Viritys omalla kaapelilla KWP2000
Valvoja: ffp jäsenet
Viritys omalla kaapelilla KWP2000
Löysin netisttä tälläisen "virityskaapelin" http://ucables.com/ref/KWP2000 omatoimiseen lastuttamiseen.
Onko kellään kokemuksia kyseisestä kaapelista ?? Houkuttaisi nimittäin hintansa puolesta 700 €
Onko kellään kokemuksia kyseisestä kaapelista ?? Houkuttaisi nimittäin hintansa puolesta 700 €
Niin siis mikä toimi ja mikä ei?
Olishan tuommonen toolssi hyvä olla itselläkin kun nyt on maailmalla varmaan yli kymmenen pelkästään omaa softaa ja niiden vaihtelu ja kokeilu on aina matkan päässä..
Ei toi hinta paha ole jos siinä on ohjelmat mukana kuten ilmoituksen lukeminen pidemmälle antaa ymmärtää..
Olishan tuommonen toolssi hyvä olla itselläkin kun nyt on maailmalla varmaan yli kymmenen pelkästään omaa softaa ja niiden vaihtelu ja kokeilu on aina matkan päässä..
Ei toi hinta paha ole jos siinä on ohjelmat mukana kuten ilmoituksen lukeminen pidemmälle antaa ymmärtää..
No tuo (klooni)palikka on vain halpisväline kartat sisältävän tiedoston lukemiseen ja muokatun tiedoston takaisin kirjoittamiseen, ei muuta. Hirveesti ammattilaiset varoittelee että tuhoa tulee kun tuota käyttää. Mene ja tiedä.
Kyllä ohjelman/kartan muokkaukset on edelleen ammattilaisen hommaa, suhteet heikäläisiin on oltava kunnossa. :)
Niin ongelma oli että Passatista ei saa portin kautta dataa luettua millään opilla. Golfista ym. saa.
Kyllä ohjelman/kartan muokkaukset on edelleen ammattilaisen hommaa, suhteet heikäläisiin on oltava kunnossa. :)
Niin ongelma oli että Passatista ei saa portin kautta dataa luettua millään opilla. Golfista ym. saa.
Ebaystä ostin
http://cgi.ebay.co.uk/KWP2000-PLUS-OBD- ... dZViewItem
Tämä kanssa
http://cgi.ebay.co.uk/Direkt-Stecker-KW ... dZViewItem
Hyvin onnistuu tehon nosto näillä laiteilla, ei mitään ongelmaa. Tietysti tarvitaan tervettä järkeä.
http://cgi.ebay.co.uk/KWP2000-PLUS-OBD- ... dZViewItem
Tämä kanssa
http://cgi.ebay.co.uk/Direkt-Stecker-KW ... dZViewItem
Hyvin onnistuu tehon nosto näillä laiteilla, ei mitään ongelmaa. Tietysti tarvitaan tervettä järkeä.
mihin vehkeeseen nostit tehoja? mitä vaikutuksia? Valitsitko jonkun valmiin "virityksen", vai tuunasitko itse?
Jos tuolla viritys onnistuu niin olishan tuo ehkä edullista, kun profiilissa on 2 VAG:ta
Jos tuolla viritys onnistuu niin olishan tuo ehkä edullista, kun profiilissa on 2 VAG:ta
Viimeksi muokannut janneja, 6.4.2007 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin, mitä sait näillä nyt sitten tehtyä? Pystyykö mukana tulevalla ohjelmalla muuttamaan "järkevästi" itse ohjelman sisältöä?
Oliko valmiita "ohjelmavaihtoehtoja" mukana.
Lähinnä vika on siinä ettei ole mielenkiintoa viedä autoa huitsantuuttiin vaikka tuliskin kuinka hyvä tahansa, aina kun pitäisi ohjelmaa modifioida setupin muuttuessa..
Oliko valmiita "ohjelmavaihtoehtoja" mukana.
Lähinnä vika on siinä ettei ole mielenkiintoa viedä autoa huitsantuuttiin vaikka tuliskin kuinka hyvä tahansa, aina kun pitäisi ohjelmaa modifioida setupin muuttuessa..
No hyvä. Pitää olla kova usko asiaan jos lataa tuntemattoman tekemän softan autoonsa. Nykyään voi kuka tahansa pistää nettiin myyntiin mitä hyvänsä.
Jos ohjelman koodaajalla on Nimi, Puhelin, Osoite, ja Rekisteröity yritys niin homma OK. Muuten olet omalla vastuullasi.
Tällä alalla on on töissä ihmisiä jotka tekevät töitä vastuullisesti ja ihmisiä jotka haluvat saada rahaa nopeasti, ilman vastuuta.
Jos ohjelman koodaajalla on Nimi, Puhelin, Osoite, ja Rekisteröity yritys niin homma OK. Muuten olet omalla vastuullasi.
Tällä alalla on on töissä ihmisiä jotka tekevät töitä vastuullisesti ja ihmisiä jotka haluvat saada rahaa nopeasti, ilman vastuuta.
kunnon rääky päällensä jos on kaks tai neljä ihmistä jotka haluavat itse ohjelmoida autonsa...
linkkejä avaamatta ja tutustumatta uskoisin että nuo kotikutoisetki/jälkimarkkinointi ohjelmistot kehittyy ja ovat helpommin kansan ymmärrettävissä..
onneksi oma on kammiokone niin ei tarvi sekaantua, se on sama kun 5-6 vuotta sitten kysyi diiselhuollosta jotain vinkkiä niihin niin melekin suoraan sanottiin, että se on meiltä pois se tieto.. eli ei tipu. :/
linkkejä avaamatta ja tutustumatta uskoisin että nuo kotikutoisetki/jälkimarkkinointi ohjelmistot kehittyy ja ovat helpommin kansan ymmärrettävissä..
onneksi oma on kammiokone niin ei tarvi sekaantua, se on sama kun 5-6 vuotta sitten kysyi diiselhuollosta jotain vinkkiä niihin niin melekin suoraan sanottiin, että se on meiltä pois se tieto.. eli ei tipu. :/
Mitä on rääky??
Jos haluaa itse ohjelmoida autonsa niin se on ihan hyvä.
Jos ei tiedä mitä autoonsa työntää niin se on aivan sama minulle.
Se että tehoa tulee lisää ei tarkoita sitä että ohjelma on tehty oikein. Kysykää siltä ohjelman tekijältä mitä on tehty ja miksi.
Jos haluaa uskoa johonkin "Johtavaan Saksalaiseen ohjelmataloon" tai "tunnettuun tekijään" niin hyvä. Moni uskoo elämänsä jumalaan ja johdatukseen. Kukin on uskossaan tyytyväinen.
Minä uskon lastuhommissa tekijään jolla on puhelinumero ja osoite.
Jos haluaa itse ohjelmoida autonsa niin se on ihan hyvä.
Jos ei tiedä mitä autoonsa työntää niin se on aivan sama minulle.
Se että tehoa tulee lisää ei tarkoita sitä että ohjelma on tehty oikein. Kysykää siltä ohjelman tekijältä mitä on tehty ja miksi.
Jos haluaa uskoa johonkin "Johtavaan Saksalaiseen ohjelmataloon" tai "tunnettuun tekijään" niin hyvä. Moni uskoo elämänsä jumalaan ja johdatukseen. Kukin on uskossaan tyytyväinen.
Minä uskon lastuhommissa tekijään jolla on puhelinumero ja osoite.
Niinpäniin. Suomessa ei todellakaan ole montaa jotka myyvät omia ohjelmiaan. mahtuu yhden käden sormiin. Ohjelman tekeminen vaatii myös dynamometrin ja ammattitaitoa dynon käytöstä, ohjelmoinnista, moottoritekniikasta jne jne.
Itselläni on molemmista luotettavista herroista kokemusta jotka dynossa tekevät custom ohjelmia näihin muutoinkin muutettuihin jota itse rakennan, opettelen ja suosin. Tämä laitos kiinnostaa minua siksi että olen nähnyt näitä laitteita käytössä varsin tunnetuilla pajoilla ja jos hekin ajavat ohjelman sisään näillä niin en näe mitään ongelmaa tehdä sitä myös itse ja juuri silloin kun huvittaa. Eikä tarvitse jonotella kuukausia. Olen harrastanut ohjelmointia yli 15vuotta ja tehnyt sitä työkseni nyt yli kuusi vuotta. Malliohjelmia en missään nimessä lähtisi ajamaan tarkastamatta mihinkään, mutta mallia voisi ottaa ja katsoa mitä ja millekkin on tehty. Tätä tietoa kun kukaan tekijä ei sattuneesta syystä jaa.
Lisäksi jos esimerkiksi kadulle ja "ek:lle" on eri säädöt ei kyllä huvita maksaa 100euroa kerta siitä että joku vaihtaa softan autooni.
Sitäpaitsi, kun näitä koneita rakentaa niin yksikään softaguru ei ole jaksanut kuunnella loppuun asti mitä on ollut muutoksista kerrottavaa.
Silti aion edelleen teettää ohjelmat ammattilaisilla auton toiminnan varmistamiseksi. Mutta kuten edellä mainittu, kun omia maksettuja ohjelmia on yli parikymmentä olisi "ihan kiva" että voisi itse vaihdella niita koska tuollainen prommeri/flashayslaite on vain työkalu ohjelman kopioimiseen ja palauttamiseen..
Kysymys tässä tapauksessa ei varmaankaan ole kysymyksestä olla alalla? Juu ei se sun dieseli mene laihalle, kaikki ohjelmat on dynossa ajettu ja nyt se kuussataa kiitos.. ja uskokoon ken tahtoo että kukaan tekee esim. jokaiseen sataheppaseen pumppariin oman ja uuden ohjelman tusinakäyttöön..
Vaan harrastajan tarpeesta ja elektroniikasta jotain ymmärtävänä hoitaa ja kehittää omaa harrastustaan itselleen, eikä niinkään myyntiin..
Itselläni on molemmista luotettavista herroista kokemusta jotka dynossa tekevät custom ohjelmia näihin muutoinkin muutettuihin jota itse rakennan, opettelen ja suosin. Tämä laitos kiinnostaa minua siksi että olen nähnyt näitä laitteita käytössä varsin tunnetuilla pajoilla ja jos hekin ajavat ohjelman sisään näillä niin en näe mitään ongelmaa tehdä sitä myös itse ja juuri silloin kun huvittaa. Eikä tarvitse jonotella kuukausia. Olen harrastanut ohjelmointia yli 15vuotta ja tehnyt sitä työkseni nyt yli kuusi vuotta. Malliohjelmia en missään nimessä lähtisi ajamaan tarkastamatta mihinkään, mutta mallia voisi ottaa ja katsoa mitä ja millekkin on tehty. Tätä tietoa kun kukaan tekijä ei sattuneesta syystä jaa.
Lisäksi jos esimerkiksi kadulle ja "ek:lle" on eri säädöt ei kyllä huvita maksaa 100euroa kerta siitä että joku vaihtaa softan autooni.
Sitäpaitsi, kun näitä koneita rakentaa niin yksikään softaguru ei ole jaksanut kuunnella loppuun asti mitä on ollut muutoksista kerrottavaa.
Silti aion edelleen teettää ohjelmat ammattilaisilla auton toiminnan varmistamiseksi. Mutta kuten edellä mainittu, kun omia maksettuja ohjelmia on yli parikymmentä olisi "ihan kiva" että voisi itse vaihdella niita koska tuollainen prommeri/flashayslaite on vain työkalu ohjelman kopioimiseen ja palauttamiseen..
Kysymys tässä tapauksessa ei varmaankaan ole kysymyksestä olla alalla? Juu ei se sun dieseli mene laihalle, kaikki ohjelmat on dynossa ajettu ja nyt se kuussataa kiitos.. ja uskokoon ken tahtoo että kukaan tekee esim. jokaiseen sataheppaseen pumppariin oman ja uuden ohjelman tusinakäyttöön..
Vaan harrastajan tarpeesta ja elektroniikasta jotain ymmärtävänä hoitaa ja kehittää omaa harrastustaan itselleen, eikä niinkään myyntiin..
Passat vm. 2000 1.9 tdi pd (atj 310nm ja 115hp) vakiona. Valmiin ohjelman pistin, kokeilin monesta vaihtoehdosta parhaan. On sama piiri ecussa mikä tietokoneessa emolevyssä, kestää ainakin 1000 uudelleen kirjoitusta. Kierrosherkyys parani selvästi ja 6 vaihteella kiihtyvyys satasen vauhdista ylöspäin selvästi (teho nousi koko kierrosalueella).
Ei tullut mukana muokkaus ohjelmointi työkaluja, joten tyytyminen valmiiseen.
Jos on itsellä tietotaitoa, suosittelen lämpimästi tämä ostamista.
Ei tullut mukana muokkaus ohjelmointi työkaluja, joten tyytyminen valmiiseen.
Jos on itsellä tietotaitoa, suosittelen lämpimästi tämä ostamista.
Eli siis toimitetutkin ohjelmat toimii.. hyvä niin. Mahtaakohan kuitenkin olla ettei ihan kaikkia karttoja ole muutettu vain vaan ne pakolliset joilla muutos on saatu aikaan..
Tuo työkalun toimivuus minua nyt kuitenkin enemmän kiinnosti.. siis ei niin paljon harjoitelleessa ympäristössä..
Käytäppä se passatti nyt penkissä niin nähdään mitä vaikutti..
Tuo työkalun toimivuus minua nyt kuitenkin enemmän kiinnosti.. siis ei niin paljon harjoitelleessa ympäristössä..
Käytäppä se passatti nyt penkissä niin nähdään mitä vaikutti..
Joissain noista mainostellaan tulevan dvd:llä mukana 30000-50000kpl alkuperäisiä/ muokattuja ohjelmia. Seassa on varmasti "täyttä kuraakin", ihan vain että on saatu levylle täytettä. Jokusia niistä on saatettu pilata ihan tarkoituksellakin.
Worst case scenariota:
Jos sieltä sattuukin kokeilemaan autoonsa jonkun ilkeä_sielun tärvelemää ohjelmaa, jossa on täyden kaasun alueelle (esim 2500rpm kohdille) laitettu syötöt, ahdot ja ennakot äärimmilleen.
-ensimmäistä kertaa kun koettaa kiihdytystä kaasu pohjassa, niin siinä ei taida ehtiä kissaa sanomaan kun kone laukeaa.
Ulkomaisilta foorumeilta tullut luettua, että jos ohjelman kirjoitus jostain syystä keskeytyy, niin ecu menee "lukkoon". Takaisin käyttökuntoon saattaminen edellyttää muistipiirin vaihtoa uuteen.
Joissain tapauksissa saattaa ajonestokin alkaa kiukutella.
Edit. On siis tullut käytettyä tuota kwp2000-palikkaa ihan hyvällä menestyksellä., tosin kuten jo tuolla ylempänä on mainittuna; kontaktit pitää olla kunnossa. :)
Worst case scenariota:
Jos sieltä sattuukin kokeilemaan autoonsa jonkun ilkeä_sielun tärvelemää ohjelmaa, jossa on täyden kaasun alueelle (esim 2500rpm kohdille) laitettu syötöt, ahdot ja ennakot äärimmilleen.
-ensimmäistä kertaa kun koettaa kiihdytystä kaasu pohjassa, niin siinä ei taida ehtiä kissaa sanomaan kun kone laukeaa.
Ulkomaisilta foorumeilta tullut luettua, että jos ohjelman kirjoitus jostain syystä keskeytyy, niin ecu menee "lukkoon". Takaisin käyttökuntoon saattaminen edellyttää muistipiirin vaihtoa uuteen.
Joissain tapauksissa saattaa ajonestokin alkaa kiukutella.
Edit. On siis tullut käytettyä tuota kwp2000-palikkaa ihan hyvällä menestyksellä., tosin kuten jo tuolla ylempänä on mainittuna; kontaktit pitää olla kunnossa. :)
"Ulkomaisilta foorumeilta tullut luettua, että jos ohjelman kirjoitus jostain syystä keskeytyy, niin ecu menee "lukkoon". Takaisin käyttökuntoon saattaminen edellyttää muistipiirin vaihtoa uuteen"
Täyttä huhaata kirjoittelet. Ensin vetää tyhjäksi flashin, ennen kun kirjoittaa uutta. Tiesitkö edes mistä on kyse? Kirjoittele sitten kun tiedät.
Täyttä huhaata kirjoittelet. Ensin vetää tyhjäksi flashin, ennen kun kirjoittaa uutta. Tiesitkö edes mistä on kyse? Kirjoittele sitten kun tiedät.
Ennenkuin aletaan osoittelemaan sormilla ja mollaamaan toinen toisiamme niin täytyy todeta että molemmilla on pointtia tuossa.
Kaikki flashaysvekottimet jotka toimivat(tosin minulla ei ole kokemusta kuin flashboosterista ja tästä otsikon tuotteesta autopuolen jutuista), putsaavat flashin ennen kirjoitusta.
Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa että mikäli ohjelman sisään lataus/kirjoitus vaiheessa tulee häiriötä menee ecu lukkoon ja tiedän että aloittelijat ovat hankkineet itselleen harmaita hiuksia tällä. Kuten toistettu jo tarpeeksi, on suhteet hyvää juottolaan ja piirejä syytä varoiksi hankkia jemmaan. Tuollaisen piirin boottaukseenkin löytyy toki jotain keinoja..
Kaikki flashaysvekottimet jotka toimivat(tosin minulla ei ole kokemusta kuin flashboosterista ja tästä otsikon tuotteesta autopuolen jutuista), putsaavat flashin ennen kirjoitusta.
Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa että mikäli ohjelman sisään lataus/kirjoitus vaiheessa tulee häiriötä menee ecu lukkoon ja tiedän että aloittelijat ovat hankkineet itselleen harmaita hiuksia tällä. Kuten toistettu jo tarpeeksi, on suhteet hyvää juottolaan ja piirejä syytä varoiksi hankkia jemmaan. Tuollaisen piirin boottaukseenkin löytyy toki jotain keinoja..
Täytyy myöntää ihan omasta alasta tässä ei ole kyse, siksi oikeat termit voi olla hieman hakusessa.
Mutta jo aikaa sitten on tullut bmw-foorumilta luettua muutamia tapauksia, kun huollossa on päivitetty ecuun uutta ohjelmaversiota;
jos kirjoitusvaihe on keskeytynyt vaikkapa alhaisen jännitteen takia, niin ainoa vaihtoehto on ollut vaihtaa ecu uuteen (+koodaus autoon). Luonnollisesti tuo on mennyt huollon piikkiin.
Edit. Tuommoinenkin tuli bongattua:
Mutta jo aikaa sitten on tullut bmw-foorumilta luettua muutamia tapauksia, kun huollossa on päivitetty ecuun uutta ohjelmaversiota;
jos kirjoitusvaihe on keskeytynyt vaikkapa alhaisen jännitteen takia, niin ainoa vaihtoehto on ollut vaihtaa ecu uuteen (+koodaus autoon). Luonnollisesti tuo on mennyt huollon piikkiin.
Edit. Tuommoinenkin tuli bongattua:
Eipä ole yksi eikä kaksi PC:tä jotka on BIOSin fläshäyksen keskeydyttyä laitettu emolevyn vaihtoon...
Viimeksi muokannut LM, 8.4.2007 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.
Jokainenhan voi omaan autoonsa laittaa mitä haluaa, ei kait siitä kannata hermostua.
Oikeastaan arveluttavaksi juttu menee vasta sitten, kun ja jos tätä samaa tuotetta aletaan toisille rahallista vastiketta vastaan kauppaamaan.
Mulle on kuitenkin ihan selvää, mitenkä minä homman hoidatan.
.
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.
Jokainenhan voi omaan autoonsa laittaa mitä haluaa, ei kait siitä kannata hermostua.
Oikeastaan arveluttavaksi juttu menee vasta sitten, kun ja jos tätä samaa tuotetta aletaan toisille rahallista vastiketta vastaan kauppaamaan.
Mulle on kuitenkin ihan selvää, mitenkä minä homman hoidatan.
.
Kaikki yllämainitut linkit ovat piraatti kopioita alkuperäisestä KWP2000+ työkalusta. Ja niiden huonona puolena on a) laittomuus b) se että kovin herkästi jumiutuvat kesken flässäyksen ja näin ecu on ilman juottamista ja lisätyötä käyttökelvoton. Eikä jumiutiminen aina liity jännitteen putoamiseen. Piraatissa kun on käytetty todennäköisesti halvempia komponentteja ja ratkaisuja.
Tässä ovat KWP2000+ valmistajan sivut http://www.allcarracing.it/ Tällä kun tekee niin ei tule sutta ja sekundaa, myös supportti pelaa.
Ja softan tekijöitä tosiaan on harvassa, mutta kyllä niitä on. Itse olen keskittynyt vain yhteen merkkiin kylläkin.
Tässä ovat KWP2000+ valmistajan sivut http://www.allcarracing.it/ Tällä kun tekee niin ei tule sutta ja sekundaa, myös supportti pelaa.
Ja softan tekijöitä tosiaan on harvassa, mutta kyllä niitä on. Itse olen keskittynyt vain yhteen merkkiin kylläkin.
En viittaa nyt topikin aloittajaan, mutta on se hyvä kun nykyään kaikki mattimeikäläiset ostaa itselleen koodilukijoita ja lastuttajia. Tämän jälkeen ruvetaan sitten käyttämään niitä ilman minkäänlaista pohjatietoutta asiasta. Onhan se tietenkin hauskaa kun on itse diagnosoitu auto ja diagnoosi on päin persettä, kun ei ole sitä tietotaitoa.
Nyt kun vielä Ebaysta porukka ostaa lastuttajia, niin saas nähdä miten meille ammattilaisille tulee töitä, kun porukoiden autot on paskana, kotilastutuksen jälkeen. Kannattaa vaan amatöörien tyytyä niihin taffelin lastuihin. :)
Nyt kun vielä Ebaysta porukka ostaa lastuttajia, niin saas nähdä miten meille ammattilaisille tulee töitä, kun porukoiden autot on paskana, kotilastutuksen jälkeen. Kannattaa vaan amatöörien tyytyä niihin taffelin lastuihin. :)
Tuollainen prommeri, oli se sitten kenen tekemä tahansa ei ole mikään maailman ihmeellisin laite. Harrastajalle on parasta osata edelleen juottaa koska kunnolliset OBD-flashäys työkalut= esim. byteshooter master maksavat ~4400euroa ja niitä ei myydä yksityisille, eikä yrityksille jos et omista lisenssiä johonkin kartanmuokausohjelmaan.
Siihen tämä hiljalleen menee että itse ohjelman arvo nousee ja noita purkkeja mitkä vaihtavat softan autoosi tulee enenevissä määrin myyntiin joka puolella palloa.
Tämä tietää myös enemmän tuloja softantekijöille koska jokaista autoa ei tarvitse "näprätä".
Softamies ei ole mekaanikkoguru 99.9% tapauksista. Toki kokemusperäistä tietoa ei korvaa tässäkään tapauksessa mikään.
Suomessa on lisäksi pula softantekijöistä. Jos joutuu kunnon ohjelmaa odottamaan kaksi kuukautta niin rehellisille ammattilaisille on silloin töitä ihan riittävästi. Ja lisää mahtuu..
Toisaalta joskus täytyy aloittaa jotta voi oikeasti sitten osatakkin jotain.
Siihen tämä hiljalleen menee että itse ohjelman arvo nousee ja noita purkkeja mitkä vaihtavat softan autoosi tulee enenevissä määrin myyntiin joka puolella palloa.
Tämä tietää myös enemmän tuloja softantekijöille koska jokaista autoa ei tarvitse "näprätä".
Softamies ei ole mekaanikkoguru 99.9% tapauksista. Toki kokemusperäistä tietoa ei korvaa tässäkään tapauksessa mikään.
Suomessa on lisäksi pula softantekijöistä. Jos joutuu kunnon ohjelmaa odottamaan kaksi kuukautta niin rehellisille ammattilaisille on silloin töitä ihan riittävästi. Ja lisää mahtuu..
Toisaalta joskus täytyy aloittaa jotta voi oikeasti sitten osatakkin jotain.
Prommaaminen ja OBD-flash on kaksi aivan eri asiaa. OBD portin kautta auton ohjelmiston lukeminen ja kirjoittaminen ei ole aivan yksinkertainen asia, on erilaista kytkentää, erilaisia boot-modeja, eri tyyppisiä varmisteita, salauksia, yms. Jokainen ECU generaatio ja valmistaja käyttää omia metodejaa.
Siltikin ainut 100% varma konsti on prommaus, toimii aina kun eculta vain löytyy erillinen muistipiiri. Miksi ostaa 4400e maksava laite harrastekäyttöön kun paljon halvemmalla saa hyvän juotosaseman ja prommerin? Eiköhän nuo kalliimmat laitteet ole juuri tarkoitettu kaupalliseen käyttöön. Et maininnut mikä byteshooter malli maksaa 4400e, niitä kun on useampaa käyttötarkoitukseen. Ilmeisesti kyseessä on master malli, mutta harrastelija pääsisi alkuun varmasti vaikka minillä?
Softan tekijöistä on varmasti pulaa, ongelma ilmeisesti on että tarvittavaa tietotaitoa ei ole tarjolla? Itse teen omat softani 100% enkä käytä kenenkään valmiita ohjelmia. Ihan hyviäkin tuloksia jopa saanut niillä. Jostainhan se on aina aloitettava.
Siltikin ainut 100% varma konsti on prommaus, toimii aina kun eculta vain löytyy erillinen muistipiiri. Miksi ostaa 4400e maksava laite harrastekäyttöön kun paljon halvemmalla saa hyvän juotosaseman ja prommerin? Eiköhän nuo kalliimmat laitteet ole juuri tarkoitettu kaupalliseen käyttöön. Et maininnut mikä byteshooter malli maksaa 4400e, niitä kun on useampaa käyttötarkoitukseen. Ilmeisesti kyseessä on master malli, mutta harrastelija pääsisi alkuun varmasti vaikka minillä?
Softan tekijöistä on varmasti pulaa, ongelma ilmeisesti on että tarvittavaa tietotaitoa ei ole tarjolla? Itse teen omat softani 100% enkä käytä kenenkään valmiita ohjelmia. Ihan hyviäkin tuloksia jopa saanut niillä. Jostainhan se on aina aloitettava.
Varsin omituinen ajatusmalli, että jokaisen autoon tarvittaisin räätälöity erikseen tehty viritysohjelma, kun jokaista moottori/automallia valmistetaan tuhansia, kymmeniä tuhansia tai satoja tuhansia kappaleita. Ikäänkuin erilaiset kiiltovanteet tai galvanoidut tuningkylkilistat tekisivät jokaisesta autosta yksilön moottorinohjauksen kannalta. Se nyt on suunnilleen yhtä järkevää, kuin että jokaisen auto taottaisiin käsityönä rautakimpaleesta "juuri sinulle sopivaksi". Tai jokaisen tietokoneeseen ohjelmoitaisiin oma käyttöjärjestelmä. ..
Tai no.. teetettiinhän ennenvanhaan kaikki vaatteetkin räätälillä, eikä haettu urheiluliikkeestä tyylikkäitä massatuotantona tehtyjä oman koon trikoita.
Ihanan kallista.
Tai no.. teetettiinhän ennenvanhaan kaikki vaatteetkin räätälillä, eikä haettu urheiluliikkeestä tyylikkäitä massatuotantona tehtyjä oman koon trikoita.
Ihanan kallista.
^^ Roolf, noin se menee, kato tehdas softa on tollanen "keskiarvosofta" joka pätee kaikkiin koneisiin mitkä tulee linjalta ulos. Jokainen kone on silti yksilöllinen ja niitä kun viritellään joudutaan ottamaan nämä huomioon, näin ollen joudutaan tekemään jokaiseen oma softa.
OK, myönnetään, viimeisen kolmen hevosvoiman irrottaminen tehtaan linjalta tulleesta vakioautosta varmasti vaatii spesialistin vierihoitoa. Muutaman klikkauksen saattaa joutua hiirellä ja näppäimistöllä tekemään. Mutta esimerkinomaisesti, jos jokaisesta keskenään samanlaisesta 130hv autosta saadaan 40 ylimääräistä kaakkia sillä samalla kaikille myytävällä (ja siten halvalla) virisoftalla, niin kovin tulee kalliiksi ne 3 heppaa siihen päälle. Toki jos moottoria tai voimansiirtoa aletaan modaamaan ihan fyysisesti niin sitten asia onkin aivan eri...
Kyllä nykyaikaina on mielestäni hölmöä väittää että jokainen sarjatuotantomoottori vaatisi oman softan, valmistustoleranssit on vähän jotain muuta kuin T-Fordissa. Muutenkin mielipiteeni customsoftiin on vähän nihkeä, koska kunnon pohjasoftan tekoon kuluu helpolla kymmeniä/satoja työtunteja. Tuon pohjasoftan tasosta sitten riippuu koko homma, minkä huipputehoja sitten yleensä muokataan asiakkaan haluamaksi.
En miettisi hetkeäkään customisoftaa jos suurinpiirtein samaan rahaan on saatanavana jonkun kunnon valmistajan yleissofta kyseiseen moottoriin.
En miettisi hetkeäkään customisoftaa jos suurinpiirtein samaan rahaan on saatanavana jonkun kunnon valmistajan yleissofta kyseiseen moottoriin.
Nostetaas vähän aihetta esiin.Tuli hommattua tuollainen -98 3b Passat 81kw Afn koneinen ja myös kwp2000+ laitos pienen tehonlisän toivossa.
Mukana sain myös 2 dvd levyllistä tiedostoja mistä on hiukan työlästä alkaa etsimään sitä "oikeaa".
Olisikohan jossain foorumia/paikkaa missä valmiiksi testattuja ja hyväksi tietyille koneille todettuja viritysfiluja (ko laite)?Varmasti olisi jatkossa muillekkin apua tästä kuin minulle.
Mukana sain myös 2 dvd levyllistä tiedostoja mistä on hiukan työlästä alkaa etsimään sitä "oikeaa".
Olisikohan jossain foorumia/paikkaa missä valmiiksi testattuja ja hyväksi tietyille koneille todettuja viritysfiluja (ko laite)?Varmasti olisi jatkossa muillekkin apua tästä kuin minulle.
Miksi itse suosin ohjelmaa joka tehdään autokohtaisesti?
Esimerkkejä: Otetaan auto jossa tehtaalta lähtiessä oli ohjelma A ja viriohjelman valmistaja teki sen pohjalta ohjelman A+
- Jossain vaiheessa huomattiin että säätö potikka x oli viallinen ja tuli parannus osaan sekä siihen soveltuva valmistajan ohjelmaversio B laitettiin autoon. Joten nyt kun siihen syötetään viriohjelma A+, niin siinä ei olekaan huomioitu päivitystä.
- Tehdas tilauksena autossa onkin poikkeava varuste jonka takia auton softa versio ei olekaan A vaan C. Ja taas kun sinne syötetään A+, niin auto ei toimikaan niinkuin pitää.
- Edellinen omistaja (mitä kukaan ei tiedä) on kokeillut trial ohjelmaa. Kun autoon syötetään ohjelma A+ niin on täysin mahdollista että ohjainlaite menee jumiin.
Eikä auto edes enään käynnisty.
- Lisäksi vielä on mahdollista että mikäli autoon syötetään ohjelma A+ niin saattaa tulla vastaan vikakoodi CheckSum error, jolla ei ole välttämättä muuta haittaa kuin että auto ei mene katsastuksesta läpi (OBD testi).
Esimerkkejä: Otetaan auto jossa tehtaalta lähtiessä oli ohjelma A ja viriohjelman valmistaja teki sen pohjalta ohjelman A+
- Jossain vaiheessa huomattiin että säätö potikka x oli viallinen ja tuli parannus osaan sekä siihen soveltuva valmistajan ohjelmaversio B laitettiin autoon. Joten nyt kun siihen syötetään viriohjelma A+, niin siinä ei olekaan huomioitu päivitystä.
- Tehdas tilauksena autossa onkin poikkeava varuste jonka takia auton softa versio ei olekaan A vaan C. Ja taas kun sinne syötetään A+, niin auto ei toimikaan niinkuin pitää.
- Edellinen omistaja (mitä kukaan ei tiedä) on kokeillut trial ohjelmaa. Kun autoon syötetään ohjelma A+ niin on täysin mahdollista että ohjainlaite menee jumiin.
Eikä auto edes enään käynnisty.
- Lisäksi vielä on mahdollista että mikäli autoon syötetään ohjelma A+ niin saattaa tulla vastaan vikakoodi CheckSum error, jolla ei ole välttämättä muuta haittaa kuin että auto ei mene katsastuksesta läpi (OBD testi).
Tilasin tuon suoraan kiinasta tuollaisen KWP2000 PLUS kaapelisetin. Hintaa kaapelilla 135 USD + toimitus 50 USD.
Täältä tilasin neljä eri viritettyä moottoriohjelmaa sekä alkuperäisen ecun: http://www.obdcar.com/powertuning. Hintaa kaikilla tiedostoilla yhteensä 50 euroa.
Lisäksi "löysin" isomman paketin ecu tiedostoja, jossa oli noin 40 000 tiedostoa eri autoihin.
Lisäksi minulla on WinOLS ohjelma, jolla pystyi vertaamaan aluperäistä ja viritettyä ecu tiedostoa. Varmistin tällä ohjelmalla, että viritetty tiedosto oli oikea. Tämä oli tarpeen, koska suurin osa noista golfin ecu tiedostoista oli ilmeisesti AGR moottorityypille ja tiedoston sisältö poikkesi suuresti omasta.
Ohjelmointi sujui ilman ongelmia ohjeiden mukaan ja autoon tuli potkua mahtavasti lisää. Pitäisi käydä penkittämässä. Olen testannut neljää eri viritystiedostoa ja valinnut niistä mielestäni parmaimman käytökseltään.
Löytyy lisäksi VAG Com 409.1 ja kaapelit, jos joku tarvii jeesiä Raahen seudulla.
Täältä tilasin neljä eri viritettyä moottoriohjelmaa sekä alkuperäisen ecun: http://www.obdcar.com/powertuning. Hintaa kaikilla tiedostoilla yhteensä 50 euroa.
Lisäksi "löysin" isomman paketin ecu tiedostoja, jossa oli noin 40 000 tiedostoa eri autoihin.
Lisäksi minulla on WinOLS ohjelma, jolla pystyi vertaamaan aluperäistä ja viritettyä ecu tiedostoa. Varmistin tällä ohjelmalla, että viritetty tiedosto oli oikea. Tämä oli tarpeen, koska suurin osa noista golfin ecu tiedostoista oli ilmeisesti AGR moottorityypille ja tiedoston sisältö poikkesi suuresti omasta.
Ohjelmointi sujui ilman ongelmia ohjeiden mukaan ja autoon tuli potkua mahtavasti lisää. Pitäisi käydä penkittämässä. Olen testannut neljää eri viritystiedostoa ja valinnut niistä mielestäni parmaimman käytökseltään.
Löytyy lisäksi VAG Com 409.1 ja kaapelit, jos joku tarvii jeesiä Raahen seudulla.
Viimeksi muokannut t4liki00, 27.7.2007 20:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
>>Eikö sieltä löytynyt suoraan sun ecun nrolla olevaa viri-ohjelmaa, vai varmuuden vuoksiko winolsilla vertailit?
Osa tiedostoista oli nimetty satunnaisesti, joten niistä ei pystynyt päättelemään mitään. Winols näytti useammalle tiedostolle saman ecun numero, mutta tiedoston sisältö poikkesi kuitenkin. Jos ei ole tiedoston alkuperästä varma, niin kannatta sitä kyllä verrata omaan alkuperäiseen tiedostoon. Winolsilla tämä käy helposti. Samalla näkee, miten karttoja siellä on muutettu. Jos eculle lataa väärän tiedoston, sinne ei saa yhteyttä enää väylän kautta ja menee homma vähän hankalammaksi. Joutuu irrottamaan purkin ja ohjelmoimaan pöydällä.
Onnistuuko ohjelmointi suoraan purkin kylkeen KWP2000+ kaapelilla? Ainakin siinä tulee mukana kaapeli, jossa on pelkät banaaniliittimet.
Alla omsta Golf ALH ecusta jotain tietoja. Tidot kaapattu täältä:
http://www.obdcar.com/powertuning/remap ... h,soft_564.
Marca Auto: VOLKSWAGEN
Modello Auto: GOLF TDI 90CV OMA
ID Centralina: 179
Marca Centralina: BOSCH
N. Centralina: 0281001979
Eprom 1: 1037352564
Chk 1: C85D
Eprom 2:
Chk 2:
Chk Originale: AEF7
Tipo Eprom: 29F400 PSOP
File 1: 979-564.MO2
>>AGR ei taida olla sen vanhempi kuin ALH moottori.
Enpä tiedä varmaksi sanoa, mutta ainakin Golf IV variantissa vaihtuu loppuvuodesta -00 moottorin tyyppi ALH:ksi. Turbo vaihtuu muuttuvageometriseksi ja ilmeisesti ecu muuttuu ALH:ssa flash tyypiksi, joka voidaan ohjelmoida OBD:n kautta. Turbon N75 magneettiventtiili on myös erilainen. Ilmeisesti varaosat pitää ALH moottoriin hakea -01 vuosimallilla. Pörhöllä tilasivat ensin väärän N75 venttiilin, joka oli hukkaportilliseen AGR moottoriin.
Onko kenellä tarkempaa tietoa, mitä muita muutoksia tulee AGR --> ALH?
>>98-99 ei onnistu, 00-> onnistuu. ECU pitää olla 012XX loppuinen. Koskee kaikkia jakajapumpullisia neloskoneita.
Osaa -00 vuosimallin Golfeista ei voida ohjelmoida OBD:n kautta. Tämän kertoivat myös digituningilla, kun kyselin omaan autoon viriohjelman hintaa. Eli olisikohan niin, että ALH:ssa tuo ecu muuttuu Flash tyypiksi ja voidaan ohjelmoida KWP2000:lla.
Osa tiedostoista oli nimetty satunnaisesti, joten niistä ei pystynyt päättelemään mitään. Winols näytti useammalle tiedostolle saman ecun numero, mutta tiedoston sisältö poikkesi kuitenkin. Jos ei ole tiedoston alkuperästä varma, niin kannatta sitä kyllä verrata omaan alkuperäiseen tiedostoon. Winolsilla tämä käy helposti. Samalla näkee, miten karttoja siellä on muutettu. Jos eculle lataa väärän tiedoston, sinne ei saa yhteyttä enää väylän kautta ja menee homma vähän hankalammaksi. Joutuu irrottamaan purkin ja ohjelmoimaan pöydällä.
Onnistuuko ohjelmointi suoraan purkin kylkeen KWP2000+ kaapelilla? Ainakin siinä tulee mukana kaapeli, jossa on pelkät banaaniliittimet.
Alla omsta Golf ALH ecusta jotain tietoja. Tidot kaapattu täältä:
http://www.obdcar.com/powertuning/remap ... h,soft_564.
Marca Auto: VOLKSWAGEN
Modello Auto: GOLF TDI 90CV OMA
ID Centralina: 179
Marca Centralina: BOSCH
N. Centralina: 0281001979
Eprom 1: 1037352564
Chk 1: C85D
Eprom 2:
Chk 2:
Chk Originale: AEF7
Tipo Eprom: 29F400 PSOP
File 1: 979-564.MO2
>>AGR ei taida olla sen vanhempi kuin ALH moottori.
Enpä tiedä varmaksi sanoa, mutta ainakin Golf IV variantissa vaihtuu loppuvuodesta -00 moottorin tyyppi ALH:ksi. Turbo vaihtuu muuttuvageometriseksi ja ilmeisesti ecu muuttuu ALH:ssa flash tyypiksi, joka voidaan ohjelmoida OBD:n kautta. Turbon N75 magneettiventtiili on myös erilainen. Ilmeisesti varaosat pitää ALH moottoriin hakea -01 vuosimallilla. Pörhöllä tilasivat ensin väärän N75 venttiilin, joka oli hukkaportilliseen AGR moottoriin.
Onko kenellä tarkempaa tietoa, mitä muita muutoksia tulee AGR --> ALH?
>>98-99 ei onnistu, 00-> onnistuu. ECU pitää olla 012XX loppuinen. Koskee kaikkia jakajapumpullisia neloskoneita.
Osaa -00 vuosimallin Golfeista ei voida ohjelmoida OBD:n kautta. Tämän kertoivat myös digituningilla, kun kyselin omaan autoon viriohjelman hintaa. Eli olisikohan niin, että ALH:ssa tuo ecu muuttuu Flash tyypiksi ja voidaan ohjelmoida KWP2000:lla.
99 puolessavälissä alkoi tulemaan uudemmalla eculla ja johtosarjalla olevia autoja. Oma AGR on 99 joulukuussa rekisteröity ja kaikki osat mitä olen hakenut tuohon olen 00 mallin mukaan pyytänyt. Nykyään siellä on jenkeistä tullut ALH ecu(heittää hehkuista vikakoodin) ja osaa suunnilleen kaikista muistakin koneista. Ainakin tuohon ALH ecuun(012BD) menee ohjelmat KWPllä ihan ongelmitta. Alkuperäiseen 012K ecuun en ole kokeillut.
Kaivellaas vanha topicci esiin ja laitetaan newbie-kysymystä...
Täältä saadun tiedon perusteella imutin tämän softan. Löin USB-OBD2 -piuhani kiinni VAGgineeseen, virrat päälle ja käynnistin softan, ja softa sanoo vain "kick not found!".
Niin nyt seuraa se nyyppäkysymys, johon en parin illan chiptuners.org-selailulla löytänyt vastausta...: Puuttuuko minulta jotain rautaa, vai pitäisikö tuon softan toimia ihan tuollaisella perus-VagCom409.1-yhteensopivalla-USB-OBD2 -kaapelilla? Vagcom tuolla kyseisellä kaapelilla kyseisessä autossa toimii.
Täältä saadun tiedon perusteella imutin tämän softan. Löin USB-OBD2 -piuhani kiinni VAGgineeseen, virrat päälle ja käynnistin softan, ja softa sanoo vain "kick not found!".
Niin nyt seuraa se nyyppäkysymys, johon en parin illan chiptuners.org-selailulla löytänyt vastausta...: Puuttuuko minulta jotain rautaa, vai pitäisikö tuon softan toimia ihan tuollaisella perus-VagCom409.1-yhteensopivalla-USB-OBD2 -kaapelilla? Vagcom tuolla kyseisellä kaapelilla kyseisessä autossa toimii.
Kiitos, nyt selkis pikku googlettelun jälkeen, eli muillekin tiedoksi että tuo KWP2000+ tosiaan sisältää pelkän USB-OBD2-piuhan sijasta tuollaisen purkin ("kick") joka tulee piuhoituksen "väliin" läppärin ja OBD2-portin välille. Täytyneepä pohtia josko harrastuneisuus riittää aihepiirin opiskeluun niin pitkälle että kannattaa tuollainen vielä investoida; se nyt on jo ymmärretty ettei autoon kannata mitä sattuu mennä flässimään... Tässä vaiheessa ajatuksena olisikin että saisi ECUlta softan ulos ja alkaisi WinOLSilla katteleen että ymmärtääkö niistä kartoista mitään...
Nuota vakiokarttoja löydät myös tuolta Chiptunersin foorumeilta, joten sieltä vaan hakuun suurinpiirtein sellane ku omassa on ja ihmettelemään, itse koitin eikä kyllä ollut aivan yksiselkoisia ne kartat.
Kartan ihmettelyyn / muokkaukseen sopii esimerkiksi WinOls nimisen ohjelman demo minkä saa heidän kotisivuiltaan ilmaiseksi.
Kartan ihmettelyyn / muokkaukseen sopii esimerkiksi WinOls nimisen ohjelman demo minkä saa heidän kotisivuiltaan ilmaiseksi.
Lainataan vähän aihetta.
Yritin viikonloppuna lukea KWP2000+ johdolla ohjelmaa Seatin AHU:sta vuodelta -99
Ohjelma löytää boksin ja näyttöön tulee tiedot yms.
Sitten kun yrittää lukea ohjelmaa boksista tulee virhe ilmoitus "ECU not found"
Onko tässä nyt sen verran vanha boksi vielä että lukeminen ei onnistu?
Jos joku osaisi sanoa, niin en turhaan hakkaisi päätä seinään :)
Yritin viikonloppuna lukea KWP2000+ johdolla ohjelmaa Seatin AHU:sta vuodelta -99
Ohjelma löytää boksin ja näyttöön tulee tiedot yms.
Sitten kun yrittää lukea ohjelmaa boksista tulee virhe ilmoitus "ECU not found"
Onko tässä nyt sen verran vanha boksi vielä että lukeminen ei onnistu?
Jos joku osaisi sanoa, niin en turhaan hakkaisi päätä seinään :)
Mulle joskus yritettiin laittaa ohjelmaa OBD- portin kautta mutta ei mennyt. Kuitenkin kun ECU lootan otti irti ja fläsherin kiinnitti suoraan ECU:n liittimeen ja boottasi ECU:n boottipinnistä niin ilman kolvia softa saatiin asennettua. Kävikö tässä nyt vain niin että joku (ilmastointi, joku muu?) häiritsi datalinjaa OBD- portilta eculle ja sulakkeiden irroituksella olisi läsäytys OBD portinkin kautta onnistunut? Auto -99 A4 APU koneella.
eipä niitä uskalla asentaa ennenku on läpi kattonu että tietää mitä siellä on... ja sillon jo melkein itekin semmosen tekee, eli niistä valmiista ei paljoa hyötyä ole... tai hyvällä säkällä on, huonolla menee kolvailuks
toledo afn ? ookko varma ? ettei ahf ?
toi voi olla joka tapauksessa kolvattavaa mallia
toledo afn ? ookko varma ? ettei ahf ?
toi voi olla joka tapauksessa kolvattavaa mallia
dll:n puute
oliskohan jollain oikeata dll:ää t4 2.5 tdi:lle kun kwp ilmoittaa odc15p vaikka siinä on odc15v +vm +vm+1m ecu ja tuolla tulee vaan invalid key
jeps
ecu numerot pitää täsmää muuten ei kannata flassiä mutta kun sais edes luettua kun on väärä ecu dll mietiskelin että voinko käyttää 1.9 tdi:n dll:ää kun on kerran oikea ecu
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa