seat leon1 kallistuksevakaajan(runko kumit) puslien vaihto?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

naturaali
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2006 17:28

seat leon1 kallistuksevakaajan(runko kumit) puslien vaihto?

ViestiKirjoittaja naturaali » 5.7.2009 7:42

elikkä ois kyseinen operaatio edessä. onnistuuko puslien vaihto irroittamalla pelkästään ns metalli pannat kumen ympäriltä. mahtuuko tuonne siis lista väliin ilman, että joutuu purkaan "puoli keulaa" ennen kuin tuonne pääsee käsiksi?

kyseessä siis punaisella ympyröity pultti. kuva 4golffista, mutta se on samanlainen leonissa.

Kuva

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.7.2009 8:13

Mahtuu. Reilun kokoiset säätöleukapihdit on korvaamattomat tossa hommassa. Ainakin golfissa tuon kiinnityssinkilän rakennetta on muutettu, uusi kumi ja vanha sinkilä eivät sovi keskenään. Melkeinpä kehottaisin hakemaan osat marmorilta ja ottamaan myös uudet sinkilät, ettei tartte tehdä 2 kertaan jos autossa onkin vanhan mallin osat, niitä ekoja versioita kun ei ainakaan vw:ltä enää saa.

Pistä etukäteen siihen 8mm ruuviin irroitusöljyä ettet manglaa apurungossa olevaa kierrettä pasaksi. ON vittumainen korjata :D

naturaali
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2006 17:28

ViestiKirjoittaja naturaali » 5.7.2009 8:21

leoni on vuosimallia 01. liekköhän vielä tuossakin ns vanhanmallin sinkilät tai siis mahtuneeko ne uudet kumet tuon vuosimallin versioon. kumet ois kyllä jo hyllyssä valmiina :). minkä takia nuo uudet kumet ei passaa vanhan sinkilään eli erottaako sitä milläänlailla päällepäin, että passaako ne vai ei? tympiä tosiaan ku kerke'äis jo purkaa ja sitten vasta hoksaa ettei nää stemmaakaan keskenänsä :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.7.2009 9:21

Muistaakseni uudemmissa sinkilöissä on keskellä prässätty ura ja uudessa kumissa tuohon uraan sopiva lista. Sen takia uusi kumi ei sovi vanhan sinkilän kanssa.
Kun putsaat autossa oleva sinkilän näet onko se sileä vai keskeltä koholla.[/quote]

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 5.7.2009 9:40

Nosta auto kummaltakin puolelta ilmaan ja irrota vakaaja yhdys tangoista niin jännitys vakaajasta hävijää ja on paljon helpompi työskennellä. Paikalleen laittaessa hommaa valmiiksi pitemmät 8mm pultit,koska uusilla kumeilla on melko jäykkä puristaa paikalleen ja ne alkuperäiset pultit ovat onnettoman lyhyet.

Motonetistä ei kannata ostaa kumeja koska ne on pelkkää kumia, alkuperäisissä on joku "kudos" vahvistus tjms

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 5.7.2009 10:38

tosiaankin koko keula ilmaan. vanha lähtee irti helposti mutta uusi on tosiaan tiukka menemään kohdalleen. lähennä sen sinkilän osalta. itse tein seuaavalla tavalla. koko keula ilmassa ensin kumi reilulla voitelulla kohdalleen, sinkilän alareunan koukku suunnilleen kohdalleen. sitten samalla kun kangella painaa kallistuksenvakaajaa alaspäin (jolloin sinkilä menee kohdalleen ja lähemmäs pultinreikää) puristaa lukkopihdeillä mahdollisimman lähelle kierteitä sen sinkilän. lukkopihdit siksi että toinen käsi vapautuu laittamaan pultin kierteelleen alkuun. loppu sitten räikällä kiinni.

varaa hommaan aikaa. homma ei ole niin helppo miltä näyttää. räikän saa kyllä helposti mahtumaan pultille, mutta se sinkilän saaminen tarpeeksi lähelle että pultin saa kiinni voi viedä jonkun aikaa. itsellä meni toisella puolella yli puoli tuntia ja kun keksi tavan, toisella puolella meni enää noin viisi minuuttia. pitempi pultti ei kuulosta yhtään pöljemmältä idealta.

naturaali
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2006 17:28

ViestiKirjoittaja naturaali » 5.7.2009 21:34

oli todella helppo vaihtaa ja ainakin tuossa vuosimallissa kumet ja sinkilä passas keskenään. kumet ostin motonetista ja ne maksoi yhteensä alle 8e pari. vertasin nuihin orkkis kumeihin ja samanlaista kumia ne ovat mutta orkkiksissa siellä sisäpinnalla on ikäänkuin vahviketta, mutta ei se mihinkään kestävyyteen vaikuta koska se on sama ku siellä ois erkkaria välissä,, hankala selittää, mutta se on varma ettei tuo "erkkari" tuossa kumen sisä pinnassa vaikuta kestävyyteen laisinkaan...todella haurasta kangasmaista materiaalia kuten erkkarikin>>>>jääkiekko teippi.

tuo pidempi pultti neuvo oli todella hyvä. noin 1cm pidemmän pultin laitoin. meni pultti heittämällä paikalleen . ei tarvinu puristella millään kasaan. aluksi yritin orkkis pulttilla+puristamalla lukkopihdeillä, mutta ei alkanu pultti pureen kierteeseen niin otin nuo sentin pidemmät käyttöön. itse tunkkasin auton ilmaan lavetin takapuslan kohdalta hallitunkilla ja irrotin pystyvakaajan pultin ja tunkkasin saksi tunkilla levystä ylöspäin jolloin tanko heilui vapaasti ja kumet ja sinkilä oli helppo asentaa näin paikalleen.

kiitti hyvistä ja yksinkertaisista neuvoista ja nopeista vastauksista!!

TReko
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.8.2008 20:54

ViestiKirjoittaja TReko » 5.7.2009 22:27

Miten päädyit vaihtamaan nuo kumit? Kolisiko vai narisiko alusta? Itsella octavian alustasta kuuluu ihme kitinää ja jotenkin paikansin sen noihin kyseisiin pusliin(ääni hiljeni kun rasvasi) joten taitaa olla sama operaatio edessä minullakin.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 5.7.2009 22:32

^Mulla ilmeni kolinana neloskoppasessa golfissa.

^^Muistaakseni kumit maksoivat marmoritiskilläkin alle 8 eur pari. Uudet kiinnitysraudat 14 eur pari.

naturaali
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2006 17:28

ViestiKirjoittaja naturaali » 6.7.2009 0:37

Miten päädyit vaihtamaan nuo kumit? Kolisiko vai narisiko alusta? Itsella octavian alustasta kuuluu ihme kitinää ja jotenkin paikansin sen noihin kyseisiin pusliin(ääni hiljeni kun rasvasi) joten taitaa olla sama operaatio edessä minullakin

katsastusmies sanoi että väljät on. tosi paljon tulee meikällä kaupunkiajoa joten sen takia nuo on mennyt. tosin on leonilla jo höylättykkin yli 200tkm josta vähintään 50% kaupungissa mukulakiviä ja huonoja teitä pitkin. pientä kolinaa piti muttei mitään häiritsevää. katsastusmies sanoi, että tuo on ihan tyyppivika vag autoissa. ocussa taitaa olla tismalleen samat puslat. muistelen että kuitissa luki octavia/bora vaikka leoniin nuo lopulta siis tuli :). käsittääkseni tuo rasva on vain pahasta tuolla puslien välissä>>>>saa vain nopeammin puslat entistä huonompaan kuntoon ku se rasva imee kaiken hienonkin pölyn/hiekan väliin joka sitten kuluttaa puslan entistä nopeemmin pilalle. mutta samapa se jos ne on muutenkin vaihtoon menossa mutta uuteen puslaan en ikinä rasvaa laittaisi.

naturaali
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2006 17:28

ViestiKirjoittaja naturaali » 6.7.2009 5:03

vielä sen verran, että te jotka menette ostamaan kyseiset puslat/helat niin mitatkaa kallistuksenvakaajan tangon paksuus ennen ostamista. leoniin oli kolmelle eri tangolle kumeja, 19, 21 ja 23milliselle tangolle(perinteistä vag toimintaa :) ). tuo tankohan on helppo mitata kun kääntää vain renkaat linkkuun ja työntömitalla mittaa tangon paksuuden. itselläni oli 23milliä tangon paksuus.

TReko
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.8.2008 20:54

ViestiKirjoittaja TReko » 6.7.2009 17:07

Jeps vaihtoon nuo kumit on menossa(katsastus lähenee), mutta vikaa hakiessa tuo rasva oli korvaamaton apuväline kun narina kuulosti tulevan joka paikasta. Mutta olisiko tuohon kumiin hyvä laittaa jotain? Vaseliinia, synt. vaseliini tai silikoonia? vai kestääkö ne sen mitä kestää, hinnaltaan ei pahat vaikka joutuisi uusimaan joka 100tkm

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 6.7.2009 19:40

Sanotaanko näin että hyvä sinne on jotakin laittaa...

Itse vaihdatin puslat viime kesänä, ihan alkuperäiset kankaalla vuoratut, mutta mutta... asentajat teki sen virheen että jättivät ne kuivaksi. Nyt kesällä kun narina kevään jälkeen taas alkoi käytin itse puslat irti, ja kankaat oli kulunu pois, ja puslia irroittaessa irtosi vakaajatangosta pinnoite päältä. Eli nyt alunperin 21mm vakaajatanko on pinnoitetta ohuempi, ja naksuu vaikkei narisekkaan. Prkl...

Mulla on CRC:n tommosta laakerivaseliinia, jonka pitäs olla hyvin vettä kestävää ja pysyvää ja tuo on kestänyt toistaiseksi hyvin auto- ja polkupyörähommissa.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 6.7.2009 21:23

Motonetistä ei kannata ostaa kumeja koska ne on pelkkää kumia, alkuperäisissä on joku "kudos" vahvistus tjms


Ei muuten ole motonetin puslat "pelkkää" kumia. Olivat täysin samanmalliset kuin alkuperäisetkin, ainoa ero oli se, että alkuperäiset puslat oli "Made in Spain" kun taas Motonetin "tarvike" oli nimeltään jokin Bilstein (varmaan joku pikkuvalmistaja...), Made in Germany..että sillee.
Kaippa tuokin sitten riippuu että mistä niitä osia milloinkin tulee..

Ite sain knipexeillä painettua kiinnityslenkin niiden lyhyiden alkuperäispulttien kanssa paikoilleen.. koiranluut oli vakaajatangosta irti sekä tietty auton etupää ilmassa.. aikani pultin kanssa ähelsin mutta sitten keksin että ottaa molemmat puslat irti, jonka jälkeen laittaa toisen puolen kiinni, ei kiristä pantaa täysin vaan vääntää pultin ainoastaan hieman kierteilleen, sama juttu toiselle puolen ja sitten saakin kiristellä loppuun. Ja rattia vähä kun kääntelee puolta vaihtaessa, saa enemmän tilaa kun raidetanko ei ole tiellä...

TReko
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.8.2008 20:54

ViestiKirjoittaja TReko » 7.7.2009 20:13

Tänään haettu puslat Tampereen Veholta ja maksoivat 9€ kappale, sitä rautaa en ostanut kun ei ollut varastossa ja varaosa myyjä epäili että ei se vanha miksikään mene. Kysäisin siltä kanssa että kannattaako niihin laitaa jotain rasvaa niin meinas että kuivana ovat laitelleet. Noh tarvii tässä vielä pohdiskella sitä rasvanlaittoa sinne kun ei ihan heti tule puslaa vaihdettua(odottelee nosturille pääsyä, ei jaksa tunkilla kikkailla :) ).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.7.2009 20:36

Uusi pusla on erimuotoinen (ellei ollut jo uudempaa versiota) ja vanha rauta ei sovi. Puukolla vuolin puslan vanhan muotoiseksi ja hyvä tuli.

Ehdottomasti kannattaa laittaa asianmukaista rasvaa. Jos toi alkaa narisemaan niin tympii sitä myöhemmin alkaa voitelemaan. Ja kuluuhan se hitaammin jos siellä on liukastetta välissä.

Toi on sellasessa paikassa että väittäisin helpommin olevan vaihdettavissa ilman nosturia kun alhaalta työskenneltäessä.

TReko
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.8.2008 20:54

ViestiKirjoittaja TReko » 7.7.2009 22:19

Ok, voishan tuota hallitunkin avulla vkl:na kokeilla vaihtaa. Pusla on ilmeisesti uuden mallinen (keskellä sellanen pykälä) ja tavii toivoa että autossa on myös sellanen ainkin rek. nro avulla kirjaa katseltiin joten vois jopa sopia. Mutta mikähän ois se asianmukainen rasva? synt. vaseliini esim. hhs 2000?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.7.2009 22:41

Mutta mikähän ois se asianmukainen rasva?
Mulla oli uretaanipuslista jäänyt jämä :) Purkki ei kertonut mitään aineesta.

Uudempi pusla on just sellanen pykälällä oleva. Vanha on keskeltä tasainen.

Vaseliinihan taitaa olla kumille pahasta, sanoo homot?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 95 vierailijaa