Välijäähdyttimen maalaaminen?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

Välijäähdyttimen maalaaminen?

ViestiKirjoittaja jullli » 26.6.2009 8:38

mitä mieltä porukka on coolerin maalamisesta mustaksi jotta sen saisi maastoutettua paremmin volkkarin keulaan uteliailta katseilta? miten/mikä maali pysyy alumiinissa ja heikkeneekö coolerin teho tuntuvasti jos maalaa?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.6.2009 8:40

eikös noita ihan onnistuneesti ole mattamustalla paukkupullosta naamioitu. jäähdytystehoon vaikutus on marginaalinen.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 26.6.2009 9:15

Kyllä paukkumaali pysyy hyvin. Ja jos vielä joskus haluaa tuunata ja kerätä katu-uskottavuutta niin maalinpoistoaineella saa kaiken oikein nätisti pois.

henkkasavosta
-
Viestit: 319
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 26.6.2009 10:13

Paukkupullomattamustalla (hirviöyhdyssana) on tuohon vihreäänkin naamioitu cooleri. Ilman mitään pohjia maali on kestänyt jo yli vuoden ja kaksi keulan purkamista.

Emmie ainakaan ole huomannut mitään haittaa, pikemminkin hyötyä vakiocooleriin verrattuna.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 26.6.2009 11:41

Sitten kun vielä maalaa sen silleen vinosta kulmasta niin sitä sumua ei mene sinne ripojen väliin. Omani maalasin 400c lämpömaalilla muutamaan kertaan ja on se siinä pysynyt. Mitä nyt vähän on kolhiintunut kun se on irrotettu ehkä 20 kertaa :D

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.6.2009 15:03

Itse taas pyrin maalaamaan niin että sitä maalia meni myös ripojen väliin. Hannulla niitä kilometrejä ei ole paljon tuolle coolerille kertynykään, itse taas kun maalasin kevättalvella niin nyt 10tkm jälkeen tuntuu että alkaa pikkuhiljaa kiveniskemien takia maali häviämään (kuka keksii ekana laittaa kiveniskuteipin coolerin päälle, hähä)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.6.2009 18:24

jäähdytystehoon vaikutus on marginaalinen.
Nope. Mattamustan pinnan emissiviteetti on parhaimmillaan noin 20 kertainen kiillotettuun alumiiniin verrattuna.

Kuka vitun idiootti on keksinyt kiillottaa jäähdyttimen...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 26.6.2009 18:38

Kyllä tuo cooleri on ollut siellä ainakin 30tkm ;) Ja vielä pidemmän ajan vuosissa mitattuna. Taisin muuten tarkemminajatellen kerran paikkamaalata sen yhden purkin jämillä. Kiveniskut ei oikeastaan ollut se ongelma vaan se oma käsittely asentaessa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.6.2009 10:48

pelkkä emissiviteetti ei ole määräävä asia kun maalataan jäähdytin, pitää ottaa myös huomioon lämmön siirtyminen alumiinista maaliin. Mutta merkityksetön tehoero siitä tulee, jos sitäkään. Kaikki coolerit olen kanssa maalannut mitkä muuten näkyisi ulos.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 27.6.2009 16:13

Joo kuten jormalainen tuossa sanoikin pitäisi teoriassa parantaa jäähdytystä tuo mattamustaus....käytännössä ei liene eroa suuntaan eikä toiseen...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2009 22:32

käytännössä ei liene eroa suuntaan eikä toiseen...
Eipä vissiin jos 20 kertainen lämpösäteily ei vaikuta asiaan.

pelkkä emissiviteetti ei ole määräävä asia kun maalataan jäähdytin, pitää ottaa myös huomioon lämmön siirtyminen alumiinista maaliin.
Tämä on mitattu Leslien kuutiolla jossa mattamusta pinta oli jollain maalilla maalattu.

En muista mitä tällä mittaamani emissiviteetit oli, mutta virhelaskennassa verrattiin taulukkoarvoihin eikä ne kovi kaukana olleet. Muistaakseni kiiltävästä alumiinista sain suuremman emission mitä oli odotettavissa, mutta ero oli muutamia prosentteja.

Saattaa sekoittaa teitä lämmön johtuminen ilmaan, koska se on emission lisänä. Sitähän pinnoitus heikentää.

Jos olisi hypoteettinen tilanne että raha ei olisi pahempi este niin saisiko jotenkin eloksoimalla tms. menetelmällä maailman parhaan mattamustan pinnan? Vai onko maali se ainoa keino?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 27.6.2009 22:45

Joskus aikoinaan myytiin mustia maaleja moottoripyörien ilmajäähdytteisiin koneisiin jossa kaupiteltiin sitä lämmönjohtavuutta - piti alentaa käyntilämpötilaa merkittävästi. Liekö olivat jotain huijausta ne?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2009 22:48

Toimii kunhan maalin eristys ei ulosmittaa suuremmasta emissiosta saavutettua hyötyä.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 27.6.2009 22:50

eli hyvin ohut kerros on se ykkösjuttu..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2009 22:54

Juh. Ja siksi juuri joku sähkökemiallinen tms. olis kova juttu.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.6.2009 0:31

Tuota lämmön siirtymistä johtumalla juuri tarkoitin kun sanoin että ei emissiivisyys ole ainut määräävä tekijä. Testannut en ole koskaan faktaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.6.2009 6:08

Jormalainen voisi vielä kaivella sen tiedon miten pieni tai suuri säteilyn osuus on kokonaislämmönsiirtymisestä normaaleissa coolerin lämpötiloissa. Sen jälkeen voidaan sitten päätellä onko värillä väliä lämmönsiirtymisen suhteen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.6.2009 19:27

Sen ajattelin jättää muiden huoleksi, koska kiinnostus em. mittauksia kohtaan oli jokseenkin pieni.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 29.6.2009 13:56

Kovin tuntuu tuolla värillä olevan vaikutusta lämmönjohtuvuuteen ainakin omien kokemuksien mukaan, senverran käytäntöäkin kun aikanaan maalattiin tietokoneen vesijäähdytyksessä ollut rosterinen "kiertovesipönttö" mustaksi, tipahti prosessorin lämmöt täydessä rasituksessa noin 6-10 asteen verran.

JTuhkanen
-
Viestit: 8
Liittynyt: 31.5.2007 11:11

ViestiKirjoittaja JTuhkanen » 18.6.2014 11:49

Piti kaivaa vahna lanka esille kun tätä testattiin suht tarkasti.

https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg#t=667

Perus paukkupullolla tehty maalaus teki hyvin reilun eron mustan hyväksi.

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 18.6.2014 18:46

Mutta vain paikallaan seisovassa autossa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 18.6.2014 20:11

Jepulis. Mutta tärkein informaatioarvo oli siis sillä että ilmavirran kanssa tuo mustaksi maalaaminen ei vaikuta jäähdytystehoon juuri ollenkaan. Eli IC:t piiloon insseiltä kilikalilla jok'ikinen, hopihopi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2014 21:41

Samassa suhteessa se suorituskyky muuttuu liikkuu ilma tai ei.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.6.2014 7:34

Mihinkähän mahtaa edellinen väite perustua?

Tietääkseni lämpösäteilyn osuus ei muutu vaikka ilmaa liikkuisi kuinka (vai onko fysiikan lait uudistettu?), mutta lämmön johtumiseen sillä ilman liikkumisella on hyvinkin ratkaiseva vaikutus.
Se maalikerros edelleen lisää vain säteilyn osuutta ja aina hieman vähentää johtumista, joka kuitenkin on kyseisissä lämpötiloissa se tärkein tapa hävittää lämpöä. Hyvinhän se tuossa videossakin tuli esille ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa