Golf vm.93 1.8 nykii (ABS-kone)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

stoge
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.6.2006 20:13

Golf vm.93 1.8 nykii (ABS-kone)

ViestiKirjoittaja stoge » 10.8.2006 22:36

Pari viikkoa sitten, aivan yhtäkkiä alkoi ajoittainen nykiminen. Alussa ei nykiny paljoa mutta kokoajan nykiminen lisääntyi. Varsinkin tasakaasulla ajettaessa ja useimmiten liikkeelle lähdössä. Autoon vaihdetu virranjakajan kansi, pyörijä, ilmanputsari,bensansuodatin, ruiskun ja imusarjan välinen laippa, imusarjan ja jarruputken välinen putki, sytytyksenohjausyksikkö sekä puola. Ei muutoksia näiden toimien jälkeen. Bensanreleen vaihdon jälkeen auto toimi pari päivää "normaalisti" jonka jälkeen nykiminen palasi.

Onko sytytys kohdalla kun nuoli osoittaa hammasrattaassa olevien o:n ja t:n puoleenväliin, sekä pyörijä osoittaa virranjakajassa olevaa lovea (ykköstulpan kohdalla) kohti? Olisikos ajoitus voinnu yhtäkkiä muuttua? Jakopäänhihna vaihdettu 14tkm sitten.

Kumpaan reikään ilmakoteloon tulee bensanhyöry letku ja kumpaan imusarjasta tuleva letku?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.8.2006 22:38

Vikakoodien luku olisi paikallaan. Veikkaan kaasuläppäpotentiometrin vikaa. Sen vaihto kustantaa sellaisen 500€ :(
Viimeksi muokannut Mikhauta, 11.8.2006 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 11.8.2006 17:12

mites lambda anturi, onko vaihdettu?

stoge
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.6.2006 20:13

ViestiKirjoittaja stoge » 12.8.2006 10:00

Vikakoodeissa ei ollu mitään. Lambda-anturia ei ole vaihdettu. Mikä tämä kaasuläppäpotentiometri edes on? Pystyykö testaamaan mitenkään onko kunnossa?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 12.8.2006 11:03

Yksipisteruiskussa ei ole ilmamäärämittaria, vaan suihkutettavan polttoaineen määrä tai oikeammin suihkutusjakson pituus määräytyy kaasuläppäpotentiometrin mukaan. Kun potentiometri on kulunut, se pätkii ja antaa ruiskutuksen aivoille epämääräisiä tietoja - ja kone pätkii.

Kaasuläppäpotentiometri on ruiskulaitteiston yhteyteen rakennettu, ja uusi on tosiaan kallis kun pitää ostaa sen ruiskumötikän koko alarunko.

Kuvassa kaasuläppäpotentiometri nimellä Drosselklappenpotentiometer.

Kuva

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.8.2006 13:05

Kaasuläppäpotentiometrin vika antaa mulla kyllä vikakoodin. Mun pitäisi vaihtaa se, niin pääsisi eroon pienestä nykimisestä.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 12.8.2006 13:40

Tosiaan, jos vikakoodeissa ei ole mitään on ongelma luultavasti jossain muualla kuin ECUn kontrollissa olevissa värkeissä.

Paineensäätimen putsaus voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu, vaikka se oireileekin yleensä talvella. Paineensäädin on myös tuossa yllä olevassa kuvassa, Drückregler-nimellä. Kansi on neljällä ruuvilla, alla on jousi ja kalvo. Avaa varovasti, ja tuki ruiskun "kurkku" vaikka puhtaalla trasselilla ennen ruuvien avaamista. Yleensä sieltä kannen alta löytyy vettä ja ruostetta, joka saattaa aiheuttaa nykimistä bensanpaineen vaihdellessa säännöttömästi. Varo avatessasi suuttimelle meneviä johtoja, ovat yleensä jo kovettuneet ja arat katkeamaan.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.8.2006 18:41

^ Samaten kannen alla oleva jousi menee helposti hukkaan.

stoge
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.6.2006 20:13

ViestiKirjoittaja stoge » 13.8.2006 19:03

Kalvo bensanpaineensäätimessä oli ehjä, eikä siellä sisällä muutenkaan ollu mitään vettä tai ruostetta. Samalla ku koko ruisku oli irti, niin katoin ton potentiometrin kunnon. Se näytti ihan hyvältä, kulutuspinnat oli ehjät ja puhtaat. Äskeisellä pienellä koeajolla ei nykiny kertaakaan, toisin ku tänä aamuna ennen ruiskun irrottamista ja putsaamista. Katotaan nyt tehosko toi putsaaminen yhtään vai jatkuuko sama nykiminen huomenna...

Kattokaapa joku miten päin noi kaks letkua tulee kiinni imukotelon taakse? Mulla ruiskun alarungosta tuleva letku menee vasemmanpuoleiseen liittimeen keulasta katottuna ja ilmanputsarilta päin tuleva letku oikeanpuoleiseen liittimeen.

Kiitoksia hyvistä neuvoista tähän mennessä !!

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 13.8.2006 19:46

^ Ne alipaineletkut muistaakseni juuri toisin päin. Alarungolta kuskinpuoleiseen, ja apumiehen puolelta ilmanputsarille.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.8.2006 19:58

Hyvä että potentiometri on ok. Mulla on siinä ihan selviä kulumiskohtia.
Huomasitko, muuttuiko tyhjänkäynnin kierrosluku, kun käytit potentiometrin irti ? Ymmärtääkseni siitä voi hieman säätää tyhjäkäynnin kierroksia.

stoge
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.6.2006 20:13

ViestiKirjoittaja stoge » 13.8.2006 20:33

Ainiin, ruiskutussuuttimen resistanssi oli 1.5-1.6 ohmia eli sen pitäisi olla kunnossa. Koko ruisku oli siis irti koneesta, eikä tyhjäkäynnin muuttumisesta havaintoa. Mulla noi letkut just toistepäin, voiko tää vaikuttaa nykimiseen? Mitespäin Mikko sulla on noi letkut?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.8.2006 23:43

Yritän muistaa katsoa ne letkut huomisen aikana.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 14.8.2006 15:30

Letkujen järjestys on kuten muistelinkin, näkyy alla olevasta kaaviosta:

Kuva

stoge
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.6.2006 20:13

ViestiKirjoittaja stoge » 14.8.2006 19:16

Päivän se taas toimi hyvin.. Päivällä töistä tullessa ei mitään nykimistä. Auto oli parkissa hetken ennen taas piti lähteä, mutta samantien ku lähtee liikkeelle ni tajutonta nykimistä. Ei meinannu päästä edes pientä mäkeä ylös kun nyki niin perkeleesti. Vähän vastaavanlaista nykimistä ku että ykkösellä löis kaasun pohjaan ja nostais samantien ylös ja taas löis kaasun pohjaan ja sit ylös. Tyhjäkäyntiä käy erittäin hyvin, mutta paikallaan kun nostattaa kierroksia n. 1500 ja pitää siinä tasakaasulla niin kierrokset menevät n. 600:aan ja taas nousevat siihen n.1500:aan ja sitten taas sinne tyhjäkäynnin alapuolelle. Tätä se tekee niin pitkää kunnes ottaa kaasun kokonaan pois. Silloin kun nykii ni tuntuu siltä että että kaasua saa painaa vaikka pohjaan ilman että kone edes reagoi siihen.
Mutta aika outoa että välillä toimii mutta välillä taas ei??

Mites bensapumpun toimintaa voi testata? Ei kai lambda-anturi tollasta nykimistä voi aiheuttaa?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 14.8.2006 19:54

Mutta aika outoa että välillä toimii mutta välillä taas ei??

Ettei olisi jossain kosketushäiriöitä ?
Oletko tarkistanut moottorin johtosarjan ? Etenkin sen maadoituksen moottoriin ja siitä koriin. Mä irroitin koko moottorin johtosarjan siitä pyöreästä liittimestä mikä on virranjakajan lähellä. Samaten johdot antureilta yms. irti ja johtosarja pöydälle. Johdoista löytyi hankautumia, jotka korjasin uusilla johdoilla.

stoge
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.6.2006 20:13

ViestiKirjoittaja stoge » 14.8.2006 21:03

Äsken oli akun kengät irti puolen tunnin ajan, ja sen jälkeen takasin. Koeajolla sen jälkeen auto ei nykiny taas yhtään. Eli oisko siellä sittenki joku vikakoodi päällä joka lähtee sitte pois ku akku on irti? Täytyy käydä luetuttamassa noi koodit uudemman kerran josko sieltä jotain löytyis.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 14.8.2006 21:06

Missä / millä olet lukenut siitä vikakoodit ?

stoge
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.6.2006 20:13

ViestiKirjoittaja stoge » 15.8.2006 17:20


Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

ViestiKirjoittaja Jupo » 27.4.2009 12:28

mulla samaa onkhelmaa octaviassa se kylläkin 1.6. on kans vaihettu sytytys puolta ja vielä nykii ja alkanu myös tekemään semmosta että ei ota kierroksia enää kunnolla edes paikallaan ja sitte ku saa kiekat nousemaan siihen 5tonniin vauhissa niin alkaa vasta lähteen. ja tosiaan joskus toimii ihan normaalisti ja joskus (nykyään aina) nykii ku kiihyttää. ja polttaa pakoputkessa ku paikallaan painaa kaasua (posahtaa). pitää vissiin sytytys merkit kattoa ja jakopää kans...

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 27.4.2009 12:38

Ex ocussani oli tuo ilmamassamittari pimeenä, oireina tyhjäkäynti toisinaan kadoksissa, nykiminen 1000-3500 r/min. alueella.
Taisi siellä vielä joku letkuvuotokin (imupuolella) olla.

Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

ViestiKirjoittaja Jupo » 27.4.2009 23:36

voiko tuo ilmamassamittari vaikuttaa siihen että mulla tekee niin kun nykii niin 4sylinteri on sillon kokonaan pois pelistä...

DaPitbull
-
Viestit: 38
Liittynyt: 2.8.2007 21:55

ViestiKirjoittaja DaPitbull » 28.4.2009 7:42

Ja katoppas huviksesi tuo lämpötilan anturi itselläni se oli vikana kun ei muuta löytynyt nykimiseen..

Spede90
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.9.2008 14:56

ViestiKirjoittaja Spede90 » 29.4.2009 14:34

Minulla jetta mk2 nyki vallan perk*leesti ja joka päivä vaan pahemmin. Olin siihen jo koko monojet ruiskun vaihtanu vastaavasta golffista ja nyt vaihdoin sit moottoriohjausyksikön ja olihan se sit eri ku tuossa jetassa vaikkakin olin sen jetan kyllä katastanu sillä omalla ecullaan ja oli toiminukkin ihan hyvin vähän aikaa. En tiiä hajoaako tuo golffinki ecu kohta vaiko alkaako nyt pelittään...ajoin vajaa 10km lenkin ja ei pätkiny yhtään ja kaasukin tuntu jotenkin "rauhallisemmalta"/herkemmältä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa