AJM - Ilmastoinnin kompura rohnottaa tyhjäkäynnillä?
Valvoja: ffp jäsenet
AJM - Ilmastoinnin kompura rohnottaa tyhjäkäynnillä?
Auton specs: Golf iv 1.9 tdi AJM + 6 speed loota DRW (O2M) ja vuotta -00. Ajettu 335 tkm, automaatti ilmastointi
Ensin kuului kummallista "rohnottavaa" sivuääntä, jonka jälkeen kytkin alkoi luistaa varsinkin isompien vaihteiden vähäkään ripeämmissä kiihdytyksissä. Sivuääni kuului vain tyhjäkäynnillä, eikä kytkimen käytöllä ollut vaikutusta siihen. Sivuääni kumminkin loppui heti kun pääsin huollon pihaan (kuten tänäänkin) [Ylimääräinen huoltoimaisin prkl :D]. Tänään kumminkin sen verran huoltomies näki että kone kuulemma heilui aika rajusti kun sivuääntä kuului, mutta loppui niin äkkiä ettei saanut selvää.
Mielestäni sivuääni kuului jakopään puolelta, kun itse tutkailin sitä kun ekan kerran ilmeni. Alle en päässyt sillon katselemaan... Laturin vapaakytkin ei heilu pyöriessä ihmeemmin, pitää koittaa käyttää remmiä löysällä ja kokeilla sitten.
Kytkimen luisto kesti n. viikon (väheni ja väheni) ja luistaminen loppui.. (Ihan kuin olisi öljyä päässyt kytkimeen ja loppunut?) Tänään taas sivuääni kävi, ja alkoi kytkin luistaa.. Millaista ääntä se kaksoismassa vauhtipyörä pitää hajotessaan? Onko ideoita mistä se ääni kuuluisi? Pitää tunkata ylös ja toivoa että sieltä jotain kuuluisi.
Ilmastointi mielestäni toimii, pitää kokeilla vielä käyttää kylmimmällä ja kuumimmalla jos ääni taas kuuluisi ja tietää ainakin että toimiiko se varmasti
Edit: Otsikkoa muutettu kuvaavammaksi, lisää tietoa tulee viimeiseen postiin
Ensin kuului kummallista "rohnottavaa" sivuääntä, jonka jälkeen kytkin alkoi luistaa varsinkin isompien vaihteiden vähäkään ripeämmissä kiihdytyksissä. Sivuääni kuului vain tyhjäkäynnillä, eikä kytkimen käytöllä ollut vaikutusta siihen. Sivuääni kumminkin loppui heti kun pääsin huollon pihaan (kuten tänäänkin) [Ylimääräinen huoltoimaisin prkl :D]. Tänään kumminkin sen verran huoltomies näki että kone kuulemma heilui aika rajusti kun sivuääntä kuului, mutta loppui niin äkkiä ettei saanut selvää.
Mielestäni sivuääni kuului jakopään puolelta, kun itse tutkailin sitä kun ekan kerran ilmeni. Alle en päässyt sillon katselemaan... Laturin vapaakytkin ei heilu pyöriessä ihmeemmin, pitää koittaa käyttää remmiä löysällä ja kokeilla sitten.
Kytkimen luisto kesti n. viikon (väheni ja väheni) ja luistaminen loppui.. (Ihan kuin olisi öljyä päässyt kytkimeen ja loppunut?) Tänään taas sivuääni kävi, ja alkoi kytkin luistaa.. Millaista ääntä se kaksoismassa vauhtipyörä pitää hajotessaan? Onko ideoita mistä se ääni kuuluisi? Pitää tunkata ylös ja toivoa että sieltä jotain kuuluisi.
Ilmastointi mielestäni toimii, pitää kokeilla vielä käyttää kylmimmällä ja kuumimmalla jos ääni taas kuuluisi ja tietää ainakin että toimiiko se varmasti
Edit: Otsikkoa muutettu kuvaavammaksi, lisää tietoa tulee viimeiseen postiin
Viimeksi muokannut Muikku, 29.6.2009 23:56. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Niin, kone on rempattu 190 kohdilla
Elikkäs juuri tuli kokeiltua:
-Ratti ääriasentoihin
-Ilmastointi (kylmä, kuuma, eco, pois päältä, auto)
-egr venttiilistä käynti muuttuu hiukan, kun käsin räplää, mutta ei sitä rohinaa aloittanut. Aukoo toki itse itsensä jne. Puhdistettu egr & imusarja n. 2 tkm sitten, ei ollut kovin paskanen, ei tulpattu.
-Kytkimen väännättäminen (vaihde silmään, käsijarrua vasten hieman työntää)
-Antaa kaasua reippaasti -> tyhjäkäynnille : Rohina alkaa satunnaisesti, ehkä joka 10:s kerta, yleisimmin rohiseminen alkaa jos antaa lähes heti startin jälkeen kunnolla kaasua ja tiputtaa tyhjäkäynnille. Ei ala rohisemaan uudelleen kun on sen lopettanut (ehkä kaksi kertaa aloitti uudelleen ja puolisen tuntia sitä kokeiltiin edes takas). Joskus rohisee pari sek, joskus parikymmentä.
Pitää kokeilla jos sait koodit luettua ja käytyä nosturilla huomenna
Elikkäs juuri tuli kokeiltua:
-Ratti ääriasentoihin
-Ilmastointi (kylmä, kuuma, eco, pois päältä, auto)
-egr venttiilistä käynti muuttuu hiukan, kun käsin räplää, mutta ei sitä rohinaa aloittanut. Aukoo toki itse itsensä jne. Puhdistettu egr & imusarja n. 2 tkm sitten, ei ollut kovin paskanen, ei tulpattu.
-Kytkimen väännättäminen (vaihde silmään, käsijarrua vasten hieman työntää)
-Antaa kaasua reippaasti -> tyhjäkäynnille : Rohina alkaa satunnaisesti, ehkä joka 10:s kerta, yleisimmin rohiseminen alkaa jos antaa lähes heti startin jälkeen kunnolla kaasua ja tiputtaa tyhjäkäynnille. Ei ala rohisemaan uudelleen kun on sen lopettanut (ehkä kaksi kertaa aloitti uudelleen ja puolisen tuntia sitä kokeiltiin edes takas). Joskus rohisee pari sek, joskus parikymmentä.
Pitää kokeilla jos sait koodit luettua ja käytyä nosturilla huomenna
saattaisi olla venttiilinnostaja/paininkuppi.. saa tarpeeksi öljyä vasta kun paineet nousevat kierroksilla. tai sitten jakopää, vesipumppu... laturi.. moniurahihnan kiristäjä.. onneksi tässä näitä vikakohteita riittää :)
e: ja siinä kaksoismassassa on oikeastaan kaksi tapaa millä se voi hajota. Toinen on se että se koko laakeri siitä keskeltä purkautuu - laakerista rullat/haulit leviävät sinne kytkimen sisään ja sen jälkeen koko paketti roikkuu vaihteiston akselin varassa ja rikkoo sen vaihteiston puolen laakerin... tai sitten se hajoaa siten että jouset vaan pettävät ja se pääsee pyörimään liikaa akselinsa suuntaisesti/alkaa pohjaamaan - se ei ole niin vaarallista.
e: ja siinä kaksoismassassa on oikeastaan kaksi tapaa millä se voi hajota. Toinen on se että se koko laakeri siitä keskeltä purkautuu - laakerista rullat/haulit leviävät sinne kytkimen sisään ja sen jälkeen koko paketti roikkuu vaihteiston akselin varassa ja rikkoo sen vaihteiston puolen laakerin... tai sitten se hajoaa siten että jouset vaan pettävät ja se pääsee pyörimään liikaa akselinsa suuntaisesti/alkaa pohjaamaan - se ei ole niin vaarallista.
Elikkäs, koodit luin, mutta ne sain vain kirjata paperille kun ei laitteet pelannu. Pitää perehtyä niihin paremmin huomenna. Tässä juutuupi videossa kuulostaa yhtäkkiä kuunneltuna samankuuloiselta rallatukselta kun mulla, tosin tässä huomattavasti isommin kun on vielä autossa sisällä kamera.
Hitto vie kun ei missään osata varmaksi sanoa että mikä passaa ja mikä ei. Varaosa.fi kertoi että heidän valeo4 paketti ei passaa. Valeon asiakaspalvelu kertoi että 52255602 passaa kaikkiin 1.9 tdi koneisiin. Mitä hittoa? Joka paikassa kerrotaan mitat 8 7/8 x 7/8 x 28, jotka on käsittääkseni tuuma mittoja, mutta ei mitenkään passaa tuohon, kun 240mm on about 9.5 tuumaa. ööh.. Ny on taas poika niin pihalla. Löytäs ny jostain sellasen kitin joka passaa eikä "ehkä passaa".
Kait se pitää tilata tämä paketti ja odotella toimitusta. On 550 e posteineen. Tässähän on siis käytännössä kaikki mitä kytkimeen voi uusia? Tympii vaan tilata nuin perkeleen kaukaa jos jotain porsii turhan äkkiä. Eikä tarvis ku toinen mokoma sijottaa niin sais jo marmorilta ihanaiset orkkikset :/
Hitto vie kun ei missään osata varmaksi sanoa että mikä passaa ja mikä ei. Varaosa.fi kertoi että heidän valeo4 paketti ei passaa. Valeon asiakaspalvelu kertoi että 52255602 passaa kaikkiin 1.9 tdi koneisiin. Mitä hittoa? Joka paikassa kerrotaan mitat 8 7/8 x 7/8 x 28, jotka on käsittääkseni tuuma mittoja, mutta ei mitenkään passaa tuohon, kun 240mm on about 9.5 tuumaa. ööh.. Ny on taas poika niin pihalla. Löytäs ny jostain sellasen kitin joka passaa eikä "ehkä passaa".
Kait se pitää tilata tämä paketti ja odotella toimitusta. On 550 e posteineen. Tässähän on siis käytännössä kaikki mitä kytkimeen voi uusia? Tympii vaan tilata nuin perkeleen kaukaa jos jotain porsii turhan äkkiä. Eikä tarvis ku toinen mokoma sijottaa niin sais jo marmorilta ihanaiset orkkikset :/
Nyt se sitten tempun teki. Sivuääni vahvistui, mutta ei kuulu vieläkään koko ajan. Ajoin vajaa 10 km nätisti, jälkikäytin minuutin, sammutin... 5 min päästä starttasin mutta ei halunnut lähteä.. Sahasi kyllä nätisti mutta ei elon merkkejä. Starttasin n. 5 min välein ja joskus 20-30 min odottelun jälkeen lähti normaalisti käyntiin.. Tarkistelin sulakkeita ja muita välillä, eikä löytyny mitään erikoista..
Polttoaineen katkaisusolenoidi ääntää aika isosti kun auton sammuttaa.. Pitäsikö siitä aloittaa?
Polttoaineen katkaisusolenoidi ääntää aika isosti kun auton sammuttaa.. Pitäsikö siitä aloittaa?
Vikakoodeja löytyi kans, laitetaanpa nämäkin. Ei toiminu tulostin eikä saanu mihinkään kunnolla ylös niin täydensin pikaisesti lapulle.. Toivottavasti ei jäänyt jotain olennaista pois kun en kirjottanut kokonaan.
01117 27 laturin signaali
17958 P1550 008 N75 venttiili (käynyt auto joskus varaohjelmalla kun kiihdytelly kiireessä)
17978 P1570 035 Ajonesto joskus käynyt päällä.
Sitten ilmastoinnin vikoja
1272 037 keskimmäinen säätömoottori tjsp.
1274 037 patolaipan säätömoottori
Haen huomenna polttoaine suodattimen, sitä ei taida olla hetkeen vaihdettu, ilmanputsari on vaihdettu talvella. Laturiin meinasin polttaa sormeni kun testasin että onko se kuin kuuma. Kiristinpyörä ei heilu kummemmin tms. Kuinka kuumana se normaalisti käy?
01117 27 laturin signaali
17958 P1550 008 N75 venttiili (käynyt auto joskus varaohjelmalla kun kiihdytelly kiireessä)
17978 P1570 035 Ajonesto joskus käynyt päällä.
Sitten ilmastoinnin vikoja
1272 037 keskimmäinen säätömoottori tjsp.
1274 037 patolaipan säätömoottori
Haen huomenna polttoaine suodattimen, sitä ei taida olla hetkeen vaihdettu, ilmanputsari on vaihdettu talvella. Laturiin meinasin polttaa sormeni kun testasin että onko se kuin kuuma. Kiristinpyörä ei heilu kummemmin tms. Kuinka kuumana se normaalisti käy?
Uutta tietoa näin kesken työpäivän. Ajonesto siellä kettuilee, vikakoodeja oli useampia tällä kertaa. Pitää kirjottaa ne tänne kun kerkeää.. Jos joku tietää mitä pitää purkaa että sinne pääsee käsiksi, niin kertokaa toki. Alan sitä työpäivän jälkeen selvittämään.
Edit: koodeja
01- moottorin elektroniikka
01117 27 Generaattorin liittimen kuormitussignaali, DF
epäuskottava signaali
satunnainen
17958 P1550 008
ahtopaine
säätöero
17978 P1570 035
Moottorin ohjainlaite lukittu
satunnainen
25 - Ajonestolaite
01176 007
avain
Signaali liian pieni
satunnainen
01314 049
Moottorin ohjainlaite
Ei tiedonvaihtoa
satunnainen
Anteeksi hieman epäselvä ulosanti mutta kun pitää itse kirjottaa nämä tänne. Pika haulla löytyikin jo jotain vikapaikkoja; avain, paristo, virtalukko, lukupuola, johdotukset.. Kokeillaan päästä asian ytimeen tässä taas parin tunnin päästä.
Edit: lisuketta
Purin sisustan kuskin puolelta aikas atomeiksi, mitään hämäräperäistä ei äkkiseltään näkynyt. Avaimen puhdistin huolella (oli yllättävän likainen). Huomasin tuossa näppäillessä samalla, että tuo ilmastoinnin käyttö lisää sittenkin sivuääntä PALJON, mutta ei lopeta sitä kokonaan. Puhaltaa kyllä kylmää, mutta huutaako tuo kompura sitten tyhjäkäynnillä hoosiannaa? Varmaan olisi huollon tarpeessa, ei passaa hajottaa.
Ajonesto siis temppuili, tuon käynnistyksen kans. Pitää huomenna nappailla liittimiä irti ja antaa crc ensiapu.. Huollossa oli päässyt sisälle ajamaan, mutta ei ollut lähtenyt sisällä käyntiin ennen ku oli jotain koputellut (jotain ajonestosta ja virtalukon lähistöstä puhui, mitähän siellä olis koputeltu? Pari kuvaa sieltä suunnalta. kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 Viimeisessä kuvassa roikkuu ylimääräinen virtapiuhakin, mahtaako olla ylimääräinen?
Haen elekmalta kaapelin tohon, jos sais jotain tolkkua tähän touhuun, ja ymmärtäisi hieman rakkaani sielunelämää.. Saapa nähdä lukeeko tyttöystävä tämänkin vielä :D
Edit: koodeja
01- moottorin elektroniikka
01117 27 Generaattorin liittimen kuormitussignaali, DF
epäuskottava signaali
satunnainen
17958 P1550 008
ahtopaine
säätöero
17978 P1570 035
Moottorin ohjainlaite lukittu
satunnainen
25 - Ajonestolaite
01176 007
avain
Signaali liian pieni
satunnainen
01314 049
Moottorin ohjainlaite
Ei tiedonvaihtoa
satunnainen
Anteeksi hieman epäselvä ulosanti mutta kun pitää itse kirjottaa nämä tänne. Pika haulla löytyikin jo jotain vikapaikkoja; avain, paristo, virtalukko, lukupuola, johdotukset.. Kokeillaan päästä asian ytimeen tässä taas parin tunnin päästä.
Edit: lisuketta
Purin sisustan kuskin puolelta aikas atomeiksi, mitään hämäräperäistä ei äkkiseltään näkynyt. Avaimen puhdistin huolella (oli yllättävän likainen). Huomasin tuossa näppäillessä samalla, että tuo ilmastoinnin käyttö lisää sittenkin sivuääntä PALJON, mutta ei lopeta sitä kokonaan. Puhaltaa kyllä kylmää, mutta huutaako tuo kompura sitten tyhjäkäynnillä hoosiannaa? Varmaan olisi huollon tarpeessa, ei passaa hajottaa.
Ajonesto siis temppuili, tuon käynnistyksen kans. Pitää huomenna nappailla liittimiä irti ja antaa crc ensiapu.. Huollossa oli päässyt sisälle ajamaan, mutta ei ollut lähtenyt sisällä käyntiin ennen ku oli jotain koputellut (jotain ajonestosta ja virtalukon lähistöstä puhui, mitähän siellä olis koputeltu? Pari kuvaa sieltä suunnalta. kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 Viimeisessä kuvassa roikkuu ylimääräinen virtapiuhakin, mahtaako olla ylimääräinen?
Haen elekmalta kaapelin tohon, jos sais jotain tolkkua tähän touhuun, ja ymmärtäisi hieman rakkaani sielunelämää.. Saapa nähdä lukeeko tyttöystävä tämänkin vielä :D
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
Päivän saldo on että sain ton adapterin hommattua.. Tappelin vajaa 4 tuntia ton kaapelin kans ja nyt riittää tältä päivältä. Kaapeli on usb-obd2 elekmalta. Kokeilin äidin läppärillä (vista) ja vag com 3.x, 4.x, 5.x ja 8.x. Eli jäi 5, 6, 9 beta kokeilematta. Joissain valitti interface not found. Pisimmälle pääsi 3 tai 4 versiolla, mutta sekin kaatui juuri ennenkuin koodeja olisi alkanut kertomaan... Meni "valkoiseksi" ja vista kaatoi sen.
Nooh.. Pitää varmaan kokeilla pöytäkoneella huomenna, kun siinä on xp... Prkle
Nooh.. Pitää varmaan kokeilla pöytäkoneella huomenna, kun siinä on xp... Prkle
Ja taas päivittelyä. Vag com rupesi toimimaan kun klikkasi "suorita järjestelmänvalvojana". Mutta tietenkin tuli lisää ongelmaa. Ei ainakaan tuo versio (oisko ollu 409.1) osannu lukea ajonestosta mitään. Pitää vaihtaa patteri avaimeen ja kysyä ton lukupuolan hintaa.
Seuraavaksi sivuääntä selvittämään. Niin mikä tuolla on se laturin vapaakytkin? :) Pitää lueskella vanhoja topiceja ja etsiä kuvaa / ohjetta. Saa laittaa tänne / privaan linkkiä tai kuvaa asiasta jos joku tietävä viitsii. Onhan tossa samalla sivullakin ainaki yksi topic asiasta mutta aloitteleva "mekaanikko" kun olen :)
Seuraavaksi sivuääntä selvittämään. Niin mikä tuolla on se laturin vapaakytkin? :) Pitää lueskella vanhoja topiceja ja etsiä kuvaa / ohjetta. Saa laittaa tänne / privaan linkkiä tai kuvaa asiasta jos joku tietävä viitsii. Onhan tossa samalla sivullakin ainaki yksi topic asiasta mutta aloitteleva "mekaanikko" kun olen :)
Niin mikä tuolla on se laturin vapaakytkin?
Laturin hihnapyörään on rakennettu vapaakytkin.
Tuossa vähän lisätietoa :
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=117094
Loppupuolelta löytyy myös ko.kytkimen idea / toiminta.
Elikkäs, nyt on laturi irti. Vapaakytkin toimii oikein, mutta hieman kuivakkaasti ääntää kun pyörittää... Nyt rupes ihmetyttämään kun koko pyörä liikkuu vajaan millin akselillaan kun sitä heiluttaa, mutta ei kuitenkaan tunnu että laakerissa olisi väljyyttä.
Samalla kokeilin muiden apulaitteiden välykset, jolloin huomasin että kaikissa hihnapyörä liikkuu ton vajaan millin sisään / ulos akseliltaan, paitsi nokka-akselin pyörä ei tietty hievahdakkaan. Mikä tossa on homman nimi? Onko normaalia vai onko kaikista laakerit vaihtokunnossa? Hihnapyörissä ei näkynyt minkäälaisia vaurioita, ja hihnakin näytti ehjältä.
Edit: Siis liikkuvat vain sivuttais suunnassa, eivät heilu muuten ylimääräistä.
Samalla kokeilin muiden apulaitteiden välykset, jolloin huomasin että kaikissa hihnapyörä liikkuu ton vajaan millin sisään / ulos akseliltaan, paitsi nokka-akselin pyörä ei tietty hievahdakkaan. Mikä tossa on homman nimi? Onko normaalia vai onko kaikista laakerit vaihtokunnossa? Hihnapyörissä ei näkynyt minkäälaisia vaurioita, ja hihnakin näytti ehjältä.
Edit: Siis liikkuvat vain sivuttais suunnassa, eivät heilu muuten ylimääräistä.
Saako sitä näin helposti luovuttaa? On kyllä käynyt mielessä. Mutta tosiaan useat vikakoodit liitty toisiinsa, tai eivät ole itselle merkittäviä. Tuosta laturin koodista en tiedä, ahtopaineen säätöero on lastun takia, moottorinohjaus lukittu ajoneston takia, ajoneston koodit joko avain tai lukupuola. Eli laturin koodi on "selvittämättä".
Nyt kuitenkin ajoa varten tarvisi tietää tuosta apulaite hommasta, kun kaikki hihnapyörät näyttää päälleppäin ehjiltä, samoin remmi jne. Mutta ihmetyttää että voiko tuo olla tarkotuksenmukaista tuo hihnapyörien liikkuminen?
Nyt kuitenkin ajoa varten tarvisi tietää tuosta apulaite hommasta, kun kaikki hihnapyörät näyttää päälleppäin ehjiltä, samoin remmi jne. Mutta ihmetyttää että voiko tuo olla tarkotuksenmukaista tuo hihnapyörien liikkuminen?
Ootkos koittanut käynnistää sitä ilman apulaitehihnaa ? Vesipumppu pyörii kuitenkin jakopäänhihnalla, joten ko. testistä ei pitäisi olla mitään haittaa.
Sillä saisit kolme pyörivää pois, ääni voisi selvitä.
EDIT. Liikkuuko myös apulaitehihnan kiristimen hihnapyörä sen millin/parin verran. ? Meinaan vaan kun siellä hihnapyörässä on ihan tavallinen laakeri, joten jos se heiluu -> ei hyvä.
Sillä saisit kolme pyörivää pois, ääni voisi selvitä.
EDIT. Liikkuuko myös apulaitehihnan kiristimen hihnapyörä sen millin/parin verran. ? Meinaan vaan kun siellä hihnapyörässä on ihan tavallinen laakeri, joten jos se heiluu -> ei hyvä.
Ihan pikkuisen on kiristimen laakeri väljä, mutta ei se tuota ääntä aiheuta jos ei se jotain tosi kummallista tee kun tulee painetta. Tarkemmin tutkailtuna ilmastoinnin kompuran hihnapyörä heiluu ihan vähän ja liikkuu akselin kanssa, ohjaustehostimen pumpun pyörä liikkuu akselinsa kanssa ton millin ja laturin vapaakytkin heiluu laakerista, ei akselin mukana. Eli vapaakytkin on hajoamassa vaikka toimii vielä oikein.
Vapaakytkin äänsi toisessa asennossa hieman kuivasti ja toisessa asennossa vielä kuivemmin, eli ääni voisi olla tuosta (ei kuulunut ääni kokojan, voisi viitata myös siihen, kun toisessa asennossa oli huomattavasti pahempi ääni). Pitää huomenna selvittää että saako tuohon laturiin tuon kollektorin erikseen ja voiko itse vaihtaa. Jos ei voi niin pitää koko laturi uusia ja pitää tietty tilata johonkin ja odotella.
Hiilet oli vielä hyvät, mutta tuo kollektori oli yllättävän kulunut. Taitaa olla hiilet vaidettu aiemmin, kun oli niin kauheat lovet kollektorissa ja hiilet melkeen täysmittaset. Laakerit tietty vaihtoon samalla. Mieluusti hieman harrastaa kun tuo raha on hieman tiukassa ja aina oppii jotain uutta :)
Käytin konetta hurisemassa ilman hihnaa, enkä saanut ääntä päälle.. Mutta tosiaan ei kuulu muutenkaan kokoaikaa.. 10 tkm on jakopää huoltoon, joten pitää varmaan käyttää tota koppaa irti ja tarkistaa samalla, ettei vaan ole mitään tuoltapuolen.
Kiitos erittäin paljon taas avusta!
Vapaakytkin äänsi toisessa asennossa hieman kuivasti ja toisessa asennossa vielä kuivemmin, eli ääni voisi olla tuosta (ei kuulunut ääni kokojan, voisi viitata myös siihen, kun toisessa asennossa oli huomattavasti pahempi ääni). Pitää huomenna selvittää että saako tuohon laturiin tuon kollektorin erikseen ja voiko itse vaihtaa. Jos ei voi niin pitää koko laturi uusia ja pitää tietty tilata johonkin ja odotella.
Hiilet oli vielä hyvät, mutta tuo kollektori oli yllättävän kulunut. Taitaa olla hiilet vaidettu aiemmin, kun oli niin kauheat lovet kollektorissa ja hiilet melkeen täysmittaset. Laakerit tietty vaihtoon samalla. Mieluusti hieman harrastaa kun tuo raha on hieman tiukassa ja aina oppii jotain uutta :)
Käytin konetta hurisemassa ilman hihnaa, enkä saanut ääntä päälle.. Mutta tosiaan ei kuulu muutenkaan kokoaikaa.. 10 tkm on jakopää huoltoon, joten pitää varmaan käyttää tota koppaa irti ja tarkistaa samalla, ettei vaan ole mitään tuoltapuolen.
Kiitos erittäin paljon taas avusta!
Edistystä taas. Elikkäs laturi vaihtui uuteen. Purin vanhan jo nippeleiksi, mutta oli vanha liukurengaspaketti niin hyvin lakattu / liimattu kiinni ettei sitä olisi saanut irti ilman suurta väkivaltaa ja purkillista maalinpoistoainetta. Piuhatkin jotka tuli sinne liukurenkaille, ei ollu tinattu. Ne oli joko puristettu aika pirun hyvin tai sitten oli juotettu sitä kuparia.. Ei lähteny 450 asteisella kolvilla irti vaikka mitä teki... Kun lämmitti ja meisselillä taivutteli niin toisen sain irti, toinen lähti sivuleikkureilla. Ei näköjään tarvi uusia latureita korjata ite.. Mutta joo, tarpeeseenhan tuo uus laturi tuli, vastas hiilet jo osittain muoviin kun oli kuparipinta kulunut pois :D
Ilman remmiä ääntä ei siis kuulunut ollenkaan, mutta taitaapi olla tuossa ilmastoinnin kompurassa se vika.. Nyt kun kokeilin taas uudelleen niin ilmastoinnin kun ottaa pois päältä niin loppuu ääni. Ei ole ihan vielä varmuutta asiasta, huomenna reissuun ja reissun jälkeen lisätietoja. Laitan sit tyttöystävän puhelimella tänne tietoja ku jättää välille :D
Pitää vielä etsiä muiden kokemuksia tosta kompurasta, onko vaan aineen vähyyttä vai missä vika. Omalla tuurilla tietty hajoamassa kun vain tyhjäkäynnillä ääntää.
Ilman remmiä ääntä ei siis kuulunut ollenkaan, mutta taitaapi olla tuossa ilmastoinnin kompurassa se vika.. Nyt kun kokeilin taas uudelleen niin ilmastoinnin kun ottaa pois päältä niin loppuu ääni. Ei ole ihan vielä varmuutta asiasta, huomenna reissuun ja reissun jälkeen lisätietoja. Laitan sit tyttöystävän puhelimella tänne tietoja ku jättää välille :D
Pitää vielä etsiä muiden kokemuksia tosta kompurasta, onko vaan aineen vähyyttä vai missä vika. Omalla tuurilla tietty hajoamassa kun vain tyhjäkäynnillä ääntää.
Laitan sit tyttöystävän puhelimella tänne tietoja ku jättää välille :D
Blaah... 5 km ja kuulu *tups* alko viheltään ja kauhia musta pilvi... Nooh, pari pikaista tarkastusta ja takasi, kun jaksoi vielä mennä.. Tallilla sit revin vähä paikkoja auki ja ahtoputkihan siellä oli irti.. Eikös ne enklantilaiset sano että "Brake a leg"? :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa