainakin kahdelta valmistajalta.
Varma merkki vauhtipyörän hajoamisesta on, jos sieltä on tullut mitään pihalle. (jousia, tuota "räkää" tai muovia, jolla jotkut jouset on päällystetty)
Mekaanista yhteyttä ei saisi tapahtua, eli massat eivät saa koskea toisiaan. Jos näin käy kun käännät vauhtipyörää(?), on jouset luultavammin väsähtäneet, poikki tms.
Uutta vauhtipyörää voisi tietty käydä kokeilemassa marmoritiskillä, ja verrata vanhaan ennen ostoa? Noita kun on monenlaista, ja ainakin kahdelta valmistajalta.
Kaksoismassan välykseen mittaukseen löytyy merkkokhtaisia työkaluja esim Klannilta tai LUK:ilta.
Ongelma on nuo raja-arvot mistä saat tiedot mitkä arvot ovat vielä toleransseissa.
http://www.klann-online.de/News/7_090541oP.pdf
Tecdocista löytyy arvoja jos tietää vauhtipyörän varaosanumeron ja kytkin paketin numeron.
Ongelma on nuo raja-arvot mistä saat tiedot mitkä arvot ovat vielä toleransseissa.
http://www.klann-online.de/News/7_090541oP.pdf
Tecdocista löytyy arvoja jos tietää vauhtipyörän varaosanumeron ja kytkin paketin numeron.
Jos tätä maalaisjärjellä ajattelee niin eihän se saa liikkua käsipelissä yhtään. Liikkumisen pitäisi tapahtua vasta kun kytkin nappaa kiinni ja silloin on eri momentit kyseessä. Itellä ainakin liikku noin pari senttiä käsin paskana oleva vauhtipyörä. Kun paino kaasua kuulu klonks ja kun heitti kaasun pois kuulu klonks.
Jos se kolahtaa niin silloin se vauhtipyörä on entinen. Voihan niissä olla eroja mutta ei se kolahtaa saa.
Jos se kolahtaa niin silloin se vauhtipyörä on entinen. Voihan niissä olla eroja mutta ei se kolahtaa saa.
Mitä noita vastaan on tullu on vapaa liike on tyyliin + - 15mm ja sen jälkeen menee jousia vasten joten jäykistyy. Kokonais liike lienee laidasta laitaan siinä 50 mm mutta ei pitäisi käsin pohjata saatikka kolahtaa pohjaan. Vapaa liikekin pitäisi olla hieman jähmeää.
Muuten kytkinpinta heiluu vauhtipyörässä miten sattuu, se keskittyy ja tukeutuu sitten kytkin akseliin.
Muuten kytkinpinta heiluu vauhtipyörässä miten sattuu, se keskittyy ja tukeutuu sitten kytkin akseliin.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
Kiitos vastauksista
***
==> Coupe32V
Oliko tuo sun vielä ajettava, vai kolisiko jo?
****
Sitten semmoinen kyssäri, että näistä vauhtiksista voi vuotaa (iskari??) nesteet ulos, paikallisen VAG korjaajan mukaan. Onko tää neste minkälaista ja paljonko sitä on tuolla sisällä? Osais päätellä onko se(kin) tuolta vainaana. . ..
***
==> Coupe32V
Oliko tuo sun vielä ajettava, vai kolisiko jo?
****
Sitten semmoinen kyssäri, että näistä vauhtiksista voi vuotaa (iskari??) nesteet ulos, paikallisen VAG korjaajan mukaan. Onko tää neste minkälaista ja paljonko sitä on tuolla sisällä? Osais päätellä onko se(kin) tuolta vainaana. . ..
Joissain VAG vauhtipyörissä on todella sellaista "räkää" sisällä, niinkuin tuossa ylempänä aikasemmin kirjoittelinkin.. Öljyä se ei ole, tai ei ainakaan niin juoksevaa kuin öljyllä yleensä tarkoitetaan.
Todella paksu grafiittivaseliini on varmaankin paras kuvaus tuolle "räälle", ja sen kyllä huomaa jos tuo tavara on tullut ulos vauhtipyörästä, joskus jopa irroittamatta vaihteistoa. (niistä kolmesta reiästä mitä siinä kytkinkopan alalaidassa on)
Todella paksu grafiittivaseliini on varmaankin paras kuvaus tuolle "räälle", ja sen kyllä huomaa jos tuo tavara on tullut ulos vauhtipyörästä, joskus jopa irroittamatta vaihteistoa. (niistä kolmesta reiästä mitä siinä kytkinkopan alalaidassa on)
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
TDI leivottu nippuun ja itte vauhtikselle en tehny mitään (vain kytkin kopan putsaus sisältä)
Em liikkeillä ja kenkää antamalla kaupungissa (usea kymmenen kilsaaa jo takana), ei toiminnassa mitään outoa (ääniä / tärinää / tms). Eli vakiossa kestää noilla mun matolaatikon oireilla vaillinaisesti toimiva massavauhtiskin :)
Em liikkeillä ja kenkää antamalla kaupungissa (usea kymmenen kilsaaa jo takana), ei toiminnassa mitään outoa (ääniä / tärinää / tms). Eli vakiossa kestää noilla mun matolaatikon oireilla vaillinaisesti toimiva massavauhtiskin :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa