Jetan parantelu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Man_Twenty_Four
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.6.2009 18:27

Jetan parantelu

ViestiKirjoittaja Man_Twenty_Four » 10.6.2009 18:45

tervepä terve kaikille.

nyt olisi kiinnostusta saada lisää tehoa irti volkswagen jetta v.89 1.6 kaasari koneesta (kaasari on 2e3 pierburg)

ja mahdollisimman halvalla tietenkin ;)

olen ajatellut tehdä

ilmanjäähdyttimen kaasarille (pitäisi alentaa kulutusta mutta tehoa ei varmaankaan anna, korjatkaa vapaasti ;)

kannen madaltaminen 0.5-1 mm (tähän tarvitsee neuvoa, teetän ammattilaisella mutta pitäs tietää ensin tarkemmin mitä hyötyä/haittaa ja mikä olisi ihanteellinen madallus

tein paintilla kuvan tuosta ilmanjäähdyttimestä mitä oon suunnitellu rakentaa

kuvassa on vain yksi jäähdytin mutta, rakennan myös toisen jäähdyttimen että tulee parhain mahdollinen ilman jäähdytys.... tavoite on 6-8 asteen tiputus ulkoilmasta


tässä linkki kuvaan http://picasaweb.google.fi/RistoHautama ... vTY_NKuJA#

mutta kuten yleensä vanhoissa autoissa, tässäkin on ongelmia ilmennyt, ja tarttis neuvoa

auton historiikkia

ostin vuosi sitten perhetutulta (autokorjaaja)

kone kuulemma herätetty uuteen loistoon 2v sitten. en oo varma mitä sinne on tehty mutta puhui täydellisestä kone remontista. puristukset 12.6 kaikissa pytyissä, ei syö öljyä, ei bensaa (kulutus n.7L kaupunkiajossa)

viat:

tehot kateissa (huom, tehot palautuu silloin tällöin (silti laiska)
pätkii silloin tällöin
kylmällä koneella pirteä, mutta silti heikkotehoinen
kuulostaa kovasti siltä kuin putki vuotaisi pahasti kun lähtee kiihdyttämään kunnolla..kuuluu se tuttu mooooooooooo...... pakoputki tarkastettu..ei vuotoja


tehty vian korjaamiseksi

vaihdettu:

tulpat, tulpanjohdot, virranajakajan kansi,puolan johto, kaikki putket/letkut uusittu ja todettu tiiviiksi

öljyt, ilmansuodatin, bensan suodatin, öljynsuodatin vaihdettu ja tehty öljyn puhdistus stp;n aineella

bensan seassa käytetty stp valve cleaner ainetta viimesen tankillisen aikana (loppu muuten nakutus tällä tökötillä (motonetistä 5€)

mitä itse oon miettiny

puola on menossa kuoppaan? .....kylmällä toimii melkein ja lämpösellä heikosti + ajoittainen pätkiminen tyhjäkäynnillä)

bensa pumpun kalvo heikossa hapessa?...pumppu vaihtoon seuraavaksi

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.6.2009 23:58

Eiköhän se legendaarinen Pierburg siellä temppuile. Vaihdat vaikka jonkin kaasuttimen siihen tilalle, tai ruisku kehiin. Veikkaan että alkaa toimia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2009 0:45

kuvassa on vain yksi jäähdytin mutta, rakennan myös toisen jäähdyttimen että tulee parhain mahdollinen ilman jäähdytys.... tavoite on 6-8 asteen tiputus ulkoilmasta
Miten muuten olet ajatellut saavasi jäähdyttimen kylmenemään ulkoilmaa kylmemmäksi? Vai enkö vaan tajunnut jotain...

hirvonen
-
Viestit: 103
Liittynyt: 31.3.2009 10:24

ViestiKirjoittaja hirvonen » 13.6.2009 9:07

tuo pakoputkenvuotoääni saattaisi viitata palaneeseen pakoventtiiliin.. ja tuollaiset "ilmanviilentimet kannattaa kyllä unohtaa, ei noista virityksistä ole muuta kuin haittaa.. ei muuta kun piukeaa nokkaa, tuplat, kansi laittoon ja peltisarja niin saattaa jo hiukan eloa ruveta löytymään..

Isä-Panaanila
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.2.2009 15:42

ViestiKirjoittaja Isä-Panaanila » 13.6.2009 12:47

Siihen imu puolelle ei kannata ilmanviilentimiä rakennella.

Plenumin, imukotelon voi siihen kaasarille rakentaa ja sitten filtteri. Sille sitten ohjataan viileää ilmaa.

Man_Twenty_Four
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.6.2009 18:27

jetta

ViestiKirjoittaja Man_Twenty_Four » 14.6.2009 21:40

kiitos vastauksista.

joo oon miettiny uudemman kerran tuota ilman jäähdyttäjää, eipä siitä oikeen apua ois.

niin ja vika korjaantu ku ostin uuden bensa pumpun (mekaaninen).

vanha oli tullut tiensä päähän, ihme että enää toimi, oli niin huonossa kunnossa. tarkistin kanssa ettei oo maadotus vika, maadotin kunnolla ja vaihdoin melkeimpä kaikki sähköjohdot uusiin...

ja sitten tuli toinen vika korjattavaksi... iskarit

taka iskarit alkaa antaa periksi sen verran että kuuluu "kuin perä maassa" ääni ku hiljaa lähtee ylämäessä, taikka 2 + henkilö kyydissä...

on nää vanhat kaunottaret työläitä laittaa mutta komiaa kyytiä antaa ;)

tuo kannen madaltaminen on suunnitelmissa, heti ku raha tilanne antaa myöten, ku tuli nuo iskarit jarruttelemaan kukkaroa.

miten paljon tuota vois laskea ja pitääkö venttiilit säätää uusiksi sen jälkeen

oon aika aloittelija näissä autohommissa,,, vasta 3 vuotta silloin tällöin opiskellu itsenäisesti ja kuuntelemalla,,, osaan suht nämä peruskorjaukset mutta sen jälkeen on aika uutta asiaa

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.6.2009 21:51

Kannen laskemisella saat ongelmia ellet halua hankkia säädettävää jakopäätä. Kannen lasku kun muuttaa nokka-akselin ajoitusta. Vehkeessäsi on hydrauliset paininkupit joten venttiilien säätö ei ole tarpeen. Oletko tosissasi juttujesi kans?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 15.6.2009 5:05

kuinka kannen laskeminen muuttaa ajoitusta ?En ymmärtänyt ihan täysin jyri.h:n pointtia.
Onhan tuossa muutama kuva nähty ett vapariinkin olisi välijäähy rakenneltu joten ei kai tämä "ilmanjäähdytin" sen huonompi idea ole ?Tais muuten olla peräti type-r civikki missä tämä välijäähy oli..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.6.2009 7:04

Jakohihnan vetopuoli "lyhenee" kun kantta lasketaan ja nokkapyörä siirtyy lähemmäs kampiakselia, näin nokka-akseli jää myöhäiselle joka pitäisi kompensoida säädettävällä jakopäällä. 0.5mm laskulla vaikutusta ajoitukseen tuskin on, jos kantta laskettaisiin niin paljon että se alkaa vaikuttaa tehoihin, muuttuu jakokin jo merkittävästi.

Isä-Panaanila
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.2.2009 15:42

ViestiKirjoittaja Isä-Panaanila » 15.6.2009 14:48

Millä tommonen ilmanjäähdytin toimii, kuivajäällä?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 15.6.2009 16:45

Halvimmat hevoset perus 8v koneesta saa irti virinokalla (tai vaikka GTI nokka), peltisarja ja 2,5" putkistolla. Ehjällä pierburgilla nuista löytyy kyllä vetoja ihan mukavasti ja kannattaa varmistua että sytytys on kohdallaan jne.

Man_Twenty_Four
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.6.2009 18:27

lisäilyä

ViestiKirjoittaja Man_Twenty_Four » 22.6.2009 18:56

Niin tuo ilman jäähdytin

Aineena jäähdytin neste, pumppu mikä kierrättää nestettä
+toinen jäähdytin auton oman jäähdyttimen viereen (siinä on maskissa 20x20 suoja muovi minkä saa helposti pois) Eli kierto olisi säiliö->jäähdytin maskissa -> jäähdytin ilmalle -> säiliö
Tällä tavalla tulisi mahdollisimman suuri vaikutus jäähdyttämään ilmaa. Huvittais kyllä kokeilla että onko vaikutusta...

Lähdin tuota ideaa kehittelemään siltä pohjalta (mitä pientä tietoa korviin väliin on jäänyt) että viileämpi ilma sitoo itseensä ilmaa, eli on tiivimpää. Kun moottori saa palamisen kanssa enemmän ilmaa, suhteessa lämpöseen ilmaan, syntyy voimakkaampi ja puhtaampi palaminen.

Uskoisin että tämä vaikuttaa jonkin verran tehoihin (eipä varmaankaan niin että huomaisi) sekä kulutukseen, paremman teho suhteen myötä

Olen kyllä aivan aloittelija, voin olla täysin väärässäkin, mutta aion rakentaa tuollaisen systeemin sitten kun saa rahoja kasaan, pitäs löytää jostain sopivat jäähdytin ritilät, taikka rakentaa itse ja pumpun löytää vaikka class olhsonilta

ja sit tuosta kannen laskusta.

Taidan jättää väliin jos se noin paljon vaikuttaa, mutta lueskelin pitkin ja poikin googlea ja löyty pari foorumia mihin oli kirjotettu että jos vaihtais 8v kannen suoraan 16v kanteen sekä 8v ja 16v kannen viilaus (kulmat suoriksi, pitäisi parantaa virtauksia jos oon ymmärtäny oikein), pitäisi tulla potkua enemmän, mutta oli jo vanhoja keskusteluja ja vastauksia tuohon asiaan ei ollu tullu, onkohan tuossa mitään perää?

lainasin auton viritys kirjan että ymmärtäisin vähän enemmän , että mikä vaikuttaa mihin.

paljon kiitoksia vastauksista

niin ja päivitystä auton tilanteeseen

sain bensa puolen kuntoon mutta nyt petti iskarit :(

molemmat takaiskarit pohjassa jos 2-3 henkeä kyydissä ja apukuskin puoleinen iskari melkein samassa kunnossa... halpaa ei aina kannata ostaa, romuttamolta nuo, katsastuksessa 6kk sitten oli 80% kaikissa iskareissa

sain maalattua mattamustalla kaikki muoviosat paitsi puskurit ja pienet ruostekohdat vielä jäljellä... tulee kuin uusi auto kun saa maalit kuntoon :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.6.2009 19:23

Pitäiskö sulla olla ensin ahdin joka lämmittää sitä ilmaa ennen kun sitä kannattaa alkaa jäähdyttämään?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 22.6.2009 23:34

Kumminkos päin se lämpö siirtyy, kuumasta kylmempään? Eihän tuossa ilmanjäähdyttäjässä ole mitään mitä jäähdyttää, molemmat on yhtä lämpimiä tai kylmiä, jäähdytin siellä keulassa ja se ilmakenno (tms) jonka läpi (yhtä lämmin kuin muukin) ilma menee sitten kaasuttimeen. Jos tuommoisella virityksellä saisi vaikka asteen pari imuilmaa tiputettua se ei vielä persdynoon herkkyydellä kovin teholta tuntuisi. Arvaappa miten paljon ne kennot ja jäähdytysneste lämpenisi moottoritilassa ja keulassa syylärin vieressä? Jos imusarjan ja kaasuttimen väliin laittaisi ilmastoinniin kylmäkennon, imuilman lämpötilan saisi alemmaksi mutta se hyöty (mahdollisesti tuleva teho) hukkuisi kompressorin pyörittämiseen. Kehoitan siis vielä lukemaan niitä opuksia, ei pyörää kannata keksiä uudelleen.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 27.6.2009 22:14

tuli vaan tossa mieleen että oisko kuitenkin kaasari ollu toi 2E2 kaasari? kun mun mielestä ne on käyttäny tota 2E3 kaasaria 1.3 koneissa, voin olla väärässäkin mutta itellä ainakin on ollu 1.6 ja 1.8 kaasareissa 2E2. Ovat hieman erilaisia...

Mutta jeps...

Älä viilaile kannen onteloita ennen kun tiedät mistä ja kuinka paljon viilailet.

Jak3 tossa sanoi tosta Gti:n nokasta mikä vois olla aika hyvä idea näin alkuun. Toinen hommeli mikä tuli mieleen, jos nyt ketään kiinnostaa, niin kannen vaihtaminen "tehokkaampaan" muistaakseni rinnastetaan koneen vaihdoksi, eli periaatteessa vaatis muutos leiman. Tosin ite katsastin 1.6 golfini 1.8 koneella, ilman huomautuksia... :) jos ei kerrota niin ei kenenkään tarvii tietää... heh.

opuksista löytyy hyvin perus tietoa ja lukemalla muiden kokemuksista oppii paljon. Onnea viritykselle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa