Lambda-arvot

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

Lambda-arvot

ViestiKirjoittaja Elementti » 15.3.2009 21:04

Kävin tossa yrittää kolffia kattastuksesta, mutta ilmeni outo ongelma. Kun mitattiin pakokaasuarvoja, muut olivat reippaasti läpi paitsi lambda-arvo. Mittauksessahan asetetaan vaihdevapaalle ja nostetaan kierrokset 3,000 jossa se pidetään. Oma auto ei kuitenkaan saanut pidettyä kun pari sekunttia siellä 3k ja tiputti sekunniksi 2k ja nosti takaisin 3k. Näin ollen lambda-arvo heitteli todella paljon eikä siis mennyt läpi. Ajossa tätä ei huomaa. Katsastuksessa auto oli lämmin kun olihan sinne ajettu se 40km matka. Voiko kosteus tälläistä aiheuttaa? Samana päivänä en omassa pihassa saanut enää tätä ongelmaa esiin, mutta seuraavana päivänä taas ilmeni. Mistä lähteä vikaa etsimään?
Autona on siis Vw Golf mk3 1.4i -92.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 16.3.2009 15:07

Turhaan nostaa kierroksia yli 2000rpm joka on raja-arvo katsastuksessa. Saattaapi tulla syötönkatkaisu jossain tietyssä ylimenovaiheessa. Törmännyt joskus samanlaiseen eikä toistunut kuin kerran.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 19.3.2009 15:50

Auton vein tossa alkuviikosta huoltoon ja huoltoäijä sitä ihmetelly tässä nyt. Ei saanut mitään aikaseksi. Epäilee sytytyspuolelta. Puolaa meinasi testata jos auttaisi. Voisiko tulppien uusiminen auttaa? Eipä kauheasti maksa ainakaan.

Edit.
Mites voisiko lamdba-anturin vaihto vaikuttaa?
Onko tossa 1.4 koneessa monella lamdballa?
Viimeksi muokannut Elementti, 19.3.2009 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.3.2009 15:53

Eikö se nostais hiilivetypitoisuutta jos sytkä ei toimis?

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 24.3.2009 14:07

Tossa nyt jututtelin Laakkosen vw-poikia ja 97% todennäköisyydellä on tyhjäkäyntimoottori rikki. Laakkosella sellanen oli 250e ja tuolta paikallisesta varaosapuljusta 52e tilailin. Toivottavasti tällä saadaa taas auto takas liikenteeseen

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.3.2009 17:29

Ei kai tuo pääse toimimaan kun tyhjäkäynnillä?

Tulppaa letkut ja kokeile miten käynti muuttuu?

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 29.3.2009 12:52

Kävin nappaamassa videon ongelman havainnollistamiseksi.

Kuva

Tosiaan kun pitää kaasupoljinta tasaisesti painettuna niin kierrokset käyvät alhaalla ja nousevat takaisin. Kukaan?

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 6.4.2009 21:55

Iskin NGKn tulpat ja hetken jo vaikutti että vika hävisi, mutta sitten se tuli taas. Tosin nyt käy ja kukkuu todellakin ihan eri tavalla. Olivat vanhat tulpat ruosteen raiskaamat. Nyt huomasin samalla että putki vuotaa keskeltä, pitää pistää hitsaukseen.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 4.5.2009 17:28

Putki käyty korjauttamassa ja vag-comilla ihmeteltiin, muttei mitään vikaa löytynyt. Jonkun anturin se huoltsikanäijä vaihtoi, muttei vaikutusta.. Ideoita? Anybody?

henkilotunnus
-
Viestit: 3
Liittynyt: 29.4.2009 12:23

ViestiKirjoittaja henkilotunnus » 5.5.2009 11:45

Saattaisi olla Hall-anturi tai kaasun potentiometri.

imppa86
-
Viestit: 21
Liittynyt: 9.3.2008 13:29

ViestiKirjoittaja imppa86 » 8.5.2009 20:33

mulla vento tekee samaa mutta jatkuvasti. Isommalla kaasulla toimii. Maanantaina luetutan vikakoodit mut onko kellää enne sitä ideaa viasta? Nykii siis pienellä tasakaasulla ja kierrokset heittelee samalla tavalla ku tossa videolla. Vaihdettu jo tulpat ja bensansuodatin.

imppa86
-
Viestit: 21
Liittynyt: 9.3.2008 13:29

ViestiKirjoittaja imppa86 » 9.5.2009 18:26

vissii vika paikantui sytytyksenohjausyksikköön...maanantaina se vaihtoon ja sit testiä.

Themasterkale
-
Viestit: 8
Liittynyt: 20.5.2009 19:45

ViestiKirjoittaja Themasterkale » 27.5.2009 12:55

Samaa oiretta osass toledossani. Taidan kaivaa siis ongelmaa sytkäpuolelta. Hall-anturi ja sytkän ohjaus vaihtoon. Pistähän heti tietoa kun ongelma selviää. Voisi auttaa muitaki naamaansa rattiin hakanneita. :-)

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 28.5.2009 11:19

Tullut taas parilla sadalla turhaa huoltoa teetettyä. Huollossa huomattiin että kun irroittaa lambdan johdon niin hommahan toimii. Tänään menee nyt sitten lambda-anturi vaihtoon ja kaasuttimen potentiometri. Josko tän sais toimimaan pikkuhiljaa, hall-anturi on kai vaihdettu ja lämpöanturi vaihdettu kahdesti ilman tulosta..

imppa86
-
Viestit: 21
Liittynyt: 9.3.2008 13:29

ViestiKirjoittaja imppa86 » 4.6.2009 9:52

ELikkäs minun venton vika paikantui kaasuläppäpotikkaan.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 4.7.2009 13:02

Nyt näyttää siltä että vika korjautui, tyhjäkäyntimoottorin kävin eilen hakemassa naapuri kaupungin Fixus varaosaliikeestä, 150e oli hintaa. En ainakaan eilen illalla saanut enää korotettua tyhjäkäyntiä pätkimään. Saa nähdä saako maanantaina teetettyä pakokaasumittauksen ja sitten jos tiistaina olisi leimalle =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa