Ostin otsikon kaltaisen Golfin (ajettu 105tkm), nyt pari viikkoa sillä ajaneena siinä on ilmennyt käynnistysongelma.
Eli kylmäkäynnistyksessä tähän mennessä ei ole ollut ongelmia, mutta esim. kaupan pihasta saa lämpimänä 2-3 kertaa viikossa startata useamman kerran. Yleensä neljännellä tai viidennellä lähtee silloin kun temppuilee. Tämä on kuitenkin satunnaista ja auto yleensä käynnistyy seuraavan kaupan pihassa hetken päästä taas normaalisti ensimmäisellä.
Vikakoodeja ei huollossa löytynyt, sytytystulpat on vaihdettu.
Tämä on ilmeisesti jonkinlainen tyyppivika, mutta ne joilla tätä ongelmaa on ilmennyt, voisitteko kertoa mikä tähän vikaan on auttanut ja mistä lähteä liikkeelle.
Golf Variant 1,6 bensa vm 2002 käynnistysmisongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Vähän kaukaa haettu, mutta kun tulet autolle, avaat lukot ja aukaiset kuskin oven, surahtaako auto hetken oven avaamisen jälkeen? Jos surahtaa, bensapumppu tekee paineet ruiskurjärjestelmiin ja vika ei ole todennäköisesti siinä. Itsellä tuo oma auto ei surahda, koska kuskin ovesta on mikrokytkin rikki, joten oven avaamista ei tunnisteta, joten välistä saa vähän sahata käyntiin.
Testasin tuon. Ei mitään surahduksia. Avasin lukot, oven, menin autoon, ovi kiinni ja odottelin hetken. Ei inahdustakaan. Auto kuitenkin napsahti ensimmäisellä käyntiin.
Pitäisikö sen surahtaa joka kerta, kun kuskin ovi avataan?
Entäs voiko tämän ongelman aiheuttaa lämpötila-anturi tai varkauden-esto? Ne tuntuvat myös olevan "tyyppivikoja".
Pitäisikö sen surahtaa joka kerta, kun kuskin ovi avataan?
Entäs voiko tämän ongelman aiheuttaa lämpötila-anturi tai varkauden-esto? Ne tuntuvat myös olevan "tyyppivikoja".
Tutkippa foorumia tuosta oven mikrokytkimestä. Se jos mikä on tyyppivika näissä. Yksi mistä tuon oven asentotunnistimen vian voi selvittää on et laittaa valot päälle katkaisimesta, ja aukasee oven. Jos summeri huutaa, tunnistin pelaa sillä kertaa ok.
Tuon surahduksen pitäisi kuulua kun auto on hetken seissyt ja paine ruiskusysteemeissä päässyt laskemaan. Eli ihan heti ajon jälkeen kokeillessa ei pitäisi mitään kuulua uudestaan avattaessa. Omassa autossa ääni kuului vielä jokuaika takaperin auton altapäin, eli korva lähempänä maata kun availee pitäisi surahtaa kohtuu selkeästi.
Omaan käynnistyvyyteen on helpottanut kun aivan aavistuksen "hehkuttaa" tuota autoa ennen käynnistystä, eli antaa tuon pumpun tehdä paineet kun avainta kääntää virrat päälle asentoon. Varsinkin sillon voi kakoa kun suorilta koittaa heittää käyntiin nopeasti.
Tuon surahduksen pitäisi kuulua kun auto on hetken seissyt ja paine ruiskusysteemeissä päässyt laskemaan. Eli ihan heti ajon jälkeen kokeillessa ei pitäisi mitään kuulua uudestaan avattaessa. Omassa autossa ääni kuului vielä jokuaika takaperin auton altapäin, eli korva lähempänä maata kun availee pitäisi surahtaa kohtuu selkeästi.
Omaan käynnistyvyyteen on helpottanut kun aivan aavistuksen "hehkuttaa" tuota autoa ennen käynnistystä, eli antaa tuon pumpun tehdä paineet kun avainta kääntää virrat päälle asentoon. Varsinkin sillon voi kakoa kun suorilta koittaa heittää käyntiin nopeasti.
Teen tuon ovenavaustestin huomenna.
Auto oli äsken ollut tallissa ajamatta jo pari tuntia, kun kävin surahduksia kuuntelemassa, joten eiköhän sen puoleen olisi pitänyt jo paineet laskea.
Olen myös tehnyt niin, että käännän autoon avaimella virrat ja odotan pienen hetken, pari-kolme sekuntia, ennen kuin käynnistän. Tänään ei ainakaan auttanut asiaan.
Saako muuten kysyä, miksi et ole laitattanut vikaa kuntoon? Mua ainakin raivostuttaa jo parin viikon Golfin omistamisen jälkeen ongelma.
Tutkin foorumia mikrokytkimen suhteen. Kiitos paljon vastauksesta!
Auto oli äsken ollut tallissa ajamatta jo pari tuntia, kun kävin surahduksia kuuntelemassa, joten eiköhän sen puoleen olisi pitänyt jo paineet laskea.
Olen myös tehnyt niin, että käännän autoon avaimella virrat ja odotan pienen hetken, pari-kolme sekuntia, ennen kuin käynnistän. Tänään ei ainakaan auttanut asiaan.
Saako muuten kysyä, miksi et ole laitattanut vikaa kuntoon? Mua ainakin raivostuttaa jo parin viikon Golfin omistamisen jälkeen ongelma.
Tutkin foorumia mikrokytkimen suhteen. Kiitos paljon vastauksesta!
Mikrokytkin on hyllyssä, auto katoksessa. Tuo lukkolaitteen kaivaminen ovesta vaatii koko oven purkamista, ja tuohon urakkaan ryhtyessä pitää olla koko päivä aikaa tuunata, joten toistaiseksi on jäänyt. Nyt jussina voi olla että kokeilen tuota värkätä. Mutta tämä aika kovasti offtopikkia..
Minkälaiset tulpat sinulla on ja mitä bensaa käytät? Jos ja kun tuo kone on sinullakin 105hp 16v malli niin se on aika ronkeli tulppien ja bensan suhteen. Itsellä viimesyksynä tuntui vain Boschit toimivan kunnolla, ja 98 bensaa tuossa kannattaa käyttää muiden vikojen välttelyksi. Käy vaikka ajamassa pidempi lenkki autolla isommilla kierroksilla, esim moottoritiellä. Tämän karstanpolton pitäisi auttaa jos esim venttiilit ovat karstoittuneet. Tulppien lisäksi myös puolat (4kpl, tulppien päällä) ovat joskus käyntihäröjä aiheuttaneet.
Muokataas vielä... Haynesi sanoo ongelmasta lämpimällä koneella käynnistymättömyyteen vapaasti suomentaen seuraavaa:
-Ilmansuodatin likainen tai tukossa
-Ruiskutusjärjestelmän vika (tätä tässä on spekuloitu)
-Matalat puristukset sylintereissä
Tuosta viimeisestä senverran helpotan, että itse käytin omien vikojen selvittelyksi omaa koslaani puristuspainemittauksissa tuossa, ja tasaiset puristukset löytyi. Autolla ajettu 125tkm.
Minkälaiset tulpat sinulla on ja mitä bensaa käytät? Jos ja kun tuo kone on sinullakin 105hp 16v malli niin se on aika ronkeli tulppien ja bensan suhteen. Itsellä viimesyksynä tuntui vain Boschit toimivan kunnolla, ja 98 bensaa tuossa kannattaa käyttää muiden vikojen välttelyksi. Käy vaikka ajamassa pidempi lenkki autolla isommilla kierroksilla, esim moottoritiellä. Tämän karstanpolton pitäisi auttaa jos esim venttiilit ovat karstoittuneet. Tulppien lisäksi myös puolat (4kpl, tulppien päällä) ovat joskus käyntihäröjä aiheuttaneet.
Muokataas vielä... Haynesi sanoo ongelmasta lämpimällä koneella käynnistymättömyyteen vapaasti suomentaen seuraavaa:
-Ilmansuodatin likainen tai tukossa
-Ruiskutusjärjestelmän vika (tätä tässä on spekuloitu)
-Matalat puristukset sylintereissä
Tuosta viimeisestä senverran helpotan, että itse käytin omien vikojen selvittelyksi omaa koslaani puristuspainemittauksissa tuossa, ja tasaiset puristukset löytyi. Autolla ajettu 125tkm.
Auto on tuo mainitsemasi 16V ja 105hv. Tulppien merkkiä en tiedä, mutta juuri ne vaihdatutin VW-korjaamolla. Ilmansuodatin on vaihdettu. Bensana olen käyttänyt 95:sta. Pitäisikö kokeilla 98:ia?
Muita vikoja ei siis ole, mutta tuo satunnainen käynnistymisongelma.
Tarkistin muuten äsken vielä tuon ovihomman, en malttanut odottaa huomista :) En tiedä ymmärsinkö ohjeesi oikein, mutta tein kaksi testiä:
1) laitoin ajovalot kolmosasentoon, avain pois virtalukosta, avaan kuskin oven -> ei piippausta.
2) sisävalo/kattovalo päälle, avain pois virtalukosta, avaan kuskin oven -> ei piippausta
Samat testit tein myös niin, että avain virtalukossa virrat päälle käännettynä, mutta ei auto käynnistettynä -> ei piippausta.
Pitäisikö tästä nyt päätellä, että se on se kuskin oven mikrokytkin, joka kiusaa käynnistymistä?
Kiitos muuten edelleen vastauksista. Miten tässä oikein ilman internetiä enää nykyään pärjäisi :)
Muita vikoja ei siis ole, mutta tuo satunnainen käynnistymisongelma.
Tarkistin muuten äsken vielä tuon ovihomman, en malttanut odottaa huomista :) En tiedä ymmärsinkö ohjeesi oikein, mutta tein kaksi testiä:
1) laitoin ajovalot kolmosasentoon, avain pois virtalukosta, avaan kuskin oven -> ei piippausta.
2) sisävalo/kattovalo päälle, avain pois virtalukosta, avaan kuskin oven -> ei piippausta
Samat testit tein myös niin, että avain virtalukossa virrat päälle käännettynä, mutta ei auto käynnistettynä -> ei piippausta.
Pitäisikö tästä nyt päätellä, että se on se kuskin oven mikrokytkin, joka kiusaa käynnistymistä?
Kiitos muuten edelleen vastauksista. Miten tässä oikein ilman internetiä enää nykyään pärjäisi :)
Viimeksi muokannut skolgatan, 18.6.2009 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hieman tuo haisee samalta vialta kuin itselläni... Varmaksi en uskalla mennä sanomaan. Tuosta on poristu jonkinverran täällä
Yksi testi kuskin ovelle on vielä se, että laittaa kattovalon menemään päälle ovia aukaistaessa (kokeilee esim apparin ovella) ja sitten aukoo kuskin ovea, valon tulisi syttyä mutta ei syty jos mikrokytkin on sökö.
Helpoin joskaan ei halvin konsti varmaan on ajaa auto merkkiliikkeeseen ja vaihdattaa tuo koko lukkolaite. Halvemmalla pääsee jos on DIY-henkeä yhtään, ja vaihtaa tuon mikrokytkimen itse. Myös käytettyjä lukkolaitteita on jotkut ostaneet, mutta vikaa se ei välttämättä korjaa, siirtää jälleen. :)
Yksi testi kuskin ovelle on vielä se, että laittaa kattovalon menemään päälle ovia aukaistaessa (kokeilee esim apparin ovella) ja sitten aukoo kuskin ovea, valon tulisi syttyä mutta ei syty jos mikrokytkin on sökö.
Helpoin joskaan ei halvin konsti varmaan on ajaa auto merkkiliikkeeseen ja vaihdattaa tuo koko lukkolaite. Halvemmalla pääsee jos on DIY-henkeä yhtään, ja vaihtaa tuon mikrokytkimen itse. Myös käytettyjä lukkolaitteita on jotkut ostaneet, mutta vikaa se ei välttämättä korjaa, siirtää jälleen. :)
Moi taas,
Tein tänäänkin havainnointia autosta. Aamulla kauppaan lähtiessä auto teki tuon mainitsemasi surinan vasta, kun hieman "hehkutin" sitä eli olin laittanut virtakytkimestä virrat päälle ja odottanut muutaman sekunnin. Pelkkä ovien avaaminen kaukosäätimellä ja autoon sisälle meneminen ei tuota surinaa saanut aikaan. Käynnistyi kuitenkin laakista.
Takaisin tullessa testasin kattovalon. Tulin kauppareissulta, ajoin auton pihaan, avasin auton vielä käydessä kuskin puolen oven -> kattovalo ei syttynyt. Sen jälkeen kuskin puolen ovi kiinni ja repsikan puolen ovi auki -> kattovalo syttyi. Vaikuttaa siltä, että se saattaa olla kyseinen mikrokytkin.
Se tässä vielä hieman ihmetyttää, että jos kerran tuo mikrokytkin ei toimi ja se ei tee noita paineita moottorin ollessa lämmin, niin kuinka auto kuitenkin yleensä käynnistyy ihan normaalisti lämpimänäkin? Eli mikä tässä on se logiikka :)
Tein tänäänkin havainnointia autosta. Aamulla kauppaan lähtiessä auto teki tuon mainitsemasi surinan vasta, kun hieman "hehkutin" sitä eli olin laittanut virtakytkimestä virrat päälle ja odottanut muutaman sekunnin. Pelkkä ovien avaaminen kaukosäätimellä ja autoon sisälle meneminen ei tuota surinaa saanut aikaan. Käynnistyi kuitenkin laakista.
Takaisin tullessa testasin kattovalon. Tulin kauppareissulta, ajoin auton pihaan, avasin auton vielä käydessä kuskin puolen oven -> kattovalo ei syttynyt. Sen jälkeen kuskin puolen ovi kiinni ja repsikan puolen ovi auki -> kattovalo syttyi. Vaikuttaa siltä, että se saattaa olla kyseinen mikrokytkin.
Se tässä vielä hieman ihmetyttää, että jos kerran tuo mikrokytkin ei toimi ja se ei tee noita paineita moottorin ollessa lämmin, niin kuinka auto kuitenkin yleensä käynnistyy ihan normaalisti lämpimänäkin? Eli mikä tässä on se logiikka :)
Yksi syypää bongattu siis, sitten voi jatkaa spekulointia...
Sitähän minä en varmana osaa sanoa mitä tuo paineiden tekeminen edesauttaa. Totta volkkarin insinöörit on keksineet sille jonkun tarkoituksen. Eli kun tuota esipainetta ei ole, niin käynnistyvyys voi olla heikompaa aika satunnaisesti. Tuohon jos vielä on sattunut niin että polttoainelinjaan joutuu jostain syystä ilmaa niin soppa voi olla valmis et auto ei starttaa helpolla. Ilma polyyoainelinjassa voisi myös tuota lämpimänä käynnistyvyyttä aiheuttaa.
Kuinkas tuota sitten lähtisi korjaamaan? Tankkaa 98 polttoainetta jota tuolle koneelle suositellaan, ja kokeile jotain fuel system cleaneria. Korjaa myös tuo lukkolaitteen mekaanisen puolen mikrokytkin jollain konstilla.
Sitähän minä en varmana osaa sanoa mitä tuo paineiden tekeminen edesauttaa. Totta volkkarin insinöörit on keksineet sille jonkun tarkoituksen. Eli kun tuota esipainetta ei ole, niin käynnistyvyys voi olla heikompaa aika satunnaisesti. Tuohon jos vielä on sattunut niin että polttoainelinjaan joutuu jostain syystä ilmaa niin soppa voi olla valmis et auto ei starttaa helpolla. Ilma polyyoainelinjassa voisi myös tuota lämpimänä käynnistyvyyttä aiheuttaa.
Kuinkas tuota sitten lähtisi korjaamaan? Tankkaa 98 polttoainetta jota tuolle koneelle suositellaan, ja kokeile jotain fuel system cleaneria. Korjaa myös tuo lukkolaitteen mekaanisen puolen mikrokytkin jollain konstilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa