rengaspaineet

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

|jake||
-
Viestit: 107
Liittynyt: 14.5.2006 23:30

rengaspaineet

ViestiKirjoittaja |jake|| » 3.9.2007 19:26

paljonko olette käyttäneet rengaspaineita 17' 205/40?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 3.9.2007 20:24

Jos ventossa niin 3.0 bar.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 4.9.2007 1:21

Liikaa toi 3bar, 2.5-2.8bar ajosta ja lastista riippuen...

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 4.9.2007 8:01

Kolmoskoppasessa Golfissa 2,7bar on hyvä, 3bar oli liikaa.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 4.9.2007 17:26

Miten teillä on ilmennyt että renkaassa on liikaa ilmaa?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 4.9.2007 18:49

Rengas kuluu väärin, eli jos on liikaa painetta niin rengas kuluu keskeltä todella nopeasti ( koska se on liiasta paineesta pullistunut ).
Jos painetta on liian vähän, sen huomaa että renkaat kuluvat reunoista nopeammin, myöskin ohjaus voi tuntua tahmeammalta.

Näin niinkuin ääri esimerkkeinä, jos paineen heittoa on luokkaa +- 0.1...0.2bar, niin tuota ei välttämättä kovin lyhyellä aikavälillä huomaa.
Kannattaa katsoa manuaalista ohjearvo ja lisäillä siihen hieman jos esim. mökkireissulle roudaa kyydissä paljon ihmisiä ja tavaraa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.9.2007 19:00

matalaprofiilikumit taasen kuluvat liian pienillä paineilla keskeltä.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 4.9.2007 19:03

Kilpijoki kerkesikin jo sanoa tuon, pitää paikkaansa.

Ja ei varmaan kannata etsiä Venton käyttöohjekirjasta oikeata painetta 205/40R17 renkaalle.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 4.9.2007 20:20

^^^Koitappa laittaa nykyaikaiseen vyörenkaaseen ensin vaikka 2,2 bar painetta.
Tarkista mille rengas näyttää.
Sen jälkeen nostat paineen vaikkapa 3,5 bar:iin ja tarkastat renkaan jälleen.
Tuskinpa näkyy muutoksia.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 4.9.2007 22:35

ilmaa saa lisätä yli seitsämän kilon ja kulutuspinta pitää muotonsa. tosin seiskan jälkeen repeää kylki. ja testattu on.

heebo_85
-
Viestit: 150
Liittynyt: 11.7.2007 23:32

ViestiKirjoittaja heebo_85 » 5.9.2007 0:03

nyky renkaat kuluu päin vastoin eli liikaa ilmaa kuluu reunoilta liian vähän nii keskeltä ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen nii 2.7 on ton kokoseen renkaaseen hyvä

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 5.9.2007 14:16

Mä huomaan painerot jo perseellä, mitsussa olen kokeillut 3.2bar->2.6bariin ja nyt on ajeltu 2.8bar paineilla. Niillä tuntuu parhaalta ja kuluukin just tasaisesti...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.9.2007 14:30

Cordobassa näyttäisi kadulla kuluvan tasaisesti tuo 195/50/15 2.7bar paineilla. Radalle laitetaan sitten 3bar.

|jake||
-
Viestit: 107
Liittynyt: 14.5.2006 23:30

ViestiKirjoittaja |jake|| » 6.9.2007 18:10

paljoko olette pitäneet paineita jos ajelette paljon sorateillä/ huonolla pikitiellä?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.9.2007 22:07

no eikö se oo sama ajaa niillä paineilla millä tuntuu ajaa hyvältä sillä tiepinnalla millä ajaaki enemmän??

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.9.2007 9:23

Rengaspainelogiikka on aina ihmetyttänyt meikäläistä: ykkösgolfissa vakio paine oli 1.8 bar edessä ja takana. Kolmosfarkussa taakse piti laittaman jo lähemmäs 2.7 bar. Se on aika paljon, kun Caravelleen laitetaan taakse 3 bar, mutta autokin painaa sitten satoja kiloja enemmän.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 22.4.2009 9:12

Nostetaan vanhaa ylös..


Eikös paineet tule tarkistaa auton ollessa pyörillään, eikä esim huollossa nosturilla?

Kaveri väittää, ettei paineet eroa mitenkään.

Itse taas perustelin tyhjällä juomapullolla, jos pullon korkki on kiinni ja sitä puristetaan - sisällä paine kasvaa.
Kuten rengas ja auton paino sen päällä.

Ja paine tulee tarkistaa kuormattuna.
Eikö?
Viisaammat ja kouluja käyneet perustelkaa heh.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.4.2009 13:43

Teoriassa noin miten esität, mutta käytännössä renkaan suuri ilmatilavuus eliminoi merkittävät erot paineessa.

Selventää jos ajattelee kuinka vähän rengas painuu alaosasta painon ollessa päällä ja suhteuttaa sen renkaan ilmatilavuuteen.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

rengaspaineet

ViestiKirjoittaja KKI » 10.5.2009 18:26

Autossa oleva tarra suosittelee 1.9bar vakiorenkaille, mutta rengasliike on sitä mieltä ettei alle 2,2baria kannata käyttää ?

Mikä mahtaa olla oikeampi suositus?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 11.5.2009 8:47

Rengasliikkeen vastaus.

Auton suositus ilmanpaineet ovat suunnattu keskieurooppaan jossa ilma on lämpimänpää ja ajonopeuden korkeampia, näin ollen suljetussa tilassa oleva ilma laajenee varsin paljon enemmän kuin meillä täällä kylmässä ja hitaammassa ajossa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

rengaspaineet

ViestiKirjoittaja KKI » 11.5.2009 15:50

Kuullostaa järkeenkäyvältä tuo kovaa ajoa lämpimällä-paineen nousu.

Paitsi miksei autojen maahantuojat noteeraa tuota? Täällähän ajetaan liian alhaisilla paineilla jatkuvasti, vai kuinka?

Huoltokin laskee paineet "ohjeenmukaisiin"..... Metkaa !

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2009 19:06

Alhainen paine on haitallisempaa kuin korkea paine...

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

rengaspaineet

ViestiKirjoittaja KKI » 11.5.2009 21:44

Joo,matalat paineet on huono juttu,mutta mikä sit on se oikea paine?
Se mikä itsestä tuntuu vai, eihän se niinkään voi olla.
Ketä uskoo tässä asiassa?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 12.5.2009 1:50

^ riippuu kovin paljon omasta ajotavasta ja tienpinnasta millä eniten ajelee. Rengastushan vaikuttaa olennaisesti jousitukseen ja sen toimivuuteen. Kisakireällä alustalla on joskus tullut (suljetulla alueella) kokeiltua miten auto menee ja haettua paineita omaan ajoon/autoon.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.5.2009 18:20

tulipa töissä todistettua tuo keskeltä kuluminen.. otettiin renkaat alta pois ja katoin että jaa keskeltä kulunu. mittarilla katoin paineet. 2.3baria. kokohan oli siis 205/50r16 ja talvirenkaat siis. äkkiä tuosta ku miettii niin talvella ollu about 2baria. hmm liikaa painetta? ;)

edit: koko korjattu
Viimeksi muokannut jarskii-, 12.5.2009 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.5.2009 18:25

Eikö nuo nykyiset matalaprofiilirenkaat kulu paineen mukaan juuri toisinpäin kuin yleensä kuvitellaan?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.5.2009 18:26

juurikin näin.. joillaki on vaan eri käsitys.

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 12.5.2009 20:23

millaisia paineita on käytetty 225/40 18" ?
Autona Skoda Ocu II

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

Venytetyissä renkaissa paineet?

ViestiKirjoittaja redi » 13.5.2009 0:39

Onko merkitystä onko venytetty rengas? Jätin muistaakseni 2.7bar 165/50 renkaille jotka ovat 7" vanteella. Autohan ei paina varmaan ajokuntoisenakaan kun 900kg, mutta lähteekö kumi vanteelta jos paine on liian alhainen?

Kuva

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 13.5.2009 7:48

Karkea sääntö henkilöauton rengaspaineille
13" 2,2bar
14" 2,3bar
15" 2,4bar
16" 2,6bar
Koskee alkuperäis kokoja

Ja tässä yleis matalaprofiileille.
205/40-17 2,7bar
215/40-17 2,7bar
215/45-17 2,7bar
215/45-17 - 235/45-17 2,7-2,8bar
215/40-18 - 234/40-18 2,8bar
225/35-19 - 235/35-19 2,8-3,0bar


Huoltokin laskee paineet "ohjeenmukaisiin"..... Metkaa !
Niitä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta se asia huollossa tai sitten ei ole tietotaitoa asiasta. Omatkaan alaisuudessani toimivat asentajat eivät asiasta tienneet ennen kuin heille siitä kerroin. Omat oppini olen saanut työskennellessäni 8 vuotta rengasliikkeessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa