passatin tiptronikki lahoo?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

passatin tiptronikki lahoo?

ViestiKirjoittaja heller » 22.6.2009 23:04

Morjes.

Elikkas mittarissa 147tkm ja autossa tiptonic-automaatti. Ongelmana on kakkosella kun painaa enempi kaasua niin vähän alle 3000rpm huomaa selvästi että jotain on vialla kun kierrokset tipahtaa pari sataa kierrosta = turbiini luistaa?

Toinen mikä säikytti eilen oli kun lähdin valoista normaalisti ja tomaatti tais vaihtaa kakkoselle niin tuntu kun joku ois ajanu perään. Auto nytkähti tuntuvasti. Mitään ääntä en muista kuulleeni mut ei todellakaan normaalia toimintaa. Laatikkoon vaihdettiin öljyt alle 1000km sitten.

Oliko tämä reilusti tuntuva nytkähdys jotain siihen liittyvää että öljynvaihdossa läjhti paska liikkeelle ja jotain tapahtu? Entäs turbiinin luistaminen, onko laatikko finaalissa?

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 23.6.2009 1:00

Mites nuo kilometrit? Onko tuontiauto? Jos on "suomiauto" niin menipäs äkkiä sitten loota.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 23.6.2009 11:09

Joo tuontiautohan se on. 117tkm oli kun ostin helmikuussa 2008. Ihmetyttäähän tuo muutenkin kun turbokin pitäisi huoltaa pitkittäisvälyksen takia, näillä kilsoilla?

Whitebe
-
Viestit: 281
Liittynyt: 17.12.2006 20:49

ViestiKirjoittaja Whitebe » 23.6.2009 12:10

entiseen passattiin oli vaihdettu uus turbo jo 78tkm kohdalla. Eikös tuosta laatikon öljyn vaihdosta ollu muillakin vähän huonoja kokemuksia?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.6.2009 14:02

Ihan normaaliahan se o, että automaatti kestää sen 150k. BTDT (274k ja toinen aski...)

Sen voisi lisätä huolto-ohjelmaan jakoremminvaihdon yhteyteen vallan mainiosti.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.6.2009 15:26

Tainnut jiisimulakin saada lompakon kautta tarpeekseen näistä :)

Jos loota on menny niin ite tekisin näin:
1. Vastaava laatikko Ruotsalaiselta takuupurkaamolta huomattavasti kotimaisia halvemmalla
2. Vaihtaa laatikon ite tai vaihdattaa jossain nyrkkipajassa
3. Auto vaihtoon, ja jatkossa pidettävä riittävä turvaetäisyys VAG-konsernin automaattivaihteistoihin

Tämä varmaan joissain aiheutti närää mutta tämä oli vain minun mielipide...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.6.2009 23:22

Totta se vaan on.

Jos jatkossa haluaa ajaa automaattivaihteisella autolla, asennoituu ennakkoon jo siihen että askin vaihto joskus tulee eteen, ja myös siihen että pitää vähän nähdä vaivaakin. - Ellei sitten osta 4500e askia VAG putkiikista + työtä..

Tai ostaa sitten sellaisen jossa tehdastakuu voimassa. - Vaikkei sekään automaattisesti naurata jos uusi auto vierailee kerta toisensa jälkeen huollossa ja itse ajelet jollain koirankopilla.

Minusta käytetty automaativaihteisto ei koskaan ole edes vaihtoehto. - Ellei aski ole täysin ilmainen. - Näistä kunnei koskaan tiedä...
Tehdaskunnostetun saanee maailmalta 2-3k, 12kk takuu. Simppeliä. - Omaan lootaani kyselin "rempan" hintaa, hinta-arviot pyöri siellä 2800-3000e huitteilla.. Jokainen myös mainitsi, että mitään 12kk takuuta ei voi antaa... koska ei siitä uutta vielä sillärahalla tule.

Hyvässä tapauksessa kysyjän vika voi johtua ihan viallisesta öljymäärästäkin, sille nämä VAG tomaatit lienee nirsoja.. Sen tsekkaisin ekana. - Valitettavasti muutoin ei mielettömästi kannata hukata energiaa vanhaan askiin vaan laittaa suosiolla sen uuden kunnostetun askin vain paikoilleen.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 24.6.2009 0:40

No katotaa nyt miten käy tuon kanssa, ei kehtais vaihtamaan käydä kun ei kuitenkaan mitään fiksua saa tilalle.

Onkos Petrillä kokemusta tuosta ruotsin puljusta? ei ois vissii kauheen hintasia laatikoita..



jiisimula, mikäs omassa laatikossa sitten oli vikana?

Tosiaan, ei ollu mitään aiempaa kokemusta tomaateista niin en tiennyt. Nyt tiedän.

Mistäs tuosta laatikosta katotaa öljymäärä?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.6.2009 1:18

Tuo bildelsbasen on sama ku Suomen "varaosahaku.fi", eli se on Ruotsin suurimpien autopurkamoiden yhteinen tietokanta.

Mulle tuli moottori jokunen viikko sitten Signalen AB nimisestä firmasta, löysin motin bildelsbasenin kautta. Rahti eteläruotsista pohjoissuomeen oli 130 euroa, eli vielä senkin jälkeen hintaetu on Ruotsalaisilla. Puristuspainemittauslaput tuli matkassa ja strategiset pultit/mutterit oli maalattu eli tavallaan sinetöity. En ole konetta testannu, mutta uskoisin että se on siinä kunnossa kuin kehuivat (koeajettu ym.).

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 24.6.2009 8:49

Nuo oireet viittaa siihen että käy tarkastuttamassa öljymäärä.

Minäkään en uskalla ostaa automaattivaihteista VAG:ta niin oli pakko vaihtaa Saappiin.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.6.2009 9:54

Heller, mulla oli ns. päinvastainen vika kuin sulla. Turbiini oli lukossa ja pysyi:) En isommin vikaa tutkinut, myin auton uudella askilla... Uusi omistaja ollut tyytyväinen. (sai automaatin jossa 12kk takuu askille)

Hece R
-
Viestit: 95
Liittynyt: 18.7.2006 19:50

ViestiKirjoittaja Hece R » 24.6.2009 10:08

Mulla taasen Saabissa oli seuraavanlainen vika:

Vaihdetta vaihtaessa kuului kuin olisi pari rautaa hangannut vastakkain eli oikein paha kirskunta. Vaihteisto myös nyki aika pahasti...

Vika ei ikinä selvinnyt, kun möin auton pois...

Saabi oli hieno auto ajaa ja tehoakin oli kivasti, mutta oli se varmaankallein auto, mitä mulla on ikinä ollut. Olisi pitänyt saada jo joku kanta-asiakasalennus paikallisesta merkkiliikkeestä. Nyt kun on manuaali-Audi alla, niin ainakin tähän mennessä olen ollut tyytyväinen.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 24.6.2009 12:14

Hece: Minulla taas toisinpäin. Passatin huoltoihin ja remontteihin meni yli 5k€ reilu 2 vuoden aikana. Sormet ristissä että tämän kanssa selviäisi halvemmalla.

Hece R
-
Viestit: 95
Liittynyt: 18.7.2006 19:50

ViestiKirjoittaja Hece R » 24.6.2009 13:07

Maikki: Kait se on eniten tuurista kiinni, mikä auto on kallis ja mikä halpa pitää. En usko, että todellisuudessa niitä erityisen vikaherkkiä yksilöitä olisi juurikaan suhteessa enempää missään merkissä. Kalliiksi on sinulle Passatti tullut kyllä... Toivottavasti on tosiaan Saabin kanssa parempi tuuri :-)

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 25.6.2009 10:54

No öljyt vaihtoi tuttava joka on sitä ennenkin tehnyt ja öljyt laskettiin ämpäriin josta mitattiin paljon meni. Sen jälkeen lisättiin se mitä sieltä tuli uloskin. Ei kai tuossa mitenkään voi sitä öljymäärää mitata?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 25.6.2009 11:02

Ei se välttämättä ole sama silloin. Voi olla, että askissa ollut vajaa öljymäärä jo aiemmin..

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 25.6.2009 11:22

No ainakin sieltä 5,5L tuli öljyä pois ja saman verran työnnettiin takasi. Mistäs sen oikean määrän tietää sitten?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 25.6.2009 11:24

Eiks ne öljyt täytetä niin paljon kuin menee, eli täyttöaukon alareunaan asti?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 25.6.2009 11:25

näissähän on tietty lämpötila yms. muistaisin ainakin että ohjeistus on aika tarkka.. ja useampikin on osannut tehdä tuon homman väärin..

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 25.6.2009 11:33

Neisteiden lämpötilalaajentuminen on aika mitätön (toisin kuin kaasujen esim. ilmanpaineet), tärkempi kai on että öljyä menee joka paikkaan kun sitä lisätään. Siis suomeksi maalaisjärjellä ajatellen, vaihteisto pitää käyttää välissä ja tarkastaa se määrä lopuksi oikeaksi.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 25.6.2009 12:00

Täyttöaukon alareunaan? täyttöaukko on pohjassa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 25.6.2009 12:10

Siinä on sellanen "kaulus" öljypohjan alapinnan yläpuolella..
Suodatin tietysti vaihdettu samalla?

Tarkistaisin silti ensin sen öljymäärän

Eikä se nesteen lämpölaajeneminen, mutta entä se laatikko ja sisuskalut itsessään?

Nollaa se laatikko piruuttas nyt ja testaa mitä tapahtuu sen jälkeen.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 25.6.2009 12:55

Siinä on sellanen "kaulus" öljypohjan alapinnan yläpuolella..

Tarkistaisin silti ensin sen öljymäärän


Eli öljyn oikea määrä on kauluksen yläpintaan vai? Siis siten, että täyttäessä alkaa tulla yli kauluksesta?

Kuvan 4a täyttöaukkosta yli ?

Meinaan, että jos menee johonki pikkupajalle, niin osaako ne katsoa oikean määrän...

Kuva

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 25.6.2009 14:30

Ainakin mitä mulla oli automaattilaatikko Audissa, niin siihen ei suostunu edes automaattilaatikkoihin (kylläkin amerikkalaisiin) erikoistunut korjaamo vaihtamaan öljyjä. Merkkiliikkeeseen piti viedä, niillä on joku laite jolla voi mitata öljyn lämpötilan ja siinä kai sitten käytetään autoa käynnissä ja vetkutetaan vaihteita ees taas sen öljyn vaihtotyön lomassa... Se ei siis mene niin että roppu auki vaan ja lorotetaan öljyt pihalle, sitten uudet perään. Suodatin ja mahdolliset tiivisteet vaihdetaan samalla, sekä puhdistetaan magneetti.

Kyseessä oli vm. '93 Audi 100, tuskin nämä uudemmat tiptronicit on ainakaan yksinkertaisempia...

jonik85
-
Viestit: 14
Liittynyt: 28.10.2008 6:51

ViestiKirjoittaja jonik85 » 25.6.2009 15:45

Kuinkahan tuolta on voinut tulla 5,5 litraa öljyä pois ?
Koska mitä katsoo automaattilaatikoiden öljyn tilavuutta en noin suurta täyttö määrää mistään löytänyt. Tässä vähän listaa:

Vw Passat
1.8T AEB 96-00 = 2,6 litraa
1.8T ANB 99-00 = 2,6 litraa
1,8T APU 99-00 = 2,6 litraa

Vw Passat
1.8T AWT 01-04 = 2,6 litraa

Ja öljyksi ehdottaa VW ATF öljyä.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 25.6.2009 22:49

Kuinkahan tuolta on voinut tulla 5,5 litraa öljyä pois ?


Volkkarilla näyttivat että 9L on tilavuus ja 3-5L menee/tulee.

Eli öljyn oikea määrä on kauluksen yläpintaan vai? Siis siten, että täyttäessä alkaa tulla yli kauluksesta?


Korjaaja kyllä tuon tiesi sanoa että öljyä on tarpeeksi kun sieltä tulee pois mutta.. tuossa kuvassa olevaa osaa nro 9 en muista nähneeni. Muistelisin että siinä on vaan aukko, ei tulppaa, ei siinä reikääkään ole mut ei mitää varsinaista tulppaakaan?

Nollaa se laatikko piruuttas nyt ja testaa mitä tapahtuu sen jälkeen.


Mites sen teen? vagcom löytyy mutta kerro toki miten sen teen.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 25.6.2009 23:33

toi (4a) on sellanen hassu joku loiskelevy tms. (johonkin erik.kaluun?) mutta juu, juurikin sen putken yläreunaan johon se tulee kiinni.
Kone käydessä ja vaihteet läpi tarkistus ja lisäys..

Nollaus=virta päälle-kaasu pohjaan- pidä n 30.s- ja käynnistä auto.

Ja ei, ei tarvi enää pitää kaasua pohjassa kun auto jo käy:)

5,5 on aika liki oikea määrä, tai ainakin omaan meni sen verran.

Tai oikeastaan yli 6l. mutta vahintään sen puol litraa tuli lattialle :)

Suodatin?

tuossa kuvassa olevaa osaa nro 9 en muista nähneeni. Muistelisin että siinä on vaan aukko, ei tulppaa, ei siinä reikääkään ole mut ei mitää varsinaista tulppaakaan?


Siinä se vika sitten on, sulla on suora reikä laatikon pohjassa ja öljyt on valunu pois tai sitte ei o täytettykään:)
eikä vaan, siinä on "vituniso" kuusiokolo avaimella avattava tulppa (17mm)

Tai sitte sulla on erilainen laatikko mitä mulla audissa??

tuskin nämä uudemmat tiptronicit on ainakaan yksinkertaisempia...


Kuulemma vaan on, osa..

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 27.6.2009 0:56

Mitä suodattimesta?

Laatikosta en tiedä mikä se on mutta en oo ihan varma tekikö nollaus mitään. Noin ainakin tien mutten juurikaan eroa huomannut. Onko sama nollaustapa vaikka on vaijerikaasu?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 4.7.2009 1:36

Niin, unohtui vastata.
Olihan se suodatin vaihdettu myös?

Nollauksesta en tiedä varmaksi..

Vai joko jotain uutta selvinnyt?

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 5.7.2009 15:52

Joo tottakai suodatin ja tiiviste vaihdettiin samalla. Nollaus ei kyllä tainnu juuri vaikuttaa, en ainakaan huomaa mitään.

Ei oo mitään uutta muuta kun ETTÄ!

Ilmeisestikin kun suurin huoleni on ollut tuo kakkosella tapahtuva kierrosten tippuminen niin sitä ei taida esiintyä D:llä. Eli vaan jos tiptronicilla laittaa kakkosen ja kaasua niin lähellä 3000rpm tuntuu kun vaihtais vaihdetta = meno hyytyy. Mutta D:llä sitten viekina auto ihan eri tavalla :O


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa