Renkaiden venyminen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

Renkaiden venyminen

ViestiKirjoittaja tanttu » 2.12.2008 20:42

Mitenkäs käy jos nelivetoon laittaa saman kokoiset renkaat eteen ja taakse takavanteiden ollessa leveämmät? Venyykö se rengas niin paljon,että halkaisija muuttuu oleellisesti? Normisääntö taitaa olla, että ainakin renkaan kulutuspinnan verran saa olla heittoa halkaisijassa? Kyseessä voisi olla vaikka 235 rengas 9,5" vanteella. Tuolla halkaisijalaskurilla pyöritellyt lukuja mutta tuli vaan tällainen ajatus mieleen.

Comments..

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 2.12.2008 20:55

Se mitä mä oon kuullu, ni väittävät ettei halkaisija muutu renkaan venyessä, eli voi huoletta laittaa samankokoiset renkaat erilevyisille vanteille.

Mulla oli itellä jonkin aikaa alla 8,5x19" edessä ja 9,5x19" takana ja joka kulmassa 235/35-19", eikä neliveto ainakaan kertonu tykkäävänsä kyttyrää. :)

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 2.12.2008 21:12

Mulla oli itellä jonkin aikaa alla 8,5x19" edessä ja 9,5x19" takana ja joka kulmassa 235/35-19", eikä neliveto ainakaan kertonu tykkäävänsä kyttyrää. :)


Minkä kokoset renkaat sulla on nyt sitten?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 3.12.2008 5:47

No nyt kun joka nurkassa on 8,5x19", ni renkaaks tulee 225/35-19".

Niin ja oli mulla alla yhdessä vaiheessa myös 9x18" edessä ja 9,5x18" takana ja joka nurkassa 225/40-18", eli siinäkin oli hieman eroja vanteen leveyksissä.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 3.12.2008 6:32

Ei kyllä pitäisi tosiaan niin isoa merkitystä olla. Hiemanhan se halkaisija venyessä muuttuu mutta milleistä siinä on kuitenkin kyse.

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 3.12.2008 15:07

Eipä niitten uskois paljon mittaansa muuttavan kun kuitenkin paine painaa sitte ne pullolleen, ja sielähän on teräsvyöt pitämässä.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 3.12.2008 16:04

Itselläni 4motionissa edessä 8"x18" ja takana 9.5"x18",renkaat joka kulmassa 225/35-18" eikä oo ollu ongelmia.

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 3.12.2008 16:20

Kyselin tuosta asiasta hieman ja samanlaisia vastauksia sain kuin tässäkin topicissa joten omakin arvelus sai positiivisen vahvistuksen.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 3.12.2008 16:50

Bemarissä on tehtaalta lähtiessä eri levyiset vanteet saman kokoisilla kumeilla.

pena2
-
Viestit: 124
Liittynyt: 19.12.2005 18:25

ViestiKirjoittaja pena2 » 25.5.2009 15:40

Nostetaan pikkasen vanhaa, olen miettinyt auton vaihtoa tuollaiseen Audi A3 1.8Tq malliseen autoon ja olen lukenut että neliveto tykkää pahaa jos on erikokoiset renkaat edessä ja takana, nuo nykyiset kumit ja vanteet ovat edessä 7,5" leveät vanteet joilla 195/45/16 renkaat ja takana 9" leveät vanteet joilla 215/40/16 renkaat.

Miten on uskaltaisinko laittaa tuon A3:men alle nuo vanteet vai en?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.5.2009 15:46

No hieman eri kokoisethan ne on, joten suositella ei ainakaan voi, mutta paljon isompi murhe lienee täysin väärä renkaan kehämitta tuohon autoon. Nuo renkaat ovat halkaisijaltaan aivan liian pienet.

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 25.5.2009 19:18

Kysynpä täs ku ei jaksa uutta topiccii tehä.

On niin epäselvää tää renkaan osto ku jokainen sanoo eri kumikoon 17*8 vanteelle (katsastusmies, kauppias ja foorumilaiset) Nyt mulle tarjottiin 205/45*17 kumia yllämainitulle vanteelle. Onko tää nyt se optimaalinen koko boraan vai tä...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 19:41

STRO sanoo että suositus olisi seitsemän tuumaa leveä ja vaihtoehtoiset 6,5...8 tuumaa.

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 25.5.2009 23:23

Eli katsastus nuo hyväksys?

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 25.5.2009 23:33

Kyl 205 on vielä 8" ok kokoluokassa 17"

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 26.5.2009 11:01

Boraan on tuo 205/45-17 vaan hivenen matala, näyttää hassulta jos ei ole auto lintassa.

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 26.5.2009 11:17

Mikä ois parempi sit?

Ihime juttu kun konttorilla sanovat että on laiton tuo 205/45*17

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 26.5.2009 11:18

Tilu tässä sellanen mieleen että eihän tuon takarenkaiden halkasijan luulis haittaavan, eihän haldex vedä aina. Eli aihän etupäää ja takapää ole yhteydessä aina. Olenko väärässä?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 26.5.2009 11:38

Nopeusero etu ja taka-akselin välillä saattaa hyvinkin saada haldexin sekoilemaan. Akselien nopeuserohan sitä kytkeytymistä ohjaa, muutaman muun muuttujan ohella.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 26.5.2009 11:59

Evokki: kysypä konttorilta että millä perusteella ovat laittomat. Saattaahan olla että 80-luvulle jämähtänyt katsuri ei ihan hetkeen ole kurkkinut normistoa ja niinpä tuollaisten matalien kumien vanneleveydet saattavat olla hukassa.
Itsellä on Borassa tosiaan se 225/45, toinen sopiva voisi olla 205/50 mutta veikkaanpa että se ei enää ole normiston mukainen 8" vanteella.

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 26.5.2009 12:34

Voi ny v*ttu. Kahelta konttorilta kyseltiin eikä ne suostu hyväksyyn tota.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 26.5.2009 13:45

Kysy reilusti perusteltu näkemys asiaan, sedät saa ihan kiltisti kurkata sinne normikirjaan eikä heittää näkemyksiä lonkalta.

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 26.5.2009 14:28

Syyksi sanottiin että STRO kieltää. Kahdella konttorilla sama juttu. Ei ne mitää alkanu perustelee ku vaa STRO:sta kahto.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 26.5.2009 14:35

No perkale, siltähän tuo pikaisella kuukletuksella näyttääkin. Liekö H.Jormalaisella erilainen normisto? :D
215/45 ainakin pitäisi kelvata 8" vanteella.

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 26.5.2009 14:44

Ja lisää hämminkiä, soitin ouluun k1 katastukseen ja siellä nuo leimattas, vaihteluväli juurikin 6.5-8...

Ihime hommaa ku riippuu katastuspaikasta mitä mieltä ollaan.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 26.5.2009 14:47

Liekö siis eroavaisuuksia normistojen versioissa, uusimmassa saattaisi tuo 8" olla passeli 205/45-kumin kanssa.

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 26.5.2009 15:01

Helpottas asiaa jos ois aina uusimmat normistot kaikkien nähtävillä.... kiitos tiukkojen tekijänoikeuksien näin ei ole.

Saas nyt nähdä mitä tekee. Tuo kombo taitaa jäädä silleen että kumi ei juurikaan suojaa vanteen kanttia?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.5.2009 17:35

No perkale, siltähän tuo pikaisella kuukletuksella näyttääkin. Liekö H.Jormalaisella erilainen normisto? :D
Tuollaiselta riviltä tulkitsin normistoa...

Eikä mitään hajua mikä versio normistosta.

E: Lainaa kirjastosta normisto ja tällää se katsurille käteen? Edellyttäen tietysti että kyseinen normisto on itselle myötämielinen...

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 27.5.2009 8:19

Ainakin vuoden 2004 STRO sanoo 205/45-17 7" ensisijainen 6,5-7,5 sallittu.
Kun taas 2007 SRTO sanoo 6,5-8"

Ja tietty sitten kannattaa myös vielä varmistaa että renkaan kantavuus riittää, kun nyt tuo 205/45-17 rengaskoko ei yleisin Borassa käytettävä ole.

pena2
-
Viestit: 124
Liittynyt: 19.12.2005 18:25

ViestiKirjoittaja pena2 » 27.5.2009 10:07

Tätä hain vähän takaa että haittaako tuo eri kokoisuus kauheasti, renkaitten valmistajan sivuilta kun katsoo 195/45 ja 215/40 kumien kokoja niin nuo 195 kumit ovat jopa 4mm isommat mutta tämähän menee vissiin vielä sallittuihin rajoihin?

Tiedä sitten tuleeko eroa lisää kun nuo 215 ovat hieman venytetty 9" vanteelle, ei minun mielestä pitäisi tulla ainakaan kauheasti.

Ertzi
-
Viestit: 50
Liittynyt: 12.1.2009 0:05

ViestiKirjoittaja Ertzi » 27.5.2009 19:13

Onko 255/35 ok 10,5" vanteella?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.5.2009 21:11

Mikä vannehalkaisija?

Ertzi
-
Viestit: 50
Liittynyt: 12.1.2009 0:05

ViestiKirjoittaja Ertzi » 27.5.2009 21:39

18" vanne

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.5.2009 22:53

8,5...10. Suositus 9.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 28.5.2009 9:07

Kyllä toi 255/35 menee tuolle 10,5 tuumaselle. Tokihan se venyy, mutta ei pahasti. Tuossa kuva kyseisestä yhdistelmästä. Antaa vähän osviittaa vaikkei kohtisuoraan olekaan. Eivät liikkeessäkään edes ihmetelleet kun nuo laitatin päälle.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 28.5.2009 10:22

Ihan passeli koko tuo on. Itse laittaisin ehkä jopa 245/35 kumin...

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 28.5.2009 13:52

Miten ois 8*17 ja 225/45*17

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.5.2009 14:07

Oikeinkin hyvä. Itsellä oli Audissa aikanaan.

Toki "nykytiedoilla" laittaisin matalemman ja kapeamman.

Ertzi
-
Viestit: 50
Liittynyt: 12.1.2009 0:05

ViestiKirjoittaja Ertzi » 29.5.2009 0:14

Ei nyt juurikaan ulkonäkö kiinnosta kun alla moiset, vaan voinko ajaa niillä katsastukseen?

siis tämä 18"x10.5" ja 255/35/18"

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 29.5.2009 9:09

Normiston mukaan ei taida olla hyväksyttävä, mutta taitaa viime kädessä olla katsurista kiinni tuleeko sanomista. Kai se riippuu myös siitä miltä se alla näyttää... Jos vanteen reuna töröttää lokasuojasta yli ja hyppää sitä kautta "silmille", niin voi olla ettei kelpaa.

Ertzi
-
Viestit: 50
Liittynyt: 12.1.2009 0:05

ViestiKirjoittaja Ertzi » 29.5.2009 16:04

No tuolla kuvia. Kyllä toi vanne useamman sentin tulee ulos. Mut kuviota ei tulee juuri laisinkaan, varmaan 5mm. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=111788

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 7.6.2012 0:25

Nostellaas vähän vanhaa, kun en äkkiseltään muutakaan löytänyt.

Tykkääkö syncro pahaa, jos tälläsen rengastuksen lyö alle.

Eteen 195/40/16 Taakse 205/40/16

Diameter: 562.4mm / 570.4mm
Circumference: 1766.8mm / 1792mm

Googlettelu kertoi, että 3-4% sais olla eroa kehämitassa, ennenkun alkaa ongelmat syncron kanssa. Pitääkö paikkansa? Jos minä ihan oikein laskin, niin sain tulokseksi noin 1,4%, joten ei pitäis olla mitään ongelmia?
Viimeksi muokannut Joukkis, 7.6.2012 1:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.6.2012 0:48

205/40R16 kehä pitäisi olla 1739 mm. Kapeampaa ei mun taulukossa ole.

Mutta mikset laittaisi samanlaisia eteen ja taakse kun ei ton isompaa eroa olisi muutenkaan tulossa? Voisi samalla kierrättää kausittain eri akseleille.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.6.2012 0:51

Omassa syncrossa alko jo "juputtaa" kun 1 renkaista oli vajaa (1bar, muut 2.7bar), tuo siis 205/40/17 renkailla. tiedä sit onko muilla noi syncrot yhtä herkkiä.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 7.6.2012 0:55

Kyllä mittanauhallakin sain 205/40 kehämitaksi noin 1790mm.

Siksi koska mulla on 7,5 & 8,5 kapeat vanteet, joilla on päällä nuo edellämainitut kumit. Niissä on niin hyvin vielä kuviota, ettei tarvitsisi sen puolesta vielä vaihtaa. Jos olis uusien osto edessä, niin sitten tottakai samanlaiset jokakulmaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.6.2012 12:45

Hmm. 195/40 vs 205/40, eroa kehässä on noin 4mm, eli halkaisijassa 8mm. Meneehän tuo vielä toleransseihin, ainakin joskus olen kuullut "nyrkkisäännön", että kulutuspinnan verran saa olla eroa etu-ja taka-akseleilla.

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 18.6.2012 1:36

Sivuhuomautuksena; mainitkaa sille katsurille (kohteliaasti) että se STRO ei ole mikään raamattu vaan sisältää suosituksia. Rengasvalmistaja sen päättää että minkä levyiselle vanteelle saa kumit asentaa. Kantavuudet kun täyttyy niin ei pitäs olla mitään napottamista kumeista. mm. Falkenin nettisivuilla on taulukko josta näkee suoraan minkä levyiselle minkäkin renkaan saa asentaa ja toimittavat pyydettäessä todistuksen sopivuudesta erikoisemmassakin tapauksessa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2012 16:43

se stro on raamattu siihen asti kunnes renkaan valmistajalta löytyy vanteen leveys suositukset. ja mallikin pitää täsmätä. eikä paljon eroa stro:sta. muistaakseni yks etti kapeimmat kumit 9x16 vanteelle niin stro vs. valmistaja niin 10mm kapeampi oli valmistajalla kuin stro:ssa


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 118 vierailijaa