Boraan alustasarjaa, mitä muuta tulisi huomioida?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

Boraan alustasarjaa, mitä muuta tulisi huomioida?

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 8.5.2009 12:05

Alkuperäisten jousten/iskarien tilalle olisi hankinnassa 40/30 GTS alustasarja, tällainen:
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=17309&productcategory=326&section=c

Tarvinneeko tuota varten hommata säädettävät koiranluut ja onko niistä käytännössä minkälaista hyötyä? etuiskarien yläpäänlaakerit lienee järkevää vaihdattaa ainakin samaan vauhtiin?

Vielä tuosta alusta mietityttää... vajaalla 600:lla saisi myös säädettävän samala valmistajalta. Onko tuosta kuitenkaan järkeä maksaa lisää kun noin 30-40mm madallusta haen eikä tarkoitus ole tiputtaa sen alemmas kun käyttöautosta kuitenkin on kyse ja ajomukavuudenkin tulisi säilyä... http://www.tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=35904&productcategory=787&section=c

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 8.5.2009 19:15

Itellä -30mm Weitec ultra GT ja menee ihan vakio koiran luilla. Luulisi tuonkin menevän. Kun ostat niitä yläpään laakereita, niin voisin suositella, että otat ne kumit kanssa sinne yläpäähän. ei kuitenkaan hirveästi maksa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.5.2009 21:47

Mulla on Weitecin -50mm ja vakio koiranluilla mennään. En ainakaan ole havainnut mitään ongelmia.

ville1b
-
Viestit: 51
Liittynyt: 14.6.2005 12:20

ViestiKirjoittaja ville1b » 9.5.2009 8:54

Kannattas varmaan kattoa saksan ebaysta esim myös. Nimittäin hippasen halvempia.

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 9.5.2009 9:24

Briteistä Weitecin säädettävä, tai sit moni muu vaihtoehto, alle kuudensadan ihan reippaasti posteineen:

http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... category=1

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 9.5.2009 10:49

The Crusher kirjoitti:... vajaalla 600:lla saisi myös säädettävän samala valmistajalta.

Ei todellakaan kannata maksaa 600 euroa. Itse ostin samannäköisen sinipuna-halpissarjan eBaysta 4motion-Boraan muistaakseni hieman yli pari sataa halvemmalla. Eikä mitään koiranluita ole tarvinut vaihtaa, vaikka auto onkin melko matalalla. Etuvetoisessa voi kyllä olla edessäkin erilainen alustarakenne?

ville1b
-
Viestit: 51
Liittynyt: 14.6.2005 12:20

ViestiKirjoittaja ville1b » 9.5.2009 16:54

Joo nelivetoonhan ne taitaa olla kalliimpia vielä.

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 11.5.2009 19:44

Kiitoksia vastauksista jo tähän mennessä. Ei muuten ole helppoa tehdä valintaa kun vaihtoehtoja ja kombinaatioita on tsiljoona erilaista.

Tuo GTS hankinta unohtunee kun sitä onkin vain 50/30 madaltavana saatavissa.

Vaihtoehtoisesti Vogtland Junior Kit -40mm sarjaa tarjottiin todella edullisen oloiseen hintaan n. 340e. Aika vähän löytyi netistä tietoa, mutta jossain ulkolaisella audiforumilla tuntuivat kehuvan hintalaatusuhdetta erinomaiseksi. Tämä kiinnostaa siksi, että hinta on varsin merkittävä tekijä. :) Ulkomailta ei hirveästi innosta alkaa ostelemaan.

Toinen vaihtoehto olisi esim. H&R -35mm jouset (n. 180€), mutta niille pitäisi erikseen hommailla sopivat iskarit kaveriksi. Bilsteinit on aivan liian kalliit, mutta mitkä iskarit noiden kanssa olisi hyvät jos noihin päätyisin?

Kumpaa vaihtoehtoa noista kannattaisi lähteä hommailemaan mielestänne?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 11.5.2009 23:12

Alustasarjan ja jousien hankinnassa kannattaa muistaa yleisesti vanha totuus, halpa ja hyvä eivät kulje käsi kädessä.

Positiivisia yllätyksiäkin aina on, mutta suosittelisin käyttämään alustasarjojen kohdalla +150-200€ enemmän kuin se markkinoiden halvin sarja on ja jousien kohdalla +30-100€, jolloin hampaat pysyvät suussa ja vuotavia iskunvaimentimia ei tarvitse sitten ihmetellä yhden talven jälkeen...

Muutaman alustan myyneenä. ;)

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 12.5.2009 13:23

Alustasarjan ja jousien hankinnassa kannattaa muistaa yleisesti vanha totuus, halpa ja hyvä eivät kulje käsi kädessä.

Positiivisia yllätyksiäkin aina on, mutta suosittelisin käyttämään alustasarjojen kohdalla +150-200€ enemmän kuin se markkinoiden halvin sarja on ja jousien kohdalla +30-100€, jolloin hampaat pysyvät suussa ja vuotavia iskunvaimentimia ei tarvitse sitten ihmetellä yhden talven jälkeen...

Muutaman alustan myyneenä. ;)


Aivan... tässäpä se ongelma onkin. Jos otetaan esimerkiksi tuo Vogtlandin sarja hintaan 340€. Muutamassa paikassa kehutaan hintalaatusuhdetta (mitä sitten tarkoittaneekaan... ) Sarjana se on noin 100€ kalliimpi kuin halvin mahdollinen vaihtoehto (jom). Toisaalta hinta pääsääntöisesti edullisimmasta päästä. Kolmanneksi kiinnostaisi myös KW kiinteä -40mm sarja, joka on noin 520€. Tässä luulisi olevan hyvä paketti, mutta jossain sitä sanotaan pintakovaksi ja huonoksi ajaa (mitä sitten tarkoittaa ja kenen mielestä).

Halpa ja hyvä. Mikä on halpa ja mikä hyvä. Puuh =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.5.2009 15:33

Takavuosina Eibachilla oli sivistyneen alustan maine. Vieläkö ne on yhtä hyviä?

Itse olen kyllä sitä mieltä että jos alusta on autossa vaikkapa 200 tkm niin ei siihen kannata erikseen halpaa ja hyvää laittaa...

Eikä halpisosien käyttö autossa koskaan ole parantanut sen arvoa potentiaalisen ostajaehdokkaan silmissä.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 12.5.2009 16:59

KW kiinteät Sport Suspensionit ovat Golf IV / Bora -koteloissa olleet tosiaan sieltä pintakovemmasta päästä, sellaista palautetta on tännekin tullut.

Eibachin alustat ja jouset ovat tosiaan oma ehdoton suosikki, ne ovat tosiaan "sivistynyt" valinta. Ja takuukeissejä on ollut _todella_ vähän Eibachin osalta. Myös Golf IV -pohjaissa Eibachin Pro-System on pintapehmeä ja mukava, ns. varma valinta kyllä. Kiinteä alusta kalleimmasta päästä, mutta erittäin jeppis kamaa.

H&R on itselle vielä Golf IV / Bora -alustaisissa kysymysmerkki, kuka voisi hankkia siitä kokemuksia? :)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 12.5.2009 17:09

Harri: Minä voin ilmottautua testaajaksi, jos pistät alustan ilmatteeksi postiin ;)

Eivaan.. Mitenkä nopeasti tulee vastaan 9v vanhan auton puslat kun siihen ruuvaa uuden iskemättömän alustasarjan? Omassa meni kallistuksenvakaajan puslat edestä vaihtoon viimekesänä, ja nyt kuulostaa että takana voi kohta olla sama urakka edessä.

Naksuvaa ja kolisevaa alustaa ei kuuntele susikaan, saatikka sitte meikäläinen.

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 12.5.2009 17:29

Eibachin alustat ja jouset ovat tosiaan oma ehdoton suosikki, ne ovat tosiaan "sivistynyt" valinta. Ja takuukeissejä on ollut _todella_ vähän Eibachin osalta. Myös Golf IV -pohjaissa Eibachin Pro-System on pintapehmeä ja mukava, ns. varma valinta kyllä. Kiinteä alusta kalleimmasta päästä, mutta erittäin jeppis kamaa.


Vanhassa A4:ssa oli Eibachin Pro Kit -30mm jouset joidenkin Sachs Advantage iskareiden kanssa alla ja se oli ihan mukavan tuntuinen eikä liian pintakova. Siinä tietty olisi jouset ja iskarit hommattava erikseen.

Mistä/Mitkä iskarit tuohon Eibachin pariksi voisivat sopia tänä päivänä? Eibachilla näkyy ainakin slamitilla olevan tuo 274€ hintaa, joten iskarit siihen kaveriksi niin hintaluokankin voisi saada tuohon KW:n setin pintaan alle 600€:oon. Se olisi vielä juuri siedettävissä tähän vararikkoon kun jakopääremontti/30tkm longlife huoltokin syö toisen mokoman ja vähän päälle...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.5.2009 17:32

Mistä/Mitkä iskarit tuohon Eibachin pariksi voisivat sopia tänä päivänä?
Eiköhän ne Eibachin myymät iskarit ole parhaat heidän jousiensa kanssa?

Eli siis Eibach Pro-System.

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 12.5.2009 19:12

Ja Saksasta kun tuon Eibachin Pro-Systemin tilaa esim. täältä (517,10e + toimitus 25e) tai täältä (518e + toimitus 25e), niin säästää pitkän pennin Suomen hintoihin verrattuna.

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 12.5.2009 19:46

Ja Saksasta kun tuon Eibachin Pro-Systemin tilaa esim. täältä (517,10e + toimitus 25e) tai täältä (518e + toimitus 25e), niin säästää pitkän pennin Suomen hintoihin verrattuna.


Tuo ois kyllä aika jees. Vielä kun tuo saksan kieli kääntyisi sen verran että sais tilauksen sisään oikealla tavalla. =)

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 12.5.2009 22:03

Mullakin olisi alustan vaihto edessä ja onneksi löysin tämän keskustelun...
Autona Passat -98 ja siihen olisi tulossa Koni str.t alusta -35mm, samalla oli tarkoitus vaihtaa tukivarsisarja eteen.
Mitä muuta kannattaa vaihtaa? Nuo yläpään "laakerit" huomasinkin ja ne menee hankintalistalle.
Korjaamoliikkeessä johon vien alustan vaihdettavaksi, kysyin heiltä samaa ja ne sanoivat että jotkut sisemmät nivelet tms. kannattaa vaihtaa, kuluu "nopeasti". Mut en muista että mikäköhän hitto se oli. Kuulemma osan hinta n.30€ ad:stä. Mikä lie ois ollu, vetarin sisempi nivel?

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 13.5.2009 7:44

Harri Lähetetty: 12.5.2009 15:59 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

KW kiinteät Sport Suspensionit ovat Golf IV / Bora -koteloissa olleet tosiaan sieltä pintakovemmasta päästä, sellaista palautetta on tännekin tullut.

Eibachin alustat ja jouset ovat tosiaan oma ehdoton suosikki, ne ovat tosiaan "sivistynyt" valinta. Ja takuukeissejä on ollut _todella_ vähän Eibachin osalta. Myös Golf IV -pohjaissa Eibachin Pro-System on pintapehmeä ja mukava, ns. varma valinta kyllä. Kiinteä alusta kalleimmasta päästä, mutta erittäin jeppis kamaa.

H&R on itselle vielä Golf IV / Bora -alustaisissa kysymysmerkki, kuka voisi hankkia siitä kokemuksia? :)


Ainakin papereiden ja edellisen omistajan mukaan tossa mun Bora Variantissa on H&R:n kiinteä paketti tai ainakin jouset alla. Ovat samaa maata noiden Eibachien kanssa. Sivistys on mukana eikä mutkissakaan kallistella hirveästi, mutta madalluskaan ei ole mitään 50mm luokkaa.

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 13.5.2009 9:05

Harri kirjoitti:KW kiinteät Sport Suspensionit ovat Golf IV / Bora -koteloissa olleet tosiaan sieltä pintakovemmasta päästä, sellaista palautetta on tännekin tullut.


Heh, kyselin teiltä ennenkuin ostin tuollaisen 40/40 sarjan, että onko se kuinka pintakova, sain vastaukseksi että ei sellaista ole olemassakaan kuin pintakova. :) Mutta ei siinä, itse olen ihan tyytyväinen sarjaan, en oikeastaan osaa sanoa kuinka "pintakova" alusta on, kun samalla vaihtui alle jäykkäsivuiset matalaprofiili kumit.

roit
-
Viestit: 5
Liittynyt: 10.4.2010 21:32

ViestiKirjoittaja roit » 10.4.2010 22:25

Kaipaisin vielä kommentteja tähän ketjuun. Tarvitsen nimittäin itsekin 30-40mm sarjan 1.8T boraan. Tuo Eibachin Pro System vaikuttaisi hyvältä, varsinkin sakuista tilattuna.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa